Gå til innhold

530 dat stopper på 2000 omdreininger


rollo
 Share

Anbefalte innlegg

ta en pipe, kan like godt ta en i plastikk fra obs bygg som er til baderom med riktig diam. og koble direkte uten intercooler, enkel og billig test.. har vel aldri hørt om såå tett ic men mulig er det kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg rengjort map sensoren, men det ble ikke bedre etter dette.

Koblet deretter fra øverste slangen på turbo (se bildet), regner med at denne har noe med innsug å gjøre da det ikke ble sugd inn luft gjennom luftfilter da slangen ble demontert. Slangen går ned under radiatoren. Det som skjedde var at bilen gikk som en klokke, freste opp til 4000 omdreininger uten problem..gikk som en klokke. Satte tilbake slangen og da stoppet motoren på 2000 omdreininger. Så hva er feilen?

 

20170726_165519.jpg

20170726_165531.jpg

Endret av rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.7.2017 at 10.52, ordii skrev:

den der suger ikke, det er luft fra turbo inn til IC, så der skal du få trykkluft.. 

Turboen suger luft fra filter, men det kommer ingen trykkluft til IC. Det blir rett og slett vacum i slangen fra IC og inn på AGR ventilen. Når slangen til IC er borte suger ikke turboen luft fra filter og jeg kan jeg ikke kjenne noe "trykk" luft fra turbo.. men motoren går som en klokke når slangen fra turbo til IC er borte. Det er ingen ulyder i turboen som har gått ca. 60.000 km.

Endret av rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg sjekket turbo og det viser seg at den sitter dønn fast, altså den går ikke rundt i det hele tatt. Denne turboen er 5 år gammel, så hva kan ha skylden for at den nå sitter fast? Det er ikke mye olje på innsugsiden, bare en fin film med olje.

Så er også spørsmålet, er det mulig å bytte turbo ovenfra, eller må det gjøres under bilen? Må det gjøres under bilen må jeg løfte bilen, nærmeste plass jeg kan få gjort dette ligger et par mil fra meg. Er det da mulig å kjøre bilen de par milene uten turbo, altså bare la innsuget gå igjennom IC som en nødløsning ?. Som tidligere skrevet går bilen som en klokke når jeg tar bort slangen fra turboen, men er dette skadelig for motoren... Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bare som oppfølging..

Ny turbo kr.3200,- byttet. EGR ventil byttet ut med falsk, EGR ventil til kr.150,- på ebay (blendet eksos/vacum) samt veihusventilasjon byttet ut med den ny typen med oljeseperator, kr.63,- på ebay.

Turboen ble byttet på en time, måtte skru ned katelysatoren for å få lirket turboen ned under bilen. Måtte lete et par minutter for å finne ut hvordan jeg skulle komme til de tre skruen på eksosmanifolden, her viste det seg at det var blendet hull under luftfilter. Så da var det bare å ta bort blendingen og ned med pipe (torxhylse) og ingen problem med å løsne turboen :)

Kjørte forresten nesten 3 mil med bilen uten fungerende turbo, tokk bort slangen til IC og plasserte luftfilere på slangen videre til IC..og dette fungerte fint :) Hvertfall, motoren går som en klokke!

Endret av rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...