Gå til innhold

DieselPartikkelFilter eller ikke ?

Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

En kollega av meg spurt om det var vits i å ha DPF på en Audi Allroad 2,7 TDI...

Jeg vet dette er standard på alle BMW'er, men hos Audi koster det 6700 kr...

Jeg tenker kanskje at det er ok å ha da det ser ufattelig kjipt ut med en fin og blank bil som spyr ut sort, guffen, tykk og ekkel røyk... men på en annen side... mye annet moro man kan få for nesten 7000 kr... og er egentlig den fæle diesel-skyen så tett og ekkel som man skulle tro?

Jeg har sett en god del Allraod og A6 2,7 TDI og ingen av de har vært så ille, men så vet ikke jeg om de hadde DPF eller ikke....

Hva ville dere valgt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det ser ut nå så kan det bli påbud med DPF(mente jeg hørte noe om det hvertfall), noe jeg syns er greit. Partikkel utslipp skader jo de med astma/pusteplager en del, spesielt i byer.

Staten snakker vel om å høyere årsavgift på diesel biler, håper de da ikke gjør dette på de som har DPF. Det må jo være noe av gevinsten med å ha det. BMW skal ha stor + for at de har det som standard. Syns det også er dårlig av et stort merke som vag å ikke ha det standard men.

Men pr dags dato tjener du ikke noe på å kjøpe det bortsett fra å slippe ut mindre partikkel utslipp. Ikke no avgifts reduksjon eller økning. Enda.....

Et pluss, man kan alltids sette det på senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolut en interessant problemstilling. Jeg ville imidlertid ha prioritert et partikkefilter ene og alene fordi filteret om et par år kan være avgjørende for om du får lov til å kjøre inn i sentrum av en større europeisk by (les: Berlin innfører innen et par år et krav om diesel partikkelfilter). Trolig blir det en overgangsordning på linje med piggdekkavgiften i f.eks Oslo... man skal betale en avgift hvis man ikke har et partikkelfilter. Ellers skader det generelt ikke å tenke litt miljøriktig selvom man har en fin BMW eller en Audi... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E91 reg april 06 har DPF. Dette er must for å oppfylle de nyeste avgasskravene som finnes f.eks i USA. Miljøet er kanskje verdt noen tusenlapper :? BIlen har vel strengt tatt nok avgiftspunkter fra før :!:

Minuset er vel at DPF neppe bidrar til bedre effekt i motoren :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man finne ut om man har partikkelfilter?

Siden det ikke står i utstyrslisten på min 2002-modell, så har jeg vel ikke?

Er det en katalysator/demper/klump på eksosen/et-eller-annet man kan se etter?

Her står det litt mer om når dieselpartikkelfilter ble standard på de forskjellige BMW modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Så ingen av E46 modellene har partikkel filter altså.

Det var kjipt, for jeg skal til å importere en 320CD.

Er dette da noe man kan med fordel montere på før bilen kommer til landet? Med tanke på dele/verksted pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW introducerede dieselpartikelfilter i marts 2004 leste jeg i den artikkelen som Fredrik henviser til.

Hmmm

Jeg hadde min 320DAT inne på 100000km service nå nettopp.

På kvitteringen sto det nå virkelig at de hadde skiftet partikkelfilter på min bil....

Kunne en få det som ekstrautstyr før det ble standard eller...

Hmm jeg må ta en kikk på kvitteringen igjen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW introducerede dieselpartikelfilter i marts 2004 leste jeg i den artikkelen som Fredrik henviser til.

Hmmm

Jeg hadde min 320DAT inne på 100000km service nå nettopp.

På kvitteringen sto det nå virkelig at de hadde skiftet partikkelfilter på min bil....

Kunne en få det som ekstrautstyr før det ble standard eller...

Hmm jeg må ta en kikk på kvitteringen igjen tenker jeg.

Tror nok det er snakk om microfilteret til klimaanlegget ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...