quanto Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Din pølse!!! Nå blei jeg såå gira at jeg blei fattig.... Fikk så dårlig sammvittighet for kadetten at den rett å slett fikk ny motor Rekord c coupe er fantastisk fin bil Har hatt mye gammal opel av sorskjellige varrianter men mangler en rekord. Det bare må bli det neste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Forøvrig Fredrik så er ikke spørsmålet hvem som er størst, eldst eller har laget flest biler Opel har så absolutt en spennende historie og masse spennende modeller på samvittigheten, langt flere enn det VW og Ford kan stille opp med Men når det kommer til design som det er snakk om her, så ligger BMW langt over for min del Poenget er at det går opp og ned for alle her i verden. På 60-tallet og den første halvdel av 70-tallet var Ford, Opel og VW de facto bilmodellene for folk flest i Norge... og Europa forøvrig. Praktisk talt "alle" hadde Ford, Opel eller VW. Velstående mennesker hadde kanskje en Mercedes-Benz, en Jaguar eller sogar en ekte amerikaner. Volvo ble først alment populær da 240 kom i 1975 og Saab var en bil kun for sære akademikere. Audi og BMW levde på 70-tallet stort sett et usselt liv i skyggenes dal. Dette betyr ikke at f.eks Audi 100 og BMW E12 var dårlige biler, men markedsandelene var lave og kjennskapen til merkene enda lavere. Min far kjøpte faktisk en Audi 100 LS (C1) i 1969-70 og dette var litt av en sensasjon blandt venner og familie iom. at de alle sammen kjørte rundt i enten en Ford, Opel eller en VW. Det er vanskelig idag å forstå at den amerikanske innflytelsen i Europa var så stor som den var på 50 og 60-tallet, men alt som var populært kom fra statene på den tiden. Folk flest ville ha en smak av James Dean, John Wayne, Elvis Presley og Steve McQueen (bare for å nevne noen av de mange amerikanske idolene på den tiden). Ford og Opel (som begge er amerikanske bilmerker) så selvfølgelig store muligheter i dette og bilenes design så derfor ut som "light" varianter av amerikanske modeller. Det var først med Sierra i 1982 at Ford Europa fikk en egen designlinje... "The changing shape of Ford" var sloganet da Sierra kom på markedet. Ford Scorpio fulgte opp i 1986 og begge modellene ble en stor suksess for Ford. Opel Rekord/Senator så plutselig veldig gammeldagse ut og dette kombinert med massive kvalitetsproblemer samt større konkurranse fra andre merker medførte at Opel gikk fra å være en dominerende bilprodusent til å være en bilprodusent med minimal innflytelse på markedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Forøvrig Fredrik så er ikke spørsmålet hvem som er størst, eldst eller har laget flest biler Opel har så absolutt en spennende historie og masse spennende modeller på samvittigheten, langt flere enn det VW og Ford kan stille opp med Men når det kommer til design som det er snakk om her, så ligger BMW langt over for min del Poenget er at det går opp og ned for alle her i verden. På 60-tallet og den første halvdel av 70-tallet var Ford, Opel og VW de facto bilmodellene for folk flest i Norge... og Europa forøvrig. Praktisk talt "alle" hadde Ford, Opel eller VW. Velstående mennesker hadde kanskje en Mercedes-Benz, en Jaguar eller sogar en ekte amerikaner. Volvo ble først alment populær da 240 kom i 1975 og Saab var en bil kun for sære akademikere. Audi og BMW levde på 70-tallet stort sett et usselt liv i skyggenes dal. Dette betyr ikke at f.eks Audi 100 og BMW E12 var dårlige biler, men markedsandelene var lave og kjennskapen til merkene enda lavere. Min far kjøpte faktisk en Audi 100 LS (C1) i 1969-70 og dette var litt av en sensasjon blandt venner og familie iom. at de alle sammen kjørte rundt i enten en Ford, Opel eller en VW. Det er vanskelig idag å forstå at den amerikanske innflytelsen i Europa var så stor som den var på 50 og 60-tallet, men alt som var populært kom fra statene på den tiden. Folk flest ville ha en smak av James Dean, John Wayne, Elvis Presley og Steve McQueen (bare for å nevne noen av de mange amerikanske idolene på den tiden). Ford og Opel (som begge er amerikanske bilmerker) så selvfølgelig store muligheter i dette og bilenes design så derfor ut som "light" varianter av amerikanske modeller. Det var først med Sierra i 1982 at Ford Europa fikk en egen designlinje... "The changing shape of Ford" var sloganet da Sierra kom på markedet. Ford Scorpio fulgte opp i 1986 og begge modellene ble en stor suksess for Ford. Opel Rekord/Senator så plutselig veldig gammeldagse ut og dette kombinert med massive kvalitetsproblemer samt større konkurranse fra andre merker medførte at Opel gikk fra å være en dominerende bilprodusent til å være en bilprodusent med minimal innflytelse på markedet. Joda jeg er enig i det du sier, jeg bare så ikke sammenhengen mellom bildesignet og hvor store å populære produsentene er. Men forøvrig så sier du at Saab kun var for sære akademikere, noe som også jeg har lagt merke til! Kanske ikke så tydelig i dag men før så var det nok som du sier, men var det ikke litt sånn med BMW også på 70 og 80 tallet? I allfall i Norge så må man jo ha vært spesiellet interessert om man la masse penger på bordet for en ny E12 528I. Folk som brukte mye penger på bil den gang valgte jo gjerne Mercedes eller gromutgavene av Granada, Rekord eller en USA bil. Dette gjevna seg vel ut for BMW sin del på slutten av 80 tallet med E32 og E34, modeller som satte ny standard i luksus for BMW samtidig som f eks Opel og Ford hadde gjort sitt på det norske luksus markedet. Til og med Peugeot og Renault kunne være luksus biler på 70 tallet, min far fortalte da bestefar kjøpte en ny rød Renault 30 med V6er i 1977, var visst en veldig flott bil den gang men som i dag er helt glemt. Jeg må forøvrig få opplyse om at Volvo 140 seien ble Norges mest solgte bil allerede i 1971 med 7637 biler, med folkevogna på andre plass med 5768 biler. 140 serien og Amazon hoppa mellom andre og tredje plass helt fra 1966 med folkevogna stødig på førsteplass siden 1959. Førsteplassen holdt Volvo til 1984 da Sierra overtok den plassen og siden har ikke Volvo vært nærmere førsteplassen før i 2010 og 2011 med V70 på forholdsvis tredje og andre plass Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Ja... apropos franske og italienske bilmodeller så hadde Peugeot, Citroën, Fiat og ikke minst Lancia flere modeller som var populære i Norge på 70 og deler av 80-tallet. Det var aldri snakk om de helt store salgsvolumene (hvis vi ser bort fra Peugeot 205), men disse bilprodusentene hadde helt klart deres menighet (ikke ulikt Saab). Spesielt modeller som Peugeot 404/505, Citroen BX/CX og Renault 5 var populære bruksbiler. Senere ble Peugeot 205/405 og Citroën Xantia relativt populære, men i likhet med Ford og Opel ble også de franske bilprodusentene et offer for større konkurranse utover 80 og 90-tallet. De italienske bilprodusenetene kjempet en umulig kamp. Tiltross for bilmodeller som grunnleggende var bra klarte de allikevel å ødelegge forestillingen med en elendig kvalitet. Et lite unntak er resultatet av samarbeidet mellom Alfa Romeo, Fiat, Lancia og Saab... nemlig modellen 164/Croma/Thema/9000... alt etter hvilken bilprodusent man fokuserer på. De mest interessante er Thema 8.32 (basert på Ferrari 308 motor) og 9000 2.3 Turbo Aero. BMW var et temmelig anonymt bilmerke i Norge på 70-tallet. Modellene kom helt i skyggen av tilsvarende modeller fra Mercedes-Benz og Jaguar. Selv E9, som er en temmelig fin modell, kom helt i skyggen av Mercedes-Benz W107 SLC og Jaguar XJS. BMW trengte et par gode og relativt folkelige showtoppere før det løsnet... E30 325i, E28 535i samt E23 735i var en god begynnelse. Skikkelig fart i sakene ble det da E36, E34 og E32 kom på markedet og med diverse seriøse M-modeller, og ikke minst E31, var BMW endelig godt etablert blandt de store bilprodusentene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Opel har så absolutt en spennende historie og masse spennende modeller på samvittigheten, langt flere enn det VW og Ford kan stille opp med Akkurat dét er vel en smaksak. At f.eks. mange luftkjølte Volkswagen selges for tildels svært høye summer i dag, kan tyde på at andre ikke helt deler din oppfatning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Ja... apropos franske og italienske bilmodeller så hadde Peugeot, Citroën, Fiat og ikke minst Lancia flere modeller som var populære i Norge på 70 og deler av 80-tallet. Det var aldri snakk om de helt store salgsvolumene (hvis vi ser bort fra Peugeot 205), men disse bilprodusentene hadde helt klart deres menighet (ikke ulikt Saab). Måtte flire litt av denne. Faren min eide både CX, 505, Renault 5 og Fiat Uno...Med dagens øyne "friske" bilvalg, men greie biler for sin tid. 505en var faktisk ganske grom - gammel UP-bil med svart skinn, soltak og el-vinduer (og rwd). Lik den på bildet... Disse synes jeg er litt tøffe: En svart 505 blir jo også brukt av den franske kunstsamleren i biljakten rundt i Oslo i Olsenbanden-filmen fra 1985 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andrE36as Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Hvis jeg fikk valget mellom en E30 325i og en Ascona B med C20let motor hadde det blitt vanskelig å velge :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geier Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Hvis jeg fikk valget mellom en E30 325i og en Ascona B med C20let motor hadde det blitt vanskelig å velge :/ Enig... En gang opel, alltid opel.. Men det gjelder de før 1980. Ny opel kan ikke måle seg med ny Bmw, og motsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quanto Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 NEI bare oplen var i god stand.. Begynner å bli slitne etter mange års missbruk! Opel døde ut med omegaen men ifra 81 har det jo bare vært manta å omega som har vært noe i det hele tatt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andrE36as Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Hvis jeg fikk valget mellom en E30 325i og en Ascona B med C20let motor hadde det blitt vanskelig å velge :/ Enig... En gang opel, alltid opel.. Men det gjelder de før 1980. Ny opel kan ikke måle seg med ny Bmw, og motsatt. Helt klart, må være en for 1980 En kompis har et Manta C20let prosjekt på gang. Det rykker litt i sjelen av den! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geier Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Geier, nostalgi på sitt beste Har du bytta ut den mattsorte Commodore-grillen, ser du har blank org på nederste bilde?? Penere den synes jeg Adam Opel AG har vært 100% eid av General Motor Omegan min er Opel i Europa, Vauxhall i england og Cadillac i US men Chevrolet i Sør-Am. Greit med samarbeid Den svarte grillen er en lakkert Rekordgrill. Bytta til org Commo A grill, siden jeg også liker den bedre. Men når Commo'n min til slutt er på veien, så kommer nok grillen tilbake der igjen ja... Skiltnr ble også byttet. Kan jo ikke ha PC skilt på en 69 mod vel? Der skal man ha I..... Og Omega kom som Holden i Australia forresten. Med v8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geier Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Opel døde ut med omegaen men ifra 81 har det jo bare vært manta å omega som har vært noe i det hele tatt.. Manta er jo tøff, men omega er ikke så tøff at det gjør noe. bare gode å kjøre, trekker i riktig ende og stor nok.. Min far har hatt sin 94 omega b siden 96, og den har vært trofast og god.. minimalt med rust, og det mest kostbare som har blitt bytta på den er kamsensor. Men bilen har jo trilla sine 293000, så slitedeler er jo slitedeler så noe smått blir det jo. Jeg har selv en 96 Vectra B som jeg ikke har fått rota meg til å selge enda, pent nok design, men ikke noe spes. OG så er det jo en gnager... Men med 3,2literen jeg mista nedi der for noen år siden, så flytter det seg jo greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quanto Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 Vectraen er jo grei nok den å med 3,2 går den sikkert greit. Men d er jo grævling eller 4x4 har hatt mange opler eller bare opler med noen få unntak som føles som utroskap er lei av å krangle meg til godkjenninger av ombygginger oppe på stoa så da skulle det liksom bli greit med en e30 som var kommet med noen greie motorer å få godkjendt den men det er jo som å begynne på nytt med å lære seg smutthullene d blir vel krangling med bmwn også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 19, 2012 Share Skrevet Januar 19, 2012 Omegan min er Opel i Europa, Vauxhall i england og Cadillac i US men Chevrolet i Sør-Am. Greit med samarbeid Det er egentelig litt artig hvor mange ben Omega B står på rundt om i verden. Vi har jo Opel og Vauxhall her i europa men så har vi jo også Cadillac Catera. Levert på det amerikanske markedet med MV6 motoren og litt andre farger enn her hjemme, bilen ble likevel bygget hos Opel i Russelsheim, Tyskland fra 1996 til 2002 GM importør Bergheim gjorde ett halvhjerta forsøk på å selge Cetera her hjemme men ga opp etter ett par år med svært få solgte biler, sier seg selv egentelig Så har vi jo Holden VT Commodore. Alle Holden Commodore modellene har jo vært basert på Opel Omega, Rekord, Commodore og Senator for salg i Australia. Forøvrig samme bilen som selges i Søramerika men da som Chevrolet Omega, ellers identisk med Holden VTen. Det gøyale med VT Commodore var jo det spreke motorutvalget som først var 5,0l V8 og senere 5,7l V8 på 300 hk, i en Omega liksom Holden laget hvis jeg husker riktig også en todør versjon av denne, som ble solgt som Pontiac GTO i USA (hvis jeg ikke tar feil nå ) Men den dag i dag så finnes det forskjellige utgaver av Opel under andre merker, vi har jo Insignia som selges som Buick Regal i USA. Denne bilen bygges også hos Opel i Tyskland og leveres med 2,4l og 2,0l Turbo fra Insigna, men det rare er at 2,8 liters V6eren fra Insignia OPC er ikke å få i USA Regalen (Rart!) I søramerika selges denne som Chevrolet Vectra med Regalens motoralternativer og Insignia sitt utseende Buick Regal Chevrolet Vectra Men alt dette viste sikkert dere Opel entusiaster allerede Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Januar 19, 2012 Share Skrevet Januar 19, 2012 En bra oppsummering fredrik90 Jeg er ikke noe utprega opelfantast men det var intresant! Holden laget hvis jeg husker riktig også en todør versjon av denne, som ble solgt som Pontiac GTO i USA Stemmer det, tøffe faktisk men minner vel mye om calibra Pontiac GTO Holden Monaro Men alt dette viste sikkert dere Opel entusiaster allerede en d er jo grævling eller 4x4 Ja bilen var fin den Geier men greier ikke annet enn å si meg ening med quanto Men et vektig argument for BMW må jo bli: GM bygger sine modeller avhengig av hvor på kloden de skal kjøre. Ettersom jeg har skjønt er det ikke mulig å kjøpe en Vauxhal Monaro annet enn i speilvendt utførelse. Skal du ha den må du kjøpe Pontiac GTO men den passer ikke på "fangeøya" som jeg kaller Australia. For GTO'en kommer kun for normal trafikk. BMW lager alle sine modeller like uavhengig hvor de skal selges. Skulle Opel tenkt samme tanken burde bilene vært merket GM, hvilket de også er. En tommel opp til BMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå