Gå til innhold

Noen som har testet Audi TT ?

Bimmerhansen
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som hadde solgt best, focus st med forhjulstrekk, eller en med bakhjulstrekk.

Lurer også på hvilken av disse to man hadde kjørt raskest rundetider med.

Det er vel ikke noe å lure på iom. at en bil med bakhjulstrekk har fysikkens lover på sin side, men hvis en Focus skulle hatt bakhjulstrekk ville den også ha blitt betydelig dyrere... og det går ikke i det markedet Focus er konstruert for. Poenget med forhjulstrekk er ikke at f.eks Ford mener at det teknisk er den beste løsningen... poenget er at det er betydelig billigere å produsere. Når det er nevnt er faktisk Ford den av bilprodusentene som har gjort mest for å få biler med forhjulstrekk til til å ha fornuftige kjøreegenskaper... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nå vet ikke jeg så mye om kostnader med å bygge bil, men så jævla mye dyrere å byggebakhjulstrekk kan det vel ikke være?

Det er betydelig dyrere med en layout der man må føre drivverket bakover mot en bakaksel og ut til hjulene enn å konstruere motor, gearkasse, drivverk og styring i en enhet... og som kan monteres i en operasjon. I tillegg gir forhjulstrekk bedre muligheter for mer plass til pasasjerer og gods. Motoren monteres normalt på tvers med gearkassen delvis ved siden av motoren og man slipper dermed en drivakseltunell gjennom bilen med alt hva det betyr for benplassen i baksetet og mellom forsetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi nå allikevel er sporet av fra TT og snakker forhjulstrekk;

Har dere prøvd SAAB Viggen noen gang? Da snakker vi bil som stikker av ved akselerasjon...

Trass stivere oppheng og foringer sporer den så veldig at du må holde i rattet til du blir helt hvit over knokene :shock:

På det området synes jeg faktisk at TT er "grei" til å være forhjulstrekk tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder faktisk med å prøve en ganske alminnelig Ford Mondeo av siste utgave... den modellen har betydelig bedre kjøreegenskaper enn mange tror... bare litt synd at den har et så kjedelig image... :roll:

Og er det noen som kjører hardt på veiene, så er det fedre med fullastet Passat eller Octavia diesel. Pokker som det kan gå unna. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det noen som kjører hardt på veiene, så er det fedre med fullastet Passat eller Octavia diesel. Pokker som det kan gå unna. :shock:

Ja... det har jeg også observert. Spesielt norske barnefamilier på ferie i Danmark er beryktet for grazatkjøring mellom turistfellene med bilene fulle av unger og feriebagasje. Iht. avisen Jyllandsposten er selv rutinerte danske ukependlere på vei hjem en fredag ettermiddag sjokkerte... og det sier ikke lite for de kjører som svin uansett vær og føreforhold... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål her som kan oppklare alt om Audi TT er en dårlig eller bra bil!

Tror dere at de prøver å lage biler som er mest mulig strømlinjeformet? Med lavest mulig luftmotstand. Eller at dette kan gi negative bivirkninger som dårlig stabilitet?

Problemet med Audi TT er nettopp designet. Den er for strømlinjeformet. Akkurat som en flyvinge og vil løfte seg selv ved høyere hastighet. I tillegg vil formen gjøre den ustabil. Bilprodusenter lager ikke for strømlinjeformete biler av nettopp denne grunnen.

Hjulopphenget i Audi TT er også alt for dårlig. Det holder bra i Audi A3 og Golf 3 men for en sporstbil er det alt for dårlig.

Vektfordelingen er også dårlig.

Firhjulsdrift systemet er elendig!!

Fredrik: se banetester av TT på Fifthgear så ser du hvor dårlige den er i forhold til andre biler i samme klasse. WWW.finalgear.com

Audi TT er kanskje en kjøremaskin for de som ikke har peiling men ikke for de som har litt. Hadde du satt på skikkelige hjul og fjæring og støtdempere på den E36 323i'en din hadde den blitt mye bedre Fredrik.

Det som er så fint med BMW er at de er laget riktig i grunnkonstruksjon som kjøremaskiner. Det finnes ikke en eneste Audi som er det. Bortsett fra Audi R8 men det er en Lamborghini ikke en Audi. Sett på skikkelig hjul og senkesett på hvilke som helst BMW og man har en bil som oppfører seg som en ordentlig GT bil på veien.

Veldig synd at Oae forsvinner herfra. Han var en av veldig få med litt teknisk kunnskap og erfaring her inne etter min mening.

R32 er heller ikke en bedre bil enn 130i (to biler som egentlig ikke kan sammenlignes) men folk har større forventninger til en BMW. BMW'en er nok mye mykere i understellet og er ikke en så sportslig utgave som R32. Blir bedre å sammenligne med en ekte M utgave av 1-serien som muligens kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål her som kan oppklare alt om Audi TT er en dårlig eller bra bil!

Tror dere at de prøver å lage biler som er mest mulig strømlinjeformet? Med lavest mulig luftmotstand. Eller at dette kan gi negative bivirkninger som dårlig stabilitet?

Problemet med Audi TT er nettopp designet. Den er for strømlinjeformet. Akkurat som en flyvinge og vil løfte seg selv ved høyere hastighet. I tillegg vil formen gjøre den ustabil. Bilprodusenter lager ikke for strømlinjeformete biler av nettopp denne grunnen.

Hjulopphenget i Audi TT er også alt for dårlig. Det holder bra i Audi A3 og Golf 3 men for en sporstbil er det alt for dårlig.

Vektfordelingen er også dårlig.

Firhjulsdrift systemet er elendig!!

Fredrik: se banetester av TT på Fifthgear så ser du hvor dårlige den er i forhold til andre biler i samme klasse. WWW.finalgear.com

Audi TT er kanskje en kjøremaskin for de som ikke har peiling men ikke for de som har litt. Hadde du satt på skikkelige hjul og fjæring og støtdempere på den E36 323i'en din hadde den blitt mye bedre Fredrik.

Jeg gir deg rett i at Audi TT har et utvendig design som skaper et løft (akkurat som på en flyvinge... som er et godt eksempel du bruker), men det gjelder sannelig biler som f.eks Porsche 911 og Bugatti Veyron også. Audi´s fatale fadese var først og fremst at vingen bak ikke var standard da bilen kom på markedet... det viste for alle at Audi ikke hadde gjennomført tilstrekkelig med høyhastighetstester. Ergo designer bilprodusentene biler med en form mer eller mindre som Audi TT (Alfa Romeo Brera, Bentley Continental GT, Chrysler Crossfire, Nissan 350Z), men de tar de nødvendige forholdsregler og sikrer at designet samtidig skaper en tilstrekkelig mengde downforce.

Bildesign er alltid et kompromis mellom forskjellige tekniske behov og visjoner. Audi TT ble i sin tid kritisert for å være et resultat av for mye industrielt design og for lite følelser, men designet har uten tvil samtidig sementert Audi´s posisjon blandt premium bilprodusentene. Dette var Audi´s primære mål med TT... og de fleste vil i dag mene at Audi lykkes med strategien. Audi TT var i utgangspunktet imidlertid ikke en sportsbil... kanskje mer en caféracer... der designet var det viktigste. Folk flest misforsto dessverre budskapet og dermed ble TT gjort til mer enn den var og kunne leve opp til når grunnkonstruksjonen var en Golf IV. Modellen ble med andre ord et offer for dens egen suksess. Det finnes andre tilsvarende eksempler i bilhistorien (uten sammenligning forøvrig)... Porsche 924, Lamborghini Miura etc.

Min 1997 E36 323i hadde et helt nytt og originalt M-Tech understel montert av BMW her i Århus. Bilen sto på nye originale 7x16 BMW Ellipsoid-Styling 46 felger med nye Continental SC II 205/55-16 dekk. Allikevel vil jeg mene at den originale Audi TT med 180 HK (uten Quattro) var betydelig mer interessant å kjøre tiltross for at den hadde forhjulstrekk. Jeg har forøvrig aldri hatt turboaversjoner... en av de fineste og beste bilene jeg kjenner til er Porsche 931... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 years later...

En kompis av meg begynte med en std TT med 180 hk....oppgraderte senere til nye modellen med 200 hk og oppgraderte nå senest til TTRS med 340 hk. Han har i allefall vært fornøyd med TT'ene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! skjønner ikke åssen jeg kom inn på denne tråden.. men alltid morsomt å lese andres uhyre sterke meninger om biler ;)

Når man har nesten 30 års erfaring med diverse interessante biler og er litt over normalt bilinteressert er det nesten umulig ikke å ha sterke meninger om biler. Jeg var forøvrig en av de aller første som kjørte Audi TT på norsk jord.

Personlig vil jeg heller lese/lytte til en biljournalist eller bilinteressert som har klare og tydelige meninger enn det motsatte. Jeg legger iallefall ikke to fingre i mellom når det gjelder hva jeg mener, men jeg har ikke alltid rett i mine meninger. Derfor er et forum som dette helt genialt... iallfall når vi har skikkelige meningsutvekslinger og ikke bare tullball... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...