Gå til innhold

Europas strøkne 850 CSI ?

Share

Anbefalte innlegg

Ein ting eg lure litt på ang 8 serien som ingen har kunne forklart meg enda, er det ein "kopi" av M1? Ein såkalla videreutvikling? Eller er den liksom berre bygd opp av ingenting?

E31 8 serie var ikke en etterfølger av E26 M1, men av den meget populære E24 6 serien. Dette var BMW's dyreste modell og den var var på markedet i hele 10 år før den gikk ut av produksjon i Dingolfing i 1999. 8 serien var en luksuscoupè med mange nyskapninger og som skulle utfordre blandt annet Mercedes-Benz CL og Jaguar XJS..

Når det gjelder M1, har den faktisk en ganske interessant historie bak seg.. Den ble produsert i kun 450 eksemplarer og pga. det uvanlige BMW designet er den svært ettertraktet som samlerobjekt idag. M1 var designet av den italienske designeren Giorgetto Giugiaro og det var meningen at M1 skulle produseres hos Lamborghini. Pga. økonomiske problemer hos Lamborghini på denne tiden ble produksjonen lagt til i Baur i Stuttgart. M1 var den første modellen som ble laget av BMW Motorsport og hadde M-emblemet, som i senere tid har blitt brukt på M3, M5, M6 og Z M-modellene. BMW fikk aldri noen stor suksess med M1. Pga. for lave produksjonstall kunne ikke bilen brukes i noen slags form for kunkurranser. Så etter kun 3 år på markedet valgte BMW å legge ned produksjonen i 1981.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Synes denne er mere verdt pengene. Er jo manuell også. :)

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... s=2&tot=10

Ja, denne er verdt pengene. Dette er en absolut strøken 850i, men den er jo på langt nær like sjelden som 850CSi. Har selv vært å sett på denne 850i`en og dette er en av de få strøkne 850i`ene jeg har sett. Det ser ut til at bilen er svært velholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det var bladet EVO hvor de anbefalte 840 med 4,4 litern som det beste bruktbilkjøpet mht 8-serien...

noen her som har synspunkter på det...

Husker ikke helt hvorfor de mente dette, men jeg tror det var fordi at v12'ern var dyr å vedlikeholde, og at v8'ern var nesten like rask og moderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E31 8 serie var ikke en etterfølger av E26 M1, men av den meget populære E24 6 serien. Dette var BMW's dyreste modell og den var var på markedet i hele 10 år før den gikk ut av produksjon i Dingolfing i 1999. 8 serien var en luksuscoupè med mange nyskapninger og som skulle utfordre blandt annet Mercedes-Benz CL og Jaguar XJS..

Om E31 var en direkte etterfølger etter E24 kan faktisk diskuteres. Historisk kom de utvilsomt etter hverandre, men i relasjon til markedsmessig segmentering tilhører de to forskjellige konsepter. Da E31 kom på markedet i 1990 var den BMW´s svar på Mercedes-Benz R129 eller "SL" i perioden 1989-01... og R129 var igjen et svar på Porsche 928 som var på markedet i forskjellige utgaver i perioden 1977-95. Både R129 og 928 var noe helt annet og langt mer "premium" enn E24... som i prinsippet var bygget på et E12 chassis og senere modifisert med et E28 chassis + deler. For å forstå den historiske sammenhengen er det viktig å erkjenne at BMW som en "premium" bilprodusent er et relativt nytt fenomen. BMW´er på 60-70 og faktisk også halve 80-tallet var ikke spesielt glamoriøse... iallefall ikke i forhold til Mercedes-Benz og Porsche. Dette betyr selvfølgelig ikke at modellene fra denne perioden ikke er fine, men markedsmessig stilte de i annen divisjon. E31 og E32 var BMW´s første forsøk på en bredere basis å ta steget opp i "premium" segmentet og konkurrere med bilmodeller som ikke lå noe tilbake for konkurrentene. Et eksempel på hva som skulle til var bl.a at BMW også kunne tilby deres kunder V8 og V12 motorer... og de kom som kjent først med nettopp modellene E31 og E32... :wink:

Mercedes-Benz C215 eller "CL" kom først på markedet i 1999.... du tenker kanskje på W126 "SEC" - alt. den enda eldre W107 "SLC".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McLaren F1 er ikke det merzedes da?

McLaren F1 er en bil produsert av McLaren, med en BMW V12'er på 627 hk.

Bilen du tenker på er denne...

The Mercedes-Benz SLR McLaren is a sports car and supercar automobile co-developed by DaimlerChrysler and McLaren Cars. It is assembled at the McLaren Technology Centre in Woking, England. Most people presume "SLR" to stand for "Sportlich, Leicht, Rennsport" (German for "Sport; Light; Racing")
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! Manuell giring er vel også sjelden jeg ser på disse bilene, eller?

850CSi har manuell kasse. Det skulle jo bare mangle, siden den kommer fra BMW Motorsport GMBH. Montert stort sett for hånd, med S70 i stedet for M70, etc. Rart den ikke ble hetende M8, egentlig. Den er kanskje for luksuriøs/sofistikert til å være en "M"-racerbil. Har hørt at M8-prototypen var ganske mye mer ekstrem, men for produksjon tonet de den ned til 850CSi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøken bil, men etter min mening den desidert mest harry BMWen laget gjennom tidene. Av de jeg har sett på veien har ALLE vært rattet av karakteren: Mann, 35-40år, langt krøllete hår ala puddelrock på 80-tallet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2uvb6gk4]Strøken bil, men etter min mening den desidert mest harry BMWen laget gjennom tidene. Av de jeg har sett på veien har ALLE vært rattet av karakteren: Mann, 35-40år, langt krøllete hår ala puddelrock på 80-tallet....

Hehehe... du har et poeng, men så er E31 også et ekte barn av 80-tallet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...