Chriso Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Fordelen med brede dekk er bedre kjøre- og bremseegenskaper når det er brøyta. Tynne gir fordeler når det for eksempel er slaps. Så er det egentlig opptil hver enkelt å vurdere hva slags vinterveier det er der en bor, og velge deretter.
Fredrik Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Jeg hadde 195/65-15 vinterdekk på min 1997 E36 323i og jeg har 195/65-15 vinterdekk på min nåværende 2003 E46 318dT. Hvorfor ikke prøve et kompromis... 205/55-16...
Quattrokiller Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 For å få grep på snø/is er det teoretisk sett en fordel å ha så tynne dekk som mulig, trykk er jo kraft/areal, og hvor tynnere dekket er det mindre blir arealet og dermed større blir kraften eller grepet. Gamle bobler med 125-88/15 eller hva det var kjørte jo på vinteren med sommerdekk omtrent. Kan sammeligne farten og kontrollen man har på isen med skøyter på banen kontra sko.
Fredrik Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 For å få grep på snø/is er det teoretisk sett en fordel å ha så tynne dekk som mulig, trykk er jo kraft/areal, og hvor tynnere dekket er det mindre blir arealet og dermed større blir kraften eller grepet. Gamle bobler med 125-88/15 eller hva det var kjørte jo på vinteren med sommerdekk omtrent. Kan sammeligne farten og kontrollen man har på isen med skøyter på banen kontra sko. For alt for mange år siden hadde vi en Ford Fiesta 1.1 "Bravo" og den hadde 130/70-13 vinterdekk... den kom faktisk frem hvor det skulle være...
Evopower Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 kjører 175/70-14" på min e28 og har ikke stått fast en eneste gang!
NyborgRacing Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Har 235/40/17 på min 328 å dette er ikke noe problem minders det er sporette vei, da blir de litt brede å du blir liggende å ride på kantene
///Magnus Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Kjørte med 225/40-18 forrige vinter. Kjører med det samme nå. Nada problem. Også er det jo et pluss at bilen ikke ser ut som en Fiat Panda...
B.E.E. Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Jeg har 15" vinterdekk med 185 bredde på min 328. Bilen føles både vinglete og ustabil. Kommer nok til å satse på noen bredere dekk neste gang. Her er det nok andre ting som spiller inn,feil innpress,type dekk,pigg/u.pigg,forstilling og div. Det kommer nok av profilen! Er vel 65 profil på de og da det er ikke det samme som 225/45-17 akkurat. Stemmer at det er 65 profil på de ja..
Ron Jeremy Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Vel, min erfaring med 225*45*17 på E90... er ikke veldig positiv, men så har idioten satt på Nankang også, som jeg ikke har mest tiltro til. For problemet med brede dekk, er at de blir liggene oppå snøen og spinne, tynnere dekk graver seg mer ned. Men det spørs jo på geografiske forhold også selvsagt... Men man ofrer endel fremkommelighet er mitt inntrykk.
Chriso Skrevet November 13, 2006 Skrevet November 13, 2006 For å få grep på snø/is er det teoretisk sett en fordel å ha så tynne dekk som mulig, trykk er jo kraft/areal, og hvor tynnere dekket er det mindre blir arealet og dermed større blir kraften eller grepet. Gamle bobler med 125-88/15 eller hva det var kjørte jo på vinteren med sommerdekk omtrent. Kan sammeligne farten og kontrollen man har på isen med skøyter på banen kontra sko. Blir ikke helt det samme vil jeg påstå. Du kan jo ikke skøyte med bilen slik du kan med bena. For å sette det på spissen kan man tenke seg Monstertruck-dekk kontra sykkeldekk på en bil. Hva tror gir best stoppe-egenskaper? Et annet moment, er farten. Skal du "tygge" deg opp en fjellside er det ballongdekk med lite luft som gjelder. Skal du kjøre i 80 på slaps, ville de samme dekkene være ubrukelige. Rallybiler bruker smale dekk da det gir mindre motstand og bedre styring i snø. Med andre ord, det kommer helt ann på...
Analex Skrevet November 13, 2006 Skrevet November 13, 2006 Er spent på mine 215/55/16 nankang piggdekk.. har ikke fått brukt bilen noe på vinterføre pga. div. verkstedbesøk.
verticalescape Skrevet November 17, 2006 Skrevet November 17, 2006 på e34 har jeg kjørt med nokian hakkapelitta 4, 205/55/16 beste dekkene jeg har hadd bakdekka er på tredje sesongen nå, og mangler kanskje 3-4 pigg, er trollkjørt fra dag en
hagenisse Skrevet November 17, 2006 Skrevet November 17, 2006 Da har jeg kjørt noen uker på michelin X-ice i 225/45/17. Kontra Continental contact3 i 195/65/15 er konklusjonen at de er mye bedre på tørr asfalt, marginalt bedre på snø og is, og noe verre på våt asfalt og slaps. Siden det ser så mye bedre ut, så er det totalt sett verdt det.
surbotaab Skrevet November 17, 2006 Skrevet November 17, 2006 Gamle bobler med 125-88/15 eller hva det var kjørte jo på vinteren med sommerdekk omtrent. Kan sammeligne farten og kontrollen man har på isen med skøyter på banen kontra sko. Offtopic: Ehmm... Kan framkomligheten til bobla ha noe med at det er en lett bil, kombinert med motoren bak bakhjulene samt LITE pulver? Topic: Bilen til dama (e46 316i) ruller på nokian 205/50-17 på vinteren.... Funker knallbra syntes nå jeg.... er vandt med å kjøre med 185/65-15 ol, men vil ikke si at såpass breie vinterdekk er noe spesielt dårligere..... Moralen må vel være: Er det glatt så er det glatt.... Samma pokker om man kjører 4x4, bmw eller no ana....
Terje325i Skrevet November 17, 2006 Skrevet November 17, 2006 175/70 14 tror det skal funke bra på e30`en
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå