Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordelen med brede dekk er bedre kjøre- og bremseegenskaper når det er brøyta. Tynne gir fordeler når det for eksempel er slaps. Så er det egentlig opptil hver enkelt å vurdere hva slags vinterveier det er der en bor, og velge deretter.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg hadde 195/65-15 vinterdekk på min 1997 E36 323i og jeg har 195/65-15 vinterdekk på min nåværende 2003 E46 318dT. Hvorfor ikke prøve et kompromis... 205/55-16... :wink:

Skrevet

For å få grep på snø/is er det teoretisk sett en fordel å ha så tynne dekk som mulig, trykk er jo kraft/areal, og hvor tynnere dekket er det mindre blir arealet og dermed større blir kraften eller grepet. Gamle bobler med 125-88/15 eller hva det var kjørte jo på vinteren med sommerdekk omtrent. Kan sammeligne farten og kontrollen man har på isen med skøyter på banen kontra sko.

Skrevet
For å få grep på snø/is er det teoretisk sett en fordel å ha så tynne dekk som mulig, trykk er jo kraft/areal, og hvor tynnere dekket er det mindre blir arealet og dermed større blir kraften eller grepet. Gamle bobler med 125-88/15 eller hva det var kjørte jo på vinteren med sommerdekk omtrent. Kan sammeligne farten og kontrollen man har på isen med skøyter på banen kontra sko.

For alt for mange år siden hadde vi en Ford Fiesta 1.1 "Bravo" og den hadde 130/70-13 vinterdekk... den kom faktisk frem hvor det skulle være... :lol:

Skrevet
Jeg har 15" vinterdekk med 185 bredde på min 328. Bilen føles både vinglete og ustabil. Kommer nok til å satse på noen bredere dekk neste gang.

Her er det nok andre ting som spiller inn,feil innpress,type dekk,pigg/u.pigg,forstilling og div.

Det kommer nok av profilen! Er vel 65 profil på de og da det er ikke det samme som 225/45-17 akkurat.

Stemmer at det er 65 profil på de ja..

Skrevet

Vel, min erfaring med 225*45*17 på E90... er ikke veldig positiv, men så har idioten satt på Nankang også, som jeg ikke har mest tiltro til.

:roll:

For problemet med brede dekk, er at de blir liggene oppå snøen og spinne, tynnere dekk graver seg mer ned.

Men det spørs jo på geografiske forhold også selvsagt...

:wink:

Men man ofrer endel fremkommelighet er mitt inntrykk.

Skrevet

Blir ikke helt det samme vil jeg påstå. Du kan jo ikke skøyte med bilen slik du kan med bena. For å sette det på spissen kan man tenke seg Monstertruck-dekk kontra sykkeldekk på en bil. Hva tror gir best stoppe-egenskaper?

Et annet moment, er farten. Skal du "tygge" deg opp en fjellside er det ballongdekk med lite luft som gjelder. Skal du kjøre i 80 på slaps, ville de samme dekkene være ubrukelige.

Rallybiler bruker smale dekk da det gir mindre motstand og bedre styring i snø. Med andre ord, det kommer helt ann på...

Skrevet

Da har jeg kjørt noen uker på michelin X-ice i 225/45/17. Kontra Continental contact3 i 195/65/15 er konklusjonen at de er mye bedre på tørr asfalt, marginalt bedre på snø og is, og noe verre på våt asfalt og slaps.

Siden det ser så mye bedre ut, så er det totalt sett verdt det. :wink:

Skrevet
Gamle bobler med 125-88/15 eller hva det var kjørte jo på vinteren med sommerdekk omtrent. Kan sammeligne farten og kontrollen man har på isen med skøyter på banen kontra sko.

Offtopic:

Ehmm... Kan framkomligheten til bobla ha noe med at det er en lett bil, kombinert med motoren bak bakhjulene samt LITE pulver?

Topic:

Bilen til dama (e46 316i) ruller på nokian 205/50-17 på vinteren....

Funker knallbra syntes nå jeg.... er vandt med å kjøre med 185/65-15 ol, men vil ikke si at såpass breie vinterdekk er noe spesielt dårligere.....

Moralen må vel være:

Er det glatt så er det glatt.... Samma pokker om man kjører 4x4, bmw eller no ana....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...