TorErling Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 Byttet til sommerdekk her i dag, 225/45/17 .. dette var goe greier, tenkte jeg, helt til jeg kom på motorveien og merket at bilen ristet merkbart mye ved 80-90-100.. hva kan dette komme av ? .. Har aldri prøvd sommerdekkene på bilen før, kan det være kast i felgen? .. hva bør jeg gjøre? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zipp0 Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 dra innom et verksted og få avbalansert hjula dine Link to comment Share on other sites More sharing options...
dude Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 kan vere dårlig balansering... eller et lodd kan ha falt av... eller kan vere kast i felgen som du skriver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Evopower Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 Sjekk om det er kast eller dårlig avbalansering ja, eller så kan det være en liten ubalanse som ikke egentlig merkes på en ny bil, men som forsterkes av at du har dårlige foringer. Eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saltkjelen Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 Det hørtes ut som kast eller at du manglet senterringer. Det ristet noe voldsomt på mine 19" ASA felger - det viste seg at det manglet senterringer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steffan C Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 Vibrasjoner i BMW E34 er et kjent problem, og store hjul og lavprofil hjelper ikke akkurat på problemet. Få sjekka felgene for kast og avbalansering, og sjekket opp disse tingene som autopower.se skriver om vibrasjon på E34 her . Link to comment Share on other sites More sharing options...
TorErling Posted April 17, 2006 Author Share Posted April 17, 2006 Takker for bra svar folkens, tenkte jeg skulle kjøre til en dekkbutikk i morgen og få sjekket felgene Link to comment Share on other sites More sharing options...
venture2076 Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Velkommen til mareritt. I fjor hadde jeg problemet i flere måneder og trivselen var redusert. Det resulterte i avbalansering, så nye felger grunnet kast, så nye dekk grunnet kast, så rep. av ny felg som ble fort ødelagt. E39 er spesiellt følsom for dårlige felger. Latterlig dårlig av BMW å ikke redusere problemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TorErling Posted April 18, 2006 Author Share Posted April 18, 2006 Var på en dekkbutikk idag, og de fant ut at jeg manglet senterringer på 3 av dekkene, så de anbefalte meg å kjøpe nye før jeg evnt. tok en balansering Men da var problemet.. de hadde ikke senterringer, noen som vet om hvor de kan ha senterringer til 225/45R17 PCW felger i Bergen? .. eller hvor de forhandler PCW felger i det heletatt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
venture2076 Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Det påsto de på min bil og, men det var ikke plass, og det var overhodet ikke problemet. Men, lykke til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trotto Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Du finner ikke senterringer til spesifikke felger. Du må måle utvendig diameter på navhuset, og innvendig diameter på felghullet, og kjøpe felgring ut fra verdiene du får. Terje Vold hjalp meg ved en anledning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S4_Stavanger Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Muligens samme problemet eg har på min da. (520i, 97) Satt sommerdekk på for første gang (225/40/18 - 265/35/18 ) og eg turde ikke kjøre over 70 da det ristet noe voldsomt.. Ble satt på på dekkverksted, så regner med de ble avbalansert der.. Kan det hjelpe med en forhjul/firhjul-stillings-kontroll for å sjekke om den må justeres etter at dekkene ble 10 cm bredere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TorErling Posted April 18, 2006 Author Share Posted April 18, 2006 Du finner ikke senterringer til spesifikke felger. Du må måle utvendig diameter på navhuset, og innvendig diameter på felghullet, og kjøpe felgring ut fra verdiene du får.Terje Vold hjalp meg ved en anledning. Ok, men jeg har den ene senteringen å gå etter, noen som vet om noen store dekkbutikker i Bergen som har sånn på lager? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrum Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 En annen ting som kan være med og forsterke ristingen ved ubalanse i hjul er at det kan være slark i en eller flere av bærekulene på bilen din. Det er med og forsterker risting i rattet. Men hvis det er slitte bærekule® så vil du også merke forsterket risting i rattet ved kjøring i enkelte humper, gjerne sammen med svak kurve......nesten så rattet svinger frem og tilbake i korte og raske bevegelser....... Typisk BMW symptom.....min e34 var slik til jeg skiftet bærekuler......e36 er likedann....... It has to be 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
KriZ87 Posted April 19, 2006 Share Posted April 19, 2006 De fleste dekkforhandlere burde jo ha et greit utvalg av senterringer.. Jeg hadde også sånn risting som du beskriver før jeg fikk på senterringer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts