Gå til innhold

Kjøp av E39 touring, bensin eller diesel?


 Share

Skal jeg gå for 525i eller 530D  

45 stemmer

  1. 1. Skal jeg gå for 525i eller 530D

    • 525i
      9
    • 530D
      36


Anbefalte innlegg

Ja, etter å ha gått noen runder mht valget av ny bil, så koker det nok ned til disse to her.

A. E39 525ia touring, eller

B. E39 530Dat touring.

Tror det blir import av en av disse bilene her, prisen er nogenlunde lik, vi snakker om fra 270.000 til 300.000.- for 02/03 modeller, dette er biler som har gått 80-100.000km.

530i hadde kanskje vært perfekt, men er betydelig dyrere i innkjøp dessverre.

Jeg vet om rust issues, og jeg vet om Autopower sin brukt guide.

Men hva mener dere?

Bensin I6 er nydelig, men blir det litt masete kontra 530 sitt moment?

Hva med utgifter, service, diesel prisen?

Utspill, tanker og konstruktive tilbakemld mottas med stor takk!

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gå for en 530d rett og slett fordi den er lettere for deg å selge. Trenden viser tydelig at diesel er tingen og mange er svært opptatt av det. Er du tung på labben vil det bli ganske mye dyrere for deg å ha en 525i tror jeg.

Sjekk historien på bilen nøye og ta den til et BMW-verksted så de får sett på den. Det er i alle fall ting jeg ville gjort.

Lykke til med bil. E39 er en fantastisk fin bil og her kan du ikke velge feil uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk er det mer penger å spare å hente inn en 530D enn en 525i også.

En tilsvarende 530Dat hos forhandler er det mulig å spare nesten 100.000.- etter hva jeg har funnet ut.

Mht 525i, så er det verre, ikke så mye å "hente" her.

Men på det norske markedet er det jo stort sett bare triste 520i på markedet, og jeg vil ha litt mer power neste gang (jeg har 318i nå hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for 525i, men det kom vel kanskje ikke som en bombe. :wink:

Det hele koker vel ned til hva slags motorkarakteristikk du foretrekker. En prøvetur i begge varianter gir deg nok et raskt svar. Det er mulig at kjøp av diesel er smartere mht videresalg, men man kjøper jo først og fremst med tanke på hva man selv foretrekker. Det er i alle fall slik jeg tenker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuften forteller meg at du økonomisk uten tvil bør kjøpe en E39 530d Touring, men hvis valget også inkluderte en E39 530i Touring ville nok følelsene for min del ha tatt overhånd. En E39 525i Touring blir for pinglete i dette selskapet... og M54B30 motoren er på alle måter en klassiker som overgår en hvilken som helst dieselmotor mange ganger... hmmm... tenke-tenke-tenke-tenke... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg nok gått for en 530d. Dette fordi det vil være det smarteste rent økonomisk, pluss at du får en motor med bra moment. Hvis du hadde hatt muligheten til å prøve de to modellene, så hadde det kanskje blitt lettere å finne ut hva som passer deg. Går jo litt på følelser også dette. ;)

Ellers så må jeg si meg enig i det Fredrik skriver i sitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg ha valgt 530d, store dieselbiler liker vi (ihvertfall jeg).. ;)

Gjør som Dr cool her sier, prøv å få test kjørt begge bilene, så finner du ut hva som passer deg best.. Hos en forhandler(?), privat eller en bmw-venn..? :) Da vet du hva de forskjellige bilene "har å gi" til deg, som gjør valget lettere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel og seks sylindere, i kombinasjon med automat, det liker jeg. Og spesielt BMW sin 3 liter lager ikke akkurat ulyd! Tvert imot...

Regner med at 530d tar en 525i på forbikjøringer, og det er jo det en har bruk for til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuften forteller meg at du økonomisk uten tvil bør kjøpe en E39 530d Touring, men hvis valget også inkluderte en E39 530i Touring ville nok følelsene for min del ha tatt overhånd. En E39 525i Touring blir for pinglete i dette selskapet... og M54B30 motoren er på alle måter en klassiker som overgår en hvilken som helst dieselmotor mange ganger... hmmm... tenke-tenke-tenke-tenke... :-k

Fredrik, jeg er helt enig, men det er svært få 530i på markedet, og å hente inn en slik bil vil ikke være veldig smart økonomisk - dessverre!

Å hente inn en 525i, koster fra 280.000.- med alt.

En 530Da kommer fra 260.000.-

530i derimot kommer fort opp i 330.000.-

Alt dette er 02 modeller.

Vel, siden min E90 318i er inne til oljeservice, benyttet jeg anledningen til å prøvekjøre en E39 525iaT.

Herregud, jeg sliter!!!

Det er som å kjøre en 20 år gammel bil, lite krefter syns jeg også det var, mulig det eksemplaret jeg prøver er slitent, men det var svært lite overbevisende dessverre!

Så jeg ble ikke noe klokere av det.

Rart hvordan bilene har forandret seg, den gang hadde E39 syns jeg den var fantastisk å kjøre, men etter å ha hatt E90 med M pakke, så var det en gedigen forskjell.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for en 525i.

Diesel lukter vondt og bråker på en annen måte, du får ikke samme 6`er lyden. Mulig det er bra moment i 530D, men har ikke trua på at den drar like godt over hele registeret, uten at jeg noen gang har prøvekjørt en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for en 525i.

Diesel lukter vondt og bråker på en annen måte, du får ikke samme 6`er lyden. Mulig det er bra moment i 530D, men har ikke trua på at den drar like godt over hele registeret, uten at jeg noen gang har prøvekjørt en...

Hmmm. Aner jeg noen gamle dieselfordommer her...?

Det har skjedd en voldsom utvikling med dieselmotorene de siste 10 årene.

Nei, diesel er deilig og lukta merkes ikke lenger, og ihverfall ikke når du sitter inne i bilen. :wink: Det eneste du kan få av diesellukt er hvis du ligger rett bak en "CDI"-bil som er ordentlig varm...

0-100 resultatet viser også at den holder bensinbilen glatt:

520i automat 10,5 (manuell 9,5)

525i automat 9,3 (manuell 8,5)

530i automat 7,9 (manuell 7,5)

540i automat 6,7 (man 6,3)

520d - (kun manuell 10,9)

525d automat 9,6 (man 9,4)

530d automat 8,3 (man 8,1)

Det som er minst like interressant er 80-120 i 4. gir:

525i: 8,9 sek

530d: 7,4 sek

Informasjonen er hentet fra bruksanvisningen til E39 trykket i 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for en 525i.

Diesel lukter vondt og bråker på en annen måte, du får ikke samme 6`er lyden. Mulig det er bra moment i 530D, men har ikke trua på at den drar like godt over hele registeret, uten at jeg noen gang har prøvekjørt en...

Lukter vondt gjør den ikke ;). 6'er lyden er bare værst i 3L dieselen, høres ut som en gammal chevy V8 hehe (Ja jeg tar litt i). Og om den drar? det vil jeg definitivt påstå at den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...