Gå til innhold

Dekk - X-Drive og split dimensjon foran/bak


bback
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Min F30 M-sport X-drive ble levert med runflat som nå har fått 3 sommer sesonger på seg og er moden for utfasing.
Fikk vite fra forhandler at dersom jeg går bort fra runflat så kan jeg ikke ha splitt dimensjon foran og bak (bilen ble levert med felgdim 255 bak / 225 foran). Hadde riktignok da bedt om Nokian Blue / Black.
Stemmer virkelig dette og har noen tips om hva man evt bør gå for?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer delvis, men ikke pågrunn av runflat, men fordi dekkene som står på bilen er stjernemerkede, og skulle det skje noe med transferkassa di i fremtiden og du ikke har stjernemerkede dekk, så må du pent koste dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Eivind320x skrev:

Ja det stemmer delvis, men ikke pågrunn av runflat, men fordi dekkene som står på bilen er stjernemerkede, og skulle det skje noe med transferkassa di i fremtiden og du ikke har stjernemerkede dekk, så må du pent koste dette selv.

Er dette sant? Høres jo helt hinsides ut. Dekkene i seg selv skal jo ikke kunne påvirke transferkassen, det er det vel feil dekkdimensjoner som gjør? 

Jeg kjører 225 og 255 på vår xdrive, original dim oppført som alternativ dim i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette stemmer. BMW mener at det er mindre dimensjonsavvik med * merkete dekk enn de "vanlige" dekkene. Jeg har gått bort fra  dimensjons mix. Dekkonline.com ser ut for og ha * merkete dekk uten runflat.

 

 

 

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, det der er så sykt dust av BMW. Kjøper du samme dimensjon av en annerkjent leverandør ville jeg ikke brydd meg, men bytt alle fire samtidig. 

Jeg tror nok Michelin, Bridgestone, Pirelli, Falken, Nokian, Yokohama, Toyo, Goodyear og sikkert noen til er gode dekk til xDrive BMW, selv om de ikke er stjernemerket. At de er stjernemerket betyr bare at BMW selv har testet og "godkjent" de. Cash rules everything?

Sorry ass, men om BMW virkelig mener at man skal tvinges på RFT dekk fordi de et stjernemerket og de "ikke har testet" andre så fikk ihvertfall de en stor stryk i boka akkurat nå.

Jeg har på min E91 xDrive originale M-sportfelger som skal ha 225/40-18 foran og 255/35-18 bak. Har kjørt på nye Falken-dekk i en sesong som jeg kjøpte fra GS Bildeler og det var ikke antydning til slitasje/feilslitasje, altså konkluderer jeg med at alt er OK. Ikke merker jeg noe på bilens oppførsel heller, annet enn at den er mer behagelig uten RFT.

Endret av Marius2002
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at transferkassa ikke holder over tid med mix dimensjon, derfor er det en "billig" løsning og ikke godta andre dekk enn * merket for BMW. 

På min, så hadde jeg symtomer på transfer trøbbel som ikke engang ble borte med Conti Sport contact 5. Endte opp med og kjøpe nye felger og dekk i lik dimensjon, da ble kjerra fornøyd.

Ryker kassa og BMW setter inn ei ny til 30 000kr, så mister du garanti på den ved og ikke bruke rette dekk. Derfor er det en billig løsning og kjøre lik dim.

Nå kan @bback kjøpe Michelin, da de ser ut for å være * merket og uten RFT 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke Michelin uten RFT som var stjernemerket, mulig jeg er dårlig til å lete og skal ikke krangle der.

Hvis fordelerkassa ikke tåler dimensjonene BMW selv setter burde jeg vurdere å bytte bil. Om min ryker og det viser seg at jeg har tatt helt feil og det er dekkene, så må jeg faktisk vurdere hele merket, for dette er bare helt hinsides. Kun xDrive er aktuelt på hovedbil og skal jeg kjøre rundt å tenke på at fordelerkassa og reg.kjedet ryker kommer jeg til å bli gal. Det koster rundt 20000 for pent brukte originale M-sportfelger og helt nye gode dekk også. Dekk sparer man ikke veldig på, da det er sikkerhet, så det er samme hvilken leverandør, bare det er bra. Det er godt mulig du har rett, men jeg klarer fortsatt ikke fatte BMW er så streng på dette. Dette er første gang jeg hører om det og måtte søke litt på nett. Jeg regner med GS hadde anbefalt andre dekk om de Falken-dekkene ikke hadde vært egnet til xDrive! :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eivind320x hvilke symptomer merket du? Jeg kjøpte mine Vredesteindekk (ikke stjernemerket) av Bavaria, som anbefalte de på lik linje med Michelin og Goodyear - men som et billigere alternativ. Der ble det ikke nevnt noenting om stjernemerking.

BMW modeller uten RFT (M og M performance) blir levert med Michelin PSS - stjernemerket, så det er mulig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, papertiger skrev:

 

BMW modeller uten RFT (M og M performance) blir levert med Michelin PSS - stjernemerket, så det er mulig å få tak i.

Jeg legger meg flat der, bare dårlig å lete. Lest mye på nett nå og er man under 1% forskjell er det ingen problem. Med andre ord følger man orginaldimensjon skal man ikke ha noe å frykte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg legger meg flat der, bare dårlig å lete. Lest mye på nett nå og er man under 1% forskjell er det ingen problem. Med andre ord følger man orginaldimensjon skal man ikke ha noe å frykte. :) 

Det er den 1% forskjellen jeg "lever etter" også. Faktisk er 235/35-19 + 275/30-19 mye nærmere hverandre i rulleomkrets enn originaldimensjonen 225/35-19 + 255/30-19. Mulig jeg prøver det neste gang for å få litt mer gummi, gitt at det går gjennom EU-kontroll (øker to størrelser bak fra originalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Det er den 1% forskjellen jeg "lever etter" også. Faktisk er 235/35-19 + 275/30-19 mye nærmere hverandre i rulleomkrets enn originaldimensjonen 225/35-19 + 255/30-19. Mulig jeg prøver det neste gang for å få litt mer gummi, gitt at det går gjennom EU-kontroll (øker to størrelser bak fra originalt).

Er 0,4% forskjell med 18" originaldimensjon.

IMG_3320.thumb.PNG.d9f8541f5b518181dba11b11223a3fa6.PNGIMG_3322.thumb.PNG.4ab082da4206a8618ee403b97bcf8380.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger jeg fikk knyting i drivverket, dvs et dunk fra understellet når jeg slapp gassen i lav hastighet. Kjøpte først nye dekk bak. Da jeg satte på sommerhjulene første sesongen i mitt eie. Da symptomene fortsatt var der kjøpte jeg nye foran, dette hjalp ikke. Kjørte likevell ut sesongen og når vinterhjulene ble satt på var lyden borte. Derfor kjøpte jeg nytt sett med stjerne eik 193 felger og tok fremfelgene som fikk nye dekk. Har ikke hatt lyden etter dette. BMW ville at jeg "kasta" mine nye Conti sportcontact 5 til fordel for Conti sportcontact 5 med SSR egenskaper og *. Valgte istede og kjøre lik dimensjon fordi det er bedre for x-drive systemet. 

Neste gang jeg kjøper BMW uansett om den er ny eller brukt, kommer jeg ikke til og kjøre mix dimensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Eivind320x skrev:

@papertiger jeg fikk knyting i drivverket, dvs et dunk fra understellet når jeg slapp gassen i lav hastighet. Kjøpte først nye dekk bak. Da jeg satte på sommerhjulene første sesongen i mitt eie. Da symptomene fortsatt var der kjøpte jeg nye foran, dette hjalp ikke. Kjørte likevell ut sesongen og når vinterhjulene ble satt på var lyden borte. Derfor kjøpte jeg nytt sett med stjerne eik 193 felger og tok fremfelgene som fikk nye dekk. Har ikke hatt lyden etter dette. BMW ville at jeg "kasta" mine nye Conti sportcontact 5 til fordel for Conti sportcontact 5 med SSR egenskaper og *. Valgte istede og kjøre lik dimensjon fordi det er bedre for x-drive systemet. 

Neste gang jeg kjøper BMW uansett om den er ny eller brukt, kommer jeg ikke til og kjøre mix dimensjon. 

Veldig interessant +Eivind320x
Har selv aldri merket noen problemer med mine originale 18" m-sport felger/dekk i 255/225 runflat/sommer, og jeg kjører hakka 8 i 17"  225/225 på vinteren.

Dersom x-drive er såpass følsomt ovenfor dekkdimensjon/hjulmotstand. Hva med lufttrykk i dekkene? Etter det jeg forstår nå må det da ha mye å si?

Endret av bback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...