Gå til innhold

"Chip tuning" av 2008 525DA 3.0l diesel


RoyC
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok det blir langtur på meg for å få tatt ut de 265hk steg 2 hos TRF. Men jeg er litt sugen på å bytte girkasse til 530 kasse... Men blir kansje komplisert og dyrt? tingen er at en 530 koster 50-80.000kr mer en min og av nyere facelift utgave er der veldig få for salg?

Endret av RoyC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster litt i arbeid og kjøp av girkasse og det er vel ikke direkte penger du får igjen sannsynligvis. Det er vel ikke bare lett og finne en ønskelig brukt girkasse heller? 

Jeg hadde gått for 530 men det er klart som du sier, er markedet vanskelig så er det jo en løsning og oppgradere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med bilen min, iallefall på tanke på at det var en god oppgradering fra 320D E91, men jeg visste ikke om begrensingene til automat kassen, trodde 525 og 530 var identiske med 3 literen. Hadde nok da valgt 530 istedenfor, hadde jeg visst det.

 

Vi er nok i samme båt der... Men, en 530 er mye dyrere og sjelden å få tak på i lci utgave (Etter 3mnd 2007). Kasse er ikke så vanskelig. Der finnes kasser med lav km i tyskland. Men ja, alt koster penger... 

 

La oss si man bytter til en 530 kasse... Da er det kun dysene som skiller de to bilene (525 vs 530)? Drivlinjen inkl bremser osv er nok likt? Har man da kjøpt sin 525 for en grei pris så kan man nok forsvare invisteringen i kasse? La oss si tot 30.000kr for kasse montert? Eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok i samme båt der... Men, en 530 er mye dyrere og sjelden å få tak på i lci utgave (Etter 3mnd 2007). Kasse er ikke så vanskelig. Der finnes kasser med lav km i tyskland. Men ja, alt koster penger... 

 

La oss si man bytter til en 530 kasse... Da er det kun dysene som skiller de to bilene (525 vs 530)? Drivlinjen inkl bremser osv er nok likt? Har man da kjøpt sin 525 for en grei pris så kan man nok forsvare invisteringen i kasse? La oss si tot 30.000kr for kasse montert? Eller hva mener dere?

 

Du får vell aldri de pengene igjen uansett for kassa, hvis du da ikke omreg til 530. Kanskje da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok i samme båt der... Men, en 530 er mye dyrere og sjelden å få tak på i lci utgave (Etter 3mnd 2007). Kasse er ikke så vanskelig. Der finnes kasser med lav km i tyskland. Men ja, alt koster penger... 

 

La oss si man bytter til en 530 kasse... Da er det kun dysene som skiller de to bilene (525 vs 530)? Drivlinjen inkl bremser osv er nok likt? Har man da kjøpt sin 525 for en grei pris så kan man nok forsvare invisteringen i kasse? La oss si tot 30.000kr for kasse montert? Eller hva mener dere?

Om det kan forsvares kommer jo an på hvor mye du skal tune og hva du selv synes.

Men toppen er også ulik. Om det betyr noe mye vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok i samme båt der... Men, en 530 er mye dyrere og sjelden å få tak på i lci utgave (Etter 3mnd 2007). Kasse er ikke så vanskelig. Der finnes kasser med lav km i tyskland. Men ja, alt koster penger... 

 

La oss si man bytter til en 530 kasse... Da er det kun dysene som skiller de to bilene (525 vs 530)? Drivlinjen inkl bremser osv er nok likt? Har man da kjøpt sin 525 for en grei pris så kan man nok forsvare invisteringen i kasse? La oss si tot 30.000kr for kasse montert? Eller hva mener dere?

I mitt tilfelle så blir det nok bare en liten tuning, da femmeren skal være en driftsikker familiebil. Jeg begynner ikke å skru på den, da får jeg kona på nakken. 197hk flytter på seg det,og kan jeg hente litt til så er det bra nok for mitt bruk. Trekker en del henger, blant annet hestehenger med 2 hester. Veier litt og kjekt med sterk motor i det tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksos, ventiler og dyser skiller det på, ellers skal de være like utfra det jeg vet fra mine kilder i alle fall. Men det er nok penger "ut av vinduet" ja.

 

255hk, lavere drivstoff (hvis du er snill på foten) og fremdeles driftssikker med en liten software oppgradering er vel ikke galt det?  \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...