Gå til innhold

Hva hører vi egentlig?


Anbefalte innlegg

Ser at endel folk enda er mest opphengt i bass, bass, bass.. Greit nok bass er morsomt det! Vist en kamerat slenger seg inn i bilen og en fyrer opp så han ikke klarer å sitte i bilen. Da har du i "alles" øyne/øre ett rått anlegg! Er jo enig der, med det var når jeg var 18år. Forstår at mange har det sann enda. Men for dem av dere som liker å høre på musikk så er bass egentlig liten del av musikk.

La oss si at ett gjennomsnittlig menneske hører fra 20 til 22 000Hz (dette er noe folk aldri blir enige om, men ca) Ett 12" element spiller fra 25 til 80Hz om det blir delt høyt. (63Hz er som regel det optimale). Mellomtonen tar da over fra 80Hz og strekker seg til 1800-2000Hz og diskanten den lille tassen spiller fra 2 500 til 22 000Hz. Det vil da si at frontsettet i ett biloppsett vil spille ca 99.8% av alle frekvenser!!

Mens subben som alle snakker om spiller stuslige 0.2% av det som er i musikken. Skal selvfølgelig ha med at dem 0.2% blir MYE brukt i musikk.

Bare skrev dette som en liten vekker til dere som er glad i musikk. For å få frem hvor viktig ett frontsett er. Ettersom vi slenger inn $ etter $ på bass. Så dere kan komme dere over til den delen av musikk som virkelig er morsom! Det tok nemlig meg også noen år å finne ut dette. Kjørte selv endel år med 2 til 6stk 15" i bilen. ;) Mye av denne tiden med orginal frontsettet i E34.

Måtte bare legge til noen linjer om 6*9 og 5*7

Dette er en høytaler som ble laget for å lett passe inn orginalt i biler.

En høytaler som 6*9 har diskan og en bass del. Som dere ser over her har en 6*9 større areal enn en 6.5" noe som gjør at den blir større og treigere. Dermed vil den ikke klare å henge med opp helt til der diskanten vil ta over. Så man vil få en glippe. Det er også greit å få med at seriøse høytaler fabrikanter ikke utvikler disse høytalerene mye. Dem er til en målgruppe som ikke byr seg om mere enn å høre på nyheter! ;)

Høytalere bak? Hvorfor skal noen på død og liv ha dette? Som sagt tidligere på andre forum og dette: Står dere med ryggen til senen eller hjemmehøytalerene deres? Eller har dere ørene vendt bakover???

Er som regel sann at det enkleste er det beste. (litt galt å si av en som er opphengt i alt som er av elektriske duppe ditter men men) Det jeg mener med dette er at det er enklest å få ett ordentlig og ryddig lydbilde ved å bare montere høytalere i front. Med tanke på at lyd egentlig er ett ganske tregt "medium" Du vil lett merke vist du har på lyd forran og bak att lydbilde forandrer seg om du flytter hode frem og tilbake 20cm.

En skal ha ganske dyr elektronik skal en klare å få dette til å bli perfekt!

Med tanke på fading og tidsforsinkelse. Og til dem som vikelig mener at dem har kjøpt og instalert ett ordenlig frontsett, at det da er for dårlig/lite lyd til dem som sitter bak.. KONTAKT MEG! Jeg vil høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott skrevet. Personlig, så er en av de høyttalerene jeg liker best i bilen MIDBASSEN, å følelsen av at bassen kommer forfra. I de årene jeg konkurerte innen bilstereo (nasca het det da) så konkurerte jeg for det meste med en E34 535ia 1989. å da med diskant + 4" på dashbordet, 6,5" midbass i kickpanelene, og 2x 12" som spilte inn gjennom skiposen. med følgende delinger -80Hz Sub, 40-250Hz Midbass, 250Hz-3,5kHz Mellomtone, 3,5kHz- Diskant. Å jeg prøver også å forklare alle at det er helt unødvendig med høyttalere bak i bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i de voksnes rekker! ;)

På mine spillere i bil har jeg en justering som heter "fader" og en som heter "balance" med de to justeringene klarerjeg å matche lyden nok til at jeg får en passe mix mellom 4 høyttalere i Mercedesen og 6 i Alpinaen. De i Mercedesen er originalt plassert, men jeg sliftet ut alle 4 høyttalerene sist høst - og monterte en aktiv rørsub, bassen var rett og slett ille i stasjonsvogna med kun dørmonterte høyttalere.

I Alpinaen er ingenting gjort av meg, så det kan godt hende der står originale BMW-sound system høyttalere der ennå. Men jeg har to turboer jeg liker å høre på - ingen musikk kan erstatte hviningen av de!

Grunnen til at høyttalere tidligere ble plassert bak, er nok størrelsen og plassen de trengte. Hvor kan man plassere en 6X9 høyttaler foran? På en annen side så er lave frekvenser vanskelig å retningsbestemme, så å montere en sub i baksetet eller i dashbordet har ingen nevneverdig forskjell i effekt. Diskant, og høyfrekvente lyder er mer viktig å plassere korrekt, derfor kom vel disse små diskantelementene som ble plassert på dashbordet på slutten av 80-tallet.

Det finnes nok mange som har kastet bort pengene på utstyr som spiller frekvenser som kun katta og bikkja har glede av.

Til slutt: -Perfekt lyd i en bil er jo en selvmotsigelse i seg selv. Tenk bare på alle ekstern ulyd som blander seg inn i lydbildet, lydrefleksjoner fra sideruta/frontruta/dashbordet. kort sagt, all lyd reflekteres - vi hører den også. Perfekt lyd oppnås vel når man befinner seg i et lydtett rom, som i tillegg ikke reflekterer lyd som kommer innenfra rommet. Jeg har aldri hørt perfekt lyd, med andre ord. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble dritt lei bassene jeg hadde.. hadde 2x12 jlaudio med audison lrx 1400 mono blokk.. og når først bassen kom i låta forsvant alle de høye tonene ..

virker som det skal litt til å få mellomtone og diskant til og spille sammen med en bass uten at bassen dominerer hele lyden...:-(

nå hadde ikke jeg noe serlig god forsterker.,men hadde greit nok frontsett,6.5" i dører og 1" tweeter på dashen stilt inn til øret.Merket var vel Ultimate om jeg ikke husker feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott post Nautilus.

Dette er punkter som vi drar frem flere ganger i uken på jobb. Det er uhyggelig å se hvor mange som kommer inn og kjøper en svær forsterker og sub, og skal kjøre dette sammen med originale høyttalere på spilleren.

Og jeg blir ikke klok på dem som absolutt for alt i verden skal ha disse 6x9"ene. Og helst ingenting fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra Comp-sett fremme og en subwofer bake er en bra kombinasjon.

kjøper man bare en stor bass og forsterker, så skjønner man fort at det er lurt å skifte ut høyttalerne fremme og kansje oppgradere med en 2 kanals forsterker.

Men husk, vi skal høre musikken og kjenne den :wink:

PS smaken er som baken.... den er delt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at det er ikke alle bass elementer som klarer og spille det Hz området den skal spille i.

Hvis du vil teste basselementene i bilen så bør man kjøpe en DB plate. Den har somregel noen melodier som virkelig setter ellementene og forsterkern på prøve.

En annen test kan være og spille en plate med musikk på som er veldig vanskelig for et anlegg og gjengi.

Kari Bremnes - Svarta Bjørn plata er et veldig bra eksempel på en plate med helt utrolig lydkvalitet og den krever veldig mye av høyttalere og forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra post!

Jeg har aldri vært fan av 6x9ere eller noen som helst form for bakhøytallere. Liker ikke å høre musikk i suround heller!

Vibrering og skranglelyder fra blikkplater når bassene pumper er noe av det verste som fintes. Irriterer meg grønn når jeg hører sånne lyder.

Lyddemping burde folk begynne å vurdere litt mer etterhvert som lydanleggene blir større. Er en faktor som spiller veldig mye inn.

Blir vel nesten som å høre en defekt bærekule når man kjører over humper. Jævli irriterenes den *klunke* lyden hehe :wink::twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en dele høytalere er det vel viktig at de ikke spiller for mye de samme frekvensene. En deling med en oktav mellom hver høyttaler med 12db delefilter skal jo være det mest "ideelle" i følge mangen. Det vil si at viss en sun spiller opp til 80 Hz skal midbassen starte å spille fra 160 Hz som er en oktav over. Dette på grunn av 12 db delefiltrer. Ellers kan det lett bli frekvenskrasj. Det er vel heller ingen vits å satse på diskanter som spiller til 22000 Hz. Fra en cd spiller kommer det jo bare fra 20 til 20000.

Correct me if i am wrong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en dele høytalere er det vel viktig at de ikke spiller for mye de samme frekvensene. En deling med en oktav mellom hver høyttaler med 12db delefilter skal jo være det mest "ideelle" i følge mangen. Det vil si at viss en sun spiller opp til 80 Hz skal midbassen starte å spille fra 160 Hz som er en oktav over. Dette på grunn av 12 db delefiltrer. Ellers kan det lett bli frekvenskrasj. Det er vel heller ingen vits å satse på diskanter som spiller til 22000 Hz. Fra en cd spiller kommer det jo bare fra 20 til 20000.

Correct me if i am wrong

Riktig det meste der. Men en diskant som klarer høyere frekvens vil klare dem frekvensene den jobber med bedre. Bånddiskantene jeg har i hjemme høytalerene mine går egentlig opp til 45 000Hz og det er en nytelse å høre på. Er som regel forsterkerene som gir seg før cdspiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)Høytalere bak? Hvorfor skal noen på død og liv ha dette? Som sagt tidligere på andre forum og dette: Står dere med ryggen til senen eller hjemmehøytalerene deres? Eller har dere ørene vendt bakover???

Er som regel sann at det enkleste er det beste. (litt galt å si av en som er opphengt i alt som er av elektriske duppe ditter men men) Det jeg mener med dette er at det er enklest å få ett ordentlig og ryddig lydbilde ved å bare montere høytalere i front. Med tanke på at lyd egentlig er ett ganske tregt "medium" Du vil lett merke vist du har på lyd forran og bak att lydbilde forandrer seg om du flytter hode frem og tilbake 20cm.

En skal ha ganske dyr elektronik skal en klare å få dette til å bli perfekt!

Med tanke på fading og tidsforsinkelse. Og til dem som vikelig mener at dem har kjøpt og instalert ett ordenlig frontsett, at det da er for dårlig/lite lyd til dem som sitter bak.. KONTAKT MEG! Jeg vil høre!

Jeg er sannelig glad jeg har en god nok spiller som takler dette da :D Selvkalibrering, måling av avstand og akustikk i bilens interiør. Greit å legge litt penger i en ordentlig spiller, istedenfor de fisespillerne til 1-2000,- ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...