Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg en 2002 modell 320 diesel touring med automat som har gått 115000 km. Har lest flere steder at den skal være veldig snill på dieselforbruket. Nå har jeg hatt den i ca 14 dager og synes den er alt annet enn snill. Dvs. i følge computeren så har den et forbruk på 0,82 i byen og 0,47 på rolig landeveikjøring. Hadde det stemt hadde jeg vært fornøyd. Når jeg måler ved å nullstille trippteller ved fylling og måler igjen ved neste fylling regner jeg meg fram til at den hadde ett forbruk på 1,33 (!) i byen og 0,7 på landevei. Jeg er ikke tung på gassen. . . I boka står det at den skal bruke 0,55 på landevei , 0,99 i byen og 0,7 i snitt.

Er det noen andre her som har samme bil og har erfaringer med forbruket? Er det veldig høyt? Noen gode ideer om hva evt. grunnen til dette kan være? Er ikke computeren normalt pålitelig, synes den viste litt vel stor misvisning.

Skrevet

Dieselforbruket er naturligivis alt for høyt og du bør absolut ta bilen inn på service hos BMW hurtigst mulig før du soter til hele systemet.

• 3 months later...
Skrevet

Hei igjen.

Jeg har nå hatt bilen inne hos 2 bmw-verksteder. Der har de kjørt diagnose på bilen og begge har fått opp samme feil: "Glødeplugg, activation interrupted" på sylinder 1, 2 og 4. Ingen visste helt hva dette betyr, men begge verksteder sier i ettertid at den feilen ikke er noe å bry seg om, etter at de har undersøkt det med andre. Det skulle visst ikke ha noe å gjøre med mitt problem. Videre mener de at jeg (de) evt. bare må begynne å feilsøke for å finne ut hva det høye forbruket og misvisningen mellom hva computeren viser og hva jeg måler manuellt.

Nytt spm. ang. misvisningen. Ved siste tankfylling hadde jeg kjørt 66 mil. 38 av disse er landevei/motorvei ved 80-100 km/t. De siste 28 milene er bykjøring i Oslo. Lite kø-kjøring. Jeg fyller opp 58 liter. Ett forbruk på 0,87. Jeg føler dette er for mye. Computeren sier at det er brukt 0,64(?!). . Det er jo en misvisning på ca 35%.

Hadde det stemt med hva computer viser hadde jeg vært veldig fornøyd :D. Det hadde og vært mer i tråd av hva jeg hadde forventet meg og lest i tester om denne bilen. Har og kjørt 30 mil bare motorvei. Da målte jeg den til 0,62, noe jeg er fornøyd med, men computer viste 0,47....igjen ca 30% misvisning.

Er det noen her som har samme bil (eller andre typer for den saks skyld) og vil sjekke om computeren har en stor misvisning, eller har noen erfaringer eller tanker om hva dette kan skyldes, så hadde jeg vært takknemlig for det.

Skrevet

Hei, jeg har lik bil som er gått 130000 km, fungerer veldig bra og går veldig godt, men jeg har det motsatte problemet med min, computeren synes jeg viser altfor mye, ligger som regel på 0.8- 0,9 gjennomsnitt- synes det og høres mye ut. Men når jeg målte den på ferie ifjor, så fikk jeg den til og bli 0,59 i gjennomsnitt. Men forbuksmåleren under turtelleren syne jeg og alltid ligger litt vel høyt. Bare jeg rører på gassen litt, så viser den fort over en liter :shock:

Men ligger ingen feil lagret på min heller. Skal jo ligge på ca0,5-0,6 står det.

Skrevet

Min har brukt litt mer nå gjennom vinteren pga webastoen.

Kjørecomputeren viser det bilen bruker, ikke det webastoen sniker til seg.

Den starter når det er lavare en +8 grader.

Kan det være noe sånt? at webastoen bruker unødig mye om du har det da? jeg er sikkert ute på vidda med svar her men, prøver fordet :o

Skrevet

Jeg har webasto ja, men den har jeg ikke brukt fordi jeg sjelden vet når jeg drar om morgenen :wink: . Og fordi jeg ikke kjører så lange avstandene av gangen. Har jo hørt at varmetid=kjøretid for at ikke batteriet skal ta kvelden. Jeg har tenkt i de tanker at den har vært synderen, men har ikke hørt webastoen gå når jeg stanser bilen.

Skrevet

Ser at det siste forbruket ditt er på 0,87, ikke helt ille me tanke på at du kjører automat, og mange mil i by. Har selv en 320 D, forbruket varierer veldig etter hvordan man behandler gasspedalen.

Mange ting som kan spille inn da, takboks, vinterdekk, klimaanlegg, kjørestil, webasto osv osv...

Skrevet

Når boka sier at den skal ha forbruk på 0,7 på blandet kjøring. Regner med at det menes 50/50 by/land. Så synes jeg at 0,87 på 75% landevei og 25% by (ca.) er i overkant. Som sagt så kjører jeg rolig for å teste forbruk store pådrag. Ved landevei ligger jeg mest på cruisekontrollen. Har ingen takboks, vinterdekk osv. Er klar over at det har med kjørestil å gjøre, men det har ikke noe med den store misvisningen å gjøre :)

Skrevet

Har latt meg fortelle at webastoen ligger og varmer kjølevannet når tempen kommer under ca 8 grader. og det er enda om du ikke har stilt den inn på klokkeslett og grader som du ønsker i bilen.Så når du setter fra deg bilen er den jo varm og webastoren er slått av. Men når bilen er blitt kald starter webastoren for å holde en lunk i kjølevannet på bilen.Når tempen er oppe igjen i kjølevannet ditt vil webastoren stoppe igjen. Ja du skjønner nok hva jeg mener. Men ikke skyt meg om jeg er på viddene her, det er bare noe jeg har hørt.

Skrevet

Uten webasto hadde det tatt veldig lang tid å få varm disse motorene.Den er jo aktiv uanset om du har mulighet til å styre den via kjørekomp .Den dagen den ikke lenger starter vil du merke det.

Skrevet

Når det gjelder webastoen så glemte jeg å nevne at den ikke har virket før inntil kort tid siden. Styringsenheten var nemlig gåen. Har ikke merket noen stor forskjell i forbruk/misvisning før eller etter rep av den. Jeg har brukt den bare et par ganger etter det og da hører jeg godt at den er i gang. Har aldri hørt den utenom dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...