Gå til innhold

Er E60 LCI verdt det kontra pre-LCI?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Clevion skrev:

Jeg kjøpte min bil på 83,000km, på 165.000 kom det en del skranglelyder fra torque convertern, hadde sikkert gått en stund til men, greit og fikse det før alt står i lås. Nå var dette program fra ESS, Stage 1.5, men ja, som du sier, 530 eller 535 er et bedre valg mtp girkasse, men betydelig økning i pris også :P

520d er ikke den mest solide motoren. Jeg ville sette etter 525d gjerne LCI. Hvis planen er trimming og effektøkning så er vel kanskje mellomlegget til 530d fornuftig likevel. 535d er hinsides høyt priset og frarådes på det sterkeste. Jeg kan ikke skjønne at det betales ca1 kr pr hk for økt effekt på en 10-12 år gammel bil. Nå kan noen komme og fortelle meg at bilene er verdt det fordi folk betaler det og de har kanskje rett i det, men min analyse tilsier at de får et dyrt bilhold. Når bilene ligger på skraphaugen er det ikke så interessant om det er en 525 eller 535. Regn med en nedskriving av bilen til en restverdi på +/- 10.000 når den er 18 år. Kostnaden for litt ekstra effekt blir da fort 1-2 tusen pr måned frem til bilen er avskrevet. Når man kjøper helt ny BMW (som kanskje varer i 18 år) betaler man gjerne 1 til 2 kroner pr hk og jeg betalte ca 1 krone pr hk ekstra for BMW330 vs 320 når jeg kjøpte en 6 mnd gammel 3 serie nå i mars. Det blir

300 kroner ekstra pr måned frem til bilen er 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evopower skrev:

Det er 530d kasser som brukes i gatebil, ofte med 800hk og 900nm. Det er kun disse og 2jz kassene som holder. Så automatkassa er sterkere enn dette??

Original vs original ja. Skifter man clutch osv stiller det seg annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, DanielStance skrev:

Må vel oppgradere clutch/svinghjul og sånt hvis man skal øke effekten mye uansett? :P

En frisk original clutch/svinghjul holder fint Steg 2

13 timer siden, Skulebollen skrev:

Den manuelle kassen svikter mye tidligere enn automat på 530d preface vertfall.

Den manuelle kassen er nok mer skuddsikker enn automaten, dog med rette oppgraderinger (clutch) for effekt over Steg 2. Automaten i preface er ikke noe som bare trigger gode drømmer, dog tåler den en del effekt selv om den har litt spesielle girskift.

10 timer siden, hanzhe skrev:

Om det er planen allerede fra starten av kan du vel like greit kjøpe 530d først som sist? Slår meg som meget kostbart og ufornuftig å gå for en slik løsning. 

++++ helt enig.

9 timer siden, Gabz skrev:

Fordi prisforskjellen mellom 525d og 530d fort kan være flere titalls tusen, mens en kasse koster langt mindre :) Og det er hvis jeg skal chippe den noe veldig mye i det hele tatt, noe som ikke er sikkert heller. 

Kun kassen, ja - hele jobben, mest sannsynlig ikke. Totalprisen blir nok høyere enn antatt. Gjør du det selv bør du regne med timeforbruket :-D

8 timer siden, Knut O E61 skrev:

520d er ikke den mest solide motoren. Jeg ville sette etter 525d gjerne LCI. Hvis planen er trimming og effektøkning så er vel kanskje mellomlegget til 530d fornuftig likevel. 535d er hinsides høyt priset og frarådes på det sterkeste. Jeg kan ikke skjønne at det betales ca1 kr pr hk for økt effekt på en 10-12 år gammel bil. Nå kan noen komme og fortelle meg at bilene er verdt det fordi folk betaler det og de har kanskje rett i det, men min analyse tilsier at de får et dyrt bilhold. Når bilene ligger på skraphaugen er det ikke så interessant om det er en 525 eller 535. Regn med en nedskriving av bilen til en restverdi på +/- 10.000 når den er 18 år. Kostnaden for litt ekstra effekt blir da fort 1-2 tusen pr måned frem til bilen er avskrevet. Når man kjøper helt ny BMW (som kanskje varer i 18 år) betaler man gjerne 1 til 2 kroner pr hk og jeg betalte ca 1 krone pr hk ekstra for BMW330 vs 320 når jeg kjøpte en 6 mnd gammel 3 serie nå i mars. Det blir

300 kroner ekstra pr måned frem til bilen er 18 år.

Jeg anbefaler absolutt 535, det er en rå kraftpakke! Dersom høy effekt er målet vil nok totalprisen for å  oppnå 365hk+ bli omtrent det samme ettersom du slipper unne med Steg 2 på en 535, men må opp på Steg 4 på en 530.

Analysen over passer kanskje dine bruktbiler, og da regnet kun som utgift til transportmiddel. Mange av bilene på bimmers er entusiasteid og går igjennom diverse oppgraderinger/utvidet vedlikehold (ja, dette koster selvsagt også penger) som opprettholder en høyere verdi. Det er for mange en nytelse å kjøre, samt en hobby å holde den ved like. Et slikt regnestykke passer da dårlig inn i bildet :-D. Ikke mange her beholder bilene i 18 år heller, og de som gjør det har stort sett fått tak i et samleobjekt som heller stiger enn mister verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jokkke skrev:

Har eid en 2004 520ia E60 og eier idag en 2009 525da. Kan med hånden på hjertet si at en lci er verd hver krone! 

Det er fint med innspill, men uten begrunnelse er det vel litt lite givende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Skulebollen skrev:

Original vs original ja. Skifter man clutch osv stiller det seg annerledes

Clutch er ikke en girkasse. Nå sammenlignet vi styrken på kassene. Et clutch kit til 5000kr er lett å montere, billig, og ofte en engangsinvestering. Defekt automatkasse, er ofte ureparerbart og dyrt å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Knut O E61 skrev:

520d er ikke den mest solide motoren. Jeg ville sette etter 525d gjerne LCI. Hvis planen er trimming og effektøkning så er vel kanskje mellomlegget til 530d fornuftig likevel. 535d er hinsides høyt priset og frarådes på det sterkeste. Jeg kan ikke skjønne at det betales ca1 kr pr hk for økt effekt på en 10-12 år gammel bil. Nå kan noen komme og fortelle meg at bilene er verdt det fordi folk betaler det og de har kanskje rett i det, men min analyse tilsier at de får et dyrt bilhold. Når bilene ligger på skraphaugen er det ikke så interessant om det er en 525 eller 535. Regn med en nedskriving av bilen til en restverdi på +/- 10.000 når den er 18 år. Kostnaden for litt ekstra effekt blir da fort 1-2 tusen pr måned frem til bilen er avskrevet. Når man kjøper helt ny BMW (som kanskje varer i 18 år) betaler man gjerne 1 til 2 kroner pr hk og jeg betalte ca 1 krone pr hk ekstra for BMW330 vs 320 når jeg kjøpte en 6 mnd gammel 3 serie nå i mars. Det blir

300 kroner ekstra pr måned frem til bilen er 18 år.

Helt enig at 530d er mer for pengene enn 535d. Men at en 535d er verdt 10.000kr etter 18 år?? Det tror jeg ikke. Da står jeg først i  køen for å kjøpe en slik. Ga nesten 30 for en 2001 e39 520d. Også den 16 år gammel.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Knut O E61 skrev:

520d er ikke den mest solide motoren. Jeg ville sette etter 525d gjerne LCI. Hvis planen er trimming og effektøkning så er vel kanskje mellomlegget til 530d fornuftig likevel. 535d er hinsides høyt priset og frarådes på det sterkeste. Jeg kan ikke skjønne at det betales ca1 kr pr hk for økt effekt på en 10-12 år gammel bil. Nå kan noen komme og fortelle meg at bilene er verdt det fordi folk betaler det og de har kanskje rett i det, men min analyse tilsier at de får et dyrt bilhold. Når bilene ligger på skraphaugen er det ikke så interessant om det er en 525 eller 535. Regn med en nedskriving av bilen til en restverdi på +/- 10.000 når den er 18 år. Kostnaden for litt ekstra effekt blir da fort 1-2 tusen pr måned frem til bilen er avskrevet. Når man kjøper helt ny BMW (som kanskje varer i 18 år) betaler man gjerne 1 til 2 kroner pr hk og jeg betalte ca 1 krone pr hk ekstra for BMW330 vs 320 når jeg kjøpte en 6 mnd gammel 3 serie nå i mars. Det blir

300 kroner ekstra pr måned frem til bilen er 18 år.

 

Ikke har jeg er en 520d heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe stort poeng om en bil er verdt 10000 eller 35000 når den er 18 år. Jeg ser at dette variere noe når man ser på Finn. De er gjerne verdt 10000+, men dette er jo de best bevarte eksemplarene. De som fikk girkassehavari, rust eller ikke gikk gjennom på EU-kontrollen er gjerne hos huggeren eller blitt delebiler allerede. Poenget mitt er at på denne typen bil er det unaturlig store prisforskjeller på de ulike motorvariantene. Nesten like store som på nye biler målt i absolutte verdier og kanskje 100% mer i relative verdier mellom 10 år gamle 520d og 535d. Dette har sammenheng med at Norge frem til nå har hatt betydelige effektavgifter på bil samt det faktum at ungdom som kjøper eldre BMW foretrekker de motorsterke variantene. Det med avgifts differensiering på effekt er nå historie og bilene prises utifra utslipp som riktignok fremdeles favoriserer de små motorene til en viss grad, men prisdifferansen skal være liten nå. Det er en ny tid nå. Tidligere var du konge om du kjørte en bil med 250HK, men slik er det ikke lengre og fremfor alt slik vil det ikke bli i fremtiden når du skal selge den bilen du kjøper eller eier i dag. Den lite bilinteresserte naboen drar fra deg i lyskryssduellen med en relativt ordinær elbil eller en hybridbil. F.eks Volvoene med 407HK. Dersom du kjøper en 10 år gammel 5 serie fra Tyskland vil du oppleve at der er det mer eller mindre samme pris uansett motorstørrelse. Den norske registreringsavgiften blir noe dyrere på 535 kontra 520, men differansen er begrenset til 25000. Altså blir en 535d totalt sett bare 25000 dyrere enn en 520d. Man kan selvfølgelig be om individuell beregning av bruksfradrag og få helt andre tall. Det er riktignok slik at 520d sannsynligvis ikke vil lønne seg å importere og 535 kanskje vil lønne seg å importere basert på de fantasipriser som forlanges i Norge. Konklusjonen av dette er at du kjøper din 520d i Norge og 535d i Tyskland og prisforskjellen blir noe større enn de 25000 som jeg viser til, men betydelig mindre enn de prisene vi ser på Finn. Jeg sier ikke dette for å være noen gledesdreper. Jeg er selv entusiast og kjører en motorsterk BMW, men entusiaster vil vel heller ikke sløse bort penger på biler som faller ekstra mye i verdi og dermed blir relativt kostbare å eie. Det er min analyse.

Endret av Knut O E61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...