Gå til innhold

Rekkesekser vs. V6 vs. rekkefemmer

Bmw323i
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Akkurat det du sier ang. med musikk er noe jeg verdsetter mer og mer merker jeg, men synes nesten det er verre når vokalen har fått glattet bort alle nyanser.

Generelt mener jeg det er uting begge deler. En del nye band og artister ser ut til å være enig med meg, men mye av det som sendes på de mest kommerse radiokanalene er derimot akkurat hva jeg misliker. Det kan virke som skillet mellom de dårlige og gode artistene (i dette tilfellet betyr dårlig kunstig og godt naturlig) blir stadig større. Selv greier jeg knapt å høre de blant den første gruppen.

Er ikke like enig ang. motorer siden eksosanlegget alltid vil påvirke lyden en bil produserer, og så lenge eksosen ikke overdøver alle andre lyder (fra motoren) synes jeg det er greit om den høres bra ut.

Problemet mitt er at du da ikke hører den egentlige motorelyden, men en lyd som en ingeniør har konstruert for å forestille en motorlyd. Jeg liker lyden fra motoren og bilens komponenter i seg selv, noe som mange av de avanserte lydanleggene fjerne - noen vil si til det bedre, men ikke jeg.

Om du så på filmene jeg la ved, kan du høre hvordan jeg foretrekker det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se de med lyd mens jeg er på jobb (regner med lyden er vesentlig) dessverre.

Jeg skiller gode og dårlige artister lettest ved om de høres like bra eller bedre ut live! Visste du forresten at Faithless bruker bla. slagverk, gitarer og andre instrumenter, og ikke bare datamaskin?? De er utrolig stilig å høre live, og lager forresten veldig variert musikk! -Er bare det at de spiller kun det mest komersielle på radio,som med mange andre artister.

Innebærer det med motorlyden at du foretrekker frieksos, eller er vi egentlig til en viss grad enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller gode og dårlige artister lettest ved om de høres like bra eller bedre ut live!

Ja, det er annet godt poeng. Likevel vil jeg driste meg til å si at de som baserer seg på elektronikk for å få en sang til å bli bra, er gjerne de samme som ikke er gode "live".

Visste du forresten at Faithless bruker bla. slagverk, gitarer og andre instrumenter, og ikke bare datamaskin??

Med tanke på at jeg aldri har hørt om Faithless før, så nei. Jeg har derimot hørt om Faith No More.

:P

Innebærer det med motorlyden at du foretrekker frieksos, eller er vi egentlig til en viss grad enige?

Både og. Med frieksos er gjerne ikke lyden i seg selv problemet, men megden av den. Derfor er det greit med et anlegg som demper lyden, men likevel ikke prøver å "gjøre om" på den. Det skal sies at jeg har kjørt med en friere løsning før.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller gode og dårlige artister lettest ved om de høres like bra eller bedre ut live!

Ja, det er annet godt poeng. Likevel vil jeg driste meg til å si at de som baserer seg på elektronikk for å få en sang til å bli bra, er gjerne de samme som ikke er gode "live".

Ja, er nettopp det, og hvis man får sjansen til å høre de live blir det veldig tydelig at de bare er et studioprodukt.

Synes egentlig en del lyktige artister og har blitt glattet for mye ut i studio og derfor mistet litt av særpreget som bare hadde vært positiv.

Faithless var store 2. halvdel av 90-tallet og begynnelsen av 2000, og ganske ferskt i forhold til mye av det jeg hører på! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo også lydannleggene (eksosrør) som fremhever motorlyden. F.eks om man legger litt penger i et godt effektannlegg eller bakpotte, så kan lyden fint bli forbedret, hvertfall på nyere BMW med seks sylindre.

f.eks en E46 er jo overdrevet lyddempet.

Men en universal DTM potte fra BilXtra eller Torshov er bare overdrevent hva lydnivå gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo også lydannleggene (eksosrør) som fremhever motorlyden.

Nettopp, akkurat det jeg misliker. Jeg vil høre bilen, ikke kun en enkelt komponent (motoren). Ønsker man å fremheve lyden fjerner man lyddempeneren eller hele anlegget, ønsker man å dempe reverserer man dette. Se på forrige side så ser du hva jeg mener.

v6 er vel litt undervurdert her, bare se på nissan gt-r. den er jo helt værst!

Ja, jeg er enig i at den er ille.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Bugatti Veyron... i år fyller Bugatti 100 år og da er det naturlig at det kommer en jubileumsmodell. Den får iht. sikre kilder (jmf. svenske Auto Motor & Sport) 1450 HK... og klarer hjulspinn i 300 Km/t (!). Topphastigheten er elektronisk begrenset til 440 Km/t... :shock:

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article658878.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Bugatti Veyron... i år fyller Bugatti 100 år og da er det naturlig at det kommer en jubileumsmodell. Den får iht. sikre kilder (jmf. svenske Auto Motor & Sport) 1450 HK... og klarer hjulspinn i 300 Km/t (!). Topphastigheten er elektronisk begrenset til 440 Km/t... :shock:

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article658878.ece

Bra de har ESP da, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Mekanisk sett er det vel slaglengde og utforming av veivaksel som gir bra moment...grunnen til at rekkeseksere ikke har så høyt moment iforhold til volum er at veivakslingens utforming må tillate meget høy sylinderhastighet. V'6're har ikke det problemet siden armen på veivakselen er lengre og slaget fra eksplosjonen da gir større moment.....veldig forenklet forklart. :)

moment = kraft x arm :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk sett er det vel slaglengde og utforming av veivaksel som gir bra moment...grunnen til at rekkeseksere ikke har så høyt moment iforhold til volum er at veivakslingens utforming må tillate meget høy sylinderhastighet. V'6're har ikke det problemet siden armen på veivakselen er lengre og slaget fra eksplosjonen da gir større moment.....veldig forenklet forklart. :)

moment = kraft x arm :=)

Den forsto jeg ikke helt. Mener du at f.eks en 3l V6 har større slaglende og tilsvarende mindre sylinderdiameter enn en 3l rekke 6?

På en annen side kan man jo nevne at om det skulle være at rekkemotoren hadde mindre slaglenge, men tilsvarende større sylinderdiameter for å opprettholde et volum på 3l, vil du få en større overflate på stempel, og "kraft" som du nevner her oppe er jo sylindertrykk x stempeloverflate. mao. vil du ha høyere skyvekraft på stempelet med den korte slaglengden. har den da fortsatt minde moment da?

forøvrig eksisterer det vel et par V8'ere med 72* vinkel? (så bare det var nevnt 60 og 90 tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

850 og nyere ja. Ålright lyd i de. 240ene høres fæle ut.

det sier litt angående hvor få volvo-firrere du har hørt, en volvo-firrer i rallycross er noe av det aller råeste som fins hva gjelder lyd, tung og samtidig hissig lyd, se f.eks morten bredesen sin i rally nm, eller alt av supernasjonal-biler, i motsetning til skranglete s14 BMW :roll: høres jo ut som om noe har løsna i innsuget på dem.

Fasit på hva som har den råeste lyden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...