Gå til innhold

Hvem var først? BMW eller Mercedes?

-Martin-
 Share

Anbefalte innlegg

Grunnen til at Tysk bilindustri har blitt så stor er tror jeg fordi det har vært så ingenør-topptunge bedrifter, har alltid levert et teknisk bra produkt som har vært veldig saklige og samtidig laget for fart og autobahn.

Har blitt litt vel mye Krusseduller og new-edge eller hva det heter i det siste fra den kanten.

"Engineering no cost" var jo parolen for Mercedes-Benz i perioden 1940-80, men på 90-tallet gikk det galt. Mye tyder imidlertid på at Mercedes-Benz nå endelig har funnet tilbake til kunsten å produsere til en bestemt standard og ikke til en pris. Dagens W221 er en fantastisk fin konstruksjon og uten tvil f.eks E65 teknisk overlegen på de fleste områder... også kjøredynamisk. Designet er helt klart retro-innspirert der f.eks hjulskjermene på en måte er montert utenfor selve karosseriet i likhet med W186/W189... som var den første s-klassen. Designet er nok ikke for alle, men sofistikert og elegant er det utvilsomt.

MercedesS-klasse1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nye s-klassen ser jo ganske bra ut den. Laaaangt bedre enn sjuer'n iallefall.

det er fordi det var bønna farge inni på bimmern, ser ut som råttent tre på dashen. Eller ikke så ille da, men den fargen trakk ned helhetsinntrykket for min del da. Merca var jo heller ikke dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var lekker! Dette er vel bilen som har intr. jeg postet bildet av i trådstarten ?

Nei... det er forskjell på dashboardet/interiøret i W221 (s-klassen) og C215 (cl-klassen). Personlig har jeg mest sansen for s-klassen... spesielt nå som AMG er en egen divisjon under Mercedes-Benz og man derfor kan kan kjøpe en slags "M7" by Mercedes-Benz igjen. W109 300SEL 6,3 var som kjent den siste "M7"... forøvrig også bygget av AMG gutta... 8)

Bare for å gjøre det helt klart hva slags ytelser W221 S 63 AMG lang med 612 HK har: 2270 Kg kan flyttes 0-100 Km/t på 4,4 sekunder... :shock: ... Det er på samme nivå som Porsche 911 Carrera GT3... som har 415 HK og kun veier 1395 Kg. E60 M5 kommer faktisk relativt langt etter med 0-100 Km/t på 4,7 sekunder. Husk at marginene begynner å bli temmelige store når vi er på dette nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var lekker! Dette er vel bilen som har intr. jeg postet bildet av i trådstarten ?

Nei... det er forskjell på dashboardet/interiøret i W221 (s-klassen) og C215 (cl-klassen). Personlig har jeg mest sansen for s-klassen... spesielt nå som AMG er en egen divisjon under Mercedes-Benz og man derfor kan kan kjøpe en slags "M7" by Mercedes-Benz igjen. W109 300SEL 6,3 var som kjent den siste "M7"... forøvrig også bygget av AMG gutta... 8)

Bare for å gjøre det helt klart hva slags ytelser W221 S 63 AMG lang med 612 HK har: 2270 Kg kan flyttes 0-100 Km/t på 4,4 sekunder... :shock: ... Det er på samme nivå som Porsche 911 Carrera GT3... som har 415 HK og kun veier 1395 Kg. E60 M5 kommer faktisk relativt langt etter med 0-100 Km/t på 4,7 sekunder. Husk at marginene begynner å bli temmelige store når vi er på dette nivået.

Greit nok at mercedes har ufattelig momentsterke motorer, sikkert en av verdens beste? Men de er og blir Autobahn cruiser. BMW er mer alround uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at mercedes har ufattelig momentsterke motorer, sikkert en av verdens beste? Men de er og blir Autobahn cruiser. BMW er mer alround uansett.

Tja... har BMW f.eks en 7-serie coupe, 7-serie Coupe med fire dører eller en bil som C199 SLR McLaren ?... (les: det begynner å bli lenge siden McLaren F1)... :wink:

Dog skal ingen være i tvil om at verdens absolut beste bil gjennom tidene er nettopp McLaren F1... som alle vet har en BMW S70/2 motor... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er prisen på S-klasse AMG i de Nordiske landende:

Norge:

S63 AMG Lang: 2 355 300

S65 AMG Lang: 3 115 200

Danmark:

S63 AMG Lang:3 213 000

S65 AMG Lang: 5 053 000

Sverige:

S63 AMG Lang: 1 224 000

S65 AMG Lang: 1 850 000

Er virkelig McLaren F1 verdens beste bil? Har hørt om skumle kjøreegenskaper osv...

Nei...er nok en viss folkevogn med 1001 hk som har overtatt den tittelen ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig McLaren F1 verdens beste bil? Har hørt om skumle kjøreegenskaper osv...

Nei...er nok en viss folkevogn med 1001 hk som har overtatt den tittelen ja..

Hvorvidt McLaren F1 er verdens "beste" bil eller ikke er mest et spørsmål om hvilke kompromiser man er villig til å akseptere. Bugatti Veyron er iallefall ikke verdens "beste" bil... noe jeg utførlig har gjort rede for i denne diskusjonen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...