Gå til innhold

Økern´s 320d E90


Oekern
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått byttet "vind føringskanalen".

I dash har det nå dukket opp et symbol som etterhva jeg forstår, forteller meg at en lyspære har gått.

%5BURL=http://s496.photobucket.com/user/Oekern/media/IMG_2528_zpsykvegcwq.jpg.html%5D%5BIMG%5Dhttp://i496.photobucket.com/albums/rr324/Oekern/IMG_2528_zpsykvegcwq.jpg%5B/IMG%5D%5B/URL%5D

Jeg finner dog ingen lyspærer som ikke lyser, så jeg har foreløbig 2 spm;

Hvis denne også registrerer pærer som har gått i interiøret (da blir jeg imponert) Kan jeg ta en "test" av instrumentpanelet uten diagnoseverktøy ? For og se om noen ikke lyser. 

2; jeg har ikke funnet noen/en pære som ikke lyser, men vet at venstre hovedlampe nå får mye kondens/dugg da jeg "seff" ødla et klips på dekselet bak hovedlampe da jeg byttet nærøyspære - slik st det ikke er 100% tett. Kan da bilen tro at en pære er gått selvom den ikke er det ? (Da pga mye dugg/kondens som fyller store deler av lykteglasset)

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Hei igjen. 

Har ikke skjedd så veldig mye her, men gikk over EGR systemet i sommer og kan ikke skjønne annet enn at den ble byttet ved turbobytte. Der var det heeelt strøkent :) !

Fikk tidligere i sommer varsellampe på abs, dtc er deaktivert og kan ikke skrus av/på. Har kjørt en diagnose som sier at bremselysbryter er defekt, men bremselys fungerer som det skal. Kan denne alikevell ha innvirkning på problemet (abs) ?

Skal snart polere bilen for vintern, så da kommer det noen bilder etter det er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei EGR blir ikke gjort noe med, ikke noe chip-tuning heller. Har fått lekk i en demper, så da "må" jeg jo kjøpe senk, så det blir til våren en gang. (EU kontroll da) 

Regner med og få polert til helga, så kommer bilder etter det.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga fikk jeg polert bilen, og det trengtes. Jeg ble ikke så fornøyd med poleringa i våres, men dog, det var aller første gangen med maskin og det var 3´dje gangen totalt. Så dette er jo ikke noe jeg har gjort mye av og ei heller lest meg opp på hvordan det egentlig skal gjøres. Jeg bestemte meg hvertfall for at nå skulle det gjøres grundig, riktig og nøye.

Jeg har for første gang kjørt en 100% nedvask av bilen før polering. Avfetting, flyverustfjerner og tjærefjerner ble brukt fra dørhåndtak og ned. Det var da tjærefjerner fra Wurth leverte AHA - opplevelsen, helt rått og denne tok nupper. (Og fy søren og mye jeg har brukt clay feil før) Jeg har aldri claya en bil som har vært så ren i utgangspunktet. Ble kvitt alt av nupper før jeg starta med clay - morro! Nå har jeg også invistert i en clayhanske - så den prosessen gikk veldig fort.

Når jeg polerte så måtte jeg ta alle paneler i 2 omganger, med unntak av tak. Den fineste komboen (pad/polish) tok ikke nok. Jeg har sliti noe sjukt med shimer (tror jeg det kalles?) over store deler av bilen, så grøvre skyts måtte til. (Se video) Det ble grov polish og hard pad på sideskjørt og frontfanger, mens resten ble tatt med fineste polish med medium pad.

Så en hel runde med fineste polish og mykeste pad. Jobbet på små området og tok et og et panel helt ferdig før jeg gikk videre. Da med unntak av voks hvor jeg la hele bilen til slutt. Brukte 21 timer på jobben.. 

Nå har jeg faktisk ikke fått sett hvordan dette ser ut i sola enda. Sola gikk ned litt for fort idag.. Så hvor fornøyd jeg er resultatmessig vet jeg ikke. Som dere ser på bildet under så var jo utgangspunktet også veldig blankt. Det er først og fremst dette shimre (?) som har vært fært. Spesielt på panser og dører.  Men jeg lyste etter med lommelykt når jeg polerte, så det bør være greit. Ble dog ikke kvitt så mange riper som jeg hadde håpet på, men håper de ikke syns så godt som før. 

Etter nedvask og clay

IMG_2752_zps8pnonwec.jpg

Her ser dere forskjellen

IMG_2755_zpsrzlo9whh.jpg

Frontfanger har fått gjennomgå etter 270t km, men fargen kom hvertfall litt tilbake.

IMG_2760_zpsy0k3atjs.jpg

Lover godt

IMG_2756_zpsoxzdwrqr.jpg

Panser ferdig. Dessverre blitt noe steinsprut.. Må få ordna på det før snø og salt..

IMG_2758_zpsmveao4g3.jpg

Dette er fra idag. Dessverre rakk jeg ikke sola. Kommer tilbake med bedre bilder.

DSC_0399_zpsxm8hodbi.jpg

DSC_0408_zpsx16fwidb.jpg

DSC_0406_zpsibvvlgab.jpg

EDIT: Får visst ikke lasta opp video på photobucket lengre ? Noen som har tips til en annen side ? Helst uten all denna reklamen og:) 

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man vaska noe mer. Tok en motorvask på lørdag. Har jo gått over plastdeksler og sånt før, men utover dette har jeg ikke vært så nøye, så det var på tide. Hjalp ganske mye. Kjøpte tidligere nye vinterhjul som jeg vaska og la felgforsegling på før idag. Legger om til vinterdekk til tirsdag, så da kommer de vel på bilen til helga igjen tenker jeg. Har også lagt (2 lag) med Rain X på alle ruter utvendig. Nå mangler jeg egentlig bare og få vaska og polert opp i døråpningene - så er bilen egentlig ganske ren og pen.

Beklager dårlige bilder, glemte speilrefleksen....

Perleeffekt:

IMG_2763_zps2as8ngaf.jpg

Glemte og ta bilde etter at jeg gikk over plastdeksla til slutt..

IMG_2766_zpsgiqw8vit.jpg

IMG_2772_zpsxkdq2qlu.jpg

IMG_2770_zpsoixctw75.jpg

18x8". Så nå har jeg plutselig større vinterfelger enn sommer..

IMG_2773_zpsqnk5wmwi.jpg

IMG_2775_zpsffoepge7.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge om til vinterhjula i helga. Ble 225/40-18 dekk. Står kun oppført dekktrykk på denne dim forran (2,2 bar) Hva skal jeg ha bak ? Som sagt, denne dim er ikke oppført på bakhjula... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fått gått over lyktene idag. Spesielt frontlyktene og tåkelys har jeg tenkt lenge på at burde gjøres noe med. Fikk bare tatt frontlyktene idag med våtslip, tar tåkelys i morra tenker jeg. Ble en god del bedre, men på ingen måte perfekt. Dog, så var det verdt de 219,- sette kosta. Syns polish som følgte med i settet jeg brukte var vansklig og jobbe med, men hadde heldigvis et alternativ for hånden. På baklampene holdt det med bare polish. Fikk også bytta olje idag, hadde typisk nok ikke stor nok pipe, så får bytte filteret til uka.. 

Et bilde med vinterhjula på:

o1uyRLI.jpg

Slik lykta er til venstre i sola er den over "det hele" så det var på tide og gjøre no.

3fmZQvr.jpg

qBj969u.jpg

 

Som dere ser hjalp det en god del, men ble på ingen måte kvitt alt. Er nok en del enklere med egnet maskin.

aJGXaUM.jpg

f7rtHas.jpg

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, danskiii skrev:

Ble det pusset mye for å blanke? Smører du på noe for UV beskyttelsen som du fjerner?

Hvis du har lykter som det trådstarter har, holder det å våtslipe med 1500 og 3000 for å så polere. Vil du ha uv beskyttelse kan du og lakkere med klarlakk først, så våtslipe og polere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtslipte med 2000, 3000 og 5000 jeg. Så polerte jeg og la på uv beskyttelse til slutt. Det er nok enklere og få et tilnærmet perfekt resultat hvis man demonterer lykt samt bruker egnet maskin. Får b.l.a maskiner på luft med puter i egnet str. 

Forseglinga måtte tørke inn litt, før man så "polerte" opp igjen. Brukte et sett fra Quixx, men brukte ta Polish fra Wurth, P90. Tar nok en ny runde til våren og kommer da til og kjøpe våtslippapir løst og ikke et nytt sett. 

Fikk tatt tåkelysa idag, ble mye bedre, til tross for at jeg ikke demonterte dem. Benytta det fine været til og ta noen bilder av bilen også. Er egentlig fornøyd med poleringa, men syns allerede at jeg har noen shimer i lakken. Enten så 1) Fikk jeg ikke tatt alt 2) jeg har vært uheldig ved vask. Har vel mest trua på 1 da jeg vasker med rette linjer og ikke sirkulære bevegelser (som shimret er).  Får tru en runde til med polering til våren fikser biffen. Da skal jeg også prøve på voks istedet for forsegling - for og se om det vil se enda bedre ut.  

grY5b38.jpg

d0FaSB2.jpg

7fq858c.jpg

PasuxlM.jpg

ApAf6Ut.jpg

Effekten i lakken har kommet bedre frem nå enn ved forrige poleringsrunde. 

IBbo7TP.jpg

Edit: Ser konvertering fra NEF til JPG fil ikke var helt vellykket. Bøtt bøtt.. 

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget flott og pen bil dette :).

Fin og blank .

Liker den modellen godt av 3serie .

Den har liksom litt av alt .Litt storbilfølelse samtidig sportslig som fy.:).

Mulig du har skrevet det ,men hvilke poleringsprodukter har du brukt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da ble det nye vintersko.. Felgene jeg kjøpte på finn var alt annet enn rette.. 
Har også fått på sorte N-merker. Ny frontrute også da jeg fikk en steinsprut.. 

Monterte 20mm spacere bak idag. Har ikke gjort dette før - og vart noe usikker på hvor jeg skulle legge på guffa som fulgte med. I bruksanvisningen stod følgende:
"Don’t coat the bolts or back of the spacer with anything (grease, anti-seise, etc) We supply a small packet of anti-seize for the top and sides of the factory hub and the spacer hub. This will aid in removal of the spacer "

Det første i fet skrift er greit nok, men påfølgende understreket linje slet jeg litt med.. Det stod jo "anti-seise" på guffa som fulgte med som ikke skulle brukes på baksiden av spacer, men så stor det top and sides of the factory hub and spacer hub. ?? Og årsak til og bruke anti-seise er for og lette demontering ? Da tolket jeg det dithet at det må brukes på kontakt-flatene. 

Siden jeg var så i tvil, brukte jeg lite av guffa, hadde godt over halvparten igjen. Har jeg gjort rett eller feil ? Hvis feil, hva skulle jeg ha gjort ? 
 

"Smurte inn" baksiden av spacer
jw2ImnV.jpg

La også litt rundt kontaktflaten til felgen.
 

Før spacer:
uU5NCEm.jpg
 

Etter spacer
7F9qrCe.jpg
us6j1q4.jpg
qWQbITJ.jpg

Syns det sitter greit til vinterfelger og være. Gruer meg til sommerhjula skal på.... 
Mangler "bare" senk nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...