Gå til innhold

Kan man bytte ECU på girkassa sånn uten videre?


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror RATS har veldig god peiling og erfaring med autokasser. Han bygger mange seriøse kasser for amcar-folket, både til racing og vanlig bruk. Han har mange gode referanser også. Jeg har snakket med Ole Ringstad (RATS) om våre kasser. Han var ærlig og sa han ikke hadde noe god kur for disse GM kassene. De er ikke særlig egnet til en sportslig kjørestil, han har vell rett i det.

Thomas; vi ønsker å modifisere girkassestyringen, tcm'en, slik at converteren ikke slurer så mye. Dermed får vi det beste fra begge leirene, direkte drift lik en manuel kasse og autogiring som en auto kasse.

I kampens hete har vi også kommet inn på muligheten å forsterke kassene. For meg vil det bety at jeg tør å dra til for fullt gjennom girskift, og å gjøre kick-down. Med originalt oppsett våger jeg ikke dette, jeg slipper alltid opp rett før girskift. Men husk at min kasse er 9år og har 220'km, hvilket er ganske bra synes jeg:) Men det er meg, mulig andre håndterer disse kassene på annet vis, med varierende utfall.

ojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Åh den girkasse modifiseringa hadde vært rått og fått gjort!

Bare det at den skifter fortere er jo fristende nok! :D

Men den vil jo ikke låse på tidligere gir i utgangspunktet, så denne TCM modifiseringen må vel til uansett. Men da hadde det frista med trimm på motoren når man vet at girkassa tåler det! :D

I morgen blir det test av min TCM, leverer bilen på hjulstilling og AC rens/påfyll klokken 8, regner med jeg får den igjen etter et par timer. Da blir det en lenger kosekjøretur med ny TCM :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*330dtouring

Ser du skriver at det virket som temperaturen på olja stabiliserte seg på 85-92 grader. Har du mulighet for avlesing av giroljetemp i bilen din eller har du eventuelt laget til noe selv? Hadde vært genialt å kunne fulgt med på denne.

Har en kamerat som jobber på Møller og de nyere Audiene er slik at når olja i automatkassen overstiger en viss temperatur så senkes motorkraften, tror det var -25% motorkraft frem til oljetemperaturen hadde falt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp på olje kan leses av på live data i INPA for eksempel.. :)

Sist jeg rota inn på der så var min temp ca 70 grader :) Menst motor var rundt 90..

Kan sjekke i morgen etter en lenger tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hpi; jeg brukte INPA for å lese oljetemp.

alpejohn; ja jeg mener ipt kassa ville vært rått, og sansynligvis det mest optimale for våre GM kasser. Mulig jeg er blitt litt preget, har jo gått å siklet på ipt i snart to år:) men så lenge min kassa holder synes jeg ikke jeg kan bruke 40' for morro skyld.

La oss høre hvordan tcm'en virker

ojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten oppdatering:

Har montert TCM, bilen girer akkurat slik den altid har gjort.. Skulle nesten tro at jeg fortsatt bruker orginal TCM.

Har koblet på INPA, og den kobler ikke inn lockup i det hele tatt, ikke før 80-90 km/t.

Har sent mail til tyskeren så får håpe han har en løsning til meg! Jævla kipt #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lockup i lavere hastighet en over 90 da? :)

Ifølge Alpina kjører deres TCM og deres egen converter en mer direkte lockup uannsett gir (men over et visst turtall). Dette gjelder kun når kassen er i Switch-tronic. Det finnes ikke et eget "sports-program", da dette er standard innstillingen. Uannsett, har hatt flere standard BMW automat i andre E39, men disse kan ikke sammenlignes med Switch-tronic og da spesiellt sammen med en høykomprimert V8 :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke ment negativt :) Bare fint at du kommer med slik informasjon :)

Vi så på å bruke alpina soft for flere år siden til disse, før vi innså at d10 kassa bygger på 540i kassa. Så for dem med a5s360/390 r er ikke dette mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Da har jeg fått en ny micro kontroller i posten fra eduard, alt montert og funker knas! :D

Men rakk bare ei lita testrunde i sta, da jeg var overexposed av pollen og måtte hjem etter behandling :cry: Men skal ut en tur etterpå igjen! :D

Føltes ganske annledes i forhold til slik det var før, litt rart på en måte..

Merket også at når jeg bremset for en bil som skulle av veien og så gassa på litt igjen så virka det som den ble litt forvirra og gira opp og ned og slura og låsete for så og opne og ta løst i god driv..

Så må ha meg ei runde etterpå og teste og se hvordan hele greia funker.. :) Merket ikke noen umiddelbar sluring i 50-70 km/h.. :)

Virket vertfall veldig behagelig og skulle kjøre langt med, da turtallet var mye lavere og alt ble så mye "roligere" :)

Kommer tilbake med mer! :D

EDIT:

Burde jeg kanskje nullstille adaptiv greine?

Hvordan gjorde man det igjen, var det å holde full gass med kick down og slå på tenning i hakk 2, vente 12 sek og så starte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Heisan igjen, hvordan liker du oppgraderingen?

Jeg venter fortsatt på min tcm :evil:

Cheers

ojo

Hei,

Jeg har litt blandet følelser kan man si..

Syns det er behagelig og kjøre med, men liker ikke helt slik den har blitt i 5. gir.. Den låser selv om det ikke helt passer seg så jeg må gasse mye, noe som resulterer i at den bokstavelig talt hopper ut og begynner og slure igjen, dette skjer med et kraftig rykk og føles svært ubehagelig.

Så jeg syns det er stilig og bra, men kunne blitt forbedret. Jeg tror at om man hadde utviklet en SW som tar hensyn til denne modifiseringen og jevner ut kanskje, slik det føles orginalt..

Jeg syns ikke dette føles orginalt.

En annen ting er at når jeg deaktiverer denne funksjonen, slik at den slurer som normalt, og ligger i 60 med jevn gass, så føler jeg at bilen gasser opp og ned, kjenner liksom at farten øker for så og synke litt, øke litt og synke litt.. Så føler der er noe rart..

Så jeg har en følelse av at jeg ikke vil ha det, men samtidig vil jeg ha det siden forbruket har gått noe ned.. :)

Men tror jeg kommer til og beholde denne, vertfall inn til videre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

EDIT:

Burde jeg kanskje nullstille adaptiv greine?

Hvordan gjorde man det igjen, var det å holde full gass med kick down og slå på tenning i hakk 2, vente 12 sek og så starte? :)

Du mener nullstille DME?? Her er prosedyre for å nullestille DME for min bil M52TU:

These adaptation values must be reset

after the throttle assembly has been replaced.

Clearing adaptation values:

- Connect DIS Tester

- Select vehicle type

- Select "DME Motor Electronics MS42",

carry out individual brief test

- Continue with bottom right arrow

- The "Fault pattern selection" window appears.

Select "Function selection" (bottom left)

- The "Function and component selection" window

appears:

- Select "Service functions"

- Select "Drive"

- Select "Digital Motor Electronics"

- Select "Reset adaptations"

- Select "Test schedule" (bottom left)

- The "Test schedule" window appears.

Select "Reset adaptations"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått min modifiserte tcm. Har kjørt 2-3 dager nå, og jeg merker at giroppsettet til 3-serien er forskjellig fra 5-serien (tcm'en jeg hadde på lån var til en 530). Min egen tcm girer ned til 4. tidligere en den jeg lånte. Dette gjør at man ikke har så mye pådrag og merker ikke så mye rykk når den girer ned til 4. I tillegg er min tcm hissigere å gire ned ved nedbremsing.

En annen ting jeg merker med min tcm er at slippen jeg tidligere har beskrevet i M5 ved lav rpm har forsvunnet! Nå er det ingen slipp i M5.

Jeg fikk programert min tcm slik at den girer til 5. ved ca 80km/t, i motsettning til den vanlige oppgraderingen som girer til 5. ved ca 90km/t. Dermed kjører jeg mer i 5. med låst tcc.

På vår oppgradering kan vi justere hastigheten hvor tcc låser, 54/56/58 og 60km/t. Det virker som om min kasse nekter å låse tcc under ca 65km/t. Dette er ikke noe stort problem, jeg synes 65km/t er passer meg bra.

Til slutt må jeg nevne at jeg ikke merker at bilen er kvikkere. Den drar jo godt, og farten øker jevnt, men ikke mer en før. Dette er ikke målt, så det er mulig at "lydbildet" med åpen tcc gjør at man tror det går fortere en det det gjør i virkeligheten 8)

ojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...