Gå til innhold

Skal ha oss ny (familie)bil, men hva.....??

Share

Hva velger jeg?  

73 stemmer

1. 1. Hva velger jeg?

• VW Passelat
      14
    • BMW's 5-serie
      59
    • Mitsuhippi/Toyota/Nissan el.l
      1

Anbefalte innlegg

Peugeot er jo urdøll da..

A6 blir som E39, aldrende luksus koster en stor neve dollar.. (styr unna). Passat Diesel med eller uten chip er vel den største, tryggeste, drivstofføkonomiske, forsikringshyggelige og ikke ultrakjedelige bilen å velge i segmentet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Peugeot er jo urdøll da..

A6 blir som E39, aldrende luksus koster en stor neve dollar.. (styr unna). Passat Diesel med eller uten chip er vel den største, tryggeste, drivstofføkonomiske, forsikringshyggelige og ikke ultrakjedelige bilen å velge i segmentet...

det kan så være, men da må du regne med å sette av penger til bytte av oljepumpe, endeledd, drivverksdeler og støtdempere vannpumpe og reg reim, ganske ofte.. bortsett fra dette, en veldig grei bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan så være, men da må du regne med å sette av penger til bytte av oljepumpe, endeledd, drivverksdeler og støtdempere vannpumpe og reg reim, ganske ofte.. bortsett fra dette, en veldig grei bil :)

Hvis man skal tro tilbakemeldingene på div. fora gjelder dette dessverre utvilsomt eldre BMW modeller også... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i løpet av de siste dagene testet iallefall en Passelat. Den tror jeg er uaktuell. Det knirket og støyet noe aldeles forferdelig :( Bilen var pen den, men knirkelyder fra interiøret får meg til å klikke.... :) Dette var en 2000 modell, og var i grei teknisk stand, men den blir ikke vurdert mer nøye for å si det sånn.

@ Fredrik: Du har E46? Kan du ordne noen bilder med barn i baksetet på den tror du? Hadde vært litt morsomt å sett hvor god plass de har baki der. Her lagt til E46 i "sepå-lista" mi nå.... :) Sitter mor og far behagelig med barn i baksetet? Min sønn er snart 7 år og vi planlegger langtur til sommeren, og derfor er vi ute etter en stasj serdu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Fredrik: Du har E46? Kan du ordne noen bilder med barn i baksetet på den tror du? Hadde vært litt morsomt å sett hvor god plass de har baki der. Her lagt til E46 i "sepå-lista" mi nå.... :) Sitter mor og far behagelig med barn i baksetet? Min sønn er snart 7 år og vi planlegger langtur til sommeren, og derfor er vi ute etter en stasj serdu :)

Klart at en E46 Touring kan brukes som en familiebil... spesielt hvis man prøver og hvis man tenker konstruktivt. Vi har kun vår 2003 E46 318d Touring til en familie på 4 personer...mor, far, datter (14 år) og junior (4 år)...og vi har faktisk god plass til å dra 3 uker på ferie sydover på kontinentet... uten takboks. Det er mest av alt et spørsmål om hvordan man pakker og hva man prioriterer. Vi har grovt vurdert med barne/sportsvogn (de fire siste årene, men nå gidder ikke junior å sitte stille mer), reiseseng, 4 store bagger, 2 mellomstore bagger og div. poser med ting & tang. Altså ingen stive kufferter som ikke kan lirkes og føyes på plass... og baggene blir heller ikke stappet fulle som sperreballonger av samme årsak. Vi har forøvrig en nabo som har en E39 525i Touring og de har faktisk ikke signifikant mer plass i deres bil enn vi har... tiltross for at deres barn kun er 8 og 6 år gamle. De har kanskje litt mer albuerom og en bedre fjæringskontroll (pga. nivåreguleringen), men ellers er det faktisk overraskende lite ekstra plass i en E39 Touring i forhold til en E46 Touring. Det er nok ikke tilfeldig at en E91 tilbyr betydelig mindre plass enn en E61... det er også lettere å utnytte plassen i en E46 Touring enn i en E91. Vinkelen på taket/bakluken samt dårligere plass under gulvet i E91 sørger dessverre for det... :roll:

Utenfor Grenoble på vei mot Cannes og Rivieraen

E46_og_plass.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 blir mer og mer aktuelt.... Takk Fredrik, du er som alltid en meget opplysende mann ;) Hvordan er det med benplass til barn og foreldre når man kjører med full opppakning?

Jeg kan sitte bak meg selv (jeg er 186 cm høy og normalt bygget), men det er også helt på grensen av hva som er praktisk mulig/behagelig over lengre strekninger. Vår datter som er 14 år gammel er 167 cm høy, normalt bygget og sitter i følge henne selv behagelig bak meg. Jeg må legge til at vi bl.a kjører Århus-Cannes (vel... til fjellområdet bak Cannes) direkte uten overnatting... en strekning på ca. 1800 Km. Så lenge alle har holdningen "ut på tur - aldri sur" og ellers er gode venner går turen fint selv med en E46 Touring og kun 115 dieselhestekrefter... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med hundebur bak i E46? Har en middels stor hund som trenger sitt og jeg er drittlei av å ha pelskledd baksete. Hvor mye av bagasjerommet forsvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med hundebur bak i E46? Har en middels stor hund som trenger sitt og jeg er drittlei av å ha pelskledd baksete. Hvor mye av bagasjerommet forsvinner?

Det bestemmer du selv... kanskje litt avhengig av hundens størrelse. Man kan kjøpe hundebur spesialtilpasset den enkelte bilmodell. En alminnelig fuglehund trenger et bur som tar ca. halvparten av bagasjerommet i full høyde og dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i denne prisklassen ville jeg seriøst vurdert en opel Omega, en bil som er fantastisk god å kjøre, og Bakhjulstrekk i tillegg :D

Det finnes bedre biler i denne prisklassen enn Opel Omega. Omega (mrk.2) kom på markedet tre år før E39 kom på markedet i 1996 og var seriøst utdatert da GM rullet inn løperne i 2003. Bakhjulstrekk er oppskrytt på alminnelige familiebiler og det bør ikke være et argument for å kjøpe en Omega. Hvis man er i denne delen av markedet er faktisk Ford Mondeo (fom. 2000) en av de bedre bilene man kan kjøpe. Den holder formen overraskende godt selv i dag og kjører glimrende tiltross for forhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemmer du selv... kanskje litt avhengig av hundens størrelse. Man kan kjøpe hundebur spesialtilpasset den enkelte bilmodell. En alminnelig fuglehund trenger et bur som tar ca. halvparten av bagasjerommet i full høyde og dybde.

Du har ikke tilfeldigvis bilder av dette? Jeg er svært sugen på E46, men har hele tiden vært skeptisk til bagasjerommet, som i allefall ser mye mindre ut enn i E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tilfeldigvis bilder av dette? Jeg er svært sugen på E46, men har hele tiden vært skeptisk til bagasjerommet, som i allefall ser mye mindre ut enn i E39.

Nei... dessverre, men E46 Touring har faktisk bedre plass enn E39 Touring når bakseteryggen er oppe... 435 liter vs. 410 liter (målt ved toppen av bakseteryggen). Når bakseteryggen er nede er det bedre plass i E39 Touring enn i E46 Touring.... 1525 liter vs. 1345 liter. Litt ironisk er det at bagasjerommet i E46 sedan er 440 liter... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STØRRE bagasjerom i E46?? Jeg synes bagasjerommet virker mye mindre og vanskeligere å laste grunnet støtdempertårnene. Det ser mye smalere og kortere ut i selve gulvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...