Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

De fleste bruker vel et standard-map ved tuning ja, men tror jeg ville gått den ekstra milen og fått det gjort skikkelig hvis jeg skulle chippe en første-generasjon n-motor. Men nå har jeg vel sagt alt jeg vet om det, så overlater til de mer proffe å utdype...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lci da tenker jeg på bilen, den er produsert i munchen 10.des 2007 altså 2008 og har facelift. Motoren på den er n47d200o. Bmw 520dt

320xdat er produsert i 2010 177hk men bmwarchiv sier n47d200o mens biltilsynet, vognkort og alle andre steder sier n47d20c.

Kom ikke registeroppgradering på e61 og e91 da? En bekjent har 2010 bmw 520dat også den med n47d200o men der sier bmw at motorn har det nye registeret. Norsk solgt bil.

Forvirra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med kjølesystemet på M51D25 i E39 ? 

 

 

ble ny radiator , vannpumpe , reimer i går. men fikk ikke lufta den , tok opp termostaten , den åpnet så vitt , og den var gaanske varm..

 

 

tok ut termostaten , så luftet den seg, men nå blir den ikke varm , dette viste jeg men måtte kjøre bilen hjem :P 

 

blir ny termostat i dag, noen tips til lufting på den ? har bilen høyt i front 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har sitt innleggene mine tideligere. Så vil jeg si at bilen er blitt fiksa! Det var dieselpumpe som lagde alt helvete! Selv om dem kjørte med diagnose tester , leste av verdier når dem kjørte bilen , testa pumpe 2 ganger i benk (OK BEGGE GANGER). 

 

1 ting jeg vil si (ikke for og være frekk eller noe) men det virker som noen av dere ''henger ut'' folk. På måten at dere ikke svarer på spørsmålene som noen skriver. For og si det slik jeg følte meg ikke ''godtatt'' her inne , da jeg har posta 2-3 innlegg og ikke et svar og få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det med at den er tungstartet er egentlig ikke det verste, og jeg tror kanskje at det hadde mest med at den har stått lenge og det har gått lenge mellom hver gang jeg har prøvd å starte den. Det verste er at den fusker og ryker så voldsomt på lave turtall, og at det knapt nok går an å flytte den uten å "lirke" opp turtallet over 2000, og det blir litt tungvindt med automat for å si det mildt :) . Har forresten også prøvd å koble ut EGR´en også, uten at det hjalp noe heller, så det spørs om dieselpumpa kan være synderen, som du sier. Er ikke så mye annet igjen da vil jeg tro?

Hadde nettopp samme problem som deg! Nykker ifra 1300-1400 til rundt 2200 , det første jeg ville gjort var og tatt en diagnose og se hva den sier. Vis den ikke fortellere deg noe , så ville jeg kjøpt ny eller nyoverhalt dieselpumpe (kjøp ny overhalt KUN ifra seriøse forhandlere) Jeg fikk min pumpe ifra england. Håper du får til bilen din , jeg vet akuratt hvordan det er og ha en bil som nykker. Jeg gir ingen garanti for at jeg har rett men jeg er ganske (99%) sikker på at det er dieselpumpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har sitt innleggene mine tideligere. Så vil jeg si at bilen er blitt fiksa! Det var dieselpumpe som lagde alt helvete! Selv om dem kjørte med diagnose tester , leste av verdier når dem kjørte bilen , testa pumpe 2 ganger i benk (OK BEGGE GANGER). 

 

1 ting jeg vil si (ikke for og være frekk eller noe) men det virker som noen av dere ''henger ut'' folk. På måten at dere ikke svarer på spørsmålene som noen skriver. For og si det slik jeg følte meg ikke ''godtatt'' her inne , da jeg har posta 2-3 innlegg og ikke et svar og få.

Bra at du fikk fiksa det.

er ikkje alt ein får ut via diagnose eller live-verdier.og når pumpa blir testa i benk er det kun basic testing,altså ikkje alle parameter som trengs for å få motor til å gå optimalt.

har skifta ut pumper sjølv som har vært testa i benk og funnet ok men som har hatt issues med elektronikkdelen på pumpa.

problemet med stillverket på tds pumper er ganske kjent og nytt stillverk er ofte så dyrt at det er billigere å skrote bilen.

 

når det kommer til svar på spørsmål så blir det ofte henvisst til første side i denne tråden, står ganske mykje bra info der men off course ikkje svar på alle tenkelige spørsmål.

Det som oftest gjør at folk ikkje får svar på spørsmål er at de ikke leser første side i det hele tatt.

Basic feilsøking må til uansett før man kan gå dypere inn i problemene.

Just my two cents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du fikk fiksa det.

er ikkje alt ein får ut via diagnose eller live-verdier.og når pumpa blir testa i benk er det kun basic testing,altså ikkje alle parameter som trengs for å få motor til å gå optimalt.

har skifta ut pumper sjølv som har vært testa i benk og funnet ok men som har hatt issues med elektronikkdelen på pumpa.

problemet med stillverket på tds pumper er ganske kjent og nytt stillverk er ofte så dyrt at det er billigere å skrote bilen.

 

når det kommer til svar på spørsmål så blir det ofte henvisst til første side i denne tråden, står ganske mykje bra info der men off course ikkje svar på alle tenkelige spørsmål.

Det som oftest gjør at folk ikkje får svar på spørsmål er at de ikke leser første side i det hele tatt.

Basic feilsøking må til uansett før man kan gå dypere inn i problemene.

Just my two cents

Ok jeg forstår , ja er enig i mye av det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som ha tips til hva grunnen til plutselige fall i kjølvanntemp kommer av? Video viser varmkjørt bil. Ny termostat sist uke. Stiger fint fra 3-4 grader, opp til 75. Der stopper den. Så filmet jeg denne under rusing på tomgang igår. Plutselige fall fra 74 til 46 grader. Er det noen mekaniske fenomen som kan gi slike fall, eller er det bare å bestille ny tempsensor? 75 er jo også for lavt for varm motor. Hvor ligger dere? 88 eller 90 ?

 

https://vimeo.com/114448032

Endret av johanngj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som ha tips til hva grunnen til plutselige fall i kjølvanntemp kommer av? Video viser varmkjørt bil. Ny termostat sist uke. Stiger fint fra 3-4 grader, opp til 75. Der stopper den. Så filmet jeg denne under rusing på tomgang igår. Plutselige fall fra 74 til 46 grader. Er det noen mekaniske fenomen som kan gi slike fall, eller er det bare å bestille ny tempsensor? 75 er jo også for lavt for varm motor. Hvor ligger dere? 88 eller 90 ?

Vist du har m47/n47 eller m57/n57. Så bruker jeg å bytte egr og hoved thermostat først det blir problem med temperatur. 82-90 grader er normalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at n47 IKKE har egr termostat? Men er det noe fenomen med vannpumpe/ elektrisk sirk. pumpe (hvis min bil har det) som kan forårsake slike brå fall? Har lagt til videolink i postn noen hakk over

Endret av johanngj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at slike temperatursvingninger kan være mulig. 

Tempen faller nesten 30 grader for så å stige nesen like mye igjen og alt dette i løpet av 12 sekund. 

Tror jeg ville begynt med sensor for du kan jo ikke stole på at 75 grader stemmer heller.  Jeg har en eldre M57 og ligger på 86-90 grader med ny hovedtermostat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei folkens lurte på en ting. jeg la merke i dag når bilen står stille på tomgang og når jeg vrir på rattet så går turtallet opp og ned. jo mer jeg vrir på rate jo mer bevege tur telleren seg.  er det normalt? og evt hva feilen er?  jeg  merke til det nå. har prøv og kjøre for og se om det samme skjer .men litt vanskelig og se etter når jeg kjører.for når jeg vrir på rate så går pekeren opp til 1000 omr. men da må jeg vri helt . og når jeg vrir tilbake så detter den ned på det den pleier og være på litt øve 500 omr.hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...