Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
":sybf0ft9]

Autofil hadde en artig greie ang utslipp.

En Ferrari / Aston Martin / annen superbil slipper jo i utgangspunktet kanskje ut en del CO2, men hvor langt kjører en slik bil i året? KUN på sommeren, stort sett når det er pent vær. Altså burde disse bilene gått NED i pris med tanke på det totale utslippet i løpet av et år, i forhold til en Avensis som kjører unger til barnehage, frem og tilbake til jobb hver dag hele året, til hytta, på bilferie +++

Litt vanskelig å lage en lov som skal ta hensyn til alt da. Folk som har råd til desse bilene tåler nok avgiftsøkningen. De har som regel også råd til å fylle tanken.

For å ta et lignende eksempel som ditt, så leste jeg at det totale utslippet til en Prius (hybridbil) fra den er ny til den blir vraket, inkludert utslippet som kommer av produksjonen, så er det større en hos for eksempel en Jeep Cherokee.

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
":11dvwowo]

Litt vanskelig å lage en lov som skal ta hensyn til alt da. Folk som har råd til desse bilene tåler nok avgiftsøkningen. De har som regel også råd til å fylle tanken.

Det er jo ikke værre enn å putte avgiftene på bruk(drivstoff/årsavgift), istedenfor å ha en sinnsyk engangsavgift.

Men vent - vi har jo allerede en masse avgifter på drivstoff - ja, ja... er vel bare å putte på mer :-)

Men altså for å gjenta meg sev. Det mest horrible med de nye avgiftene er en ommlagte Hk avgiften. Biler med mer enn 177 Hk får en enormt progressiv avgift for hestekrefetene på toppen. Her tror jeg det er en 50% økning fra tidligere. En ren luksusavgift som ikke har NOENTING med miljø å gjøre.

Skrevet

For å ta et lignende eksempel som ditt, så leste jeg at det totale utslippet til en Prius (hybridbil) fra den er ny til den blir vraket, inkludert utslippet som kommer av produksjonen, så er det større en hos for eksempel en Jeep Cherokee.

Verden vil bedras og i politikken er hukommelsen særdeles kort. Jeg har skrevet om dette før, men jeg hørte en mer eller mindre tilsvarende historie på slutten av 80-tallet. Partiet "Die Grünen" ("De Grønne" og Tysklands svar på SV... eller faktisk enda lengre til venstre) hadde akkurat vunnet delstatsvalget i Hessen. Partiets viktigste parole for valget var forøvrig en begrensning av fartsgrensen på Autobahn... for miljøets skyld, men selvfølgelig mest som et symbolsk poeng. Og poenget var å markere motstand mot... og et alternativ til "pengefolket" med miljøfientlige biler som f.eks BMW, Mercedes-Benz og Porsche (les: store bensinslukende motorer). Vel... disse "grønne" menneskene er like "primitive" som alle oss andre så de leker også best med folk som er sånn nogenlunde som dem selv... ergo kjørte de nesten alle sammen rundt i en Citroën 2CV (som var en slags motebil for sosialistene på denne tiden). Denne bilen er som kjent litt "enkel" i konstruksjonen og motoren er liten... knapt 650 cm3 fordelt på to sylindre... og dermed brukte den lite med bensin og derfor var den vel også miljøvennlig. Trodde disse venstreradikale dårene... inntill BMW fremskaffet bevis for at én (1) Citroën 2CV faktisk hadde et CO2 utslipp tilsvarende 12 stk. BMW E32 750i... ... Jeg behøver vel ikke å nevne at det i dag er fri fartsgrense på store deler av Autobahnnettet i Hessen... :wink:

Citroën 2CV

2cv.jpg

Skrevet
den nye X5'en vil koste ca 900.000 kr med minste dieselmotor ribbet for utstyr. Ikke engang luftfjærer får man med.

Husk også at Dieselprisene garantert vil kravle opp etterhvert som etterspørslen blir større, og det vil den bli i og med at dieselbiler favoriseres så til de grader.

Jeg syns alle biler i hele verden kan koste akkurat det samme. 100.000 kr. Så kan de som vil kjøre hyggelige miljøbiler gjøre det og så kan jeg kjøre en tysk bil med en stor og veldig kraftig V8/V10/V12 :D

Får kun luftfjæring bak på den nye X5'en, ikke foran!

Diesel prisene vil nok skyte i været ja, fatter signerte på en 320Da igår, og mange med ham...

Så det lureste hadde nok vær tå kjøpt en heftig bensin bil før dette trer i kraft.

:roll:

Når det er sagt, diesel som miljøbil... diesel og utslippet dens forurenser mer lokalt enn hva en bensin bil gjør.

Så man kan nok forvente en miljøavgift på dieselbiler fra den talentløse rødgrønne regjeringen i størrelse orden mellom 7-10.000.- tenker jeg.

Kan vi få en annen regjeringen ved neste veiskille, værsåsnill.. stem altså ikke på de nåværende idiotene!

Spyr av den dritten vi har til å regjere nå!

Skrevet

Merker allerede nå tendensen. Flere som går ut i media og snakker om hvor håpløst forurensende dieselbiler er og at de nye avgiftene er helt feil. Her skulle man ha satset på biodrivstoff osv. Dette betyr helt sikkert at det ganske snart blir innført en ekstra miljøavgift på diesel eller at dieselbiler får en diffrensiert årsavgift eller lignende. Å tro at man kan slippe billigere unna med noe som helst her i Norge er som å tro på julenissen og at rudolf er rød på nessen fordi han har vært på fylla.

Skrevet

Det er feil å si at det ikke gjør noe at enkelte biler er blitt dyrere fordi den har vi ikke råd til uansett. Det er noe som heter å kjøpe bruktbil, derfor er disse avgiftene en katastrofe. Disse dieselbilene som er blitt billigere er vel stort sett uatuelle for en BMW elsker. De dyre forurensende bilene hadde allerede en urettferdig stor straffeskatt fra før med hk/kubikk/vekt avgift. Uansett avgifter gjør driftsutgifter/serviceutgifter på raske biler det slik at de aller fleste velger motorsvake biler, dermed har slike avgiftsøkninger svært lite for seg, eneste målet er å straffe de som velger en kraftig motor, selv om det i praksis har ingenting å si for miljøet fordi det er så få. Ser man på bilparken i Tyskland vil man oppdage at de aller fleste bilene er miljøvennlige selv om prisene på "drømmebiler" er lav. At dette bare handler om penger får man jo bekreftet når man nå snakker om differensiert årsavgift der dieselbilene som nå fikk avgiftsletten vil få HØYERE årsavgift fordi de forurenser mer lokalt. For meg vil det hele livet handle om å kjøpe bruktbil, derfor er nybilprisen på f.eks 530i viktig, og den blir jo selvsagt dyrere :cry:

Skrevet

Verden vil bedras og i politikken er hukommelsen særdeles kort. Jeg har skrevet om dette før, men jeg hørte en mer eller mindre tilsvarende historie på slutten av 80-tallet. Partiet "Die Grünen" ("De Grønne" og Tysklands svar på SV... eller faktisk enda lengre til venstre) hadde akkurat vunnet delstatsvalget i Hessen. Partiets viktigste parole for valget var forøvrig en begrensning av fartsgrensen på Autobahn... for miljøets skyld, men selvfølgelig mest som et symbolsk poeng. Og poenget var å markere motstand mot... og et alternativ til "pengefolket" med miljøfientlige biler som f.eks BMW, Mercedes-Benz og Porsche (les: store bensinslukende motorer). Vel... disse "grønne" menneskene er like "primitive" som alle oss andre så de leker også best med folk som er sånn nogenlunde som dem selv... ergo kjørte de nesten alle sammen rundt i en Citroën 2CV (som var en slags motebil for sosialistene på denne tiden). Denne bilen er som kjent litt "enkel" i konstruksjonen og motoren er liten... knapt 650 cm3 fordelt på to sylindre... og dermed brukte den lite med bensin og derfor var den vel også miljøvennlig. Trodde disse venstreradikale dårene... inntill BMW fremskaffet bevis for at én (1) Citroën 2CV faktisk hadde et CO2 utslipp tilsvarende 12 stk. BMW E32 750i... ... Jeg behøver vel ikke å nevne at det i dag er fri fartsgrense på store deler av Autobahnnettet i Hessen... :wink:

Haha, sånn er det vel over alt.

Jeg mener at det må vel være mer miljøvennelig å kjøre med kraftverket i bilen (bensin- / dieselmotor), enn f.eks å kjøre på strøm som er produsert langt unna, med effekt-/energitap gjennom strømledninger osv. Om da i tillegg denne strømmen kommer fra et kullkraftverk nedover i Europa så blir det vel ikke bedre av det.

De maser jo hele tiden på at vi skal bruke mindre strøm, hvordan i all verden kan de da sitte å forsvare elbiler? :roll:

Det ideelle ville vel vært et kjernekraftverk i hver bil? (Sett at det var 100% trygt da...)

Skrevet

Kanskje det er fra denne Peugeot har hentet designet til sine siste biler? :)

Kan ikke fordra designet på de nye peugeotene... Ser ikke direkte bra ut med en meter overheng foran framhjula, og 5 cm overheng bak...

Skrevet
":3qrscg71]Kanskje det er fra denne Peugeot har hentet designet til sine siste biler? :)

Kan ikke fordra designet på de nye peugeotene... Ser ikke direkte bra ut med en meter overheng foran framhjula, og 5 cm overheng bak...

Hallo... slik var designet på 50-tallet... :roll:... Mercedes-Benz tar imidlertid prisen for den cooleste ekvipasjen som noen gang har kjørt på offentlige veier. Mercedes-Benz Transporter for W198 300 SLR hadde en topphastighet på 170 Km/t... alt for at Sterling Moss & Co kunne vinne flere løp... :P

W198.jpg

140139.1-lg.jpg

Skrevet
Dere vet at ku-promp o.l utgjør en større risiko for miljøet enn eksos utslipp fra bil og fly? :wink:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143742

Nei, fjern hele engangsavgiften og behold kun momsen. Er mer enn bra nok det. Så kan vi lage en ku-avgift istedet :lol:

Flott! der var den artikkelen!

Har fortalt folk om det, men husket ikke hvor jeg hadde lest det.

Takker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...