Fredrik Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 Tyskerene tapte jo ikke egentlig første verdenskrig... men mange er uenig om akkurat det der... det som er helt sikkert er at de fill skylden for 1. verdenskrig... Artig poeng og jeg er delvis enig. 1. verdenskrig er interessant fordi den ble utkjempet i en verden som politisk var helt ulik den vi kjenner i dag. Først og fremst handlet det om nasjonale stater (monarkier) og dermed en nasjonalisme vi i dag nesten kun kjenner i Skandinavia. Tyskland var et keiserrike, Østerrike-Ungarn en stormakt og Det engelske imperiet var på det sterkeste... og nettopp Østerrike-Ungarn var utgangspunktet for 1. verdenskrig som startet med deres ønske om kontroll over det som i dag er kjent som Bosnia-Hercegovina. Tronfølgeren av Østerrike-Ungarn ble skutt i Sarajevo i 1914 under et suverenitetsbesøk og krigen var i prinsippet i gang da Tyskland støttet Østerrike-Ungarn´s ambisjoner på Balkan ved å angripe Frankrike som via allianser støttet Russland... som igjen støttet Bosnia-Hercegovina. De fleste historikere mener at Tyskland med dette angrepet fisket i opprørt vann og at de dermed var mer eller mindre ansvarlig for at krigen ble slik den ble. 1. verdenskrig var først og fremst en alliansekrig, en stillingskrig (spesielt vestfronten mellom Tyskland og Frankrike), en utmattelseskrig og en krig om kolonier. Tyskland tapte krigen pga. mangel på bevegelser i krigen der koalisjonen mellom Russland, Frankrike og England rolig kunne sikre forsyninger fra det britiske imperiet, mens det Tyske samfunnet langsomt og sikkert ble et krigstrett samfunn med en ødeleggende meningsløshet. Straffen var hard for Tyskland... Versailles-traktaten av 1919 gjorde det klart at Tyskland bar skylden for krigen og de skulle bl.a derfor betale en stor krigsskadeerstatning til de berørte landene. Dette skapte stor arbeidsløshet og armod i Tyskland... som igjen førte til at Adolf Hitler kunne vinne gehør for den nasjonalsosialistiske politikk som senere munnet ut i nazismen. Mange historikere mener at straffen var urimelig hard og hvis den hadde vært mer konstruktiv ville ikke 2. verdenskrig... som egentlig var avslutningen på 1. verdenskrig... ha begynt fordi Hitler ikke ville ha kunnet bygge seg opp politisk i årene 1933-1939. Jeg støtter dette synspunktet... nok "OT" for i dag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 når jeg tok lappen var det store capri og manta. 320 var mer en drømmebil da den var mye dyrere (og flere hakk kulere). av antallet av disse tre på veien nå så ser det ut til at e30 har hatt en annen kvalitet.. både med tanke på motor,rust osv og fordi folk faktisk har vært villige til å bruke så mye tid og penger på dem gjennom årene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet Juni 6, 2006 Share Skrevet Juni 6, 2006 Tyskerene tapte jo ikke egentlig første verdenskrig... men mange er uenig om akkurat det der... det som er helt sikkert er at de fill skylden for 1. verdenskrig... Artig poeng og jeg er delvis enig. 1. verdenskrig er interessant fordi den ble utkjempet i en verden som politisk var helt ulik den vi kjenner i dag. Først og fremst handlet det om nasjonale stater (monarkier) og dermed en nasjonalisme vi i dag nesten kun kjenner i Skandinavia. Tyskland var et keiserrike, Østerrike-Ungarn en stormakt og Det engelske imperiet var på det sterkeste... og nettopp Østerrike-Ungarn var utgangspunktet for 1. verdenskrig som startet med deres ønske om kontroll over det som i dag er kjent som Bosnia-Hercegovina. Tronfølgeren av Østerrike-Ungarn ble skutt i Sarajevo i 1914 under et suverenitetsbesøk og krigen var i prinsippet i gang da Tyskland støttet Østerrike-Ungarn´s ambisjoner på Balkan ved å angripe Frankrike som via allianser støttet Russland... som igjen støttet Bosnia-Hercegovina. De fleste historikere mener at Tyskland med dette angrepet fisket i opprørt vann og at de dermed var mer eller mindre ansvarlig for at krigen ble slik den ble. 1. verdenskrig var først og fremst en alliansekrig, en stillingskrig (spesielt vestfronten mellom Tyskland og Frankrike), en utmattelseskrig og en krig om kolonier. Tyskland tapte krigen pga. mangel på bevegelser i krigen der koalisjonen mellom Russland, Frankrike og England rolig kunne sikre forsyninger fra det britiske imperiet, mens det Tyske samfunnet langsomt og sikkert ble et krigstrett samfunn med en ødeleggende meningsløshet. Straffen var hard for Tyskland... Versailles-traktaten av 1919 gjorde det klart at Tyskland bar skylden for krigen og de skulle bl.a derfor betale en stor krigsskadeerstatning til de berørte landene. Dette skapte stor arbeidsløshet og armod i Tyskland... som igjen førte til at Adolf Hitler kunne vinne gehør for den nasjonalsosialistiske politikk som senere munnet ut i nazismen. Mange historikere mener at straffen var urimelig hard og hvis den hadde vært mer konstruktiv ville ikke 2. verdenskrig... som egentlig var avslutningen på 1. verdenskrig... ha begynt fordi Hitler ikke ville ha kunnet bygge seg opp politisk i årene 1933-1939. Jeg støtter dette synspunktet... nok "OT" for i dag... Virker som du vet hva du snakker om e9!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 Tyskerene tapte jo ikke egentlig første verdenskrig... men mange er uenig om akkurat det der... det som er helt sikkert er at de fill skylden for 1. verdenskrig... Artig poeng og jeg er delvis enig. 1. verdenskrig er interessant fordi den ble utkjempet i en verden som politisk var helt ulik den vi kjenner i dag. Først og fremst handlet det om nasjonale stater (monarkier) og dermed om en nasjonalisme vi i dag nesten kun kjenner i Skandinavia. Tyskland var et keiserrike, Østerrike-Ungarn en stormakt og det engelske imperiet var på det sterkeste... og nettopp Østerrike-Ungarn var utgangspunktet for 1. verdenskrig som startet med deres ønske om kontroll over det som i dag er kjent som Bosnia-Hercegovina. Tronfølgeren av Østerrike-Ungarn ble skutt i Sarajevo i 1914 under et suverenitetsbesøk og krigen var i prinsippet i gang da Tyskland støttet Østerrike-Ungarn´s ambisjoner på Balkan ved å angripe Frankrike, som via allianser støttet Russland... som igjen støttet Bosnia-Hercegovina. De fleste historikere mener at Tyskland med dette angrepet fisket i opprørt vann og at de dermed var mer eller mindre ansvarlig for at krigen ble slik den ble. 1. verdenskrig var først og fremst en alliansekrig, en stillingskrig (spesielt vestfronten mellom Tyskland og Frankrike), en utmattelseskrig og en krig om kolonier. Tyskland tapte krigen pga. mangel på bevegelser i krigen der koalisjonen mellom Russland, Frankrike og England rolig kunne sikre forsyninger fra det britiske imperiet, mens det Tyske samfunnet langsomt og sikkert ble et krigstrett samfunn med en ødeleggende meningsløshet. Straffen var hard for Tyskland... Versailles-traktaten av 1919 gjorde det klart at Tyskland bar skylden for krigen og de skulle bl.a derfor betale en stor krigsskadeerstatning til de berørte landene. Dette skapte stor arbeidsløshet og armod i Tyskland... som igjen førte til at Adolf Hitler kunne vinne gehør for den nasjonalsosialistiske politikk som senere munnet ut i nazismen. Mange historikere mener at straffen var urimelig hard og hvis den hadde vært mer konstruktiv ville ikke 2. verdenskrig... som egentlig var avslutningen på 1. verdenskrig... ha begynt fordi Hitler ikke ville ha kunnet bygge seg opp politisk i årene 1933-1939. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 834415.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kny Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 Jeg låner Opelen til stemora mi fram til jeg henter meg ny bimmer om 2 uker. DET ER ET HELVETE! Savner BMW'n min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 Opel har hatt mange gode og fine biler opp igjennom, men det bygges enkelt og billig med noen få unntak. Senator er et av dem, sammenligner man en 78 Senator mot en BMW syver mener jeg opelen var mer moderne utseendemessig og innvendig, motorene hadde fått overliggende kam med hydrauliske løftere som er en svært holdbar konstruksjon og automatgirkassene var elektronisk styrt. Om ikke disse motorene yter så voldsomt og ikke imponerer så veldig mht. drag og slikt har de et voldsomt bunndrag sammenlignet med en BMW. Jeg mener denne bilen er mye mer stilfull enn en E23 som den konkurrerte mot Opel hadde også Monza som var en coupeutgave av Senatoren, svært pen bil etter min mening som er svak for gamle coupèr Nå skal det nevnes de som ikke synes 377hk er så mye i en 3.7liter med twinturbo, så er motoren i den bilen tatt fra en Opel Blitz(Lastebil) oprinnelig, Opel røpte som jeg veit ingen ofesielle tall fra Opel ang. toppfart da de ikke ville gå ut med det. Opel har laget en del kule biler også, diplomat, admiral og kaptein, commodore, ascona er jo også en bil mange har gode minner fra! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 Speedster Turbo... Hadde jeg valgt over nesten alle BMW roadstere... Men vanlige personbiler; Det blir ikke bedre enn BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 Bare så dere vet det , så er Opel , tysklands Lada.Har hatt to av dem og begge klarte eg på en eller annen måte å ødelegge motoren enda eg ikke kjørte dem for hardt. Den siste eg hadde , en Kadett GSI, trakk visst nok bra, men det lekket av både oljer og væsker her og der. Kjørte den helt til reimen røk og da var det over og ut. Opel er noe drit og de er harry . du må vere den største taperen jeg har lest om på det forumet her..at du har noe sure fattigmanns-opler betyr vel ikke at merket er dårlig? greit å ha litt peiling på hva du prater om før du uttaler deg.. du kan jo prøve å få noe like sprek bmw til 60 lapper som 300hk ascona b... da ønsker jeg lykke til.. ellers så er jeg enig med oddis, du får ingen saklighet i denne diskusjonen. Istedenfor å si hva som er best, så se hva begge merkene har laget av råe biler! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 når jeg tok lappen var det store capri og manta. 320 var mer en drømmebil da den var mye dyrere (og flere hakk kulere). av antallet av disse tre på veien nå så ser det ut til at e30 har hatt en annen kvalitet.. både med tanke på motor,rust osv og fordi folk faktisk har vært villige til å bruke så mye tid og penger på dem gjennom årene. hahahhahah!!!! forsøker du SERIØST å si at capri eller manta er verre enn e30? verste jeg har hørt hittil.. du overgår han som sier at opel er harry dritt på bakrunn av sine to sure opler. Gratulerer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 Hva er rikmanns-Opel da? Vectra med mer enn 120 hk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 Hva er rikmanns-Opel da? Vectra med mer enn 120 hk? som odelsgutene har... manta/ascona med calibra 16v turbo eller 3.0-24v med kompressor.. det er helt klart en av de ultimate leiketøyene 4 gir hjulspinn på tørt kan anbefales i hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 Hva er rikmanns-Opel da? Vectra med mer enn 120 hk? som odelsgutene har... manta/ascona med calibra 16v turbo eller 3.0-24v med kompressor.. det er helt klart en av de ultimate leiketøyene 4 gir hjulspinn på tørt kan anbefales i hvertfall Hmmm. Jeg har E30 325i.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tolsen Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 odelsgutar kjøyre volvo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 Unnskyld min fransk, men hva faen er odelsgutter da?? Rånereliten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M-Tech Skrevet Oktober 1, 2010 Share Skrevet Oktober 1, 2010 Tåpelig diskusjon! Uansett, dette innlegget tar vel nesten kaka ang saklighet.... hahahhahah!!!! forsøker du SERIØST å si at capri eller manta er verre enn e30? verste jeg har hørt hittil.. du overgår han som sier at opel er harry dritt på bakrunn av sine to sure opler. Gratulerer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå