Jump to content

Sommerdekk=Risting!


TorErling
 Share

Recommended Posts

Byttet til sommerdekk her i dag, 225/45/17 :D .. dette var goe greier, tenkte jeg, helt til jeg kom på motorveien og merket at bilen ristet merkbart mye ved 80-90-100.. hva kan dette komme av ? .. Har aldri prøvd sommerdekkene på bilen før, kan det være kast i felgen? .. hva bør jeg gjøre? :cry:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til mareritt. I fjor hadde jeg problemet i flere måneder og trivselen var redusert. Det resulterte i avbalansering, så nye felger grunnet kast, så nye dekk grunnet kast, så rep. av ny felg som ble fort ødelagt.

E39 er spesiellt følsom for dårlige felger. Latterlig dårlig av BMW å ikke redusere problemet.

Link to comment
Share on other sites

Var på en dekkbutikk idag, og de fant ut at jeg manglet senterringer på 3 av dekkene, så de anbefalte meg å kjøpe nye før jeg evnt. tok en balansering :oops:

Men da var problemet.. de hadde ikke senterringer, noen som vet om hvor de kan ha senterringer til 225/45R17 PCW felger i Bergen? .. eller hvor de forhandler PCW felger i det heletatt? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Muligens samme problemet eg har på min da. (520i, 97)

Satt sommerdekk på for første gang (225/40/18 - 265/35/18 ) og eg turde ikke kjøre over 70 da det ristet noe voldsomt.. Ble satt på på dekkverksted, så regner med de ble avbalansert der..

Kan det hjelpe med en forhjul/firhjul-stillings-kontroll for å sjekke om den må justeres etter at dekkene ble 10 cm bredere?

Link to comment
Share on other sites

Du finner ikke senterringer til spesifikke felger. Du må måle utvendig diameter på navhuset, og innvendig diameter på felghullet, og kjøpe felgring ut fra verdiene du får.

Terje Vold hjalp meg ved en anledning.

Ok, men jeg har den ene senteringen å gå etter, noen som vet om noen store dekkbutikker i Bergen som har sånn på lager? :?

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som kan være med og forsterke ristingen ved ubalanse i hjul er at det kan være slark i en eller flere av bærekulene på bilen din. Det er med og forsterker risting i rattet. Men hvis det er slitte bærekule® så vil du også merke forsterket risting i rattet ved kjøring i enkelte humper, gjerne sammen med svak kurve......nesten så rattet svinger frem og tilbake i korte og raske bevegelser.......

Typisk BMW symptom.....min e34 var slik til jeg skiftet bærekuler......e36 er likedann.......

It has to be 6 :bmw:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...