Gå til innhold

Lading av batteri


Laura
 Share

Anbefalte innlegg

I det siste så har det vært problemer med at bilen ikke har ladet batteriet(har et helt nytt batteri) Hva kan grunnen være? Den ladet fint når batteriet ble ladet igjen. Hva er det som kan være årsaken til at batteriet blir utladet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså lading av batteri? Vet du om generator klemmer ut ca 14V på tomgang? Om den gjør det så har du ingen feil på ladingen, men mest sannsynlig en strømtyv.

Da får du Amperemåle deg fram. Hvilespenning må oppnås ved at man låser alt og venter til hvilemodus er aktivert. Da skal bilen stjele maksimalt 0.05A. Har du en tyv på +-1 Amp så er du fri for strøm i løpet av kort tid. Man får dra ut sikringer en og en til verdien synker på multimeteret. Da vet du i allefall hvilken av kretsene som må inspiseres. 

Og forøvrig ang koding: Man reseter bilen (styreenhet) for å få bilen til å tilpasse ladingen til et nytt batteri, bilen går i "power saving mode" om batteriet er dårlig.

 Dog tror jeg ikke du må det i din bil, mener at det stort sett er start/stopp biler som må kodes. Audi a4 kom med dette på b8 modellen (lansert 08) så din bil hadde neppe dette før Audi.

 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det vet jeg ikke. Det er pappa som har ladet opp batteriet igjen, det gjorde han på mandag og siden har jeg ikke kjørt. men, det stå fast en cd i cd-spillleren tidligere men, den fikk han ut på mandag tror jeg  det var. Kan det ha vært derfor at batteriet ble tomt for strøm så fort? 

Hva kan være strømtyven dersom det er det? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ut sikring til stereoen og se om problemet forsvinner.!

Alle styreenheter er potensielle strømtyver og din bil har kanskje 30-50 stykker (avhengig av utstyrsnivå) . Et rele kan ha hengt seg opp, stereoen kan tappe batteriet osv. 

 Et oppladet batteri i god stand skal kunne holde på 12.6V (2.1V pr Celle) Ta av minuspole og lad opp batteriet. La batteriet hvile en time eller 3 etter lading for å sjekke om batteri faktisk holder 12.6v. Deretter setter man på minuspolen igjen på batteriet og sjekker om spenningen tikker nedover forbi 12.6v. Drar du ut "rett sikring" så stopper multimeteret på en jevn verdi f.eks 12.5v. Du har nå ingen strømtyv.

Setter du i "rett" sikring igjen og forbruket fortsetter nedtellingen mot 0v så har du hvertfall funnet ut hvilken krets, da gjelder det bare å dra ut strømkabelen til forbrukeren til "rette" sikringen f.eks stereoen, for å forsikre deg om at det strømforbruk faktisk stopper opp, etter at du har satt tilbake sikringa da selvsagt.

Ved gjentatte utladninger/oppladninger svekkes tilogmed nye cellebatterier (AGM batterier tåler maaange fler utladninger før det svekkes) 

Vi kan desverre ikke si hva som er feil på din bil, men vi kan hjelpe deg med å komme igang!  Din far har kanskje et multimeter å låne deg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa trodde kanskje at det var cd spilleren i bilen som tappet strøm for det stå fast en cd i cd spilleren men, den har han nå fått ut. Har ikke kjørt siden pappa kjørte den. Han kjørte den samme dag som han ladet batteriet. Jeg håper at batteriet er full ladet nå.

Kan virkelig stereo tappe batteri for strøm når bilen står i ro? Da den cd-en stå fast i bilen så prøvde jeg å få ut cd platen men, jeg fikk det ikke til men, den er som sagt ute av cd-spilleren nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...