Gå til innhold

Problemer e60?

bmw pat
 Share

Anbefalte innlegg

sammen oppfatning har jeg. De fleste vil ha automat. Jeg har jo automat i min e39 i dag. E39 tror jeg er rimelig tungsolgt med manuell, samme blir vel med e60 når prisene dette nedover. Jeg kjører ca 30000 km i året så jeg er litt opptatt av forbruk. Stoler ikke helt på disse oppgitte forbruksangivelsene fra bmw med o,9 og 0,98 på blandet kjøring i e60 520i. Har vel en tedens til å bli en del mer i virkeligheten. I så fall er vel en e46 diesel et mye bedre valg med tanke på driftskostnader. Virker på meg som det er en del mer manuelle kasser ute å går på dieslene enn det er på bensinutgavene. Var ikke alle dieslene levert med automat tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må jo si jeg også har sett på en 330d touring. Eneste ankepunktene er: 1. Det er veldig få eksemplarer til salgs i norge. 2. De som finnes er rundt 2001 modeller med 100k på telleren til 350tusen. Da begynner det å bli litt gammel og langt kjørt synes jeg for den prisen. Selv om e60'en da ikke har en motor som kan sammenlignes på noen måte så er den tross alt mye mer moderne (i mine øyne), større, nyere og mye mindre kjørt til rundt samme pris. 330d er nok en helt rå motor, men til den daglige kjøringen frem og tilbake til arbeidet er nok denne litt "overkill" . Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av å ha stor motor. Er mer opptatt av kjørecomfort, støynivå, utstyr og design. Skal jeg ut å "frese" tar jeg heller frem min 6 serie med 745 turbo motor.

Det som er litt viktig er forbruk, i og med at jeg kjører så pass mye. Hvis e60 med manuell kan gå på 0,9 på blandet kjøring, så er det helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo si jeg også har sett på en 330d touring. Eneste ankepunktene er: 1. Det er veldig få eksemplarer til salgs i norge. 2. De som finnes er rundt 2001 modeller med 100k på telleren til 350tusen. Da begynner det å bli litt gammel og langt kjørt synes jeg for den prisen. Selv om e60'en da ikke har en motor som kan sammenlignes på noen måte så er den tross alt mye mer moderne (i mine øyne), større, nyere og mye mindre kjørt til rundt samme pris. 330d er nok en helt rå motor, men til den daglige kjøringen frem og tilbake til arbeidet er nok denne litt "overkill" . Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av å ha stor motor. Er mer opptatt av kjørecomfort, støynivå, utstyr og design. Skal jeg ut å "frese" tar jeg heller frem min 6 serie med 745 turbo motor.

Det som er litt viktig er forbruk, i og med at jeg kjører så pass mye. Hvis e60 med manuell kan gå på 0,9 på blandet kjøring, så er det helt ok.

Hmmm... mon ikke en pent brukt 03/04 E46 320dT med automatgear er et godt kompromis for deg... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å bytte min e39 ut med en e60. Fortrinnsvis en 520i. Noen som har kjennskap til disse bilene ang. typiske problemer? Økonomien tillater ikke å kjøpe en nyere bil enn 2004, så da er vel garantien gått ut, er det da standard feil/problemer som bør være utbedret før en kjøper en slik bil?

Hei. Jeg har en 2004 BMW 520iA med ca 46 000 km på telleren. Jeg har ikke hatt noen problemer bortsett fra at elektronikken har hengt seg en gang. Dette løste jeg selv ved å dra automat-girspaken frem og tilbake en del ganger. Jeg byttet i fjor venstre hovedlykt pga. dugg. Jeg har nå nylig funnet ut at det er dugg i den nye pluss høyre og venstre sideblinklys. Jeg er storfornøyd med min 520iA og den anbefales virkelig.

Noen som har sysnpunkter vedrørende manuell/automat i e60?. Ser at det ligger en del manuelle på nettet faktisk. Det virker på meg som det er flere som har kjøpt manuell i e60 enn det var i e39 i sin tid.

Dette er vel kanskje en bil som de fleste ville velge automat i?

Noen som har peiling på om det er mye vanskligere å selge en manuell bil kontra en automat?

Hvilket forbruk må en regne med i en 520I? Stor forskjell her på manuell/automat? Kjører ca 30000 km i året så bensinforbruket har litt å si

Jeg ville valgt en 520i med Automat. Det er veldig behagelig, samt at det er vanskelig å selge denne type bil med manuell girkasse. På automatkassen i E60 har man steptronic, så her kan kjøre i manuel modus eller automat. Jeg kjørte tur retur Oslo-Charlottenberg (tyngre lastet på hjemveien ;)) med et snitt på 1.05L. Forbruket ble nok såpass høyt fordi jeg kjørte noe agressivt. Jeg målte også forbruket på vei hjem fra hytta mi som ligger like ved Fagernes i Oppland fylke. Fagernes-Oslo og en nogenlunde normal hastighet (noe tungt lastet) på ca 0.9L. Ellers har jeg vært nede i rundt 0.8..

Du vil ikke gjøre et dumt kjøp ved kjøp av E60 520iA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAS skrev:

Jeg byttet i fjor venstre hovedlykt pga dugg. Jeg har nå nylig funnet ut at det er dugg i den nye pluss venstre og høyre sideblinklys.

Ang. disse hovedlyktene som dugger. Har Bmw kommet med en uppdatert variant her, eller er byttelyktene identiske med dem som allerede står på bilen? Ser du skriver at du har fått dugg i en lykt som du allerede har byttet. Disse lyktene koster jo fra 4-9 tusen på gs alt etter om du har bi xenon eller ikke. Så når man ikke har garanti lenger, er det jo kjipt å måtte legge ut opp til 18tusen for ett sett med nye lykter som er like dårlige som dem gamle man allerede har på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om de har kommet med en oppdatert variant. Autozentrum fortalte sist da jeg byttet at de bestilte ny lykt fra BMW Tyskland.

Du kan jo lese tråden som jeg har laget her på forumet ang. lykten.

Min garanti er utgått og det er kjipt å svi av 10 000 kr på nye lykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mest lyst på aut, i det daglige så kjøp det, ellers kommer du til å angre. Aut. kommer til å gjøre bilen LETTERE å selge om noen år, det er bare den smale gruppen her på forumet som er så opptatt av manuell. Vi på dette forumet og andre forum er ikke representative for den vanlige BMW eier fordi vi er de "ivrige". De aller aller fleste BMWeiere er på langt nær så bilinteressert som vi er, og de, ja de velger helst automat.

Du har et poeng, men jeg ville f.eks ikke ha hatt automat i en mindre bensinmotor enn M52B28 (f.eks E39 528i). Det er først på dette nivået (les: dreiemoment rundt 300 Nm) at forskjellen i ytelse for en BMW med hhv. bensin og dieselmotor er marginal. Så langt er det kun VW og Porsche som leverer fornuftige "automatgearkasser" i form av DSG og Tiptronic... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?! :shock: Er det sant? 4 sylindret bensin i E60 520?

Nei... dette er ikke sant fordi den motoren leveres ikke til E60/61. Den minste motoren i denne modellen er når det gjelder bensinmotorer 523i med N54B25 motoren som er en rekkesekser på 2497 cm3. Denne motoren har 177 HK ved 5800 rpm og 230 Nm ved 3500 rpm. 520d har den velkjente M47D20 motoren på 1995 cm3, 163 HK ved 4000 rpm og 340 Nm ved 2000 rpm.

Puh... ;) Det var det jeg trodde/visste... !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Ser at det ligger en del manuelle på nettet faktisk. Det virker på meg som det er flere som har kjøpt manuell i e60 enn det var i e39 i sin tid.

Dette er vel kanskje en bil som de fleste ville velge automat i...

De første 03 520ene som ble levert, mener det var de som ble forhåndsbestilt før den var leveringsklar fra samlebåndet, var kun mulige å få med manuellt gir! Steptronic ble først tilgjengelig i 2004 (produsert i 04 altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 520iA E60 er produsert sent i 2003. Var vel 11/2003 den ble produsert hvis jeg ikke husker feil. Jeg har Automatgir med steptronic..

Men du kunne vel bestille den i fra høsten 02 for levering våren 03. En kompis av gamle sjefen min var en av de første som fikk E60 520 i Norge og på den var kun manuell option. Gamle sjefen min ventet til 04 med å bestille sin for å kunne få steptronic. Kanskje det var mulig fra 09/03?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Til informasjon kan jeg nevne noen feil som var på min 320d E46, 2003 M-Tech når jeg kjøpte den nå i oktober 2006. (101.000km)

Knekt fjær høyre og venstre side bak

Stabstag høyre og venstre side foran

Dugg høyre blinklys

Bytte av alle 4 bremser (rust/ujevne skiver)

"Lakkfeil"/rust panser

"Lakkfeil"/rust bakluke

"Lakkfeil"/rust høyre fordør

"Lakkfeil"/rust høyre bakdør

"Lakkfeil"/rust venstre fordør

"Lock up" - funkjson i Steptronic-kassa defekt. Converter byttet.

BMW i Skien, Bilsalongen, har utbedret alle feilene for meg kostnadsfritt. Selv om det må sies å være litt mange feil på en såpass ny bil, er jeg storfornøyd med bilen og må skryte av kjempegod service hos BMW forhandleren her i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...