Eriksen tuning

320i E36 Cupé, endringer i planene. Turbo tro?

60 innlegg i dette emnet

Tenke å lage en liten tråd på 320´n. Bilen er en original 1997mod 320i M-tec cupé med en m52b20 motor. Bilen har vert kjørt av eldre dame frem til jeg kjøpte den nå rett før jul. Tight og fin i understell og bra for rust til å vere en så gammel BMW. 

Planene for bilen er å få litt mer effekt under panseret med en 2.8L , coilovere og jåle opp utseende litt til med noen store hul, leppe til fangeren og en liten vinge/leppe på bakluka.

post-87611-0-44465000-1452536521_thumb.j

post-87611-0-16198700-1452536542_thumb.j

Og ja. Før noen nevner det så er lyktesenkerne fjernet forlengst \:D/

Redigert av Eriksen tuning
BjornarHS liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Må ikke jåle opp for mye! Fin farge på bilen forresten.

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Har nå gått til innkjøp av en importert amerikansk 97mod e39 528i med en enkel vanos M52B28 motor. Planene er å slenge denne motoren inn i e36`n. Men før det skal motor plukkes i biter og få full inspeksjon, eventuelt nye stempelringer og rådelagre, noe jeg regner med trengs. Så når alt er innenfor toleransene og motor er funnet i orden kan man begynne å prøve å lure ut moen ekstra hk av motoren.

Det som forundrer meg en del er hvor lite effekt BMW har hentet ut av denne motoren. Med et volum på 2.8L så har de bare valgt å dra ut 193hk. Ser man på hk per volum enhet så har den kun snaue 69hk per liter mens m52b20 motoren har hentet ut 75hk per liter. Hva man regner som mulig/reelt på en sugemotor er 100hk literen, noe vi ser 3,2L M3 motoren har. Så 69hk/liter imponerer meg svert lite, det er faktisk akkurat det samme som Volvo dro ut av sin B20E støtstang motor på tidlig 70-tall. Men forhåpentligvis er det ikke stort som skal til for å hente ut litt ekstra av motoren. Første steget hører jeg er å montere innsug fra m50b25 noe jeg har sett bremsepapirer på at gir 30hk med en gang med et riktig map. Vidre blir det grenrør, andre kammer, lett topplokksarbeid og avbalansering av innmat om det er nødvendig. Satser på å klare å klemme ut rundt 240-250hk i motor. Da er vi et sted rundt 87hk/L, noe som bør la seg gjøre uten å bli så altfor fattig. 

Må bare nevne at jeg er ganske fersk på BMW, så beklager om jeg påstår noe feil.

E39`n

post-87611-0-73230500-1452538964_thumb.j

post-87611-0-70815000-1452538984_thumb.j

Gjorde en kompeiesjonstest i går, rundt noen av pluggene lå det en del olje som kom ned i sylinderene som jeg lurer på om ikke kan ha gitt noen feilkilder da olja tetter ekstra godt rundt ringene. Resultatet ble slik. 

Syl 1: 15,5kg,  Syl 2: 15kg,  Syl 3: 14,8kg,  Syl 4: 15kg,  Syl 5: 14,1kg,  Syl 6: 15,5kg

Rundt pluggen på syl 5 fantes det ikke noe olje, så helte en liten kork olje ned i syl 5 og prøvde igjen. Fikk da 15,5kg(noe som egentlig kan tyde på dårlige ringer). Så regner da med at kompen på alle seks er javn og at det er oljen som ga de høye og ujevne tallene. Siden kompen pleier vell ikke ligge over 14kg?? Synse 15,5kg er mye for en motor med kompforhold på 10,5:1. Dette finner man uansett ut når motoren demonteres.

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

E.C. Takk, bilen er grei den. Helt ok farge, ikke så altfor vanlig farge på dissa bila.

Neida, slapp av! Hehe. Snakker kun om en liten nøytral leppe på bakluka og en slik todelt splitter til å klipse på orginale m fangeren. Også har jeg fått tak i noen breie Borbet felger jeg lurer på om jeg skal pusse opp og bruke.

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

her må det følges med! :) men som E.C skriver, må ikke jåle opp en fin E36 for mye  [-X

holder på med et E36 prosjekt selv. Jeg har kjøpt m50b25 innsug med tilhørende spjeld og dyser. Jeg har hørt at jeg ville lande på rundt 210 hk. Det er da også med B28 hjerne med chip. nå har riktignok jeg 323 /m52b25

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Det er helt klart at det er ikke all verden man hentet ut fra M52B28. M50B25 hadde bare 1hk mindre. Fokuset i produksjonsavdelingen forflyttet seg nok mot forbruk og utslipp, så da ble det heller vanos og mer dreiemoment. Blokka ble laget av alu, så man sparte noen kilo der. 193 hk er forsåvidt helt akseptabelt i en relativt lett bil. E46 ble litt tyngre så da satt man inn en 3L og hentet ut 231hk.

Jeg kjørte i ett års tid en A6 fra omtrent samme tidsperiode (96) og da var det også 193hk på 2.8L og 6 sylindre, så spesielt uvanlig er det kanskje ikke.

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Pen bil! Var faktisk innom finn annonsen og kikket på denne, ser ut som du har kuppet deg en av de bedre e36er på dagens marked :)

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Clutch: Hyggelig at det vekker intersse! :D Fekzen her inne la frem disse bremsepapirene på en b28 med M50 innsug, 350ccm saab dyser og software fra han, 227.5 Hk og 286,3 Nm! Dette er jo riktig nok på en 2.8 så 210 på en 2,5 kan nok steme bra det (y) :D

post-87611-0-37002500-1452544664_thumb.j

E.C. : Helt klart! Ser jo såklart dette. 3 serien var jo egentlig bare noen fine "konebiler" da de kom ut, så det skulle jo ikke være noen racerbiler. Skulle man ha det så hadde man jo M3´n.

BjornarHS: Ja, bilen var faktisk mye bedre enn jeg hadde regnet med. Ingen tvil om at dette er en av de bedre "urørte" E36 cupéene som er igjen. interiøret som er svart delskinn er også så og si 100 prosent :D Veldig hyggelig kar jeg kjøpte den av også! :D Bilen ble kjørt rett inn på bukken da vi kom for å se på den, fikk lykt og hammer for å slå og banke med. Rust var ikke til å finne under bilen! Brekket på venstre side derimot gikk ikke mange mila før bånda løsna og mukla seg opp :P Jaja, har da brekk på et hjul :P hehe

Til dere som er redd for at bilen skal jåles opp for mye så er det bare dette jeg har i tankene:

post-87611-0-54505900-1452545430_thumb.j

post-87611-0-84755900-1452545444_thumb.j

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Husk at de fekzen papirene er med e85. Ellers så skal jeg henge med på at m52b28 er en morsom motor, med litt mods. Hadde en i e30 for en tid til bake:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Riktig ja. derfor de store dysene ja.. :P Men E85 i seg selv gir jo ikke noe mer effekt..?? Greia med e85 er jo det høye oktantallet som gjør at man kan ha høyere komp eller kjøre mer turbotrykk uten å få tenningsbank.  Slik jeg har forstått det var dette en original M52B28 "longblokk", med m50 innsug? Eller gjør han noe med tenningskurven for å "skru opp" tenninga? 

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert få litt bedre effekt om du optimaliserer for et annet tenningspunkt. Finnes biler som går både på 95 og 98 RON uten å hoste, men det blir mer optimalt med høyere oktan. Om bilen ikke er mappet til høyoktan er det derimot liten vits å helle den på.

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

du kan hente litt på s52 kammer fra us m3 3,2 , særlig koblet med m50 innsug, grenrør, map, dyser og evt en m3 LMM, bør du se over 240hk.

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Hører us m3 kammer er populære! :D LMM og dyser må vell matche, så da burde jeg vel ha dyser fra en M3 også da, evt. andre som gir det samme. 

Over til innsug. Er det noen som vet om det skal mye til å montere M3 seks spjelds innsug på B28 toppen?? Eller om det finnes noe annet ettermarkedsgreier til en menneskelig pris  :whut:

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Så mye som du planlegger hadde det sikkert vært billigere å sette inn en S50. Jeg skjønner dog at du kanskje vil bygge selv.

Det var en som modifiserte innsuget fra M3 til å sitte på en annen topp. Tror det var en i USA, den ble vel solgt før den ble ferdig. Alt er mulig om du har nok tid, utstyr og tålmodighet. S50-topp på en M52-motor er dog ikke noe jeg har sett før.

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå

• Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer