Gå til innhold

E30 M3 dyrere og dyrere!!:-(


mEhE
 Share

Anbefalte innlegg

Når det gjelder Stams påstand om at E36 M3 ikke var tiltenkt det ikoniske M3-navnet, så er dette korrekt. Informasjonen stammer fra et intervju med daværende sjef for M.

Karl-Heinz Kalbfell (MD of BMW Motorsport):

Why does the M3 look so little different to the standard car, unlike its predecessor?

We see the M3 as part of a line of sporting coupes like the 3.0 CSL and M635 CSi, not the road-racer that the M3 was.

Why did you call it the M3?

To be frank, if I'd had my way, it would not have been called the M3. I wanted to call it the 330 CSi but the parent company decided it should be called the M3 for marketing and racing reasons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW selv sier at det var feil å gi den M3-navnet og den burde hatt navnet 330.

Denne uttalelsen vil jeg tro at flere enn undertegnede gjerne ser dokumentert. Hvor i alle dager har du lest noe slikt?... :?

Etterspør heller kilden ordentlig heller enn å formulere det på en slik nedsettende måte. Ingen vits i å holde en slik fiendtlig tone. Vi diskuterer sak, ikke person.

Intervjuet kan enkelt søkes opp på google med et tastetrykk... :?

http://www.bavarian-board.co.uk/forum_p ... ly-an-mcar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der lærte jeg noe nytt idag også. Takk for informasjonen. Jeg må imidlertid si at jeg synes at uttalelsen virker strategisk litt merkelig med tanke på nettopp M3 som konsept. Det er jo ikke det smarteste man gjør som leder hvis man i den grad undergraver tidligere viktige strategiske avgjørelser som ikke kan reverseres. Man bør selvfølgelig kunne ta selvkritikk, men ikke offentlig på denne måten synes jeg. Det var jo tross alt over 71000 stk. som kjøpte modellen for dyre penger i perioden 1992-99. Disse får mildt sagt lite ut av en slik uttalelse og dette burde Kalbfell ha visst før han uttalte seg. Uansett så er den originale E36 M3 modellen med S50B30 motor attraktiv idag og verdien vil etter min mening bli ved med å stige... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 kommer alltid til å være mer ikonbil enn e36 men å si at ikke E36 blir ikonbil og ikke øker i verdi med årene er feil.

......mener du. Jeg er uenig, E36 var aldri den fokuserte kjøremaskinen som E30 var en mye mykere GT. BMW selv sier at det var feil å gi den M3-navnet og den burde hatt navnet 330. Dette er en oppfatning jeg deler og som vil forhindre at den oppnår samme samlerverdi som E30. Sistnevnte har mye mer historisk relevans og dette mener jeg vil føre til at E30 M3 vil holde seg og øke i verdi mens fremtiden til E36 M3 er mer usikker.

Helt klart ingen av oss som har fasitsvar så jeg formulerte meg sikkert litt feil ja, Forskjellige meninger har vi nok uansett men det er jo det som gjør at vi diskuterer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uttalelsen vil jeg tro at flere enn undertegnede gjerne ser dokumentert. Hvor i alle dager har du lest noe slikt?... :?

Etterspør heller kilden ordentlig heller enn å formulere det på en slik nedsettende måte. Ingen vits i å holde en slik fiendtlig tone.

Nedsettende og fientlig tone... jeg forstår ikke hva du mener med en slik uttalelse. Skulle jeg etter din vurdering ha en grunn til å snakke med en slik tone som du antyder overfor staM?...

Nei... la oss holde oss til saken og diskutere E30 M3. For det er vel det tråden handler om... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der lærte jeg noe nytt idag også. Takk for informasjonen. Jeg må imidlertid si at jeg synes at uttalelsen virker strategisk litt merkelig med tanke på nettopp M3 som konsept. Det er jo ikke det smarteste man gjør som leder hvis man i den grad undergraver tidligere viktige strategiske avgjørelser som ikke kan reverseres. Man bør selvfølgelig kunne ta selvkritikk, men ikke offentlig på denne måten synes jeg. Det var jo tross alt over 71000 stk. som kjøpte modellen for dyre penger i perioden 1992-99. Disse får mildt sagt lite ut av en slik uttalelse og dette burde Kalbfell ha visst før han uttalte seg. Uansett så er den originale E36 M3 modellen med S50B30 motor attraktiv idag og verdien vil etter min mening bli ved med å stige... :)

Nei..det er ingenting merkelig med denne uttalelsen, den faller naturlig inn med den visjonen BMW har hatt med M hele tiden – som er å gjøre bilene mykere og mer anvendelige i det hverdagslige.

E36 M3 er jo ikke like fokusert som det E30 var, som var en ren racer. At M3 navnet på den tiden fordret skikkelige racingegenskaper var en selvsagthet og E36 M3 på det tidspunktet passet ikke med hva begrepet M3 sto for. I dag er emblemet adskillig mer utvannet og som sådan er det kanskje vanskeligere å svelge at E36 M3 ikke på den tiden ble ansett som en «ekte» M3, men det er viktig med litt perspektiv. Man kan selvfølgelig være uenig, men det er et tankekors at på daværende tidspunkt anså ikke utviklingssjefen for M-division E36 M3 for å være en «ekte M3». Å avfeie en slik tungvekter blir for dumt…

Jeg vil også takke Chicane for kilder til intervjuet og en ellers fin input :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, jeg ønsker velkommen all slags debatt og tror vi alle hadde dratt nytte av å holde det vennskapelig og å etterspørre informasjon og kilder på en ordentlig måte. Forumet er så bra som vi selv gjør det til...

Fredrik: Når det gjelder kommentaren min var den rettet mot formuleringen din " Hvor i alle verden har du dette ifra... jeg tror flere enn meg lurer på det" - Synes det var en unødvendig nedsettende måte å etterspørre kilder på. Siteringen var korrekt, og er viden kjent for de fleste som besitter litt kunnskap om E36 m3 som modell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..det er ingenting merkelig med denne uttalelsen, den faller naturlig inn med den visjonen BMW har hatt med M hele tiden – som er å gjøre bilene mykere og mer anvendelige i det hverdagslige.

E36 M3 er jo ikke like fokusert som det E30 var, som var en ren racer. At M3 navnet på den tiden fordret skikkelige racingegenskaper var en selvsagthet og E36 M3 på det tidspunktet passet ikke med hva begrepet M3 sto for. I dag er emblemet adskillig mer utvannet og som sådan er det kanskje vanskeligere å svelge at E36 M3 ikke på den tiden ble ansett som en «ekte» M3, men det er viktig med litt perspektiv. Man kan selvfølgelig være uenig, men det er et tankekors at på daværende tidspunkt anså ikke utviklingssjefen for M-division E36 M3 for å være en «ekte M3». Å avfeie en slik tungvekter blir for dumt…

Ja... og forøvrig mye som jeg selv skrev i relasjon til E30 M3 vs. E36 M3 i et tidligere innlegg i denne tråden. Det jeg reagerer på er uttalelsen fra Kalbfell om at han heller ville ha kalt den originale E36 M3 modellen for 330 CSi. E36 M3 med S50B32 motoren kom ikke før i 1996 og E36 som sedan ble faset ut to år senere i 1998 da E46 kom på markedet. Dette betyr at BMW evt. ville ha vært uten en ekte M3 i minst fire år og dette ville definitivt ha vært litt merkelig. Jeg tror også at Kalbfell evt. ville ha fått store pedagogiske problemer med å forklare et evt. 330 CSi konsept overfor markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, jeg ønsker velkommen all slags debatt og tror vi alle hadde dratt nytte av å holde det vennskapelig og å etterspørre informasjon og kilder på en ordentlig måte. Forumet er så bra som vi selv gjør det til...

Fredrik: Når det gjelder kommentaren min var den rettet mot formuleringen din " Hvor i alle verden har du dette ifra... jeg tror flere enn meg lurer på det" - Synes det var en unødvendig nedsettende måte å etterspørre kilder på. Siteringen var korrekt, og er viden kjent for de fleste som besitter litt kunnskap om E36 m3 som modell...

Så det siste mener du er viktig å få frem. Jeg tror faktisk ikke at denne uttalelsen fra Kalbfell er spesielt kjent idag. Når var det han kom med uttalelsen?... Det var vel for over 20 år siden i 1992 eller noe i den duren. Nei... jeg var ikke bevisst nedsettende mot staM, men jeg beklager hvis jeg ikke klarte å skjule at jeg ble temmelig overrasket over den informasjonen han kom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si målrettet bygget for et annet formål. E36 M3 var jo tross alt ganske suveren da den kom på markedet i 1992. Den var litt soft og GT-aktig i forhold til E30 M3, men du verden som den gikk i hendene på en med litt erfaring. E46 M3 er jo bare mer av det samme og den modellen blir jo i større og større grad hyllet for å være den siste skikkelige M3´en (spesielt CSL) blandt enkelte biljournalister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå så. Jeg skjønner ikke helt hvorfor E36 M3 skal være noe mindre "M3" enn E46 M3 derimot. Brede bakskjermer utgjør lite for opplevelsen bortsett fra på bilder, og ellers er de jo veldig like. Nyeste er jo klart best, men det burde den jo være også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, M3 GT er overhodet ikke representativ for E36 M3 som et eksempel på prisnivået… Du finner forøvrig M3 GT-modeller for 70-80.000 på det tyske markedet. Det tok meg ett sekund å finne en til 11.000 euro. Til sammenligning skiftet nettopp en E30 M3 Sport Evo hender for nærmere 850.000 i England, og på det tyske markedet har de bikket halvmillionen... før norske avgifter. En spesialmodell i begrensede eksemplarer (selv om selv denne ikke opplever noen særlig verdistigning) egner seg ikke for å forklare prisnivået på en generell modell, i dette tilfellet E36 M3.

E36 vil jeg beskrive som på en nedovergående kurve, av forskjellige årsaker – sist ut fordi E46 M3 er på vei ned i pris… bilen egner seg derfor dårlig som investeringsobjekt. Jeg vil egentlig fraråde folk å ta ditt tips om denne modellen som et godt kjøp til etterretning…

Det er faktisk den originale E36 M3 (spesielt cab) + GT (begge med S50B30 motor) som idag er mest verdt. Flere tilbys nå til over 30K Euro i Tyskland, men det er et spørsmål om de får dette (som du også påpeker i relasjon til optimistiske finn.no annonser). Normalnivået for fine E36 M3 eksemplarer ser ut til å ligge rundt 26K Euro... eller ca. 200000 kroner i Tyskland.

Akkurat som med E30 M3 kan man få E36 M3 mye billigere, men dette er egentlig ikke så veldig interessant i denne sammenhengen. Vi må i likhet med E30 M3 anta at en høyere pris på enkelte E36 M3 eksemplarer skyldes bedre biler i relasjon til hvor originale de er, kjørelengde, standard etc.

Jeremy Clarkson gjør forøvrig i en Top Gear episode fra juli 2010 et poeng ut av at nettopp den originale E36 M3 modellen har fått klassikerstatus med dertil verdistigning. Tradisjonen tro er allikevel ikke Richard Hammonds eksemplar mye å skryte av. Denne episoden er forøvrig et artig gjensyn med et par andre godbiler fra begynnelsen av 90-tallet... Mercedes-Benz 190E 2,3-16 og Ford Sierra RS Cosworth.

Forøvrig har selvfølgelig ikke noen M-biler hatt en jevn verdistigning siden de var nye (kanskje bortsett fra M1). Det er fine biler, men de er ikke som f.eks Ferrari F40. Akkurat som med E30 M3 hadde etterfølgeren først et reelt verditap for så å hente seg opp igjen. Vi skal imidlertid være klar over at E30 M3 var en temmelig dyr bil da den kom på markedet i 1986. Den kostet i Norge ca. 520000 kroner og dette tilsvarer ca. 1 million kroner i dagens pengeverdi. Det er sannsynlig å tro at noen i sakens natur må ha tapt mange penger på bilen før den igjen begynte å stige i verdi.

Dette er alminnelig og selvfølgelig er det også tilsvarende med E36 M3 selv om den modellen faktisk bare var marginalt dyrere i 1994 (som er det eldste året Skatteetaten opererer med). Den kostet ca. 800000 kroner og dette tilsvarer ca. 1,1 million kroner i dagens pengeverdi. E30 M3 har derfor helt klart vært en bedre investering mhp. på verdistigning enn E36 M3, men det er ingen tvil om at den originale E36 M3 har et godt potensiale for ytterligere verdistigning selv om den neppe noen gang kommer til å ta igjen E30 M3.

På den annen side kan E30 M3 bli for dyr også og da vil folk begynne å kikke etter alternativer og i den sammenhengen er det jo ikke helt usannsynlig at E36 M3 vil oppleve en økende interesse som igjen vil medføre verdistigning. Dette tror jeg er et sannsynlig scenarie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...