Gå til innhold

Majones oljelokk E39


André Sundal
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, E.C. skrev:

Blir jo aldri gjennomvarm med 8 km kjøring, klart du får majones på vinteren da.

Ja det blir skjeldent varmt nok om sommeren helder. Temp-måleren når vel akkurat midt på når en parker bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.5.2017 at 16.56, André Sundal skrev:

Hvor langt går BMW'ene før de evt er i faresonen for å måtte bytte toppakningen? Med tanke på km stand. 

Og hvor alvorlig er det å evt kjøre med dette slik som det står? Må muligens kjøre til verksted og lignende for å få dette fikset samt EU kontroll.

Nå er ikke jeg noe geni på det tekniske området, men jeg begynner å bli halvgammel og dermed har jeg hatt mange biler (43) og kjørt mange kilometer og skrur enkle ting selv. Jeg er ikke av den oppfatning at toppakninger vil svikte etter et ca antall km. Normal driftstemperatur er viktig. Etter kaldstart kjører jeg rolig til normal kjølevæsketemp er nådd. Maks 3000 rpm (bensiner), helst 2500. Hvis motortemp øker over normal under kjøring i hastighet over ca 40 ville jeg stoppet. I tilnærmet stillestående kø/bykjøring og 30 Celsius utetemp. vil mange biler få litt forhøyet temp og det er greit, men nær rødt felt ville jeg unngått i en BMW. I en køsituasjon med høy temp vil det hjelpe å holde turtallet over normal tomgang, kanskje ca 1500 rpm. I den situasjonen kan du periodevis høre enganske kraftig lyd fra kjølevifta hvis du har type på vannpumpa.

Nedkjøling er også viktig. Opp bratt stigning og pause på toppen. Da bør man vente et par minutter før man stopper motoren. Turbomotorer kanskje enda litt til.

Har kjørt i 45 år, aldri byttet toppakning eller turbo, kjører gjerne over 200 km/t(autobahn), mest halvgamle og gamle biler, men olje har jeg byttet mye av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg har skiftet topppakning er aldri.

Jeg har hatt biler som har gått over 300k, den ene hadde sprekt blokk og oljespruten sto ut av blokken men den gikk som normalt og jeg kjørte den til høggern.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, André Sundal skrev:

Ja det blir skjeldent varmt nok om sommeren helder. Temp-måleren når vel akkurat midt på når en parker bilen.

Å montere en motorvarer koster jo ikke allverden, så vil antagelig problemet med majonesen forsvinne. varm motor sørger for at vann og kondensen forsvinner fra olje og topplokk. Hjelper også å parkere i garasje kontra utendørs spesielt vinterstid, blir mindre kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å vurdere om eg helder skal forsøke å kjøre bilen litt til. Og sjekke når den blir parkert om det synker på kjøleveske og eller olje. Den har ikkje stege i temp endå. 

Ser nedover i motoren at den svetter en del olje, so det kan vel tyde på en toppakning som bør byttes uansett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
On 12/29/2016 at 0:28 PM, warg said:

Jeg har nå hatt BMW som var kjørt over 300K km, uten å ha ett fnugg av noe majones på oljelokket. Majonesen er vann enten fra kjølevannet eller en oljeblanding som f.eks på oljekjøler til girkassen. Men å påstå at det er normalt er nå temmelig rar påstand, jeg er veldig sikker på at BMW ikke har designet motoren slik at dette er en standard på motorene dies. Jeg ville nok fikset problemet en å se hvor lang du kan tyne motoren før du ender opp med motor ras.

Vet ikke hva som er vanlig, men har 2 e39'er hvorav den ene er kjørt flere vintre og har heller aldri sett noe antydning til hvitfarge under lokket på noen av dem kun en syltynn oljefilm. Begge motorene er M52TU...som jeg har anskaffet spesielt fordi de akkurat er M52TU. Bedre design på stempelringsystemet og derfor mer slitesterk/llavere oljeforbruk enn M54 selv om dette sikkert ikke har noe med majonesen å gjøre :-)

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/29/2016 at 0:44 PM, André Sundal said:

Hei

Ja eg fjernet majonesen fra lokket, og såg ikkje noko ny dannelse. Litt rester nedover var det, men der var vanskelig å komme til med papir i frykt for å miste biter av papir nedi.

Reply
Kan være litt skummelt å trykke noe ned i topplokket for å gjøre rent f.eks hvis det er lenge siden toppdekselet har vært av fordi det bygger seg opp "scale" (belegg som hardner over tid) nedi der og det kan løsne og falle nedi med påfølgende trøbbel etterpå.

 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...