Gå til innhold

Ole Martin's e30 m10 turbo


Ole M.Haraldstad
 Share

Anbefalte innlegg

Så da var det bare å handle rør i GOD kvalitet for å lage nytt grenrør. Og denne gangen skal det IKKE wrappes. Siden røra i svartstål ikke tåler temperaturen så godt, gikk jeg for 321 syrefast stål.

 

DSC_0971_zpsnkbe6u0r.jpg

 

Fant ferdig kollektor, og fikk tak i flens og pakning:

 

DSC_1074_zpspxeqptyw.jpg

 

Laget en jigg etter det gamle grenrøret:

 

DSC_1077_zps6jid1hib.jpg

 

Jeg klarer ALDRI å kappe noe som helst rett. Så denne gangen lagde jeg spesialverktøy for kapping og merking av rørene først. Det gjør jobben ekstremt mye lettere, og alle radier blir perfekte:

 

Her brukte jeg ett løpehjul til en registerreim, og kappet til plater slik at røret har tight pasning:

 

DSC_1081_zpsq8tyujif.jpg

 

Her er verktøyet for å kappe:

 

DSC_1080_zpsxhhifqer.jpg

 

Så da var det bare å kappe opp en haug med forskjellige bøyer, og begynne å lage grenrør:

 

DSC_1082_zpsow412qut.jpg

 

DSC_1083_zpsyrqttjhd.jpg

 

DSC_1089_zpszdrc3zzg.jpg

 

Sveiser selvfølgelig med bakgass:

 

DSC_1095_zps4jwn9mn9.jpg

 

DSC_1103_zpsfcuxkk5f.jpg

 

DSC_1104_zpsujwczpza.jpg

 

DSC_1105_zpsivciybcv.jpg

 

DSC_1118_zpsaa9leodx.jpg

 

DSC_1121_zpsfjkdnj9f.jpg

 

DSC_1127_zpsfzi8ep3g.jpg

 

DSC_1130_zpstsp95dmr.jpg

 

DSC_1134_zpsq0i5teby.jpg

 

Testet det godt etterpå:

 

DSC_1138_zpsyyhaifgp.jpg

 

DSC_1139_zps0iqtz1oz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha gjennomført e90 m3 bremsesystem, så ville jeg ha i bremsekraftforsterker og hovedpumpe også fra e90m3.

 

DSC_0998_zps7ayccacv.jpg

 

DSC_1007_zpsxaqhidqi.jpg

 

Så nå er det kun e46 ABS systemet som ikke er fra e90. Men bremsene fungerer helt rått nå! Skivene er originale BMW, og alle klossene er PFC 11 compound. Jeg har kjørt ca 150 runder på bane med de i år, og man ser nesten ikke at de er brukt.

 

 

Her er de eneste felgene jeg har klart å finne i 17" som kan gå over bremsene. De er bestilt på mål. Man får såvidt en papplate mellom felgen og kalipperen. Så det blir fort noen riper inni felgen om det kommer grus ol. imellom.

 

DSC_0603_zpssvqdcdeu.jpg

 

DSC_8509_zpsfm1owlxz.jpg

 

DSC_8512_zps02oqcl2w.jpg

 

DSC_8513_zpsjdvkw616.jpg

Endret av Ole M.Haraldstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått!

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

 

Takk! Jeg begynner å bli fornøyd med hvordan den virker nå!

 

Flott arbeid du gjør, og fint lesestoff :) Det blir slik at en gleder seg til neste gang du skriver igjen :D

 

Takk for det :-) Det ble en del klipp og lim. Men fra nå av så blir det nye ting når det kommer oppdateringer.

 

er helt rått og sitte og lese og følge med alt du gjør! :D rett og slett fantastisk! felgene kledde også bilen veldig bra det må jeg si ^^

 

Takk for det. Selv ble jeg litt skuffet over felgene, da de kom i ett litt annet design enn det var på bildene. Men det får nå være. Ville heller kjøre enn å klage på dem!

 

Skjønna ikke korsen du finne ut alt

 

Hehe, jeg har en god del timer i tenkeboksen for å få alt til å passe!

 

Morsom lesing og dritbra arbeid :D

 

Takk!

 

flott update:)

 

ser helgrom ut med de bremsene !

 

Ja, det er helt rått. 100mm større enn originalt!

 

vilrkelig gromt bremseoppsett på denne! stopper nok greit opp vil jeg tru :)

 

Ja! Det er skikkelig deilig å ha samme gode bremseeffekten runde på runde. Jeg er ekstremt glad for at jeg ikke gikk for små "fislebremser". Jeg har en bekjent som har regnet og kjørt simuleringer på 325mm/28mm skiver mot 355mm/32mm skiver. Der viser data at det skiller 300 grader på temperatur på skivene, og 150 grader på klossene. Og jeg gikk nå fra 315x28 foran og 312x20 bak til 360x30 foran og 350x24 bak. Så det MÅ hjelpe mye. Jeg kan ikke se at klossene mine har blitt noe slitt etter 150 runder på bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott dokumentert og bra job (som vanlig) Ole Martin. Satser på en god sesong neste år :geek:

 

Takk for det Tommy! Nå er ihvertfall bilen klar til en ny sesong. Vanligvis er den klar på slutten av sesongen!

 

Du er en av de som har både teoretiske og praktiske evner godt over snittet! Det grenrøret... :clap:

 

Takk, takk, ble veldig fornøyd med det. Alle gode ting er tre, har jeg hørt. Blir bedre for hver gang man lager syns jeg. Det er fortsatt en del å gå på i sveisekunnskaper. Sveiser ikke ofte nok. Ikke har jeg super kontroll over begge henda på en gang heller.

 

Brutalt prosjekt, følger med her! 

 

Gjør det!

 

Helt rått det grenrøret du lagde!

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...