Gå til innhold

WW2 og militære fremkomstmidler (Marine-museet i Laboe)


Trotto
 Share

Anbefalte innlegg

Eneste negative ting jeg har hørt om Mustang med spitfire RR merlin motor, er det at den kan ikke dra negativ G! før da kutta forgassern bensintilførselen til motor, å den mista mye motorkraft #-o

Derfor brukte Luftwaffe bensininnsprøytning på sine jagerflymotorer :D

Problemstillingen med Merlinmotoren og manglende bensintilførsel ved negativ g var kun aktuelt på de helt tidlige Spitfire og Hurricane versjonene. Det ble tidlig klart for pilotene at situasjonen var uholdbar. Dels løste man problemet operativt ved bestemte manøvre før et dykk og dels endret man designet på forgasseren.

Fra og med 1943 fikk Merlinmotoren en ny Bendix-Stromberg forgasser som hadde et høyere trykk på bensinen og således beholdt det nødvendige trykket på bensinen også under negativ g. Dette gjaldt Merlin 66, 70, 76, 77 og 85. Fra og med Merlin 100 fikk motoren også mekanisk bensininnsprøytning.

Såvidt jeg vet var Packard klar over problemet med forgasseren da de begynte lisensproduksjon av Merlinmotoren til bruk i bl.a Mustang P-51. Store deler av motoren utenfor selve blokken måtte allikevel redesignes for å få plass i Mustangen og den endelige versjonen hadde derfor mekanisk innsprøytning. Problem solved.

For de tyske ingeniørene var selvfølgelig slike problemer umulig å foholde seg til og derfor hadde Messerschmitt Bf 109 helt fra begynnelsen bensininnsprøytning (verdens første). Bf 109 var tyskernes viktigste jagerfly i begynnelsen av krigen og V12 motoren var en Daimler-Benz konstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Ett interressant dokument angående tyskernes norske økonomi:

http://www.sno.no/applications/Document ... 84_2_5.pdf

'

Takker... dette var temmelig interessant. 8,1 milliarder kroner i 1945 tilsvarer ca. 151 milliarder kroner i dagens pengeverdi. Et temmelig stort beløp må man kunne konstatere og det er ikke merkelig at det var smalhans igjennom hele 50 og halve 60-tallet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært av stor interresse å ha sett tilsvarende dokument for andre land og ei oversikt over hva Nazistene og deres forbundsfeller faktisk brukte på krigføringen.

Jeg tror at det er temmelig umulig å estimere hva WWII kostet for de enkelte parter på en fornuftig måte. Man mener at WWI totalt kostet rundt 2000 milliarder kroner når det gjelder krigsinnsatser og materielle ødeleggelser. WWII kostet nok minst 10 ganger så mye... hvis vi ser bort fra menneskelige tap som ikke kan gjøres opp i penger.

Albert Speer, Hitlers sjefarkitekt og rustningsminister, gir i sin bok "Erindringer" et lite innblikk i hvordan tyskerne måtte prioritere for å få regnestykket til å gå opp militært. Det var mangel på alt... og dette til tross for tysk effektivitet og organisasjonssans. Bare et slagskip som Bismarck kostet ca. 200 millioner riksmark... eller ca. 850 millioner dollar anno 1939. Rundt 6 milliarder kroner etter dagens pengeverdi burde ikke være helt på jordet... og i tillegg kommer søsterskipet Tirpitz.... samt en rekke mellomstore kryssere og ikke minst mange hundre u-båter... som kostet 2-300 millioner kroner stykket (dagens pengeverdi).

En Messerschmitt Bf 109 kostet ca. 43000 riksmark eller ca. 4 millioner kroner i dagens pengeverdi. Det ble bygget 33000 stk. og i tillegg kommer mange tusen andre flymodeller (bl.a over 20000 Focke-Wulf 190 med BMW 801 motor). En Tiger stridsvogn kostet rundt en kvart million riksmark (ca. 60 millioner kroner i dagens pengeverdi). Det ble bygget ca. 1350 stk. Det handler om ufattelig store summer og listen er praktisk talt uendelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt spennende nyheter fra Danmark denne gangen selv om det ikke er WW2. Atombunkeren "Regan Vest" (Regeringsanlæg Vest) er et enormt bunkersanlegg fra slutten av 50 årene som ble bygget til å eksklusivt beskytte den danske regjeringen og kongehuset mot evt. sovjetiske atomangrep. Anlegget er bygget to kilometer inn i kalkstenundergrunnen i Nordjylland ved Rold Skov og består av 160 rum. Totalt kan anlegget på 5500 m2 huse 350 personer med nogenlunde sikre vilkår under en atomkrig. Anlegget er bestemt at skal åpnes for offentligheten i nær fremtid.

Det finnes et tilsvarende anlegg, "Regan Øst", ved Hellebæk i Nordsjælland, men dette anlegget er stadig 100% operativt for den danske regjeringen og kongehuset.

Jeg behøver kanskje ikke å legge til at folk her i Danmark har store problemer med å se rettferdigheten i at folkevalgte i en krigssituasjon åpenbart er mer verdt enn folket de er valgt av. Kongefamilien er danskene derimot for høflige til å kritisere, men det er ingen tvil om hva de mener om saken.

http://reganvest.dk/fotos.html

http://da.wikipedia.org/wiki/Regan_Vest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de lager noe lignende herfra, er ufattelig mye historie som bør fortelles ja :)

Tenkte å gå meg en tur til det de kaller for "satans synagoge" av en eller annen grunn snart.

Det er en plass hvor 4-5 personer, inkl. min bestefar lyttet til radiosendinger fra London under andre verdenskrig. For noen år siden ble plassen "pusset opp" slik at andre besøkende kunne komme å se. Jeg for min del synes ikke det ble noen suksess da noe av hele pointet er å ha det slik som det faktisk var når krigen foregikk.

Uansett, så kan jeg prøve å få til noen bilder derifra om ikke så alt for lenge. Hvis jeg finner den igjen.. Ligger rimelig godt skjult! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg behøver kanskje ikke å legge til at folk her i Danmark har store problemer med å se rettferdigheten i at folkevalgte i en krigssituasjon åpenbart er mer verdt enn folket de er valgt av. Kongefamilien er danskene derimot for høflige til å kritisere, men det er ingen tvil om hva de mener om saken.

Dette var da en fryktelig naiv tankegang i så tilfelle. Vanskelig å lede når man er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg behøver kanskje ikke å legge til at folk her i Danmark har store problemer med å se rettferdigheten i at folkevalgte i en krigssituasjon åpenbart er mer verdt enn folket de er valgt av. Kongefamilien er danskene derimot for høflige til å kritisere, men det er ingen tvil om hva de mener om saken.

Dette var da en fryktelig naiv tankegang i så tilfelle. Vanskelig å lede når man er død.

Tja... man trenger heller ikke ledere hvis det ikke er noen å lede. En atomkrig i flate Danmark betyr at store deler av landet blir liggende fullstendig tomt etter et angrep. På den annen side er det ingen tvil om at et atomscenarie ble tatt svært alvorlig av myndighetene her i Danmark. Langs hovedveiene i hele Århus er det f.eks gravet ned offentlige beskyttlesesrom og evakueringstunneler. De er nok ikke atomsikret, men de er bedre enn ingenting.

Det hører forøvrig med til historien at ikke bare var/er beliggenheten av Regan Vest/Øst hemmelig for offentligheten, men det var også meningen at anleggenes eksistens skulle være hemmelig for befolkningen. Det er nok det siste de fleste dansker har problemer med å akseptere. Politikere på Stortinget/Folketinget bør aldri glemme hvem som bestemmer og ikke minst hvem som betaler deres lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...