hagenisse Skrevet Juli 8, 2007 Skrevet Juli 8, 2007 Vil en M3 E46 i 2011 komme seg ned på 400.000? Hvis ikke blir jeg veldig overrasket!
///Magnus Skrevet Juli 8, 2007 Skrevet Juli 8, 2007 Interessant å lese det du skriver, Fredrik, men jeg har en liten følelse av at du ikke har testet E46 M3. Kan det stemme? Jeg tror de av oss som faktisk har gjort det har et litt annet syn på denne saken. Akkurat det jeg også sitter med en følelse av. Jeg har kjørt et par biler som i utgangspunktet er vassere enn M3'n, bla F355 og F430, men jeg opplever absolutt ikke M3'n som bløt og ullen som du skal ha det til Fredrik. Du får sitte på med meg om du dukker opp på et banetreff en gang.
Fredrik Skrevet Juli 8, 2007 Skrevet Juli 8, 2007 Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre gutter (Håkon og Magnus). Jeg påstår selvfølgelig ikke at noen av M3 modellene er dårlige sportsbiler, bløte eller mindreverdige. Mitt poeng er kun at BMW ganske enkelt er tvunget til å bevege seg opp en liga med hele konseptet M3... og M5 for den saks skyld (noe de allerede har gjort). M3 konseptet holder ikke vann når selv den minste av Porsche 997 modellene er hurtigere i de fleste disipliner... og selv Cayman S henger ikke langt etter en original E46 M3. Dette går selvfølgelig ikke i lengden hvis BMW mener alvor med M-konseptet. Ergo er den nye E92 M3 et helt annet dyr enn dagens E46 M3... hvordan har jeg allerede beskrevet. Jeg er forøvrig usikker på om dette slår direkte inn på bruktprisene når det gjelder E46 M3, men med tanke på hvor profilerte mange er med å ha "state of the art" når det gjelder M-modellene tror jeg faktisk at vi kommer til å se en signifikant prisreduksjon over et år eller to. Jeg har kjørt E46 M3, men dessverre ikke på en bane... og dermed langt fra utnyttet modellens potensiale. Det er klart at man blir imponert, men det er ikke poenget i denne diskusjonen. Forøvrig har jeg som mange av dere kjenner til ganske mange år bak meg med biler som i relativ forstand var mer sofistikerte i forhold til alminnelige biler enn dagens M3 er i dag. Toppen for min del er en lengre tur på Autobahn med en Porsche 959 i 1987. 4x4, 450 HK, 0-100 Km/t på 3,6 sekunder og en topphastighet på 315 Km/t er ikke noe man glemmer så lett... heller ikke i dag 20 år senere og da kan man jo tenke seg hvor mektig den turen var i 1987. Faktisk var det kun én annen bil på den tiden som kunne bestride den rangen som verdens hurtigste gatebil... Ferrari F40 (som jeg dessverre ikke har kjørt). Forøvrig har en snikende følelse av at noen er fornærmet over mine uttalelser... som om noen tar uttalelsene litt for personlig. Husk at dette er et diskusjonsforum og at det ikke er uvanlig at man derfor er litt uenige...
Hakon Skrevet Juli 8, 2007 Skrevet Juli 8, 2007 OK, da forstår jeg deg bedre fredrik. Mulig jeg var litt lat som ikke leste alt som ble skrevet. Jeg blir ikke fornærmet over det du skriver, snarere tvert om er jeg ganske enig med deg. Det blir imidlertid litt stygt å sammenlikne BMW i all sin simpelhet med Porsche, selve stoltheten til tyskerene. Jeg tror den nye M3 kan måle seg med sitt vasse moment, (relativt) store motorvolum og høye turtall. At cayman er så nær 997 i ytelser er egentlig litt merkelig. For noen 997 C2 eiere kanskje litt for nært. Mht prisene på E46 M3 vil jo disse selvfølgelig gå ned, i likhet med alle andre bruktbiler. Å tro noe annet må betegens som svært naivt. Siden nye M3 er ganske mye dyrere enn gammle E46 M3 vil prisene kanskje ikke rase voldsomt når E92 M3 først kommer seg ut på veien, men en gjevn nedgang tror jeg vi vil se. Jeg tror faktisk E92 M3 vil rase mer i pris enn E46 M3 (relativt sett) da E92 M3 i utgangspunktet er en god del dyrere enn hva E46 M3 var da den kunne kjøpes ny. Nå har jeg ikke disse tallene i hodet, så jeg har ingen mulighet til å backe det opp med harde fakta, men utifra prisingen på den nye M3en som ligger på finn er det kanskje rimelig å tro? Mener å huske at man kunne få seg en E46 M3 til rundt en million.
///Magnus Skrevet Juli 8, 2007 Skrevet Juli 8, 2007 Jeg er heller ikke fornærmet. Vi diskuterer jo bare, og har forskjellige meninger. Jeg fører bare at du (Fredrik) veldig ofte argumenterer med teoretiske tall og opplysninger, kontra å bruke egne, og evt andres praktiske erfaringer som grunnlag. Du vet og mener mye om mye, men mye av det er naturlig nok teori. Og som kjent går ikke alltid teori og praksis hånd i hånd. Og ja Håkon, E46 M3 kostet rett i underkant av en mill i grunnpris.
hagenisse Skrevet Juli 8, 2007 Skrevet Juli 8, 2007 kontra å bruke egne, og evt andres praktiske erfaringer som grunnlag. Tja.. Mye rare erfaringer ute og går...
Fredrik Skrevet Juli 8, 2007 Skrevet Juli 8, 2007 Jeg er heller ikke fornærmet. Vi diskuterer jo bare, og har forskjellige meninger.Jeg fører bare at du (Fredrik) veldig ofte argumenterer med teoretiske tall og opplysninger, kontra å bruke egne, og evt andres praktiske erfaringer som grunnlag. Du vet og mener mye om mye, men mye av det er naturlig nok teori. Og som kjent går ikke alltid teori og praksis hånd i hånd. Og ja Håkon, E46 M3 kostet rett i underkant av en mill i grunnpris. Du har nok ikke kjørt E92 M3 du heller... så ja det blir ofte teoretiske utlegninger på et forum som dette. Det ser jeg imidlertid ikke som et problem så lenge man kan underbygge påstandene på en fornuftig måte med relevante teoretiske kunnskaper og erfaringer. Jeg har vært ganske mye mer enn normalt interessert i biler i over 20 år og det har medført en solid dose erfaring og et knippe interessant biler med årene (se evt. i fotoalbum ved å trykke på knappen "www"). Jeg har også kjørt løp på Hockenheimring i en Porsche 931 og vært medlem av Porscheklubben i Baden-Baden (noe som bl.a medførte den nevnte turen med en Porsche 959 og en privatomvisning på Porsches forskningssenter i byen Weissach da de bygget 959). Jeg vet naturligvis ikke alt om biler, men jeg vet at den kommende E92 M3 blir betydelig mer seriøs enn dagens E46 M3... og når du tenker etter vet du egentlig dette du også...
///Magnus Skrevet Juli 8, 2007 Skrevet Juli 8, 2007 ...men jeg vet at den kommende E92 M3 blir betydelig mer seriøs enn dagens E46 M3... og når du tenker etter vet du egentlig dette du også... Nei. Det er jo akkurat det som er poenget. Jeg tror ikke det. Klart, som nevnt tidligere, den vil jo naturlig nok være en nyere og mer moderne bil, med mer motor, men alt nyere og mer moderne behøver ikke nødvendigvis å være til det bedre relativt sett. Ta feks kritikken nye M5, og i selvfølgelig også M6, har fått for altfor mye knapper og dippedutter. Tar jo ett minutt å få av alle "støttehjul" feks. (M-knapp på rattet, DSC, POWER, EDC i flere trinn og SMG i flere trinn. ) I min trykker man på DSC og evt SPORT. Så nei, jeg tror ikke E46 M3 faller gjennom slik du skal ha det til. Den vil stå som en prisvinnende kassiker og et ikon.
Fredrik Skrevet Juli 8, 2007 Skrevet Juli 8, 2007 Nei. Det er jo akkurat det som er poenget. Jeg tror ikke det. Klart, som nevnt tidligere, den vil jo naturlig nok være en nyere og mer moderne bil, med mer motor, men alt nyere og mer moderne behøver ikke nødvendigvis å være til det bedre relativt sett. Ta feks kritikken nye M5, og i selvfølgelig også M6, har fått for altfor mye knapper og dippedutter. Tar jo ett minutt å få av alle "støttehjul" feks. (M-knapp på rattet, DSC, POWER, EDC i flere trinn og SMG i flere trinn. ) I min trykker man på DSC og evt SPORT. Så nei, jeg tror ikke E46 M3 faller gjennom slik du skal ha det til. Den vil stå som en prisvinnende kassiker og et ikon. E46 M3 CSL vil stå som en prisvinnende klassiker og et ikon... E46 M3 vil bli betraktet som en evolusjon av E36 M3 som i sin tid fikk mye pepper for å være for komfortorientert (med et hederlig unntak når det gjelder E36 M3 GT). Denne uttalelsen skal selvfølgelig vurderes opp mot hvilke biler det er naturlig at man sammenligner E46 M3 med (Porsche 996, Ferrari 360 etc.). Hva snakker jeg om egentlig ? Jeg snakker ikke om knapper, gadgets, hestekrefter etc., men om chassis, motorkonfigurasjon, motorplassering, sporvidde og andre faktorer som skal sørge for at BMW har en seriøs M3 også i fremtiden i konkurranse med flere og bedre konkurrenter enn noen gang før. E92 M3 vil ikke være sportsbilen med flest hestekrefter og de saftigste 0-100 Km/t tidene, men den vil i likhet med E46 M3 CSL f.eks være litt bedre enn konkurrentene når det gjelder marginalene ved tangeringene i idealsporet rundt f.eks Nürburgring. Det er et av BMW´s primære mål med E60 M5 utover å være en relativt praktisk bil resten av tiden... tilsvarende vil det være for E92 M3 også. Hvis BMW endrer fokus er M3 konseptet ødelagt for seriøse bilentusiaster og for store deler av et krevende sportsbilmarked. Forøvrig... kikk litt på dette bildet av den 3997 cm3 store V8 motoren i E46 M3 GTR... den ligger temmelig lavt og ekstremt langt tilbake i motorrommet. Denne modellen kan i dag betraktes som en tidlig prototype på E92 M3... og det er snakk om seriøse saker i forhold til E46 M3. Ergo endrer ikke BMW fokus, men skifter konsept så formatet og innholdet blir bedre og mer serøst enn tidligere. Dette må til skal BMW med E92 M3 klare konkurransen mot Porsche 997 GT3, Audi R8, Ferrari F430 etc. Dog blir det kanskje først med en CSL versjon at BMW virkelig kan ta opp konkurransen, men med E92 M3 har de et meget godt utgangspunkt og det var ikke tilfellet med den tekniske og dynamiske plattformen E46 M3 representerte. E46 M3 GTR (gateversjon)
Hakon Skrevet Juli 9, 2007 Skrevet Juli 9, 2007 Jeg håper en av oss snart får testet en E92 M3 så vi får det på det rene hvordan den egentlig er. Selvsagt ikke en i en objektiv synsvinkel, men det skal bli moro å høre. Den er dessverre nå så dyr at jeg tror man bør ha en rimelig god grunn før man går ut til en forhandler og ber om en prøvetur. Er det noen som vet hvor den kommer til å ligge rent prismessig? Åpenbart godt over en million pga den radiaklt mye høyere effekten. Sånn sett var egentlig E46 M3 en avgiftsvinner med sitt lave volum og effekt (sammenliknet med de øvrige M-modellene i alle fall)
Saltkjelen Skrevet Juli 9, 2007 Skrevet Juli 9, 2007 Er det noen som vet hvor den kommer til å ligge rent prismessig? Ligger en på Finn.no til rundt 1,5 millioner så hundre tusen og kanskje litt til mindre er vel prisen før ekstrautstyr.
///Magnus Skrevet Juli 9, 2007 Skrevet Juli 9, 2007 I denne artikkelen blir det beskrevet endel ting man burde bite seg merke i. Blir E46 M3 "slaktet" i forhold der? Nei. Heller tvert imot. Klart E92'n har mer power, men at E46'n har for dårlige kjøreegenskaper relativt sett, er bare tull. Du må gjerne si den er undermotorisert, men å klage på kjøreegenskapene har jeg aldri hørt noen andre enn deg gjøre. Heller tvert imot. Den eneste kritikken jeg har hørt og lest, men ikke selv erfart, er at den skal ha litt underdimesjonerte bremser. http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/FirstDrives/articleId=121566?tid=edmunds.il.home.photopanel..1.*
Fredrik Skrevet Juli 10, 2007 Skrevet Juli 10, 2007 I denne artikkelen blir det beskrevet endel ting man burde bite seg merke i.Blir E46 M3 "slaktet" i forhold der? Nei. Heller tvert imot. Klart E92'n har mer power, men at E46'n har for dårlige kjøreegenskaper relativt sett, er bare tull. Du må gjerne si den er undermotorisert, men å klage på kjøreegenskapene har jeg aldri hørt noen andre enn deg gjøre. Heller tvert imot. Den eneste kritikken jeg har hørt og lest, men ikke selv erfart, er at den skal ha litt underdimesjonerte bremser. http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/FirstDrives/articleId=121566?tid=edmunds.il.home.photopanel..1.* Jeg har da ikke klaget på hverken kjøreegenskapene eller motoren i E46 M3... ... Både kjøreegenskapene og spesielt motoren er noe av det fineste som er kommet fra BMW. Det jeg poengterer er at den originale E46 M3 var for stort et kompromis til å kunne bite skikkelig fra seg mot tilsvarende biler fra bl.a Porsche... dette dilemmaet ble rettet opp med E46 M3 CSL. E92 M3 er en helt annen konstruksjon... noe som gir BMW bedre forutsetninger for å bl.a matche Porsche´s 997 modeller (noe som også poengteres i artikkelen fra Edmund´s). Hvorfor henger du deg opp i effekt ?... Jeg skriver nettopp at effekt ikke er det mest vesentlige i denne diskusjonen. E63 M6 har f.eks langt fra den kraftigste motoren blandt tilsvarende biler. Mercedes-Benz R230 SL 65 AMG har f.eks 612 HK og 1000 Nm, men ingen er vel i tvil om at E63 M6 er den mest sofistikerte av disse to modellene. Apropos bremser... BMW har alltid hatt problemer med å ha tilstrekkelig kraftige bremser. Det er f.eks ikke uvanlig at folk med E46 M3 CSL bytter til Porsche eller Movit bremser. For å være ærlig tror jeg når alt kommer til alt at vi ikke er uenige om så veldig mye når det gjelder E46 M3 og E92 M3. Vi fokuserer på forskjellige ting og vurderer modellene deretter... det ene er hverken mer galt eller riktig enn det annet. Du har en drøm av en bil og den blir naturligvis ikke dårligere selvom det nå kommer en ny M3, men utviklingen går som kjent videre...
2mMy Skrevet Juli 10, 2007 Skrevet Juli 10, 2007 Angående prisfall.....Denne her er faktisk helt nede på 490000,- http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10557120 Kanskje det er vanskelig å selge disse bilene om dagen....dette er det laveste jeg har sett en ihvertfall. Ingen Navi riktignok, og sikkert delte meninger om interiøret....men dog. Den står retti borti her! har vel møtt den bilen med en jente bak rattet et par ganger hvertfall! jeg tror nok det kan bli noen "billige" E46 M3 om noen år! kommer sikkert til å bli en del import av e46, når tyskerne finner ut at de skal bytte ut e46 sin! i mine øyne er nok E92 M3 mer "banepreget" i utgangspunktet enn sine forgjengere! f.eks detaljer som carbontak, carbonstoler, carbon interiør, ekstra luftekanaler til bremsene istedenfor tåkelys! =) så her er det nok lagt litt mer vekt på banekjøring enn "vanlig"! vekt og balanse har nok blitt prioritert høyt under utvikling av denna bilen
Fredrik Skrevet Juli 18, 2007 Skrevet Juli 18, 2007 Den står retti borti her! har vel møtt den bilen med en jente bak rattet et par ganger hvertfall! jeg tror nok det kan bli noen "billige" E46 M3 om noen år! kommer sikkert til å bli en del import av e46, når tyskerne finner ut at de skal bytte ut e46 sin! i mine øyne er nok E92 M3 mer "banepreget" i utgangspunktet enn sine forgjengere! f.eks detaljer som carbontak, carbonstoler, carbon interiør, ekstra luftekanaler til bremsene istedenfor tåkelys! =) så her er det nok lagt litt mer vekt på banekjøring enn "vanlig"! vekt og balanse har nok blitt prioritert høyt under utvikling av denna bilen Apropos "banepreget"... en av de mest imponerende modellene fra BMW er faktisk ikke en M-modell, men derimot en 2006/07 320si WTCC. 275 HK fordelt på en 1998 cm3 stor firesylindret motor (basert på N42 uten pustehjelp) gir over 137 HK pr. liter... E92 M3 har kun 105 HK pr. liter. Knapt 1150 Kg inkl fører gir bilen relativt brukbare akselereasjoner... de originale M-modellene har ikke en sjanse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå