Patrick B Skrevet Februar 14, 2006 Share Skrevet Februar 14, 2006 http://forbruker.no/bil/tester/article1219790.ece. Les nederst på siden dette gleder jeg meg til å dytte i ansiktet på auda fantastene: Men dersom det aller viktigste er firehjulsdriften bør valget være klart. Der er kort og godt BMW klasseledende om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 14, 2006 Share Skrevet Februar 14, 2006 I Teknikens Värld vant BMW med beste 4x4 system med xDrive. BMW 525xiAT ble testet mot: Audt A6 Quattro 4,2 Avant.Hyundai Santa Fe V6. Land Rover Discovery(Beste Offroad).Mercedes Benz ML 350.Subaru Legacy 2.0R.Volkswagen Touareg3.0 V6.Volvo XC70 2.5T(Prisverdig). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soft-ice Skrevet Februar 14, 2006 Share Skrevet Februar 14, 2006 Noen liker moren og noen datteren Men å sammenligne forbruk på en bensin og en diesel bil??????? X5 3,0d har ett forbruk på 0.94liter/mil. Synes forresten det er håpløst å diskutere forbruk når en har kjøpt bil til en god halv mill.......... Det stemmer at bilen kun er 5,5 cm bredere og 14 cm kortere. Hadde en E90 demo hjemme når min var på service, nydelig bil men plassen kan ikke sammenlignes Skiftet servopumpe pga av ulyd. Alt sammen BMW garanti på en 3 år gammel tysk impotert bil!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 14, 2006 Share Skrevet Februar 14, 2006 Noen liker moren og noen datteren Men å sammenligne forbruk på en bensin og en diesel bil??????? X5 3,0d har ett forbruk på 0.94liter/mil. Synes forresten det er håpløst å diskutere forbruk når en har kjøpt bil til en god halv mill.......... Jeg sammenlignet E91 330xd med en X5 3.0i fordi det er det du har...det er jo tross alt din bil vi diskuterer og gratulerer deg med... ... Misforstå meg ikke...det er absolut en meget fin bil du har kjøpt, men det er også lov til å ha en kritisk holdning til X5 på generell basis (så får vi også litt fart på diskusjonen her inne). En annen årsak til at jeg sammenlignet E91 330xd og X5 3.0i er pga. nybilprisen. En ordinær E91 330xd koster 702100,- kroner og en standard X5 3.0i koster 788900,- ...ergo er X5 3.0i den billigste varianten man kan kjøpe iom. at X5 3.0d koster 823900,- kroner. Man kan på den annen side få en 3-serie Touring med xDrive helt ned i 570900,- kroner ...og en E91 325xi er forøvrig også en bil jeg personlig heller ville ha kjøpt enn en X5 3.0i. En prisforskjell på hele 218000,- er jo også noe å skrive hjem om... Selvfølgelig kan man også kjøpe en brukt X5, men jeg ville til og med heller ha kjøpt en pent brukt E46 330xdT eller en E46 330xiT før jeg ville ha vurdert å kjøpe en X5... Og så et lite apropos...når en bil bruker gjennomsnitlig sånn ca. 1,5 liter bensin pr. 10 Km ved blandet kjøring er ikke drivstoffutgiftene helt ubetydelig lenger. Når det koster rundt 15 kroner for hver eneste mil man kjører før man innkalkulerer servicekostnader, forsikring, rentetap og verditap...er det i min bok en heller kostbar affære. Trolig er den reelle kostnaden pr. mil i størrelsesorden rundt 50-60 kroner...som et minimum... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxxsonics Skrevet Februar 14, 2006 Share Skrevet Februar 14, 2006 grattulere med X5! sinnsykt fin og tøff!! jeg prøver å få ertet opp far til å bytte Land Cruicer'n til X5! lykke til med ny bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Februar 16, 2006 Share Skrevet Februar 16, 2006 Noen liker moren og noen datteren Men å sammenligne forbruk på en bensin og en diesel bil??????? X5 3,0d har ett forbruk på 0.94liter/mil. Synes forresten det er håpløst å diskutere forbruk når en har kjøpt bil til en god halv mill.......... Jeg sammenlignet E91 330xd med en X5 3.0i fordi det er det du har...det er jo tross alt din bil vi diskuterer og gratulerer deg med... ... Misforstå meg ikke...det er absolut en meget fin bil du har kjøpt, men det er også lov til å ha en kritisk holdning til X5 på generell basis (så får vi også litt fart på diskusjonen her inne). En annen årsak til at jeg sammenlignet E91 330xd og X5 3.0i er pga. nybilprisen. En ordinær E91 330xd koster 702100,- kroner og en standard X5 3.0i koster 788900,- ...ergo er X5 3.0i den billigste varianten man kan kjøpe iom. at X5 3.0d koster 823900,- kroner. Man kan på den annen side få en 3-serie Touring med xDrive helt ned i 570900,- kroner ...og en E91 325xi er forøvrig også en bil jeg personlig heller ville ha kjøpt enn en X5 3.0i. En prisforskjell på hele 218000,- er jo også noe å skrive hjem om... Selvfølgelig kan man også kjøpe en brukt X5, men jeg ville til og med heller ha kjøpt en pent brukt E46 330xdT eller en E46 330xiT før jeg ville ha vurdert å kjøpe en X5... Og så et lite apropos...når en bil bruker gjennomsnitlig sånn ca. 1,5 liter bensin pr. 10 Km ved blandet kjøring er ikke drivstoffutgiftene helt ubetydelig lenger. Når det koster rundt 15 kroner for hver eneste mil man kjører før man innkalkulerer servicekostnader, forsikring, rentetap og verditap...er det i min bok en heller kostbar affære. Trolig er den reelle kostnaden pr. mil i størrelsesorden rundt 50-60 kroner...som et minimum... Enig i at en debatt er av det gode! Og vi er ikke veldig uenige, men det som slår meg er at du virker til ikke å ha kjørt/prøvd en X5? Stemmer dette, og i så fall, hvordan kan du da sammenlikne to vidt forskjellige biler? For på papiret er det kanskje entydig, men i virkeligheten noe ganske annet. En av de viktigste faktorene for meg er sikkerhet, mht min vurdering av kjøp av X5. Jeg har krasjet mot en buss i en nissan sunny i 140km/t så vet å verdsette sikkerhet. Senest idag tildig kom jeg ikke opp av garasjen her jeg bor, faenskapet (BMW E90 318i) satt seg bom fast, og jeg holdt på å ta hele sida av bilen -grøss- Tilslutt etter lang tid med banning og kaving i snøen fikk jeg tilslutt hjelp av en lastebil med kran. Etter dettte bestemte jeg meg, jeg skal ha 4 hjulstrekk neste gang, og det skal være en X5, i Norge med en slik vinter vi opplever iår, er det eneste riktige fremkomstmiddel. Det eller traktor! Jeg velger X5'en! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 16, 2006 Share Skrevet Februar 16, 2006 Enig i at en debatt er av det gode! Og vi er ikke veldig uenige, men det som slår meg er at du virker til ikke å ha kjørt/prøvd en X5? Stemmer dette, og i så fall, hvordan kan du da sammenlikne to vidt forskjellige biler? For på papiret er det kanskje entydig, men i virkeligheten noe ganske annet. En av de viktigste faktorene for meg er sikkerhet, mht min vurdering av kjøp av X5. Jeg har krasjet mot en buss i en nissan sunny i 140km/t så vet å verdsette sikkerhet. Senest idag tildig kom jeg ikke opp av garasjen her jeg bor, faenskapet (BMW E90 318i) satt seg bom fast, og jeg holdt på å ta hele sida av bilen -grøss- Tilslutt etter lang tid med banning og kaving i snøen fikk jeg tilslutt hjelp av en lastebil med kran. Etter dettte bestemte jeg meg, jeg skal ha 4 hjulstrekk neste gang, og det skal være en X5, i Norge med en slik vinter vi opplever iår, er det eneste riktige fremkomstmiddel. Det eller traktor! Jeg velger X5'en! En god og saklig diskusjon forlenger livet... Joda...jeg har da kjørt X5 ved et par anledninger...begge gangene med en 3.0d. Det som først og fremst imponerer meg med X5 er følelsen av å være "konge" på veien...en subjektiv følelse av at intet kan stoppe deg....man får forøvrig den samme følelsen i en Range Rover; bare kraftigere. Kvalitet og finish på de to X5´ene jeg har kjørt var også helt på linje med det beste man kan oppleve i en E39...og subjektivt vurdert også betydelig bedre enn f.eks E60/61. X5 er som jeg har skrevet tidligere på alle måter en god representant for BMW...når den nå engang er på markedet... X5 er imidlertid absolut ikke i seg selv en sikrere bil enn f.eks E90/91...det at du tror det må bero på en misforståelse. Faktum er at E90/91 er tildels betydelig sikrere iht. EuroNCAP i en front mot front ulykke enn X5. Det handler om masse og i den sammenheng er en tung bil mer utsatt enn en lettere bil hvis det motgående kjøretøyet f.eks er en buss eller en lastebil. Et helt annet aspekt er bilens høyde og hvordan den påvirker ulykken... og i den sammenheng er en X5 å foretrekke hvis motgående bil er en bil på størrelse/høyde med de ordinære BMW´ene. Problemet er som du sikkert kjenner til at de mindre bilene blir presset under de større bilene og dermed blir bilens sikkerhetssoner satt ut av funksjon. Dette forskes det naturligvis mye på og politisk forsøker man f.eks i California å stoppe galskapen med at "alle" vil ha den største bilen ved å innføre ekstra avgifter på store dieselmotorer...sogar til og med å forby dieselmotorer ved å innføre normer som dagens dieselmotorer ikke kan tilfredsstille (f.eks VW V10 dieselmotor). Hensikten er naturligvis et forsøk på å gjøre SUV´ene så økonomisk lite attraktive at selv en gjennomsnitlig amerikaner betakker seg og kjøper en ordinær familebil istedenfor... og det sier ikke så rent lite... Jeg velger E91 med xDrive ! http://www.euroncap.com/content/safety_ ... =3&id2=225 http://www.euroncap.com/content/safety_ ... =9&id2=157 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Februar 16, 2006 Share Skrevet Februar 16, 2006 Er enig at dinosaur bilene må vike for andre og mer fornuftige biler, der er vi helt enige. USA er bilens hjemland, og de mener virkelig jo større jo bedre. California er den ledene "aktøren", for å pushe frem mer miljøvennlig fremdrift av. BMW utforsker hydrogen vet jeg bl.a. Så det skjer da noe, det presser seg jo frem etterhvert. Idag, med det snøfallet vi opplever her til lands kunne jeg hvertfall trengt en 4 hjulstrekker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soft-ice Skrevet Februar 17, 2006 Share Skrevet Februar 17, 2006 He..he.. Dette ble jo en riktig morsom diskusjon Hvem sier at Euroncap er guruen i crash tester http://www.crashtest.com/bmw/ie.htm http://www.highwaysafety.org./ratings/rating.aspx?id=27 http://www.highwaysafety.org./ratings/rating.aspx?id=16 Quote WOODCLIFF LAKE, N.J. - The BMW X5 performed better than any SUV ever tested by the Insurance Institute for Highway Safety in its 40 mph offset crash test. Based on the results, the X5 has been rated a "Best Pick" by the Institute -- the third BMW to receive this distinction. Not only is the X5 the best SUV ever tested it is, in fact, the best vehicle yet tested. Unqote Diesel..... Bmw X5 leveres ikke med diesel "over there" det gjør heller ikke VW tourag kun V6 eller V8. Diesel i USA, det er kun Ford og del dels Chevy som i det hele tatt selger diesel biler. Ford selger sin og verdens mest solgte bil F-Serie med diesel. Dette er hovedsaklig til bønder eller Cowboyer som de kalles "over there" disse har tilgang til billig diesel. Tahoe/Suburban leveres ikke med diesel i USA, Hummer kan leveres med en 6.0ltr og Ford Exursion kan leveres med diesel.. Så til den godeste Gov Davis som signerte AB 1493 i det herrens år 2002. Og ble tatt i bruk 1 jan 2006, denne gjelder for nye biler fra 2009 mod. Hva inneholder denne? Quote The bill clearly prohibits : * New fees or taxes on vehicles, fuel or miles taveled * A ban on the sale of any vehicle category * A required reduction in vehicles weight * A limitation or reduction in the speed limit or a limitation or reduction in vehicle miles traveled. Unquote Hva er igjen da Jo den stiller krav til total utslipp fra produsent side. På en særdeles finurlig måte bergenes total utslipp utfra produsentens produskjonstall/totalutslipp fra modelutvalget... Dette er faktisk grunnen til at Ford i sin tid kjøpte Think, dette skar seg litt så nå har de laget Escape Hybrid som tilfredstiller krav med god margin (maverick) fryktelig bil a gitt Flere biler de kan selge i CA av denne modellen desto flere Expetion/Exursion "or whatever" kan de selge Forstå den som vil, men kanskje selv amerikanere er på rett vei Så tilbake til Diesel AB 1493 stiller krav til NOx utslipp, og disse har diesel motorer generelt store problemer med å matche. Hele suppa finnes forresten her. http://www.arb.ca.gov/regact/grnhsgas/revtp.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 17, 2006 Share Skrevet Februar 17, 2006 He..he.. Dette ble jo en riktig morsom diskusjonHvem sier at Euroncap er guruen i crash tester http://www.crashtest.com/bmw/ie.htm http://www.highwaysafety.org./ratings/rating.aspx?id=27 http://www.highwaysafety.org./ratings/rating.aspx?id=16 Quote WOODCLIFF LAKE, N.J. - The BMW X5 performed better than any SUV ever tested by the Insurance Institute for Highway Safety in its 40 mph offset crash test. Based on the results, the X5 has been rated a "Best Pick" by the Institute -- the third BMW to receive this distinction. Not only is the X5 the best SUV ever tested it is, in fact, the best vehicle yet tested. Unqote Diesel..... Bmw X5 leveres ikke med diesel "over there" det gjør heller ikke VW tourag kun V6 eller V8. Diesel i USA, det er kun Ford og del dels Chevy som i det hele tatt selger diesel biler. Ford selger sin og verdens mest solgte bil F-Serie med diesel. Dette er hovedsaklig til bønder eller Cowboyer som de kalles "over there" disse har tilgang til billig diesel. Tahoe/Suburban leveres ikke med diesel i USA, Hummer kan leveres med en 6.0ltr og Ford Exursion kan leveres med diesel.. Så til den godeste Gov Davis som signerte AB 1493 i det herrens år 2002. Og ble tatt i bruk 1 jan 2006, denne gjelder for nye biler fra 2009 mod. Hva inneholder denne? Quote The bill clearly prohibits : * New fees or taxes on vehicles, fuel or miles taveled * A ban on the sale of any vehicle category * A required reduction in vehicles weight * A limitation or reduction in the speed limit or a limitation or reduction in vehicle miles traveled. Unquote Hva er igjen da Jo den stiller krav til total utslipp fra produsent side. På en særdeles finurlig måte bergenes total utslipp utfra produsentens produskjonstall/totalutslipp fra modelutvalget... Dette er faktisk grunnen til at Ford i sin tid kjøpte Think, dette skar seg litt så nå har de laget Escape Hybrid som tilfredstiller krav med god margin (maverick) fryktelig bil a gitt Flere biler de kan selge i CA av denne modellen desto flere Expetion/Exursion "or whatever" kan de selge Forstå den som vil, men kanskje selv amerikanere er på rett vei Så tilbake til Diesel AB 1493 stiller krav til NOx utslipp, og disse har diesel motorer generelt store problemer med å matche. Hele suppa finnes forresten her. http://www.arb.ca.gov/regact/grnhsgas/revtp.pdf Litt av en suppe...som trolig er et oppkok på hummer & kanari for å tilfredstille amerikansk bilindustri i relativ forstand samtidig som man kan selge suppen politisk med et miljøperspektiv/alibi... ...Selv ikke VW´s Lupo 3L ble solgt i USA og det er så langt en av de bedre små "miljøbilene"... Jeg er klar over at diesel og personbiler ikke er alminnelig i USA i dag, men det har ikke alltid vært slik (som du poengterer med Gov Davis og AB 1493 fra 2002) og f.eks E38 725tds ble jo i sin tid solgt i USA. Amerikanerne har fulstendig gått glipp av common-rail revolusjonen og hverken M47D20 eller M57D25/30 motorene selges i USA. De må jo få sjokk når de kommer til Europa og opplever at E61 535d Taxi´en fra flyplassen til hotellet nesten går bedre enn deres private E60 540i... USA og "rednecks"...hmmm...de er det mange av, men problemet med SUV og suburbantruck´er at de også kjøpes av husmødre i den tro at de er spesielt sikre og på den måten har disse monstrene ligget på toppen av salgslistene i mange år. Jeg leste imidlertid at salgskurven for disse bilene nå peker kraftig nedover fordi de siste prisstigningene på bensin begynner å kunne merkes hos den alminnelige amerikaner...det er sannelig på tide og velkommen etter sier jeg. Det skal forøvrig bli interessant å se hva den amerikanske bilindustrien kommer frem med hvis de også må begynne å produsere familiebiler med et gjennomsnitlig forbruk på rundt 0,60-0,80 l/mil. Eller overtar koreanerne og japanerne hele markedet før de når å erkjenne at monster-pickup´er ikke er veien frem...... Den en gang så stolte amerikanske bilindustri er det ikke mye igjen av i dag og hvis de ikke hurtig legger om kursen tror jeg dessverre ikke at det er mye tilbake av den om 10-15 år... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Februar 17, 2006 Share Skrevet Februar 17, 2006 jeg tror nok 535d vil føles en god del raskere en 540... mye mer nm i 535d... skulle man tro, i alle fall... jeg skal teste både 540 og 535d (og M5, hurra:-)) så da finner jeg det ut.... jeg gleder meg til å teste nye BMW X5 jeg... ikke noen her som vet noe om den ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Februar 18, 2006 Share Skrevet Februar 18, 2006 problemet med SUV og suburbantruck´er at de også kjøpes av husmødre i den tro at de er spesielt sikre og på den måten har disse monstrene ligget på toppen av salgslistene i mange år. Jeg leste imidlertid at salgskurven for disse bilene nå peker kraftig nedover fordi de siste prisstigningene på bensin begynner å kunne merkes hos den alminnelige amerikaner...det er sannelig på tide og velkommen etter sier jeg. Det skal forøvrig bli interessant å se hva den amerikanske bilindustrien kommer frem med hvis de også må begynne å produsere familiebiler med et gjennomsnitlig forbruk på rundt 0,60-0,80 l/mil. Eller overtar koreanerne og japanerne hele markedet før de når å erkjenne at monster-pickup´er ikke er veien frem...... Den en gang så stolte amerikanske bilindustri er det ikke mye igjen av i dag og hvis de ikke hurtig legger om kursen tror jeg dessverre ikke at det er mye tilbake av den om 10-15 år... det største problemet er når man i en ordinær europeisk bil havner i en smell med disse suv`ene som veier mye mer. dessuten stiger bensinprisen her til lands også når amerikanerne drar på sommerferie. kjipt at jeg skal måtte betale for andres overforbruk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Jeg begriper ikke hvorfor jeg kjøpte en E90, i dette været er det eneste riktig å ha en X5... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Jeg begriper ikke hvorfor jeg kjøpte en E90, i dette været er det eneste riktig å ha en X5... Hehehe...ut fra hva jeg ser på TV har du et poeng, men hva med de resterende 340 dagene i året ? ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 2, 2006 Share Skrevet Mars 2, 2006 Jeg begriper ikke hvorfor jeg kjøpte en E90, i dette været er det eneste riktig å ha en X5... Hehehe...ut fra hva jeg ser på TV har du et poeng, men hva med de resterende 340 dagene i året ? ... Da må jo cab være det rette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå