Gå til innhold

Min nye BMW '09 E91 325DAT


Sonus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Ble oppfordret til å lage en liten tråd med litt info om min nye BMW '09 325DAT.

Dette er min første BMW, men tanken har tydeligvis vært her siden 05.okt 2007 da jeg registrerte meg på bimmers.no :D

Jeg/vi har de siste 4 årene kjørt Volvo V50 med 2 liters Diesel. I tillegg har vi en '04 MG ZT 1.8 Turbo bensin (Sportsversjon av Rover 75) fra den tiden BMW eide MGRover. Begge bilene er forhjulstrekkere og med manuelt gir.

Jeg vurderte både E61 og E91 før jeg kjøpte E91'en, men siden hverken jeg eller samboern er over 176cm så fant vi ut at vi klarte oss fint med 3-serien som er 7cm lengre i kupeen enn V50'n. Bilen ble kjøpt i midten av januar i år av en privatperson. Bilen er importert av BMW Norge fra BMW AG og har dermed full BMW-historikk og reklamasjonsrett fra BMW Norge. Den ble solgt til Stenshagen Bil i Oslo som solgte den videre til den forrige eieren. Han hadde den som søndagsbil og kjørte kun 14000km på 2 år. Bilen hadde vært til salgs en god stund og jeg endte opp med en tilnærmet ny bil til en god pris.

Bilen har det meste av utstyr;


  • 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 
    1CB CO2 CONTENT 
    1CD BRAKE ENERGY REGENERATION 
    2ME Originale 18" M-Sport sommerhjul 
    205 Automat 
    249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 
    302 Alarm 
    320 modeldesignation deletion
    322 Comfort access - Nøkkelløs åpning og start av bilen 
    337 M-Sportspakke 
    386 ROOF RAIL 
    4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE 
    4AB Fine wood
    402 Panorama soltak 
    423 Floor mats velour
    428 WARNING TRIANGLE 
    430 Avblendbare innvnendige og utvendige speil. 
    431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 
    459 Elektrisk justerbare sportsseter m/ minne 
    464 Skipose 
    481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 
    494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 
    5AC Fjernlysassistent 
    502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 
    508 PDC foran og bak 
    521 Regnsensor 
    522 Xenon 
    524 Adaptive lys - Følger kurvene i veien 
    534 Klimaautomatikk 
    544 cruise control with braking function
    563 Lyspakke 
    6AA BMW teleservices
    6AB control teleservices
    6FL USB- Tilkobling for MP3 spiller 
    6NF Utvidet tilkobling for Iphone og andre tlf med MP3 
    609 Navigasjon Proffesional 
    612 BMW assist
    614 Internet
    615 Erweiterte BMW Online info
    616 BMW Online
    620 Stemmestyring 
    633 Bluetooth tilkobling 
    672 CD-skifter 
    676 HIFI høytalersystem 
    698 Area Code 2
    7RS Comfortpakke 
    7R7 Innovation paket
    7SP Navi Profw.handy Bluetooth
    704 BMW M Sportsunderstell
    710 BMW M Sportsratt i skinn
    715 BMW M Aerodynamikkpakke
    760 BMW Individual Shadow Line
    761 INDIVIDUAL SUN PROTECTION GLAZING 
    775 BMW Individual Innertaktrekk antrasitt
    8SC Country Spec. release of teleservices
    8SP COP CONTROL 
    801 German version
    863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 
    879 German handbook
    936 request bmw mobile phone on delivery
    321 EXTERIOR PARTS IN BODY COLOR 
    520 FOGLIGHTS 
    548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 
    851 Language version german

Den har ikke 842 Cold Climate, men jeg kan ikke si jeg savner det selv om vi hadde webasto på Volvo'n.

Bildene fra finn.no-annonsen til forrige eier (som noen sikkert kjenner igjen)

j65r7hs8eaxkp6h8y2r4.jpg

k11ari9s6r5mbctp8a0h.jpg

6joscowy0epxkdzn637x.jpg

66rr49w3ym8xwq7gcb8u.jpg

pe5wig9tygzymb1yj92n.jpg

zhn93sf1pcf0vve11lob.jpg

uo9c27byqzvv4xhqw48v.jpg

uvkox6ddnkckes8vsbmz.jpg

ndtrcergtp5l6becwsdp.jpg

37hygfdv9rc4xxp5l2mp.jpg

Da jeg prøvekjørte bilen var det is på veien og ikke mulighet til å prøve ytelsene. Jeg var derfor litt skeptisk til den lille forskjellen det er på papiret fra 320D til 325D, men etter nå å ha fått prøvd den litt på tørr asfalt klarer jeg bare ikke å la være å trykke litt ekstra på pedalen enn jeg burde :D

Den eneste endringen jeg kommer til å gjøre er å få montert hengerfeste, goså lurer jeg litt på å få skiftet interiørlistene til noen i carbon eller lakkert i bilens SpaceGrau-farge

Snuser også litt på en oppgradering av stereoanlegget, men det blir ingen massive subber m.m., men utbytting av eksisterende høyttalere til noe som spiller finere og mer sammenhengende. En MOST-signal konverter fra Motus Labs samt en liten men kraftig 6-kanaler må vel også til.

Håper på mange fine kilometre i denne bilen. Kanskje blir det F31 320D om noen år :)

P.s Også lurer jeg på om jeg skal slenge på ett 316i merke på bakluka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker bil, og kanskje den mest riktige E91 som kan fåes, evt med en X også i navnet.

Gratulerer med lekker børse.

Ifht hengerfeste så har jeg et lite tips, på min E91 så kom jeg "unna" med ca 8000.- ferdig montert (avtagbart)

Auto trio og et lokalt menkonomen verksted fikset dette.

Dette er orginalt Westfalia forøvrig.

Kos deg med bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fin bil. Den er voksen i stilen uten å være gubbete. Jeg ville derfor ikke ha gjort store forandringer på den. Tut og kjør... :)

Takk, det blir nok ikke mange endringene, men noen få subtile endringer blir det vel etterhvert. Men det blir ikke senking og 20" for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker bil, og kanskje den mest riktige E91 som kan fåes, evt med en X også i navnet.

Gratulerer med lekker børse.

Ifht hengerfeste så har jeg et lite tips, på min E91 så kom jeg "unna" med ca 8000.- ferdig montert (avtagbart)

Auto trio og et lokalt menkonomen verksted fikset dette.

Dette er orginalt Westfalia forøvrig.

Kos deg med bilen!

Takk

Kodet mekonomen hengerfest til bilen også mtp ryggesensorer, lyspæreovervåking m.m?

Har fått tilbud på avtagbart fra Westaflia hos Strandveien Auto for 14.900, og for samme feste hos GS for 12.000. GS skulle ha 14.500 for det elektrisk innsvingbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at treverket er en fin kontrast til alt det grå. Hadde dashboardet (samt midtkonsoll og dører) vært sort er jeg enig i at paneler lakkert i bilens farge (spacegrau?) hadde vært en mulighet, men jeg tror at det alternativet blir veldig grått slik det er nå. Et alternativ er å evt. lakkere listene i en sort pianolakk. Jeg holder dog allikevel en knapp på listene slik de er nå, men så har jeg intet imot litt treverk i bilen heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil du har! :D LCI ser så uforskammet bra ut at det er vanskelig å ta inn over seg denne skal ut av produksjon straks, kunne for min del ha holdt i mange år til så der skal Bangle designet ha ros. Gøyalt med mye utstyr også, blir ikke noe problem med bruktverdien på denne om noen år.

Men de trelistene ville jeg vurdert å fjerne var jeg deg, er selvsagt en smaksak men bilen er så sporty ellers i fargevalget så de passer liksom ikke inn. Vurderer selv lister i sort pianolakk som jeg synes er lekkert til sort skinn :)

Husker da jeg kjøpte min, de ble kjøring med tung gassfot i en stund ja. Går bra og forskjellen fra 320d er kanskje ikke så stor på papiret men du verden å stor den forskjellen føles ute på veien :) Men tuning hjelper jo veldig da og kan anbefales på det varmeste, er snakk om yttelser ikke langt unna 335d 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel karer jeg klarte ikke å holde meg lenge, den først oppgraderingen er innkjøpt :)

Dynabel hadde lagersalg i går så jeg fikk en kompis som bor i Oslo til å stikke innom å raske med seg ett Audio System X-ion 200 BMW høyttalersystem til halv pris :)

Har også lest meg frem til at anlegget mitt ikke er MOST (optisk digitalt), men analogt og at jeg kan ta ut ett differensiert balansert linjesignal fra bilens originale ledningsnett som visstnok skal være ett rent og godt 4 volts signal.

Så nå må jeg finne ut hvilken prosessor jeg vil ha; Mosconi 6to8, Helix P-dsp, Audison Bit-One eller RF 3.sixt.x? Eneste forutsetningen er at den kan takle det differensierte signalet fra bilen.

Snuser også etter en Helix A6 eller lignende 6-kanals forsterker som kan drive alt dette med aktiv deling mellom diskant/mellomtone/bass.

Lurer på om jeg skal få noen her i byen til å montere det, selv om jeg fint hadde klart det selv :?:

Hengerfeste er fremdeles ikke montert, men har ikke noe hastverk med det da det ser ut som om ingen er interessert i å kjøpe den gamle V50'n vår :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...