Jeg rusler rundt i lokalet og tar inn over meg omgivelsene - duften av nye biler, skinn og gummi er euforisk for en bilentusiast. Øynene hviler på den etterhvert rikholdige kolleksjon av modeller fra BMW som spenner fra sporty 1 serier til elegante 5 serier, ispedd et stort utvalg tøffe X serier samt en topp moderne i3. Det er lett å la seg begeistre av BMW i disse dager. De ekspanderer til nye nisjer og er i en svært dynamisk utvikling. Jeg får øye på Martin og jeg får etterhvert også blikket hans. Et fast håndtrykk senere og praten er igang. "Vet du… jeg har en 428i inne" begynner Martin. Hmm… en 4 serie betyr at det enten er coupe eller cabriolet versjon av 3 serien og 28i vil si en N20 I4 motor med hele 245hk. "Det høres svært spennende ut" svarer jeg forventningsfullt.
Sol, blå himmel og en 428i cabriolet.
Vi går utenfor og der ute i solen står en aldeles nydelig 428i cabriolet i fargen glacier silver metallic. Jeg går rundt bilen for å studere den nærmere og førsteinntrykket vitner om en bred, lav og sporty profil slik en 3 serie skal være. Den viktigste delen på enhver BMW er fronten og den ser meget aggresiv og sint ut - perfekt! LED lyktene som nå er i kontakt med nyrene gjør fronten svært vellykket og komplett i mine øyne. Sideprofilen er også meget bra og det eneste som kanskje trekker helhetsinntrykket noe ned er de såkalte "air breather" ventilasjonsslissene bak forhjulene. Disse virker for små og ufullendte. På den nye X5 er dette designtrekket langt mer vellykket enn på denne 4 serien. Bilen har 19" M felger med blå kalipere og dette betyr oppgraderte M sport bremser. Fargen på bremsekaliperne står fint til sølvfargen på bilen og det skulle senere vise seg at bremsene også virker svært bra. Bakenden er forfinet i forhold til E9* generasjonen, men på en ellers nydelig bil fremstår nettopp bakenden som bilens kanskje kjedeligste profil. Alt i alt er imidlertid 4 serie cabriolet visuelt sett en temmelig lekker bil.
Jeg får nøkkelen til bilen av Martin og den er litt større og tøffere enn den gamle til E9* generasjonen, men samtidig får man også litt plastleke følelse av den. Nåvel; la oss se nærmere på interiøret. Døren er passelig tung slik den skal være i en todørs bil og man setter seg ned i deilige sorte sportskinnseter. Disse er romsligere enn sportsetene fra forrige generasjon 3 serie og de både ser og kjennes mer påkostet ut også. Jeg sitter imidlertid litt for høyt og jeg skulle gjerne ha kommet minst 5 cm lenger ned. Sikten fremover blir dessverre noe begrenset av sladrespeilet som en følge av at jeg sitter for høyt (jeg er 182 cm høy). Jeg begynner å fokusere på kanskje den viktigste og mest brukte delen i bilen - rattet. Det nye retrodesignede M rattet ser fantastisk bra ut og etter litt forsiktig tafsing kjennes det om mulig enda bedre enn det ser ut. Samtidig har det nye M rattet fått en ny layout på knappene i forhold til forrige generasjon. Det har kommet et par ekstra knapper og dette skaper litt forvirring i begynnelsen, men også rattet har BMW klart å lage intuitivt og det føles derfor helt rett etter kun kort tid. Med sportsautomatgear kommer også "padleårer" bak rattet som i kombinasjon med de nevnte knappene på multirattet gjør at rattet kan føles litt "overbefolket" med knapper og funksjoner i begynnelsen.
Ellers er interiøret som i enhver annen 3 serie. Det er moderne, stilig og intuitivt. Siste generasjon iDrive med touch funksjon har bilen også, men dessverre får man litt vel mye plastfølelse av å bruke denne og det er trist. Touch funksjonen forsøker jeg å sette på en prøve ved å skrive som en kråke, men den tolker alt riktig og finner med en gang adressen jeg leter etter - bra! Jeg kjenner litt på plasten ellers i interiøret og merker raskt at kvaliteten er langt bedre enn på den forrige modellen (E9*). Dette er helt klart et premiumprodukt og BMW har gjort en solid jobb med denne generasjonen 3 serie. Som med demobiler flest er også denne ganske rikholdig utstyrt med bl.a head-up-display, navi proffesional, ryggekamera, sportsautomat med "padleårer" etc. Alt i alt noe som er med til å gjøre denne 4 serien til et ganske trivelig bekjentskap. Når jeg trykker inn startknappen griper jeg meg selv i å se på turtelleren for virkelig å forvise meg om at motoren er igang. Entusiasten i meg ønsker umiddelbart også at det, som i gamle dager, er en skikkelig rekkesekser som går i gang istedenfor en rekkefirer. Kanskje spesielt siden dette er en cabriolet hvor lyd og sanseinntrykk er så viktig. Jeg trøster meg med at det i det minste ikke er en dieselmotor jeg hører. Som tilsvar hilser bilen meg velkommen ombord ved å stramme inn setebeltet i det jeg legger i vei og det er litt morsomt. Head-up-display (HUD) har nå også blitt så velfungerende at man sjelden har behov for å se på instrumentpanelet. Man får skiltavlesing (som fungerer overraskende bra), navigasjon og selvsagt fartmåling projisert opp i frontruten.
Telehiv, jernbaneoverganger og 4 serie cabriolet er en god kombinasjon.
Så… hvordan er den nye BMW 4 serie cabriolet? Vel, jeg kjørte denne bilen i to dager og hadde med passasjerer samt barn i barnestoler bak (ja, det er isofix). Jeg prøvde selvsagt bilen i byen, på motorveien og på landeveier. Taket var oppe og nede i alle tilfellene. Så det er en hel del inntrykk og spørsmål som har blitt fordøyd og besvart underveis. Noe av det essensielle med en cabriolet er at den må være tilstrekkelig stiv tiltross for den åpne konstruksjonen. Min gamle E36 cabriolet var en flott bil i sin tid, men om man for eksempel kjørte over togskinner eller andre ujevnheter kunne man merke at karosseriet ga etter i bilen. For å få bukt med dette problemet har man lagt inn omfattende forsterkninger i gulvet. Dette har selvsagt medført at egenvekten på bilen har økt ganske dramatisk (hele 305 Kg i forhold til 4 serie coupe), men karosseriet flekser ikke lenger over ujevnheter. Fire seters cabrioleter gir imidlertid på grunn av den ekstra vekten litt mindre kjøreglede enn de mindre to seters cabrioletene som er enda stivere i karosseriet. Forrige generasjon 3 serie cabriolet (E93) var den første 3 serie til å få platetak og dette er videreført til 4 serien. Det positive med et platetak er mindre støy, mer komfort, bedre sikkerhet og det er selvsagt også et mer solid/holdbart tak enn de enklere stofftakene. Cabrioleter med platetak ser også mer premium ut i mine øyne – ihvertfall sålenge bilprodusentene får bilens totale profil til å stemme.
Jeg fant selvfølgelig et par ujevnheter og en togovergang bare for å se hvordan den nye modellserien klarte brasene. Jeg stoppet for rødt lys og foran meg hadde jeg byens værste togskinner. Dette er det fryktede krysset hvor jeg skar tenner hver gang jeg kjørte over med min gamle 3 serie cabriolet. Bilen ristet kraftig og jeg jamret like ukomfortabelt hver gang jeg kjørte over krysset. Lyset skiftet til grønt og jeg siktet meg omhyggelig inn på det mest humpete området i krysset. Jeg ga gass og bet tenna sammen, men ingenting bemerkelsesverdig skjedde… bommet jeg på togskinnene? Jeg innså raskt at fireseters cabrioleter ikke er som før. Denne biltypen har blitt voksen og den nye 4 serien består testen med bravur. Faktum er at med taket oppe er dette en særdeles harmonisk konstruksjon. Det er ingen knirking og ellers veldig lite som vitner om at dette er en bil hvor man faktisk kan ta taket av. Komforten og fraværet av støy er svært nær en 5 serie og 4 serien føles mer som en liten 6 serie enn om en variant av 3 serien.
Jeg er heldig med været, Solen skinner fra en skyfri himmel og taket må derfor av. Taket fjernes enkelt med et tastetrykk og dette kan betjenes opp til og med 18km/t. Kjørende med taket nede merker man raskt at det også i denne situasjonen er mer komfort enn i tidligere generasjoner av små cabrioleter fra BMW. Vindskjermen er intet nytt, men den fungerer like bra som tidligere og nedfelt har vindskjermen nå blitt såpass kompakt at man kan legge den i bagasjerommet. Det som derimot er nytt i denne modellen er såkalte "air-scarf" og disse kan justeres i 3 trinn avhengig av behov. Dette er rett og slett et par luftdyser plassert i øvre del av stolryggen for å varme en kald nakke/rygg og systemet fungerer utmerket. Kombinasjonen air-scarf og varme i setene samt rattet er noe som forlenger cabriolet sesongen i forhold til tidligere generasjoner. 3 serien har også blitt større enn tidligere og dette gjør at 4 serie cabriolet har blitt mer praktisk. En voksen person på min størrelse får faktisk plass i baksetene. Dette er ikke anbefalt for lengere turer, men det går med litt godvilje. Man kan også legge ned baksetene ved behov.
N20B20 bensinrekkefireren er en perle av en motor.
Jeg var litt nostalgisk da jeg startet motoren første gang og grep meg selv i å savne lyden fra en skikkelig rekkesekser, men det var før jeg i det hele tatt hadde prøvd å kjøre den nye bensinrekkefireren med turbo - og som man ofte gjør når man forhåndsdømmer tok jeg skammelig feil av denne motoren. Det er bare å innrømme at motoren i 428i er en perle. Den er svært stillegående og harmonisk ved normal belastning. Kjører man mer aktivt lager den en raspende og deilig lyd... og undertegnede har aldri hørt en mer vellydende og sportslig klingende bensinrekkefirer. Den når imidlertid aldri helt vellyden av BMW’s klassiske rekkeseksere, men justerer man for subjektive følelser så er denne nye motoren objektivt langt bedre enn rekkesekserne den erstatter (N52/53).
Motorens ytelser taler for seg selv. 245 hk mellom 5000 og 6500 rpm samt 350 Nm i hele turtallsregisteret mellom 1250 og 4800 rpm i kombinasjon med den fantastiske 8 trinns girkassen ifra ZF gjør dette til en svært rask bil. 0-100 Km/t klarer den på 6,4 sekunder og topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 Km/t. BMW 4 serie cabriolet er imidlertid først og fremst en cruiser og den trives utmerket med Electronic Damper Control (EDC) innstilt i comfort modus. Ønsker man å kjøre mer aktivt kan man gire ned via ratthendlene og eventuelt sette EDC i sportsmodus. Gearkassen girer da umiddelbart ned og girer raskere enn i comfort modus. Bilen går da fra å være en komfortabel cruiser til å bli en relativt sporty og agil bil. Iallefall med tanke på bilens størrelse og vekt. 4 serie cabriolet får deg uansett til å smile bredt samt å ville ta en ekstra lang omvei hjem.
48 timer gikk alt for raskt. Slik er det når man trives og det er tid til å kaste et lite tilbakeblikk på den nye 4 serien cabriolet. Etter å ha kjørt og eid alle 3 seriene siden E30 føler jeg at den nye 4 serien i kombinasjon med den flotte motoren og den glimrende automatkassen er et større sprang opp kvalitetsmessig enn det har vært mellom de tidligere generasjonene av 3 serien. En cabriolet er en liten lykkepille på fire hjul. Man får verdenen utenfor bilen mye nærmere og man sanser derfor elementene mer og sterkere. Med den nye 4 serie cabrioleten har man færre ulemper og vesentlig flere fordeler enn ved tidligere generasjoner. Cabriolet sesongen kan begynne tidligere, avsluttes senere og man kan på grunn av ståltaket bruke bilen også utenfor sesongen. Nye BMW 4 serie cabriolet er imidlertid først og fremst en svært komfortabel og velkjørende premiumbil. Er det sportslighet man søker bør man nok heller vurdere den kommende 2 serie cabriolet.
En stor takk til Martin Kimmerud ved Bilsalongen Skien for utlån av bil.
Lasse Henriksen
- carburetion, mropedal, Hefner og 3 andre reagerte på dette
- 6
Anbefalte kommentarer
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå