Gå til innhold

Atter et spm. Olje på m47


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Vet det er flere oljetråder her, men lurer ganske enkelt på hva man mener er beste oljen å ha på en e39 520d 136hk m47? Bilen har gått 283.000km, og jeg er usikker på oljehistorikken da jeg nettopp har kjøpt den.

Planen min er å helle på rengjøringsolje fra biltema, la motoren surre i 15 min før jeg heller ut olja. 

Av ny olje så står det mellom 3 valg:

Mobil1 0w40 new life, mobil1 5w30 esp og castrol edge 5w40 turbodiesel.

5w30 er vel den som er mest brukt, men 5w40 gir bedre beskyttelse på en gammel motor. Samtidig har man 0w40 som gir det beste fra begge verdener, men som jeg ikke finner noe serlig på når jeg googler denne olja brukt på m47 motoren. Jeg brukte 0w40 på en m54 jeg hadde og dette ble for tynt og endte med løftertikking. Men siden e39'en har turbo, så ønsker jeg noe som smører fort og bra i kulda som nermer seg. Her hvor jeg bor blir det skjeldent kaldere enn minus 5.

Hvilke erfaringer har dere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Nå går det 3-4 sekunder før oljetrykkslampa slokker på kaldstart. På varm motor slokker det med en gang. Olja som står på nå nermer seg vel 30.000km, skal byttes i dag så får vi se :D

 

 

Min ble også slik ja. Når oljen kom til ca 10-12kkm så ble det tregt å få oljetrykk, men helt ny olje så er det fra første stempelslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøre denne på min 06 mod 118d med 250hk.

http://www.mobil1.no/motorolje/peak-life-5w-50.aspx?tabs=spesifikasjoner#tabs

Mobil 1 Peak Life 5W-50 har følgende utstyrsprodusentgodkjenninger:
VW 501 01 / 505 00
PORSCHE A40
MB-Approval 229.1 / 229.3
BMW høyytelses-dieselmotorolje

Selges på Jula. 

 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Shattered skrev:

Peil oljadu. Jeg har gjort feilen å kjøre med delvis lysende oljetrykkslampe, på siste turen slukka den ikke, og bilen stoppa med gåen turbo :P

Jeg vet såppas at jeg må peile olje.  Den er på maks og liggee dee. Bruker ikke olje. Lite oljetrykk på m47 de første sekundene på kald motor er et vanlig problem hvis du googler. Ikke alle har det, men mange. Byttet olje, filter, veivhusventilasjon og oljepåfyllingslokk i dag, men det var akkurat likt. Det er derimot ingen fare sies det. Denne motoren har vært slik så lenge forrige eier hadde den. Kan selvfølgelig være tett pickup sil eller slitt oljepumpe, men da skulle man sett dropp i oljetrykket, noe det ikke gjør når jeg har koblet på manometer inn på oljetrykksgiveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Evopower skrev:

Jeg vet såppas at jeg må peile olje.  Den er på maks og liggee dee. Bruker ikke olje. Lite oljetrykk på m47 de første sekundene på kald motor er et vanlig problem hvis du googler. Ikke alle har det, men mange. Byttet olje, filter, veivhusventilasjon og oljepåfyllingslokk i dag, men det var akkurat likt. Det er derimot ingen fare sies det. Denne motoren har vært slik så lenge forrige eier hadde den. Kan selvfølgelig være tett pickup sil eller slitt oljepumpe, men da skulle man sett dropp i oljetrykket, noe det ikke gjør når jeg har koblet på manometer inn på oljetrykksgiveren.

Aha! Eneste tilfellet jeg har vært borti av m47 måtte ha ca 1l olje i uka,  men ingen oljetrykkslampe under oppstart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...