Gå til innhold

Fornuftig bil valg med høy årlig km?


Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest denne tråden i dag http://bimmers.no/topic/771693-mine-to-dager-med-el-bil/page-1 og ikke vil ødelegge denne tråden lager jeg en ny tråd. Hva mener folket kan være et fornuftig bil valg med tanke på høy km og pendling?

 

Litt informasjon er:

1. Reise vei til og fra jobb på 140 km tur retur. Ca. 34000 km i året.

2. Annen kjøring ca. 8000km. i året.

3. Det er planlagt fra neste år og fortløpende over noen år ca. 4 bommer 1 vei til jobb, altså 8 bom passeringer pr. dag. (den tid den sorg?).

4. Trives i jobb så ønsker se på muligheter til å forsvare reise avstand.

5. 2 biler kan være interessent om jeg kan forsvare dette litt økonomisk.

6. Ladestasjon i område jeg passerer til fra jobb. Muligens ladestasjoner på jobben på sikt.

7. Kjørekomfort med tanke på såpass mange timer i bilen.

8. Trenger minimum 3 seter.  

9. Pris litt usikker, kommer litt an på fortløpende utgifter men muligens ikke høyere enn 280000,-.

   

  

 

Utgifter jeg kommer på:

1. Drivstoff

2. Service, verksted

3. Verdi tap

4. Årsavgifter

5. Forsikring

 

Interessante innspill og regnestykker mottas med stort takk :smile:.  

 

Edit: la til "årlig" på emnetittel.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik 90! Jeg er veldig glad i BMW men jeg ser jeg er nødt til å tenke fornuftig og er derfor litt åpen med tanke på familiens økonomi. I dag kjører jeg en E46 2000 mod 320i Touring med 243000km på telleren. Siste året har jeg kostet på en del noe som er forståelig etter så mange km. Jeg har litt igjen å fikse før jeg er helt fornøyd, men tid og penger krever sitt. I tillegg er jeg avhengig av hjelp av skru kyndige. Jeg funderer derfor litt med nevnte kriterier i første innlegg, etter mulige alternativer hva som hadde vært litt smartere valg. Mulig det er det som er i dag, for jeg regner med at bilen med en del dele bytte vil rulle noen år til. Men dette krever sitt, da dette er den eneste bilen jeg har og så fort det skrus på bilen, er jeg avhengig av bilen kan rulle noen timer etter. Som du sikkert skjønner kan dette være anstrengende til tider. Jeg kunne vel innerst inne tenkt meg en ikke for dyr kose bil og en hverdagsbil men jeg finner ikke dessverre helt et godt regnestykke for dette.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart så tenker jeg jo da en bil som er så ny som mulig, gått så lite som mulig og bruker lite. Da er der jo ikke til å komme unna at man må velge diesel for å få regnestykket til å gå opp best mulig, slik er det med nye prioriteringer om sekser besnin er aldri så gøy så er det firer diesel som er det mest fornuftige alternativet. Hvis du da ikke kan klare deg med en bil med noen år og kilometer på baken fra før da

Men la oss holde oss til BMW da, for å se på alternativene dette merket har å by på i denne prisklassen og som passer dine kriterier.

Dette er jo det jeg vil kalle ett meget godt alternativ, man har også en bil som det fortsatt går an å ha det gøy men samtidig at den appellerer til fornuften.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44014677

Eventuelt med Xdrive:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44480174

Med hensyn til kilometerstand så er dette langt i fra noe fornuftig alternativ, men om du likevel skal ha en pendlerbil så mener jeg det spiller mindre rolle om kilometerstanden er høy fra før. Den blir høyere likevel før eller siden ;) I dette tilfellet så ha du jo en bil som man kan ha det fryktelig gøy med, spenstig seksylindret diesel som fint kan takle 300 000 problemfrie km med god oppfølging. M57 er en velprøvd diselmotor fra BMW og 325d er uten Swirlflaps problematikken. På motorveien ved 130 km/t så kjører jeg min 325d på ca 0,55 l per mil så forbruket er absolutt til å leve med, ved 90 km/t synker det til 0,43 l per mil :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43832323

Eventuelt så kan vi skru på snusfornuften, da tenker jeg så ny bil som mulig, gått så lite som mulig og bruke så lite som mulig. Jeg ser i dette tilfellet bort i fra 316d da denne er umåtelig slapp og byr ikke på noen spesielt bedre drivstoff økonomi annet en at du må gire deg ihjel på norske veier med norske fartsgrenser.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44352296

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44549293

Håper det kan være til noe hjelp, nå jeg jeg som sagt kun konsentrert meg om hva BMW har å tilby i dette segmentet. I dette prisområdet er det så uendelig mye å velge i, både fra BMW og de øvrige merker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Fredrik 90, det er greit å få sett muligheter fra andre stå steder enn bare sitt eget.Jeg tenker vel litt retning diesel , lav km med tanke på for mye reparasjoner utover vanlig service, verdi tap. Med tanke på kjøre komfort ser jeg at endel små biler har blitt bredere noe jeg tror setter sitt preg på kjøre opplevelsen. Når det kommer til utstyr er det mye kjekt og gjør sikkert bilen mer lett solgt, det jeg er usikker på er om dette utgjør en stor slump verdi tap? Funderer kanskje på om forholdsvis ny pizza bil med minimalt utstyr og en BMW familie bil med heller mye utstyr og km kunne vært et godt valg. Kikket på noen kostnads bil kalkulatorer men jeg er usikker på tallene en matter inn virkelig kan være reelle. Fornuft, følelser og økonomien sammensatt er ikke bestandig lett greie å utrede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En kollega har en kangoo, eller hva det nå er i tillegg til en litt friskere kosebil.

Blir det for langt for en elbil?

Med såpass mange bommer og km, kommer du nesten unna økonomisk med en Tesla :)

Hva er rekkevidden på en imiev(?) eller nissan leaf?

Ellers hadde jeg seriøst begynt å se etter en jobb litt nærmere. Den avstanden tærer på!

Umulig med tog/buss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror avstand med elbil blir for lang uten lading hjem-jobb-hjem på en kald vinterdag. Når det gjelder ladestasjoner finnes 2 stk om jeg velger litt annen kjørevei på distansen hjem-jobb. Jeg har spurt arbeidsgiver men ikke fått avklart om mulighet for lade på jobb.

 

Nå har de ikke klart (heldigvis) å innføre noen bommer ennå, men jeg tror de kan komme før jeg anner det.

 

Nissan Leaf har vel 199 km på en god dag med optimal forhold. Om batterikapasiteten går ned mot garantien på 80% og med vinterføreantar jeg at jeg raskt vil slitte. Skulle muligheten og avgjørelsen være at jeg skulle gå for elbil med f.eks lading på jobb ville jeg faktisk vurdere I3 også.

 

At avstand tærer på til tider må jeg innrømme, men så var dette med å ha en sikker jobb, trivsel og prøve tilpasse seg. Klart det hadde vært hyggelig å hatt 2,5-3timer ekstra til annet enn kjøre bil hver dag.

 

Når det gjelder buss/tog forlenger jeg reisetid ganske så mye mer, samt at jeg er da avhengig av å gå 3,5km på morgenen da bussen ikke går så tidlig. Det andre minuset er at kollektivt ville kostet langt mer enn hva det gjør med bil idag.

 

Jeg sitter forsatt på gjerde og prøver legge til side litt egenkapital så lenge ;-):smile:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En årlig kjørelengde på ca. 42000 Km er ganske mye, men du skriver intet om hvor lenge du har planer om å beholde bilen. Det er nesten mer viktig i denne sammenhengen iom. at det får stor betydning for verditapet som uansett er den største kostnaden i regnestykket. Samlet kjørelengde får også betydning for hva slags bil du bør velge iom. at noen biler er bedre konstruert til å klare mange kilometer på veiene enn andre. Jeg hadde f.eks en E46 318d Touring i knapt 10 år og kjørte ca. 35000 Km årlig. Det gikk forbausende fint uten store problemer av noe slag (dog var svinghjulet en gjentatt kilde til bekymringer). Jeg kunne sikkert ha valgt en vesentlig billigere bil som f.eks en VW Polo 1,6 TDI BMT og fått det samme resultatet. Ergo koker spørsmålet ned til hva du personlig vil være komfortabel med. I ditt tilfelle hadde jeg trolig valgt en VW Golf med den samme motoren... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighetene er mange, det er bare å se de på en fornuftig måte. Jeg tenker at når en bil har passert 200 000km som kommer de store dele byttene. Hadde jeg kunne valgt i forhold til egenkapital og følelse kunne jeg i utgangspunktet tenkt meg:

-  en pendler bil som ikke ble for ukomfortabel kjøre så langt med men helt greit var ribbet for utstyr. Denne kunne fått største km belastningen så med kanskje 32000 km burde jeg med mine forutsetninger om det tilsa hatt denne bilen i 6 år.

- Så hadde behovet vært en familie bil i form av stasjonsvogn med hengerfeste. Sist nevnte hadde selvsagt vært større krav til utstyr og her kunne jeg sikkert kunne fordelt eierforholdet langt lenger enn 6 år om jeg ikke fikk for stort bytte sug :-).

- Alternativt ville et valg kun av en bil hatt kortere eier tid før bytte for som du sier Fredrik er 42000km i året en er del.

 

 

Edit:

Jeg har prøvd å lage meg et regnstykke hvor jeg prøver se på verdi tap ved f.eks. velge en eldre bil da jeg tror verdi tapet er størst de første årene. Det jeg er usikker på er hvor mange % verdi tap jeg bør vurdere hvert år alt fra bilens alder til km stand. I tillegg kommer selvsagt delebytte.. . Jeg prøvde legge inn et regneark men finner ikke Paint i win8 så får ikke lagt inn et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj for en pendler rute vær dag :S hehe Selv ville jeg ha tittet på en Mondeo ifra 2010 eller nyere. Jeg prøvekjørte en i august og endte med å ta med meg den hjem. En av di bedre bilene jeg har vært borti med tanke på prisklasse, plass og komfort. Min er en 2010 stv med 2l tdci 115hk og det er en STOR bil som er kjempe god å kjøre. Stiv og støl nok til å henge godt med i svingene, men myk og komfortabel nok til at jeg fint kan kjøre til søndre skåne i ett strekk uten å være sliten i ryggen. Sånn som jeg gubbekjører frem og tilbake på jobb og skytebaner så bruker den rett under halv literen på mila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er faktisk en bil jeg har kikket på S. Arnesen. Jeg hadde en Mondeo 98 mod en del år tilbake og med tanke på pris og kjørekomfort var dette en god bil. Ikke prøvd nyere Mondeo. Passerte 250 000km nå her om dagen med min E46 Touring og etter diverse dele bytte vurderer jeg å prøve kjøre den opp til kanskje 280-300 000km, da jeg tror verdi tapet ikke er stort om jeg kjører et år til. Men du verden jeg ønsker meg større bil med tanke på alt familien skal ha med seg på turer. Med andre drivstoff alternativer enn bensin syntes jeg det er litt surt bruke så mye på drivstoff utgifter, selv om 2 literen min går på ca. 0,71-0,75 blandet kjøring men mest langkjøring. Nyere bil med kasko krever også sin andel av forsikring for så mye km kjøring i året, så vurderer del kasko neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Ford Mondeo er en fin bil å kjøre langt med relativt billig... og det gjelder like mye Mrk.III og IV. Et annet og litt billigere valg på nivå med Golf, men ikke mye dårligere er Ford Focus Mrk. II og III. Ford har gjort en kjempejobb med å få disse modellene til å kjøre vesentlig bedre enn det som er vanlig i denne klassen. De har faktisk veldig bra kjøreegenskaper til å ha forhjulstrekk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg byttet ifra bensin til diesel nå i august så gikk jeg ifra å bruke 600/650kr i uka på bensin, til ca 900kr mnd. angående forsikring så er jo det veldig individuelt. Jeg betaler faktisk ikke stor mer enn en tusing mer i året for min 2010 mondeo kontra 2000 mod passaten jeg hadde før det.

 

Uten at jeg vet hvordan stand "det grønne lynet" er i nå så er det jo langt ifra umulig å få en e46 til å runde 300k, sånn som jeg forstår det så har du allerede kosta på den endel i rep? så da er kanskje bruksverdien høyere enn salgsverdi i noen år til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er faktisk en bil jeg har kikket på S. Arnesen. Jeg hadde en Mondeo 98 mod en del år tilbake og med tanke på pris og kjørekomfort var dette en god bil. Ikke prøvd nyere Mondeo. Passerte 250 000km nå her om dagen med min E46 Touring og etter diverse dele bytte vurderer jeg å prøve kjøre den opp til kanskje 280-300 000km, da jeg tror verdi tapet ikke er stort om jeg kjører et år til. Men du verden jeg ønsker meg større bil med tanke på alt familien skal ha med seg på turer. Med andre drivstoff alternativer enn bensin syntes jeg det er litt surt bruke så mye på drivstoff utgifter, selv om 2 literen min går på ca. 0,71-0,75 blandet kjøring men mest langkjøring. Nyere bil med kasko krever også sin andel av forsikring for så mye km kjøring i året, så vurderer del kasko neste år.

Da ville jeg beholdt den bilen du har i noen år til, særlig hvis du har byttet en del ting nå nylig og lagt penger i det. En E46 320I tåler høy kilometerstand og når du nå har byttet litt deler så klarer du nok lett 100 000 km til :) Passerte nettopp 250 000 km med min 520I, ikke noe problem så nå sikter vi oss inn på 300 000 km ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg beholdt den bilen du har i noen år til, særlig hvis du har byttet en del ting nå nylig og lagt penger i det. En E46 320I tåler høy kilometerstand og når du nå har byttet litt deler så klarer du nok lett 100 000 km til :) Passerte nettopp 250 000 km med min 520I, ikke noe problem så nå sikter vi oss inn på 300 000 km ;)

 

Disse motorene er ikke identiske. E46 kom aldri med M20 eller M50, men derimot med M52 og M54. Disse motorene er såpass forskjellige at jeg ikke uten videre vil mene at de er like i relasjon til holdbarhet. Umiddelbart vil jeg mene at M54 er den beste, men at M52 er den mest holdbare... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...