Gå til innhold

Sommerdekk=Risting!


TorErling
 Share

Anbefalte innlegg

Byttet til sommerdekk her i dag, 225/45/17 :D .. dette var goe greier, tenkte jeg, helt til jeg kom på motorveien og merket at bilen ristet merkbart mye ved 80-90-100.. hva kan dette komme av ? .. Har aldri prøvd sommerdekkene på bilen før, kan det være kast i felgen? .. hva bør jeg gjøre? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til mareritt. I fjor hadde jeg problemet i flere måneder og trivselen var redusert. Det resulterte i avbalansering, så nye felger grunnet kast, så nye dekk grunnet kast, så rep. av ny felg som ble fort ødelagt.

E39 er spesiellt følsom for dårlige felger. Latterlig dårlig av BMW å ikke redusere problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en dekkbutikk idag, og de fant ut at jeg manglet senterringer på 3 av dekkene, så de anbefalte meg å kjøpe nye før jeg evnt. tok en balansering :oops:

Men da var problemet.. de hadde ikke senterringer, noen som vet om hvor de kan ha senterringer til 225/45R17 PCW felger i Bergen? .. eller hvor de forhandler PCW felger i det heletatt? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens samme problemet eg har på min da. (520i, 97)

Satt sommerdekk på for første gang (225/40/18 - 265/35/18 ) og eg turde ikke kjøre over 70 da det ristet noe voldsomt.. Ble satt på på dekkverksted, så regner med de ble avbalansert der..

Kan det hjelpe med en forhjul/firhjul-stillings-kontroll for å sjekke om den må justeres etter at dekkene ble 10 cm bredere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner ikke senterringer til spesifikke felger. Du må måle utvendig diameter på navhuset, og innvendig diameter på felghullet, og kjøpe felgring ut fra verdiene du får.

Terje Vold hjalp meg ved en anledning.

Ok, men jeg har den ene senteringen å gå etter, noen som vet om noen store dekkbutikker i Bergen som har sånn på lager? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan være med og forsterke ristingen ved ubalanse i hjul er at det kan være slark i en eller flere av bærekulene på bilen din. Det er med og forsterker risting i rattet. Men hvis det er slitte bærekule® så vil du også merke forsterket risting i rattet ved kjøring i enkelte humper, gjerne sammen med svak kurve......nesten så rattet svinger frem og tilbake i korte og raske bevegelser.......

Typisk BMW symptom.....min e34 var slik til jeg skiftet bærekuler......e36 er likedann.......

It has to be 6 :bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...