Gå til innhold

Ny BMW i3. Rekkeviddeangst?


Popza
 Share

Anbefalte innlegg

Nå vet ikke jeg om i3 har mulighet for å sette nøkkelen i tenningen, men dette var hvertfall den beste løsningen med tanke på vask og comfort acces i vår A4 b8. (Ikke for å forsøple tråden med svada om en Audi, men det kan jo være en løsning på BMW også, min e92 har ikke comfort acces, så har ikke vert borti det på BMW) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med her :-)

vi vurderer nybil til dama, tror i3 hadde vært en god bil nr 2. Hun har 35 km vei til jobben, så rekkevidden gjør jo at bilen må lades hver dag. Da jeg tviler på at bilen klarer 2 dager på rad jobb tur/retur (spesielt om vinteren). Men det blir vel like vanlig som og koble mobilen til laderen om kvelden tenker jeg :-P

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Endret av codex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om i3 har mulighet for å sette nøkkelen i tenningen, men dette var hvertfall den beste løsningen med tanke på vask og comfort acces i vår A4 b8. (Ikke for å forsøple tråden med svada om en Audi, men det kan jo være en løsning på BMW også, min e92 har ikke comfort acces, så har ikke vert borti det på BMW) :)

 

Ikke mulighet for å sette nøkkel i tenningen. Så jeg får vel finne på noe lurt til neste gang jeg vasker :)

 

Følger med her :smile:

vi vurderer nybil til dama, tror i3 hadde vært en god bil nr 2. Hun har 35 km vei til jobben, så rekkevidden gjør jo at bilen må lades hver dag. Da jeg tviler på at bilen klarer 2 dager på rad jobb tur/retur (spesielt om vinteren). Men det blir vel like vanlig som og koble mobilen til laderen om kvelden tenker jeg :-P

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

 

Da du kommer hjem med bilen kobler du i laderen. Blir en vane ja, som å lade mobilen om kvelden. Flott bil nr. 2 tenker jeg, fordi som kjører mye. Ettersom den forhåndvarmes på strømmen hjemme før jobb, butikken, osv. Komfortabel andrebil, ikke en liten "sliter" som du egentlig ikke vil kjøre.

 

Itillegg så klarer du over 100km på en lading(noe som holder for de fleste i den daglige kjøringen. Tviler på at de fleste snitter over 100km-dagen), selv om det er mange minus ute, bare ikke kjør klimaanlegget hele tiden, forhåndsvarm bilen og kjør økonomisk.

Endret av E92 Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itillegg så klarer du over 100km på en lading(noe som holder for de fleste i den daglige kjøringen. Tviler på at de fleste snitter over 100km-dagen), selv om det er mange minus ute, bare ikke kjør klimaanlegget hele tiden, forhåndsvarm bilen og kjør økonomisk.

 

Har du testet rekkevidden mer nøyaktig? Jeg har også fundert litt på i3, men er avhengig av hakket lengre rekkevidde...

 

Var og prøvekjørte i3 idag, både jeg og fruen var veldig fornøyd. Blir nok og legge inn bestilling i morgen, veldig gunstig kampanje på voltage pakken.

 

Det kan være verdt å nevne at den fra sommeren av mest sannsynlig får en god del lengre rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet rekkevidden mer nøyaktig? Jeg har også fundert litt på i3, men er avhengig av hakket lengre rekkevidde...

 

 

Det kan være verdt å nevne at den fra sommeren av mest sannsynlig får en god del lengre rekkevidde.

 

Har ikke tatt noen skikkelig test. Men... Om jeg kjører ifra hjemme, med 120km, så rekker den ikke frem til et mål som er 120km unna, det har jeg erfart hittil. Har kjørt turer til Tønsberg, Drammen osv(bor i Holmestrand). Som er kortere enn fks 100-120km tur/retur(grovt 60-70km tur/retur. Har ofte hatt 10km +/- igjen da jeg har kommet hjem. Senest i går, dro jeg hjemme i fra med 70-80km i rekkevidde(ikke fulladet) til Tønsberg for å se kino på Kilden kino. Da jeg kom hjem hadde jeg 8km igjen. Ifølge Google maps så er det ca 60km tur/retur fra meg til Kilden Kino.

 

Det jeg merker "spiser" batteriet på turer som man prøver å kjøre økonomisk er dårlige forhold(som snøfall, som var i går), høye hastigheter på E-18(110+) og klimaanlegget. Skal dekke litt av det i den filmen jeg skal lage om bilen.

 

Det stemmer også at det er lengre rekkevidde når det er varmt. Hadde 87km engang da det var 13/14 minus, da var batteriet 100% oppladet. Hadde da også kun ca 70% kapasitet fra batteriet, noe som var veldig merkbart når det kom til akselerasjon. "bånn gass" minnet meg da om en kamerat av meg som har en Golf TDi 90hk; da han trykker på gassen. Helt "Zzzzz"(Note: hadde da kun forhåndsvarmet bilen i ca 1/2min)

 

 

Edit:

 

Nå som det falt litt snø prøvde jeg å sladde litt med bilen på en parkeringsplass. Ved å skru på DTC. Det går ikke an å skru av alt av antispinn/antiskrens osv via iDrive. DTC er da det man kommer nærmest å fjerne antiskrens/antispinn via iDrive(regner med at de fleste ved forskjellen på DSC/DTC). Har lest flere steder at det ikke er mulig å skru av antiskrens og antispinn helt, men det stemmer ikke. Via "skjulte innstillinger" i instrumentpanelet går det an å sette bilen i "dyno modus", som skrur av alt. Dette var en veldig ny opplevelse, ingen gir, ingen lyd, og veldig mye "instant torque". Men det gikk seg til veldig fort. Slenger ved et lite bilde.

post-70819-0-98708800-1451345178_thumb.j

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt bilen godt over 200km i dag.

 

Den første turen var på ca 115km. Det sto da jeg satte meg i bilen, at den hadde 96km(eller noe slikt). Den turen klarte jeg helt uten å lade. Hadde ca 6/7km igjen da jeg var hjemme.

 

Den andre turen var på ca 120km ca. Da ladet jeg, før jeg dro og underveis(hurtiglading). Rekkevidde var ikke et problem, eller noe "rekkeviddeangst" på denne turen.

 

MEN, da jeg hadde ca 30-35km igjen av den siste turen skjedde det noe rart. Etter en lang bakke hvor jeg brukte regenerering som brems(det var satt opp et trafikklys nederst i bakken på grunn av veiarbeid) ned hele bakken; helt til det var stopp. Så kjente jeg en skikkelig brent/svidd lukt. Først tenkte jeg det var kompisen min sin VW golf TDI som sto foran meg, men lukten var alt for sterk til å være den. Den ble også sterkere veldig fort, og det begynte å lukte som hvis du ødelegger en elektrisk drill, eller noe lignende. Vi begge stoppet etter å ha kjørt litt, og jeg ba kompisen min lukte inne i bilen. Han reagerte med en gang, det luktet veldig svidd. Vi luktet rundt bilen utenfor, men der luktet det ikke noe. Vi satt på klimaanlegget på fult, på 28 varmegrader, men det luktet ikke noe spesielt fra det heller. Så vi vet ikke helt hvor lukten kom i fra.

 

Fullførte turen hjem, og helt på slutten begynte jeg å få litt vondt i hodet. Kjente også lukten i munnen om dere skjønner. Kunne liksom "smake" det, ettersom jeg hadde vært så lenge i bilen. På slutten av turen virket det som lukten forsvant litt, usikker på om det var jeg som begynte bli "vant" til lukten eller om den faktisk ble litt borte. Rett før jeg skal rygge inn i gården så "skjer" det igjen og jeg kan kjenne lukten sterkt igjen, men denne gangen så begynner det å vibrere i fronten, og jeg kan faktisk kjenne det i rattet. Lyden var nesten som ABSen da den slår inn. En slags "DRRR DRRR DRRR" lyd raskt etter hverandre, men ikke helt lik som ABS-lyden. Trengte ikke ta ned vinduet for å høre det, og kompisen min som drev å pakket ut fra golfen hørte det tydelig sa han.

 

Får ringe BMW i morgen å høre hva de mener. Er vel en garantisak uansett, bilen har kun 5000km på telleverket.

 

Leste på elbilforum at en hadde svidd lukt i sin i3, da hadde det vært sensoren til klimaanlegget som hadde smeltet(Jeg hadde på 22grader, nivå 2 i styrke, i ECO Pro som er mye svakere enn comfort da jeg først oppdaget den brente lukten).

post-70819-0-87771100-1452034033_thumb.j

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er i3'en hentet av Viking og satt hos Bilsalongen BMW i Skien. Ettersom da jeg kjørte bilen til skolen i dag, var den lik. Luktet brent/svidd. Den lagde også rare lyder ved bakakselen når jeg sto stille på parkeringsplassen.

 

Ble lovet en tilsvarende BMW eller BMW i3 da jeg ringte inn til BMW, som leiebil. Endte opp med en liten Toyota Yaris(jeg er 1.95 ca og passer meg ikke i det hele tatt. i3'en er mye bedre på "hoderom") fra Hertz som var et evig surr, tok ca tre-fire timer før det var ordnet. Måtte også bruke to timer på å kjøre for å hente den jævla Toyotaen.

 

Heldigvis var Vikiging-sjåføren hyggelig.

 

Oppdaterer underveis, av hva BMW sier er årsaken til brent/svidd lukt i bilen.

post-70819-0-43329100-1452111102_thumb.j

post-70819-0-73016600-1452111105_thumb.j

post-70819-0-00716400-1452111111_thumb.j

post-70819-0-03649000-1452111185_thumb.j

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiai.. Abstinensene kommer vel kjapt nå :P

 

Jepp. Spurte om å få en annen nå i dag. Fikk beskjed om at de ikke hadde noe annet, men de skulle dekke drivstoffutgifter for meg.

 

Gruer meg til å sette meg i den Yarisen om 15min  :sad: .

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...