Gå til innhold

TRF 330d WTCC – 2019 og 2020


TRF

visninger

 Share

2019 sesongen i BMW Cup er nå over. Det har vært en utfordrende sesong med god racing og fin stemning, og noen problemer av og til. Vi endte opp med å vinne BMW Cup klasse 1, og ikke minst, vinne serien sammenlagt 2019 i sin helhet. Dette er for oss et godt resultat, og vi har ikke minst økt tempoet ytterligere fra forrige gang. Det er dog sånn at konkurrentene ikke sover, så planlegging mot 2020 har allerede begynt. Stor takk til alle som har hjulpet, på verkstedet, på banen, og i bakgrunnen. Jeg vil også denne gang løfte frem en av våre samarbeidspartnere som vi virkelig setter pris på, nemlig Koed.

Eldre info om bilen finnes her . Dette er altså bygget på et nytt og rent motorsportkarosseri i sin tid, senere konvertert til WTCC spec. Dette gjør bilen til et meget bra utgangspunkt sammenlignet med «konverterte» biler som typisk er en del mykere.

I forberedelser til 2019 ble det gjort betydelige endringer.

Motor:

TRF 35d kit (e9x 335d 286hk), med integrert e46 CAN, K og L bus. Kjøres på et konservativt TRF Steg 2 oppsett, rett og slett for å bli klar tidsnok. Hvorfor denne motoren? M57n2 generasjonen har alu blokk, og den letteste blokka av alle r6 diesel motorer (38kg). Motoren er i tillegg flyttet bakover med noe under 70mm med CNC motorfester. Innspørytningsanlegget og turboaggregat er også et greit utgangspunkt for å nå den nødvendige effekten. Den går i dag på ca 350hk (noe lavere enn standard Steg 2), og det skyldes liten IC og for trang eksos. 6 trinns e6x 30d kasse, men kunne like gjerne brukt den gamle 5trinns kassa og modifisert innfestninger mot blokk. Lettvekts svinghjul, sachs 2 plata race clutch. Motor har fungert upåklagelig, og med nok effekt til å være konkurransedyktig i klasse 1.

2020 planer: Utbedre IC oppsett og eksos ihht tidligere planer. Muligens også gjennomføring av TRF kammer og pumpe. Kammer er avhengig av nok kjøpere på prosjektet vi har på TRF billet kammer (m57n, m57n2). Dette vil gi noe bedre fylling på høyere turtall, optimalisert for inntil 425-450hk, basert på BMW Motorsport spec. Ta kontakt ved interesse J

Aero og kjølepakke:

Før 2019 sesongen monterte vi siste generasjon (wtcc) front pakke.

 

image.png.13897eb1909703f1c4e06a9b5e1b4568.png

  Dette består av en stor karbon «kassett» som bærer hele frontpakka og luftstyring. Vi har videre modifisert med siste revisjon kjølesjakt for 2 radiatorer og økt kjølekapasitet, samt økt front arealet på den lille kjøleren betydelig. Radiatorene er produsert for oss, av samme firma som leverte originalt på WTCC bilene, men nå med 57% tykkere kjøleelement. Dette har i sin helhet løst kjølebehovet og mer til slik at vi nå har kapasitet å gå på til videre effektøkning.

image.thumb.png.f80e3aaf260ac2e6cacace8864fb4411.png

 

Dette minker downforce i front noe. Vi har derfor fått reprodusert den original frontfangeren (prepreg, autoklav, fra en av originalleverandørene til BMW Motorsport) med større splitter, som i sum øker downforce fra tidligere nivå:

 

image.png.0a4b1ef52a1551583b7ef9ccdde54732.png

image.png.ff6ca69476ea135822f2b73bcf8ff317.png

 

2020 planer:

Et mål er å øke downforce, hensikt å stabilisere hekken noe i sammensatte kombinasjoner, og ikke minst å øke tempoet totalt. Den originale WTCC vinga som står på bilen i dag er rett og slett for liten til å oppnå dette. Jobber med en løsning på ei original BMW Motorsport e46 GTR vinge, og karbonbakluke med forsterkninger for å bære denne direkte (som på GTR), men vi får se om budsjettet tillater dette.

image.png.782ddc563f2f16fffcdd40c3c7619112.png

Hjuloppheng:

 

Frem mot 2019 bygde vi om forstillinga totalt. Vi har nå ei original BMW Motorsport GTR forstilling (eneste settet utenfor BMW Motorsport, og direkte fra dem). Selv om det finnes mange «gtr» kopier, så er de alle i virkeligheten kopiert av e30 dtm/ tidlig e36 stw. Disse har noen begrensninger, og er ikke optimale når det gjelder dagens biler hvor man gjerne kjører med større hjul og mer aero, altså i sum større belastninger. Stor takk til enkeltindivider hos BMW Motorsport som har hjulpet oss å få til dette! De vet hvem de er ;)

 

image.png.e0ce62738b46f7bba720e384c9caf320.png

Her montert på vår modifiserte travers. Opphengspunktene er nå av samme type og funksjon som på GTR.

Her ser du også TRF 96+ STW forstilling/bærearmer (reproduksjon):

image.thumb.png.877c8ddbb4e344a4c7eb789e3c9d7879.png

Denne er laget for 1:1 kompatibilitet med alle de originale delene på disse bilene. Til e30,e36 (og evt e46 uten bredding), kan kjøres med org opphengspunkt, eller +20mm RC korreksjon. Kun 1 sett igjen på lager, ingen ny batch i bestilling pr nå , så hvis du ønsker deg den grommeste e36 forstillinga noen gang er produsert av BMW Motorsport er det bare å bestille så fort som mulig J

Men tilbake til e46 GTR. Disse er jo i utgangspunktet tenkt å fungere sammen med GTR spindler. Vi har derfor utviklet og produsert en «styrearm» som bolter på original spindel, og i stor grad oppnår lik geometri som de originale. Her får du altså over 30mm RC korreksjon på 17 toms felg! Unikt produkt med en rekke egenskaper andre «lignende» produkter ikke får til.

image.thumb.png.eee7bdc2ac9283428840849a1d806c51.png

Ellers bare en liten overgang av dempere (Intrax, som TRF er forhandler av i Norge) og justering av bumpstop:

image.png.cc0f99a57a41dfa66b56dc1d6d7e2042.png

2020 planer:

Ingen endringer i forstilling, denne er jeg _meget_ fornøyd med. Det er mulig det blir gjort noen endringer på squat geometri i bakstilling, og mulig en mindre endring i RC. Sistnevnte er ikke prioritert.

Det er helt sikkert mange interessante aspekter om denne bilen som ikke er dekket her. Dersom du lurer på noe om bilen, eller temaer som berører de forskjellige aspektene tilknyttet «go faster» er det bare å kommentere! Kommentarer og diskusjoner settes pris på, og er med på å holde denne delen av miljøet i live her på forumet :) 

Har du lyst å delta? Kunne du tenke deg å kjøre litt ræserbil i hyggelig atmostfære, med den bilen du har lyst til å kjøre med? Se her for mer info ang BMW Cup.

Til slutt noen stemningsbilder:

image.png.33311896f88dc684bc116a44d95061a8.png

image.png.78eb76a827546ca23f73e25d6b8eb649.png

image.thumb.png.4706f63998e095bb2e6a2043382b4a66.png

image.thumb.png.cabdbdb4faec7dfe9352359062c7736c.png

Detaljer, sjekk kryssvekt ;) Dette er med 92kg fører og ca 40l drivstoff.

 

image.png.d8e17ee586cbad08f809e500f38fb602.png

image.png.d3f893efa2ae198937ee0244531369ef.png

image.png.3ed80f644e4226648266e2160689db8a.png

image.png.a3b4bc4f06c710d9ee14f99620dd7958.png

image.png.33f24e17fc0cb27a10f938355dc0539b.png

image.png.158faeca7dd400a9fa011f7583c7c042.png

image.png.edb94fb1002be2db638dcf63e3e70107.png

image.png.68f46c15be0146e65559a1f0c23e48f6.png

 

 

 

 

 Share

7 kommentarer


Anbefalte kommentarer

Artig å lese om slike ting! Jeg kan nok ikke mest å slike ting, der hvor alt er custom, men det virker på meg som dere strekker dere langt med å få ting til. Og det ser jammen meg ut som dere får det til også.

Kult med en ekte gtr forstilling utenom BMW selv da! Hvordan får dere det til?

Lenke til kommentar

Akkurat GTR deler er veldig spesielt, siden bilene aldri har eksistert utenom BMW Motorsport (uavhengig av hva internett måtte finne på å hevde). Disse bilene som gikk i 2001 ALMS, og 04-05 24h Nurburgring er kanskje noe av det kuleste BMW Motorsport har bygd etter min oppfatning. Men siden det er et rent fabrikksprosjekt uten kunder får man egentlig ikke noe støtte eller kataloger (det finnes ikke som katalogene til eks e46 etcc, wtcc osv). Jeg har en kar fra BMW Motorsport som har hjulpet meg med mye rart gjennom tidene av spørsmål og råd vi har bedt om, som hjalp meg ved å sette sammen "en slags katalog" av de delene som finnes på lager, og dermed også nummerne jeg måtte bestille for å få disse.

Slike løsninger hadde ikke vært mulig uten dette, og jeg anser meg som heldig som har fått slik støtte. Samtidig har vi hatt dialog over mange år, og det er nok noe med hva man spør om, og på hvilken måte, ift hvordan man blir oppfattet og dermed hvor langt enkelt individer er villig til å strekke seg.

Lenke til kommentar

Sant det ja. Mye avhenger av hvordan man ter seg. 

Men gjerne skriv mere, jeg for min del synes det er spennende/interessant/ lærerikt å ikke minst kanskje nytting en gang å lære slikt.

Lenke til kommentar

ser du skriver at du sikter mot effekt som bmw motorsport har, da blir jeg nysgjerrig på hvilket biler og type løp som benytter slike dieseloppsett :D 

Lenke til kommentar
1 time siden, Ingvaldsen skrev:

ser du skriver at du sikter mot effekt som bmw motorsport har, da blir jeg nysgjerrig på hvilket biler og type løp som benytter slike dieseloppsett :D 

Ingen ;) Dette gjelder kamprofil, ikke hel motor.

Lenke til kommentar

Denne bilen er helt overlegen når den faktisk funker uten feil. helt rått hvordan du har fått fikset alt av feil den har kastet etter deg. Vel fortjent resutalt! :D

Lenke til kommentar

Det har vært en grei andel med "tullefeil" ja... Takker for fine ord :)

Det må også rettes en stor takk til familie, venner og kollegaer samt helt tilfeldig mennesker som har støttet ved problemer :) Jeg ble rimelig lang i nepa når giroverføring røyk under trening siste løpshelg, for så å kun kort tid etterpå stå inne på et stort industrianlegg hvor mennesker jeg aldri har møtt stiller opp og sveiser. Stor tommel opp til en fantastisk gjeng med motorsport mennesker :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...