Gå til innhold

bjorneoen

Medlem
  • Innholdsteller

    1353
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

bjorneoen vant dagen sist Januar 18 2019

bjorneoen hadde mest likt innhold!

4 følgere

Om bjorneoen

  • Bursdag 10/03/1992

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    BMW E91 318D 2009 LCI

Nylige profilbesøk

4258 profilvisninger

bjorneoen's Achievements

  1. 1, 3 og 5 serie allerede på plass så 7-serien kommer til å passe godt inn blant resten av gjengen! Som nevnt tidligere så har vårt 735i -> 750i prosjekt blitt vesentlig mye større enn tidligere men vi står på med godt mot og er fast bestemt på å fullføre og få godkjent denne kommende veteranbilen om ikke så altfor lenge! Veteran fra 2020! Vi har stadig funnet flere og flere forskjeller fra 750i kontra 735i underveis i prosessen og vi har dermed måttet skaffet og byttet flere og flere deler. Motorledningsnett fulgte heldigvis med motoren vi kjøpte og vi bestemte oss derfor for å samtidig bytte hele ledningsnettet i motorrommet også samt hele sikringsboksen på førersiden for å lett kunne plugge alt til motor når den tid kommer. Når dette ble gjort byttet vi også ut motorstyreenhet-boksen på passasjersiden (e-box) da denne var fysisk forskjellig fra den som satt der originalt. Videre så har 750i en egen sikringsboks foran på passasjersiden som inneholder diverse reléer så denne ble også montert. Når vi først var så godt i gang med å bytte metervis med ledninger så byttet vi også ut ledningsnettet til girkassen og girkassemodulen da dette også er forskjellig... På 750n går det en egen plussledning direkte ut av torpedoveggen på passasjersiden til den nylig monterte sikringsboksen for å gi strøm til ledningsnettet i motorrommet og denne måtte vi da også selvfølgelig få på plass.. Ellers innvendig har vi byttet ut hele ledningsnettet foran med unntak av ledningsnettet for klimaanlegget som heldigvis var separat. Ledningsnettet på e32 er jo selvfølgelig stripset fast i selve dashbordet og ikke i ramma.. så det var jo kjempegøy å bytte dette da det satt fast ledninger overalt i dashbordet.. men etter litt om og men ble det byttet og matchet da 100% med ledningsnettet i motorrommet som vi allerede hadde byttet. Ikke alle kontakter er i bruk da 750 donorbilen har en del utstyr som vi ikke har som for eksempel EDC, servotronic og airbag.. Det var uansett lurt at vi byttet ledningsnettet for det viser seg at det er en god del forskjeller med hvordan diverse ting som for eksempel klimaanlegget og A/C fungerer med m70 v12 motor.. Er visst en egen lock module til 750 som kutter av og på a/c compressor når visse kriterier er nådd.. Denne var visst 750 spesifikk.. Vi byttet også ut selve klimapanelet (IHKA) til det som stod i donorbilen da dette hadde AUC knapp for automatisk omluft og vi hadde allerede montert AUC modulen som fulgte med ledningsnettet vi byttet til. Park Ventilation relé og OBD computer ble også byttet/montert slik at vi kan stille inn/aktivere ventilasjon til gitte tider når bilen er av. Jo mere utstyr jo bedre Ellers i motorrom har vi montert mange mange braketter som selvfølgelig også var enter fraværende eller helt annerledes enn hvordan det var originalt i 735n. Egen brakett for luftfilterboks på begge sider, brakett for oljefilterhus, servotank, abs enhet og brake "bomb", trykkregulator, asc enhet, charcoal filter og spylevæske tank. Vi har altså flyttet over samtlige braketter fra donorbilen over i eget motorrom. Bremsekraftforsterker er jo også totalt forskjellig i 750 da de bruker det såkalte H31 hydrauliske bremsesystemet som kobles inn på servoen. Bremsekraftforsterkeren har ingen trommel pga for dårlig plass med v12 så har lages det trykk på andre måter ved å koble seg inn på servobeholder, styresnekke, servopumpe, abs enhet, asc enhet, trykkregulator, brake "bomb" osv.. Det går rør og slanger aboslutt overalt og jobben med å legge opp dette var langt ifra lett.. Mangel på bilder, dokumentasjon på hvordan det skal kobles gjorde heller ikke jobben noe lettere.. MEN vi tror og håper at vi fikk det til slik det skal opprinnelige være. Saken ble jo heller ikke lettere av at vi i tillegg til å konvertere til H31 hydraulisk bremsesystem også ettermonterer ASC-t enhet, noe som gjorde det bare enda mer komplisert med bremserør og servoslanger.. Servobeholderen har 6 innganger/utganger, noe som taler for seg selv på hvor mange steder det skal rør og slanger.. Så innvendig er bilen så og si 100% og det mangler kun å montere noe ledninger for AUC (automatisk omluft) som skal gjennom til motorrom gjennom egen åpning i torpedovegg på førersiden, og så mangler vi å sette på gulvtrekket og få på plass seter pluss noen deksler til dashbordet. Cruise controll og/eller viskerspaken må også byttes da det tydeligvis er noe forskjeller i facelift ledningsnettet fra 1992 750n som gjør at spakene nå kræsjer med hverandre om man aktiverer cruise control... I motorrom mangler vi litt mer men det begynner absolutt å komme seg! Vi mangler å montere en del plastikkdeksler, samt selvfølgelig få inn motor og montere fronten igjen. Men før motor kan komme på plass må vi gjøre ferdig bensintilførselen. Opprinnelig på 750 er det 2 stk små bensinpumper i tanken som leverer bensin til hver sin side på m70 v12 motoren. På 735n er det originalt kun 1 stk større bensinpumpe. Ifølge diverse forum leverer denne mer enn nok bensin til m70 motoren og vi tenker derfor å bruke de opprinnelige drivstoffrørene og slangene som finnes i bilen fra før og heller splitte det ut i to slanger foran til hver side på motoren. Ifølge andre forum valgte bmw å skille det ut i 2 stk drivstoffpumper slik at om 1 røk så kunne fortsatt motor kjører på nødmodus da fortsatt 1 side av motor fikk bensin. Om dette er tilfelle eller ikke vet jeg ikke, men vi tar en sjanse på at 1stk større bensinpumpe leverer nok drivstoff. Vi prøver først så ser vi om det fungerer! Ellers mangler vi radiator som selvfølgelig også er forskjellig på 750n da den bruker radiator med innebygde koblinger for girkassekjøling. Vi har en komplett E34 540i med M60 motor som ifølge bmw deler svært mange deler med E32 750i, så mye kan brukes derifra men ser at akkurat på radiator så har 540n en egen girkassekjøler montert under radiator så vet ikke om dette lar seg gjøre på 750n. Det finner vi også fort ut når vi prøver. Vi har også egen PC med utallige BMW programmer for diagnose med ICOM enhet. Fikk testet denne på bilen og til våres store overraskelse fikk vi lest ut samtlige moduler samt sjekket og testet/aktivert flere funksjoner for testing. Artig å se at man kan gjøre såå mye med så gamle biler! Så der hadde vi full innsikt i blant annet samtlige 3 motorstyrenheter, samt CCM (check control modul), ABS/ASC enhet, zke body electronics modulen og instrument panel som gjorde at vi får sjekket det aller meste om det skulle være noe feil. Instrumentpanelet ser jo naturligvis ut som et juletre nå da det lyset opp overalt pga manglene oljetrykk, feil i EML enheten, feil på bremsesystem og generelt mye andre feil pga at det mangler fortsatt en god del ting før bilen er 100% komplett. Utenom disse feilene så fungerer overraskende nok alt av elektronikk innvendig i bilen unntatt justering av speilene på begge sider. Dette er trolig en dårlig kontakt eller knapp som er defekt. Som nevnt og vist i tidligere innlegg så har jo denne bilen originalmontert gammeldags startsperre med egen brikke for å kunne deaktivere. Denne brikken føres mot et blinkende lys ved siden av radioen som da aktiverer strøm til blant annet starter, tenning og bensinpumpe. Dette var jo selvfølgelig koblet inn i samtlige kontakter under rattstammen, noe som gjorde jobben med å montere inn nytt ledningsnett litt mindre gøy... men heldigvis hadde vi gode bilder og god dokumentasjon som gjorde at vi klarte å flytte startsperren over i nytt ledningsnett og til vår store glede fungerte det heldigvis etter bytte Av andre ting som er forskjellig fra 735 til 750, så er det helt sikkert en del stag i forstilling/bakstilling som må byttes.. Ellers ser det ut til at demperne faktisk er like på 735 som på 750 både foran og bak, mens fjærene kun foran må byttes da disse er 750i spesifikke. Ellers er bremseskriver og calippere på 750i nøyaktig de samme som er brukt på e34 540i så det passet jo glimrende når vi har nettopp hadde en slik bil stående på gårdsplassen. Vi begynner snart å se et lys i enden av tunnelen og blir stadig ferdig med flere og flere ting for hver dag vi skrur! Kom gjerne med tips og forslag til noe vi burde gjøre/tenke på når vi først er igang med dette prosjektet! Så lover vi å være flinkere på å oppdatere denne tråden oftere! Har trua på at dette blir veldig bra når bilen er ferdig
  2. Donorbilen det meste hentes ifra. Som vist på bildene var det mye deler i motorrom til å begynne med, men etterhvert som prosjektet vårt tar form blir det bare mindre og mindre igjen. Nå er motorrom så og si helt tomt! Dette er en org 750i fra 1992, mens vår opprinnelige er en 735i fra 1990 derav noe forskjeller i både ledningsnett og utstyr.. Denne 750n har blant annet EDC (elektronisk demper kontroll), asc-t og airbag.. EDC og airbag måtte vi droppe, mens asc-t systemet monterer vi over i vår egen.
  3. Nytt ledningsnett både for motorrom og innvendig pluss diverse interiørbilder: Kjekt med donorbil å hente deler fra
  4. Tørking av interiør (har ligget vann i gulvet over lengre tid, derav rusten vi fant), og lydisolering av baksetet:
  5. Long time no see... Beklager fryktelig dårlig oppfølging i denne tråden, men det betyr heldigvis ikke at det ikke har skjedd noe siden forrige innlegg! Det har skjedd mye siden sist og det nærmer seg mer og mer en ferdig bil! Det gjenstår selvfølgelig fortsatt en god del, men det kommer seg for hver dag vi skrur! Takk for gode tips til hva som bør sjekkes angående motor! Det setter vi pris på! Jo mer som vi får sjekket på forhånd jo bedre, for det blir forferdelig trangt så fort motor er i.. det er helt sikkert! Dette startet som et mye mindre prosjekt hvor planen var aller først å sette inn en m60b40 v8 motor fra en e34 540ia, men etter å ha fått tak i m70b50 motoren ble fort planen endret. Jo større, jo bedre Vi trodde dette kom til å gå ganske smertefritt og at det sannsynligvis ikke var sååååå store forskjeller mellom en m30 735i og en m70 750i, MEN der tok vi grundig feil... Det aller aller meste er forskjellig og gjerne spesifikt for kun 750/850 som gjør dette til et veldig mye større prosjekt enn først antatt og det gjør det heller ikke spesielt enkelt å finne deler.. Heldigvis har vi vært så heldige å finne en 750i donorbil som vi har hentet MYE fra, noe som gjør dette prosjektet vesentlige mye mer overkommelig. Kommer til å legge inn flere innlegg med bilder fra diverse ting vi har gjort med bilen. Ikke alltid vi er like flinke på å dokumentere alt vi gjør, men vi prøver så godt vi kan. Det vi har gjort siden sist: 1. Demontert hele fronten på bilen for lettere tilgang. 2. Fjernet alt som ikke passer til 750i. Det inkluderer blant annet ABS modul, servobeholder, servopumpe, bremserør, diverse braketter, boks for styreenheter, bremsekraftforsterker, girkasse. 2. Byttet ut hele motorledningsnettet fra m30 735i til m70 750i inkludert ny boks for både sikringer og motorstyreenheter da disse var fysisk forskjellige. 3. Montert og sveist på 750i motorromsbraketter for blant annet luftfilterboks, trykkregulator, abs enhet, asc enhet, brake "bomb", servobeholder, oljefilterhus, kullfilter for bensindamp, ekstra sikringsboks, spyletank osv.. 4. Montert alt som inngår i det hydrauliske H31 systemet for bremser. På 750i så er jo bremsesystemet koblet inn på det hydrauliske servosystemet siden det ikke er plass til noe bremsekraftforsteker for vakuum. Dette var MYE mere jobb å montere enn først antatt og inkluderer en haug av deler.. ABS enhet måtte flyttes helt frem foran venstre hjulhus med en medfølge såkalt brake "bomb" som ligger bak abs enheten. Bremsekraftforsterkeren måtte byttes, og asc enheten måtte monteres på innsiden av denne forsterkeren, noe som var fryktelig trangt.. Trykkregulator måtte monteres og servobeholder måtte byttes til en annen type med 6 innganger/utganger istedenfor 1/2 som er vanlig.. Og da måtte jo selvfølgelig både bremserør og servoslanger/rør legges opp på nytt. Dette er et tilsynelatende fryktelig komplisert system som ikke er særlig lett å montere.. spesielt ikke når asc-t også skal monteres.. Det går altså så mange rør og slanger mellom ufattelig mange ting at det er til å bli litt smågæren av... MEN, det ser ut til at vi fikk det på plass til slutt. 5. Komplett ledningsnett i dashboard (unntatt klima) er også byttet ut fra samme donorbil for å matche motorledningsnettet for å gjøre dette til en mest mulig plug & play situasjon når motor skal monteres. 6. Rust er fjernet i fører og passasjer gulv, samt under batteri og sikringsboks/moduler under baksetet. 7. Ny lydisolering er lagt opp under baksete pga dårlig/smuldrete gammel isolering. Kommer til å legge ut en drøss av bilder i neste innlegg
  6. Veldig morsomt prosjekt sålangt! Alri vært borti E32 tidligere men håper og tror at en 7'er med v12 blir både gøy og behagelig å kjøre Ikke 100% sikre på tilstand på motoren da vi egentlig kun har forrige eiers "ord" på at den funker.. Så blir å gå over alt av reimer, pakninger, tennplugger, sensorer osv på forhånd før den monteres i bilen. Fryktelig dårlig plass i motorrom etter montering så vi prøver å få sjekket så mye som mulig på forhånd. Noen tips til hva som bør sjekkes/overhales på en slik M70B50 motor? Noen svakheter/sjuker på disse som man bør sjekke opp?
  7. Update! På søndagen var det på nytt tid for litt skruing! Vi har nå fått bilen opp på en rampe, noe som gjør det vesentlig lettere å jobbe både inni og under bilen. Siden vi fant litt rust i gulvet foran fører og passasjersete valgte vi å ta ut alt av gulvtrekk og interiør for å få 100% oversikt over rustomfanget. Etter litt skuring var både framseter, bakseter, hattehylle og gulvtrekk ute av bilen! Heldigvis var det som i håpte! Var kun mye rust akkurat i en ganske liten del av gulvet på hver siden foran! Ellers ser bilen fortsatt ut til å være i overraskende god stand med minimalt rust ellers! Pakning til bagasjerom er også nå satt på og baklyktene er strammet/tettet skikkelig slik at det ikke lekker vann inn i bagasjerommet lenger. Fant også en gammel tysk Pfennig mynt fra 1950. Bilen er jo importert i sin tid fra Tyskland så denne mynten har nok sannsynligvis blitt med derfra en gang i tiden. Neste steg blir nå å få fjernet den gamle 4hp22 girkassen som fortsatt henger under bilen, samt demontert fronten på bilen slik at vi lettere kan få inn motor/girkasse når den tid kommer!
  8. Update! På onsdag ble motor og girkasse hentet! Dette er da en M70B50 motor med 4hp24 automatkasse. Planen er forsåvidt å ende opp med en v12 med manuell til slutt, men vi starter med automat i første omgang! Motor skall ifølge tidligere eier være i god stand og ble tatt ut av en 750i nå i mars. 735i og 750i er jo naturligvis ikke helt identiske og en av forskjellene mellom dem er hvordan bremsesystemet er bygget opp. 750'n har et hydraulisk bremsekraft-system som er koblet sammen med servostyringen, mens det i 735'n er som i de fleste andre moderne biler, et vakuumstyrt bremsekraft-system. Vi fikk med alt av deler som vi måtte trenge for å bygge om til slik det skal være i 750n da dette vil være nødvendig pga plassmangel til vanlig bremsekraftforsterker i motorrommet. Kan godt hende det er mulig å fortsatt bruke det vakuumstyrte systemet som står i 735n nå sammen med m70b50 motoren, noen som vet? V12 blir gøy! :D
  9. Liten update! Har funnet ut at bilen ble importert til Sverige i 2001, og ble videre importert til Norge i 2017 hvor den siden har stått helt stille. Har startet med å prøve å kartlegge hva vi mangler/trenger og hva som bør/må fikses for å få den i tipp topp stand. Ser veldig lovende ut, men er selvfølgelig alltids noe å fikse på gamle biler! Første dagen vi skulle gå over bilen la vi merke til at det var mye vann i reservehjulsbrønnen, batterikassa og i spesielt i gulvtrekket høyre bak.. Reservehjulsbrunnen fant vi ut var pga manglende pakning på bakluka, samt løse/ødelagte baklykter som gjorde at vannet rant inn i bagasjen istedenfor ut.. Hvorfor det er vann innvendig er vi fortsatt litt usikre på, men trolig pga tette dreneringskanaler. Ble selvfølgelig fort veldig bekymret for eventuell rust i gulvet, så bestemte oss for å ta av gulvtekket for å sjekke nøyere.. Og utrolig nok, selv etter å sannsynligvis ha stått med vann i gulvet/bagasjen i nesten 2 år så var det ekstremt lite rust!! Det var nydelig å se ett gulv i så god stand Meeeen... hadde jo selvfølgelig vært kjedelig om bilen var helt plettfri.. så noe rust måtte det jo være.. Foran, spesielt i passasjergulvet har det rustet en del. Noe på førersiden også men heldigvis ikke like ille. Foran blir det nok litt kapping og sveising for å få gulvet i like god stand som bak. Ellers ser både gulvet og resten av karosseriet veldig bra ut. Men alt i alt superfornøyd med at bilen er i så god stand. Er veldig lite rust i forhold til hva man kanskje burde forventet på en så gammel bil! Og at så og si alt av elektronikk også fungerer er jo helt glimrende. Orden i kabler overalt, og ingenting uoriginalt ettermontert som vi har funnet sålangt. Har trua på at dette kan bli veldig bra! Positiv start!
  10. Haha, den behagelige turen ja.. i gode Vito seter Sjæl! Tror det blir tøft! Var bare en liten svipptur da..
  11. Skal prøve å få oppdatert så ofte vi kan! Har trua på at det kan bli veldig bra! Ikke ofte jeg møter E32 langs veien så hadde vært ordentlig gøy å fått den i tipp topp stand med 12'er
  12. Takk for det! :D Det gjør vi å! Motor/girkasse +++ blir hentet på onsdag, det blir spennende!
×
×
  • Opprett ny...