B.E.E. Skrevet Oktober 5, 2006 Share Skrevet Oktober 5, 2006 Hvis jeg setter inn en 3.0l m3 motor i en 97` modell E-36, kan jeg få dette godkjent, eller må jeg sette inn en 3.2 liter fra 97` eller nyere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Sunde Skrevet Oktober 5, 2006 Share Skrevet Oktober 5, 2006 I følge de opplysninger jeg har fått med andre på forumet her så er det vanskelig/umulig å få godkjent et motorbytte der motor er eldre enn bil. Er mulig det kanskje finnes noe smutthull som jeg ikke vet om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 ex Skrevet Oktober 5, 2006 Share Skrevet Oktober 5, 2006 Selv om motoren er identisk med med årsmodellen året før? Feks bil 89mod donormotor 88mod men 100% identisk med 89mod motor. Da det er miljøhensyn som gjør at en ikke skal bruke en gamlere motor er det ikke logikk i dette. Det heter også at "det nye kjøretøyet skal oppfylle utslippskrav som gjaldt den aktuelle bilen det året den ble registrert" Du har "hørt at" det ikke går, det er det vel mange som har(inkl meg), men er det noen som VET. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Oktober 5, 2006 Share Skrevet Oktober 5, 2006 Selv om motoren er identisk med med årsmodellen året før?Feks bil 89mod donormotor 88mod men 100% identisk med 89mod motor. Da det er miljøhensyn som gjør at en ikke skal bruke en gamlere motor er det ikke logikk i dette. Det heter også at "det nye kjøretøyet skal oppfylle utslippskrav som gjaldt den aktuelle bilen det året den ble registrert" Du har "hørt at" det ikke går, det er det vel mange som har(inkl meg), men er det noen som VET. Denne regelen gjelder kun ved motorendringer. Altså større motor enn den som satt der opprinnelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 ex Skrevet Oktober 5, 2006 Share Skrevet Oktober 5, 2006 Så du mener at om du har en E30 325 -90 så kan du sette i en -86 2,5 uten problem, mens om du skal bygge om til M30B35 så vil det gå med en -90 motor men ikke med en -89motor som faktisk er identisk. ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Oktober 5, 2006 Share Skrevet Oktober 5, 2006 Så du mener at om du har en E30 325 -90 så kan du sette i en -86 2,5 uten problem, mens om du skal bygge om til M30B35 så vil det gå med en -90 motor men ikke med en -89motor som faktisk er identisk.? Ja, mener man må dokumentere at motoren er nyere enn bilen ved en slik oppgradering. Men Gunnar vet nok mer enn meg om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 6, 2006 Share Skrevet Oktober 6, 2006 Jeg vet igrunnen ikke mer enn det BT skrev til meg som en generell regel, om at motor må være samme årsmodell som bilen eller nyere. Dette skal dokumenteres med chassisnummer/regnr. på bilen delene kommer fra. Jeg kan se om jeg finner ombyggingsgodkjenningen fra BT senere.. det var der det stod. Har hørt mange andre få samme beskjed. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plugg69 Skrevet Mai 15, 2011 Share Skrevet Mai 15, 2011 sparker liv i denne igjen.. noen som har svar? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Mai 15, 2011 Share Skrevet Mai 15, 2011 Jeg har godkjent min 89 e30 med en 2.7 liter fra 87, det var ingen spørsmål om utslipp. I søknaden argumenterte jeg med at bilen min var unntatt fra katalysatorkravet og at det derfor ikke var noen nevnbar forskjell i utslipp på en 87 og 89 modell motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Mai 15, 2011 Share Skrevet Mai 15, 2011 Ja. Det stemmer det at du må dokumentere at motor er nyere for å oppfylle avgasskrav, altså nyere eller samme prod. Du får ikek godkjent eldre motor pga avgasskravene endres år til år og da ingen krav for at eldre oppfyller nyere krav. MEN du kan ta en tur til et laboratorium og ta en syklus test på avgassen for å sjekke om det går, og DA fåru godkjent, men dette koster jo ett øye, en testikkel og 7\8 av leveren din EDIT: han over meg snakker om krav før katalysator, og før det så ere ingen store problemer med motorårsmodell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plugg69 Skrevet Mai 15, 2011 Share Skrevet Mai 15, 2011 problemet mitt er 95 m3 3,0 i 97mod 318 touring;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå