Gå til innhold

mkarlsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

Motoren min (m54b22) har sakt farvell, å med det så ser jeg etter ny motor da en m54b30, siden jeg har samme girkassa som den kommer med orginalt slipper jeg å kjøpe ny kasse, å ecu siden den bare trenger å få ny programvare.

Men spørsmålet er passer en m54b30 motor fra e46, e85, e83, e85, e65/66? tenker da på om motorfestene er plasert på samme plass, eventuelt om det bare er mulig å flytte over fra nåværende motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis må bunnpanne, motorfester og ledningsnett byttes over hvis den nye motoren kommer fra et annet karosseri. Men det er ikke noe problem å bytte over. Du er nok klar over at M54B30 motoren ofte har problemer med høyt oljeforbruk pga en "dårlig" stempelring. Men andre kan nok være i orden og.

Jeg har en M52B28TU motor fra E39 som er nesten identisk med M54 motoren. Denne motoren har skikkelige stempelfjører og ikke samme problem med oljeforbruket som mange med M54 opplever. Så en link til en youtube film der forskjellene ble forklart. Dette var i USA, og vet ikke om problemet er større der borte. Google litt om dette. Det er dyrt å bytte stempelfjørene, siden toppen bør overhales samtidig. M54 motoren blir jo i topp stand etter en slik jobb, men koster fort 15.20.000 kr med deler og arbeid. Pluss kjøp av motor. Bytter du over innsug fra M54B30 kan du fort få ut nærmere 230 hk av den motoren og med ny mapping. Fekzen mappet en slik motor til 235 hk med E85 drivstoff. Jeg er usikker på om 2.2 og 2.5 M54 motorene har samme innsug, men i alle fall med 2.5 innsuget kan sikkert effekten økes til nærmere 220 hk. Min 2.8 motor kan selges for 7.000 kr + frakt uten starter, dynamo og servopumpe og katalysatorer. Girkassen din passer rett på motoren. Dette er bare for å gi deg et alternativ. Km.standen på min motor skal være ca 180.000 kr.

Ta gjerne kontakt på 92 22 65 44 for mer info.

Edit: 50skid heter karen som forklarer problemet med M54 oljeskraperingen. Det er rett og slett en dårlig konstruert ring som forårsaker at ringen ikke tetter skikkelig mot sylinderveggen.

Hilsen Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...