Gå til innhold

"Chip tuning" av 2008 525DA 3.0l diesel


RoyC
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Dette tema har nok vert oppe mangen ganger. Men selv med flere søk finner jeg ikke det jeg leter etter.

Har lest 525 lci mod har en autokasse rated til max 400Nm, noe som motor allerede er oppgitt til. Leste om BSR og at de la kreftene der kassen var sterk og mindre der den er svak. Noen som har erfaringer med disse hånd tunerne? Man omprogrammerer ved å koble til obdII kontakten...

Hvilke håndholdt gir mest og safest effekt for pengene? Noen man bør styre unna? Bilen min er kjørt knappe 92.000Km...

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik håndholdt, Alientech Powergate.  Hvilken håndholdt du bruker har ingen sammenheng med hva som gir mest og safest effekt. Det er fremdeles tuneren som lager fila, den håndholdte er bare for å flytte fila fra pc til bil slik at du slipper å oppsøke tuneren men kan gjøre dette selv hjemme.

 

Alle tunere som lager egne filer kan lage momentkurven slik at den er snill med girkasse men det dessverre slik at det da også blir litt kjedeligere å kjøre bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hpi: Er klar over dette.... Men der finnes flere måter å få dette gjort på. Foretrekker denne metoden da man kan stille tilbake om man vil. Forstår Hartge og En annen BMW tuner jeg ikke klarer huske navnet på i faren også tilbyr dette... Men er det kun BSR som tilbyr mapps på en slik håndholdt utenom BMW sine kjente tunere? ESS? Prøver bare å finne ut hvem som er å foretrekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hpi: Er klar over dette.... Men der finnes flere måter å få dette gjort på. Foretrekker denne metoden da man kan stille tilbake om man vil. Forstår Hartge og En annen BMW tuner jeg ikke klarer huske navnet på i faren også tilbyr dette... Men er det kun BSR som tilbyr mapps på en slik håndholdt utenom BMW sine kjente tunere? ESS? Prøver bare å finne ut hvem som er å foretrekke

Som jeg skrev lenger oppe så har jeg en Alientech Powergate. Dette er en boks som har minne til 4 forskjellige filer. Du begynner med å lese ut orginalfil, denne blir da liggende i boksen. Denne sender du på mail til tuner som da modifiserer denne til avtalt effekt/moment og mailer den tilbake til deg. Denne legger du da inn i boksen og laster så over til bilens Ecu via OBD. Boksen inneholder da originalfil i tillegg til tuningfil. Du kan da skifte mellom disse så mye du vil og det tar 2-3 minutter å bytte. 

 

Jeg kjøpe min powegate av TRF her på forumet og det er også han som har tuna min bil. Han er flink med det han driver med og tilpasser software slik du ønsker å ha det i forhold til girkasse.

 

Han bor på Rena, jeg bor i Haugesund, så da er det veldig praktisk å kunne gjøre dette via mail hvis en skal teste forskjellige oppsett

 

Steg 4 mapping test 1

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev lenger oppe så har jeg en Alientech Powergate. Dette er en boks som har minne til 4 forskjellige filer. Du begynner med å lese ut orginalfil, denne blir da liggende i boksen. Denne sender du på mail til tuner som da modifiserer denne til avtalt effekt/moment og mailer den tilbake til deg. Denne legger du da inn i boksen og laster så over til bilens Ecu via OBD. Boksen inneholder da originalfil i tillegg til tuningfil. Du kan da skifte mellom disse så mye du vil og det tar 2-3 minutter å bytte.

Jeg kjøpe min powegate av TRF her på forumet og det er også han som har tuna min bil. Han er flink med det han driver med og tilpasser software slik du ønsker å ha det i forhold til girkasse.

Han bor på Rena, jeg bor i Haugesund, så da er det veldig praktisk å kunne gjøre dette via mail hvis en skal teste forskjellige oppsett

Mentuner må jo ha inngående kunnskap om den aktuelle automatkasse for å ikke overstige kreftene der kassen er svakest. Høres litt skummelt ut at en "kar i Rena kan sende deg et mapp" :-) . Sier ikke at han ikke vet hva han gjør, men har ikke for eks BSR, mer resurser til å teste dette ut og mappe en en enkeltperson?

Eller er denne infoe rundt kassenes svakheter mer tilgjengelig en jeg først antok?

Er powergaten din for salg?

Endret av RoyC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bsr har nok mer ressurser enn trf, men trf har mer å bevis da han er en person med noen få ansatte?

Men vi vet jo at bsr kjører på med et rimelig standard map også går der så går det.

Har sett flere ganger at noen har fått et map også går feks bilen i nødmodus på full gass i 4. gir. Da er mappet for dårlig laget egentlig. Dette gjelder bsr, ts racing som jeg vet om.

De som har map ifra trf her inne kan ikke være mer fornøyd slik jeg har lest det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bsr har nok mer ressurser enn trf, men trf har mer å bevis da han er en person med noen få ansatte?

Men vi vet jo at bsr kjører på med et rimelig standard map også går der så går det.

Har sett flere ganger at noen har fått et map også går feks bilen i nødmodus på full gass i 4. gir. Da er mappet for dårlig laget egentlig. Dette gjelder bsr, ts racing som jeg vet om.

De som har map ifra trf her inne kan ikke være mer fornøyd slik jeg har lest det.

Leste nettopp gjennom hans dieseltråd og innser dette er en entusiast med kunnskaper! Du får ingen bedre combo for å få et bra produkt en når noen bryr seg om hva de faktisk selger.... Er desverre mer og mer sjeldent i dag...så mail er sendt så får vi se hva det koster osv osv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powergaten min er ikke for salg.

 

Jeg tror heller ikke du kan kjøpe en tilfeldig slik boks fordi det er et master/slave system hvor tuneren sitter på masterboksen så jeg tror de setter opp slaveboksen før de selger den. Slik var det ihvertfall når jeg hadde powergate 3, da måtte installasjonsfila komme fra masterboksen til tuner. Så jeg tror du må kjøpe boksen fra de samme som du kjøper tuninga fra. 

 

Som Otis skriver så er det ikke alle som skryter av at de "tilpasser softwaren til akkurat din bil" som faktisk gjør dette. Da jeg kjøpte den første tuninga av TRF så gjorde tilfeldigheter at vi møttes på Bryne så satt jeg faktisk å så på mens han lagde fila og det var ikke gjort på 5 minutt for å si det sånn. Etterpå var det ut på rullende landevei for å se at alle verdier var der de skulle være. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powergaten min er ikke for salg.

 

Jeg tror heller ikke du kan kjøpe en tilfeldig slik boks fordi det er et master/slave system hvor tuneren sitter på masterboksen så jeg tror de setter opp slaveboksen før de selger den. Slik var det ihvertfall når jeg hadde powergate 3, da måtte installasjonsfila komme fra masterboksen til tuner. Så jeg tror du må kjøpe boksen fra de samme som du kjøper tuninga fra. 

 

Som Otis skriver så er det ikke alle som skryter av at de "tilpasser softwaren til akkurat din bil" som faktisk gjør dette. Da jeg kjøpte den første tuninga av TRF så gjorde tilfeldigheter at vi møttes på Bryne så satt jeg faktisk å så på mens han lagde fila og det var ikke gjort på 5 minutt for å si det sånn. Etterpå var det ut på rullende landevei for å se at alle verdier var der de skulle være.

Kan jeg spørre, du har en E39 3.0 diesel trimmet til "steg 4" fra trf. Hva innebærer steg 4? Hvor mye Hk og Nm fikk du ut av denne motoren. Spørr da søstra mi og mannen har en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...