Gå til innhold

Hvor mye juling tåler en umodifisert bmw?


macrorain
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor mye juling tåler egentlig en moderne bmw (ikke M)?

Hvor ofte er det innafor la oss si med litt inspirert landeveiskjøring hvor man ligger såpass på at dekkene skriker i forsiktig protest gjennom svingene, og gir godt med gass ut av hver sving, eller å ligge litt sidelengs på tørr asfalt? Jeg tenker liksom at det er slikt bmw er laget for, men hvor solid er drivverk, understell og motor egentlig?

Har hatt andre (tildels modifiserte) biler tidligere hvor dette har vært naturlig kjørestil, og lurer på om man med noenlunde god samvittighet kan gjøre det samme i feks en f30? 

Forutsetter naturligvis at man kjører bilen varm først og kjører rolig før man setter den fra seg igjem.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de fleste takler inspirert kjøring så lenge man vedlikeholder bilen og lar den bli varm først.

Men å ligge oppe mot sperren over lengre tid vet jeg ikke hva moderne biler takler.

Skal sies at det virker som f.eks diff på E60 ikke tåler så mye som de kanskje burde. Et alternativ ville jo vært å sette i sterkere innmat fra f.eks Quaife.

 

De gamle BMWene derimot takler det ganske bra :)

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens biler er nok marginene mindre enn hva de var før, men kvaliteten er og gjevnere.

E91en min tålte hvertfall mye, og iløpet av mine ca 60 000km, rakk jeg en del sladding i rundkjøringer med clutchsparking i andregir, og en kjørestil med snittfart på 80+ bergen-kongsvinger over filefjell/gjøvik. Mye inspirert kjøring i det daglige, da jeg hadde et par kjekke partier jeg kjørte gjevnlig. Det eneste som skjedde for meg utover normale slitedeler var at clutchen fikk en liten vibrasjon ved sluring, sikkert pga clutchsparkingen, men den forsvant etter en tid.

En av fordelene med nyere bmwer er godt bunndrag. I m20 og m5x motorene skjer det lite før 3500-4000omdr. Det har jo sitt å si for innmatens varighet, sammen med at oljene er bedre i dag.

Jeg mener bilene tåler godt å bli brukt. Jeg solgte min på 144 000km.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan snakke på vegne av bmw opp til 2004. En typisk rekksekser bensin tåler uendelig mye bank. Og man klarer ikke å knuse understellet på e39 med det første. Har kjørt mye på bane nå med e46. Har hoppet flere meter og landet hardt, komt sidelengs over betongrør osv. Alt er like bra enda. Har også kjørt flere runder uten vann på en m30 motor. Fylte bare på igjen neste dag og den var like bra :) s54 motoren har til nå tålt å ligge på 8500 omdreininger over ganske lang tid 

Hvordan de nyeste bmwene er i forhold til turbomotorene og toleranser her vet jeg ikke, men understellet er nok nokså solid enda. Hvertfall til den kjøringen du beskriver. De nyere modellene har også begrensninger når det begynner å bli tullkuk kjøring. Legger inn momentbegrensing i kassa og så videre. Så det skal mye til for å ødelegge noe.

Det er det som er fint med bmw. Man kan bruke dem uten å være redd for at de bryter sammen :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut. @DanielStance jeg ligger ikke og rir på turtallsperra drifting style liksom, dessuten har jeg automat 😜 Jeg er forøvrig utrolig positivt overrasket over hvordan girkassa oppfører seg i sport. Girer ikke på tullete steder når man ligger sidelengs, og den ligger høflig og henger på giret i 5000+ rpm hvis man går midlertidig av gassen, nesten så man ikke trenger gire manuelt selv ved rimelig hektisk kjøring. 😊

Ellers tusen takk for svar fra alle, høres lovende ut! 👍

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, macrorain skrev:

Det høres bra ut. @DanielStance jeg ligger ikke og rir på turtallsperra drifting style liksom, dessuten har jeg automat 😜 Jeg er forøvrig utrolig positivt overrasket over hvordan girkassa oppfører seg i sport. Girer ikke på tullete steder når man ligger sidelengs, og den ligger høflig og henger på giret i 5000+ rpm hvis man går midlertidig av gassen, nesten så man ikke trenger gire manuelt selv ved rimelig hektisk kjøring. 😊

Ellers tusen takk for svar fra alle, høres lovende ut! 👍

Hehe, nei jeg hadde nok ikke gjort det selv i en nyere BMW, men har en E39 520i som lå ganske mye på turtallsperren (6500rpm) i vinter som var, og den overlevde det :P Bruker ikke olje eller vann heller :o

Nei med automat vil den nok aldri la deg komme nært noe turtallsperre :P

Men det trenger man egentlig ikke heller hvis man vil sladde :) Jevn gassing sånn at den ikke mister momentet og ikke holder seg sidelengs lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...