Gå til innhold

Bygge om fra luft til fjærer


nitrox111
 Share

Anbefalte innlegg

Har en X5 e70 som jeg vurderer å kjøpe coilovers til..

hvordan er det å bygge om til vanlig fjærer bak?

luftsystemet er jo en vanlig feil, og har selv en liten lekkasje et sted nå. (Siger ned over natten, men fullt kjørbar)

likegreit å kjøpe sett med fjærer både foran og bak, eller bør jeg velge fjærer i front med nye stag bak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget om 2001 E39 5 serie fra luft til fjær bak. Fungerte fint. Plukket ut styringsboks og kompressor++.  Da lyste riktignok lampen for luftfjæringen...programmerte bort EHC (luftfjæring) fra bilen og lampen er slukket. :wink: X5 E53 er lik som E39. Er nok mye likt på E70 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Robin L skrev:

lurer på det samme.  er dette lov og gjøre, eller vil de slå seg vrang på statens vegvesen ved vising av bilen?   

 

jeg ser at coilovers for ut uten nivåregulering koster ca det samme..  

Fikk feil på eu med fjærer, men mener å huske det var pga lysende lampe i dashen.  Edit: E39 

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe fasit på dette, eller er det best å kontakte biltilsynet?

er det evt. bare å kjøpe coils til samme type bil, bare uten belger bak.

bare passe på at akselvekter er innenfor tüv-papirene sine spesifikasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilen min er det ingen som har brydd seg noe om at den er bygget om fra luft til fjærer bak. Det står ingen steder i dataene som bilverkstedet får opp ved EU godkjenning at den skal ha belger eller fjærer. Det dem brydde seg om var om fjærene satt riktig montert og var i orden. Jeg satte på originale fjærer (ikke senk), så jeg hadde ikke det problemet. Det jeg trengte for ombygging var fjærer og gumm koppene over og under fjæra.

Men jeg viste ikke bilen min hos SVV. Jeg brukte det lokale verkstedet. SVV er å be om trøbbel. :-)  I ditt tilfelle må du jo få godkjent senkesettet hos SVV, men jeg er usikker på om jeg ville kontaktet dem på forhånd eller bare skiftet til senk og vist den etterpå med TUV papirer....:-k antakelig hadde jeg selv gjort det siste. :-)

Selv har jeg bygget om bilen min fra automat til manuell uten å si noe. Gikk bra det. Jeg har riktignok tenkt å ta godkjenningsprosessen nå i etterkant. :-) Men bare når det gjelder girkasse. Angående fjærer har jeg ikke tenkt å gjøre noe mot SVV.

Edit:

På chassis nr på bilen min kommer det opp valg mellom fjærer og belg. Fritt frem. At bilen er levert med belg kommer kun frem på utstyrslisten fra BMW. Tror ikke SVV får opp det i sine data. Noen som vet?

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...