Fredrik Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Ron Jeremy Hyatt: Hvor har du det fra at jeg er spesielt glad i Porsche Cayenne ?... Jeg er faktisk svært lite imponert over selve SUV konseptet, men det har intet med spesielt X5/X6 eller Cayenne å gjøre. Miljøfaktoren spiller heller ingen stor rolle i denne sammenhengen etter min mening (hva forpester vel noen SUV´er miljøet i forhold til fly og skip ?), men jeg har derimot store problemer med å se hva som er poenget med en X5 når f.eks en E61 530xd på alle måter er en mye bedre bil... iallfall når vi snakker om begrepet "fahrfreude" som burde være helt avgjørende for alle som er interessert i BMW. Hvorvidt X6 egentlig har signifikant bedre kjøreegenskaper enn X5 stiller jeg meg tvilende til... mye er nok en markedsførings gimmick, men litt bedre kjøreegenskaper har den nok. Jeg tror imidlertid ikke at den har gode nok kjøreegenskaper til å tukte Porsche´s alternativer... Porsche er Porsche... BMW er noe annet... Ikke heng deg opp i at Porsche 928 er en over 25 år gammel bil. Akkurat den modellen er fantastisk bra, men dessverre utrolig undervurdert. Selv i dag er det få biler som tilbyr en tilsvarende mix av kjøreegenskaper og rå kraft... Porsche 928 GTS (1991-95) klarer 0-100 Km/t på 5,4 sekunder og topphastigheten er ca. 280 Km/t. Vektfordelingen er 50/50 og en V8 på 5397 cm3 som yter 350 HK er alltid spennende i kombinasjon med en 6-trinns gearkasse. Hvis du ikke liker sammenligningen med en Porsche 928 kan du jo bare sammenligne X6 med en E63 650i istedenfor... den går helt uvesentlig dårligere enn en Porsche 928 GTS...
Ron Jeremy Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 men jeg har derimot store problemer med å se hva som er poenget med en X5 når f.eks en E61 530xd på alle måter er en mye bedre bil... iallfall når vi snakker om begrepet "fahrfreude" som burde være helt avgjørende for alle som er interessert i BMW. Vel, så er også E91 330Xd en signifikant bedre bil mht nettopp fahrfreude enn E61. Og igjen, jeg syns fremdeles man ikke skal rote andre modeller inn i dette sammenlikningsbildet. 3 serie er en ting, 5 serie, og SUV noe ganske annet... La oss legge vekk det objektivet her Fredrik, som jeg har sagt før, i denne ligaen, er det følelsene og useendet som avgjør, ikke i hvilke grad de er praktiske, eller hvor mye de laster. Jeg tror neppe vi ser mange familiefedre med en X6, som kun har en bil. X6 kundene er gjerne en som kjører mye, vil sitte høyt og som gjerne har hatt E53 evt E70 tidligre. Bildet er selvsagt mer kompleks enn som så... Jeg tror imidlertid ikke at den har gode nok kjøreegenskaper til å tukte Porsche´s alternativer... Porsche er Porsche... BMW er noe annet... Igjen Fredrik,i tidligre tråder er du veldig objektiv, her er du igjen, veldig subjektiv, du forventer næmest at Porsche SUV kjører bedre enn en BMW. I alle testene som jeg har lest, som sammenlikningen mellom Cayenne og X6 har kommet frem, så har Cayenne blitt forbigått, 5 år i denne bransjen må nødvendigvis sette sine spor, uansett om bilen heter Porsche. Jeg oppmunter deg til å finne en sammenlikning, som heller i din favør, fremfor å la følelsene boble over. Eller bedre, at du setter deg bak rattet i en E70, eller bedre X6, jeg lover deg at du blir positivt overrasket. (ja jeg vet du har kjørt E53, det er noe ganske annet) La oss for alvor legge den gamle "porschen" (928) bak oss Fredrik, den er utrolig lite relevant og ennå mindre interresant! Tror ikke du skal intelektualisere X6 i stor grad, som teknikens verden sier det: idén är en av de dummaste på senare år. Genomförandet så bra att man bara vill ha mer. Fahrfreude i en SUV altså, er det virkelig så galt?
Fredrik Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Tror ikke du skal intelektualisere X6 i stor grad, som teknikens verden sier det: idén är en av de dummaste på senare år. Genomförandet så bra att man bara vill ha mer. Fahrfreude i en SUV altså, er det virkelig så galt? OK... design foran funksjon mener du, men jeg er personlig ikke enig... ellers støtter jeg synspunktet om at X6 trolig må selges mer på følelser enn på rasjonelle årsaker iom. at de knapt nok finnes. Det er kanskje en sensasjon at en SUV har brukbare kjøreegenskaper. Dog er det også en sensasjon at en humle kan fly, men den flyr ikke godt i forhold til en flue (bare for å bruke en litt vittig analogi). Ergo velger jeg meg fluen... så gi meg en Porsche 997 Carrera S... da snakker vi om kjøreegenskaper da....
Diesel power Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Dog er det også en sensasjon at en humle kan fly, men den flyr ikke godt i forhold til en flue (bare for å bruke en litt vittig analogi). Ergo velger jeg meg fluen... Hehe, jeg har også sett "biefilmen". Bra film Uansett hvordan vi vrir og vender på dette, jeg tror først når noen tester mellom disse to bilene er blitt gjennomført vi vil sitte med "svaret". Det blir mye synsing, og vi har jo alle allerede sett E53 med V12 maskinen og hva den var god for, en garantert Cayenne killer. Å tro at BMW ikke er istand til å hoste opp en slik bil for markedet tyder på liten tiltro til BMW. Jeg tror enkelt og greit at BMW ikke følte at E53 var klar for en slik maskin. Og det ville i tillegg blitt en ett Merc/Audi konsept med altfor mye krafter å takle. E70 er klart bedre, men kanskje ikke helt cayenne enda, ihvertfall ikke som std utførelse idag . En allerede 15cm lavere og kanskje på toppen orginalt oppsatt og moderat senket X6 med en 500-600hk skal man ikke se bort ifra skulle kunne dukke opp. Så vi får egentlig vente og se hva resultater bilen får i litt mere seriøse tester, og jeg er bråsikker på at en test med X6 vs Cayenne vil dukke opp temmelig snart. Det ligger i kortene
hagenisse Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Jeg forstå ikke poenget med suv i utgangspunktet, men en senket en...?
milhouse Skrevet Mai 29, 2008 Skrevet Mai 29, 2008 Den bilen er rett og slett bare rå. Orker ikke å blande meg ordentlig inn i deres diskusjon. Har lest en del men ikke alt. Jeg er ikke glad i suv, men forstår at behovet er(har blitt skapt) for en sånn type bil. Det er noen år siden jeg har kjørt cayenne turbo så kan ikke helt sammenligne med den. Sammenligne med andre biler er også vansklig. En av mine bedre venner og kollegaer har kjørt ekstremt mye bil. M6, m5, m3 e-46 på ringen og e-92 på vei. Med andre ord det meste BMW har å tilby. Han har også samme mening om suv som meg. forstår at noen trenger det, men håper det er en stundt til han må kjøre det selv. Etter en prøvetur kom han tilbake med ett stort smil om munnen og han mente/mener at det er den/en av de bilene som har imponert han mest. Man skulle tro det var en traktor, men den er så presis og kjøreegenskapene er bra. Selv om det er langt fra en banebil så hadde det vært moro å se og prøve den på bane mot andre suver med mer hester Jeg hadde ALDRI byttet ut min bil med x6, men hadde jeg vært loaded skulle fruen hatt en som sin bil og jeg skulle hatt en 997gt3 rs hvit med orange vinge. Har dere sett den som går i Oslo/Romerike området? Jeg forstår ikke at folk tør å kjøpe en sånn bil og å bruke den, men tar av meg hatten for det er noe av det råeste og fineste jeg har sett.
Ron Jeremy Skrevet Mai 29, 2008 Skrevet Mai 29, 2008 Den bilen er rett og slett bare rå. Orker ikke å blande meg ordentlig inn i deres diskusjon. Har lest en del men ikke alt. Jeg er ikke glad i suv, men forstår at behovet er(har blitt skapt) for en sånn type bil. Det er noen år siden jeg har kjørt cayenne turbo så kan ikke helt sammenligne med den. Sammenligne med andre biler er også vansklig. En av mine bedre venner og kollegaer har kjørt ekstremt mye bil. M6, m5, m3 e-46 på ringen og e-92 på vei. Med andre ord det meste BMW har å tilby. Han har også samme mening om suv som meg. forstår at noen trenger det, men håper det er en stundt til han må kjøre det selv. Etter en prøvetur kom han tilbake med ett stort smil om munnen og han mente/mener at det er den/en av de bilene som har imponert han mest. Man skulle tro det var en traktor, men den er så presis og kjøreegenskapene er bra. Selv om det er langt fra en banebil så hadde det vært moro å se og prøve den på bane mot andre suver med mer hester Jeg hadde ALDRI byttet ut min bil med x6, men hadde jeg vært loaded skulle fruen hatt en som sin bil og jeg skulle hatt en 997gt3 rs hvit med orange vinge. Har dere sett den som går i Oslo/Romerike området? Jeg forstår ikke at folk tør å kjøpe en sånn bil og å bruke den, men tar av meg hatten for det er noe av det råeste og fineste jeg har sett. Et velbalansert og fornuftig innlegg milhouse. Jeg skulle gjerne sett at enkelte brukere og entusiaster kunne åpne øyne litt mer opp, evt selv prøve styggdommen før de blir så bombastiske, som de gjerne nå er. Nei gutter, nå tar jeg 9 uker fri (pappaperm og ferie) Skal se om jeg ikke får litt tid til å kjøre til X serie også, bli med da Fredrik - hehe.
Fredrik Skrevet Mai 29, 2008 Skrevet Mai 29, 2008 Nei gutter, nå tar jeg 9 uker fri (pappaperm og ferie) Skal se om jeg ikke får litt tid til å kjøre til X serie også, bli med da Fredrik - hehe. Hehehe... takk som byr, men den neste bilen jeg skal prøvekjøre er en Porsche Cayman S... ... Forøvrig må jeg se å få ut fingeren når det gjelder kjøpet av en ny bil, men det blir dessverre ikke en Porsche... dog sikkert en eller annen bilmodell fra München...
Astri Skrevet Mai 29, 2008 Skrevet Mai 29, 2008 Går ein x6 med prøveskilter her nå... Bilder på linken her. http://www.superstreet.no/forum/viewtop ... highlight=
Diesel power Skrevet Mai 30, 2008 Skrevet Mai 30, 2008 Var og tittet på X6 idag. Det er en voldsom bil ja Virket ikke så stor som X5 egentlig tross at de vel skal ha ca samme lengde og bredde. Men når man kommer innpå så åpenbarer det seg en brutal bakende og en front som virker langt mere dominerende en den gjør på X5. Trolig grunnet lavere takhøyde? Det jeg ikke helt klarte å svelge helt på bilder var taket/avsluttningen av taket bak. Dette kan jeg nå bekrefte allikevell virkelig så lekkert ut. Dette var en 3.5sd som sto på 315/20" hjul, og var i en meget brilliant sølvfarge(vet ikke navnet på fargen). Pris, snaue 1.3mill Bilen er meget rå og kommer til å vekke mange lange blikk. Lotto`n skal inn imorgen. Helt klart den råeste utseende "SUV`en" som triller på veien idag. Måtte inn med Peugot`en for rep idag(knapt 6000km og stor oljelekk i simering til veiva ) , men jeg fikk av en eller annen grunn ikke ta med meg X6`en som leiebil Hehehe... takk som byr, men den neste bilen jeg skal prøvekjøre er en Porsche Cayman S... ... Forøvrig må jeg se å få ut fingeren når det gjelder kjøpet av en ny bil, men det blir dessverre ikke en Porsche... dog sikkert en eller annen bilmodell fra München... En kompis som skal og hente seg en gammel 911 på søndag(3litern på 204hk?). Ikke bestemt seg for hvilken bil enda, men det sto vist mellom 3stk i Oslo området. Dette blir gøy. Har kjørt slik bil endel tidligere, og det smaker så det holder tross de relativt få hestene den dytter med
Fredrik Skrevet Mai 31, 2008 Skrevet Mai 31, 2008 En kompis som skal og hente seg en gammel 911 på søndag(3litern på 204hk?). Ikke bestemt seg for hvilken bil enda, men det sto vist mellom 3stk i Oslo området. Dette blir gøy. Har kjørt slik bil endel tidligere, og det smaker så det holder tross de relativt få hestene den dytter med Jeg tipper at 911´en det er snakk om er en tidlig 80-modell 911 SC som nettopp har en variant av boxersekseren på 2994 cm3 som yter 204 HK ved 5900 rpm og 267 Nm ved 4300 rpm. 0-100 Km/t klarer den på rundt 6 sekunder og topphastigheten er ca. 235 Km/t. Jeg har kjørt denne modellen flere ganger og vi snakker om store kjøreegenskaper og stor kjøreglede. Et helt avgjørende poeng i denne sammenheng (og ikke minst i denne diskusjonen) er bilens vekt... kun 1160 Kg. Den veier med andre ord omtrent det halve av en X6 og man behøver ikke være en Einstein (selvom det åpenbart er vanskelig for noen) for å forstå hva slikt betyr for kjøreegenskapene i en bil som en Porsche 911... fahrfreude, fahrfreude og fahrfreude...
Diesel power Skrevet Mai 31, 2008 Skrevet Mai 31, 2008 Jeg tipper at 911´en det er snakk om er en tidlig 80-modell 911 SC som nettopp har en variant av boxersekseren på 2994 cm3 som yter 204 HK ved 5900 rpm og 267 Nm ved 4300 rpm. 0-100 Km/t klarer den på rundt 6 sekunder og topphastigheten er ca. 235 Km/t. Jeg har kjørt denne modellen flere ganger og vi snakker om store kjøreegenskaper og stor kjøreglede. Et helt avgjørende poeng i denne sammenheng (og ikke minst i denne diskusjonen) er bilens vekt... kun 1160 Kg. Den veier med andre ord omtrent det halve av en X6 og man behøver ikke være en Einstein (selvom det åpenbart er vanskelig for noen) for å forstå hva slikt betyr for kjøreegenskapene i en bil som en Porsche 911... fahrfreude, fahrfreude og fahrfreude... Hehe, stemmer godt med modellen ja. Har selv kjørt en tilsvarende mange ganger, og kan bekrefte som du sier at bilen har gode kjøreegenskaper, dog litt spesielle og krever sin sjåfør ved veldig aktiv kjøring. Den straffer deg meget brutalt, ikke snakk om sladd om du feilberegner der i gården, det er helt rundt og gjerne flerer runder om du har nok fart. Det verste er vel å trekke seg for så å gå av gassen. Det skaper meget spennende situasjoner Men det gjør ikke X6 mindre impnerende av den grunn, snarere tvert imot mener jeg da Verden har gått videre, og det er helt klart at X6 ikke skal kunne konkurere med en ren sportsbil av denne typen når det kommer til veiholdning. Og det kan jeg vel ikke tenke meg at jeg har sagt heller. Allikevell tror jeg faktisk at mang en orginalt oppsatt std "sportsbil" bil fra sen 70 tidlig 80 skal slite med å kjøre ifra X6 rundt ringen om de foreløpige testene er korrekte. Tror også mange moderne biler selv idag skal slite jeg, men det er bare noe jeg tror som sagt. Jeg har jo selv sett en veteran folkevognbuss kjøre fra alskens biler, ikke orginal selvsagt, men det bør ikke annet en bekrefte det faktum at fysikkes lover kan tøyes ganske langt. Jeg tror at noen kommer til å sette en meget kort rundetid på ringen med denne bilen, at dette betyr at bilen plutselig er bli en sportsbil er selvsagt ikke tilfelle, men det er likefult imponerede. Forøvrig så er dette en av de 911`ene han skal og se på imorgen. Står på vinterhjul på bildene. Gammel og god traver. Noen innspill kanskje http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13464731&sid=xz8rfgFgdM5514936&WT.svl=Bilde
hagenisse Skrevet Mai 31, 2008 Skrevet Mai 31, 2008 Men hva er poenget? X6 kjører sikkert fra masse, men det er fortsatt en suv - og en tilsvarende personbil ville være enda bedre. Jeg forstår at enkelte kjører land rover, geländewagen og slike ting som faktisk fungerer i terrenget, men dette her er jo verken fugl eller fisk.. Om den er aldri så imponerende, så er den bare fullstendig meningsløs i min verden.
Fredrik Skrevet Juni 1, 2008 Skrevet Juni 1, 2008 Men hva er poenget? X6 kjører sikkert fra masse, men det er fortsatt en suv - og en tilsvarende personbil ville være enda bedre.Jeg forstår at enkelte kjører land rover, geländewagen og slike ting som faktisk fungerer i terrenget, men dette her er jo verken fugl eller fisk.. Om den er aldri så imponerende, så er den bare fullstendig meningsløs i min verden. Ja... bare fordi man klarer å konstruere en bil som X6 betyr jo ikke at den automatisk gir mening i en rasjonell kontekst. Jeg tror imidlertid heller ikke at det er poenget med X6... modellen er ren show off for BMW. Det handler som bilprodusent i en imagefokusert verden om å bli lagt merke til... og akkurat det er jo BMW ganske flinke til. Problemer oppstår først når rasjonelle typer som f.eks deg, meg eller Ove Kvam (bmwccn)... bare for å nevne noen... stiller spørsmål ved selve konseptet som X6 representerer. Vi må nok bare erkjenne at X6 ikke er laget for typer som oss... Diesel power: Joda... den 911´en ser da absolut brukbar ut, men 235 HK har en Porsche 911 SC ikke. Porsche 911 Carrera som kom i 1984 har 231 HK og den har en motor på 3164 cm3... ikke Porsche 911 SC.
Ron Jeremy Skrevet Juni 1, 2008 Skrevet Juni 1, 2008 Et helt avgjørende poeng i denne sammenheng (og ikke minst i denne diskusjonen) er bilens vekt... kun 1160 Kg. Den veier med andre ord omtrent det halve av en X6 og man behøver ikke være en Einstein (selvom det åpenbart er vanskelig for noen) for å forstå hva slikt betyr for kjøreegenskapene i en bil som en Porsche 911... fahrfreude, fahrfreude og fahrfreude... Prøver du være småfrekk Fredrik, eller hva? Jeg er vel en av de som "åpenbart har vanskelig for det" antar jeg... Er det så vanskelig at andre har en egen (sammenfallende med X antall teskjørere - hvorav du IKKE er en av de) mening enn deg selv? Jeg har allerede "avslørt" at Cayenne veier mer, tiltross for dette, velger du å fremheve hvor bra denne modellen er, litt ironisk er det ikke? Men det gjør ikke X6 mindre impnerende av den grunn, snarere tvert imot mener jeg da Du har forstått poenget - bra! Å hylle kjøreegenskapene til en gammel 911, som er så ekstreme.. vet om flere som ikke har turt, å gått av gassen, med resultat av å ha kjørt i fjellvegger og andre mindre bra saker. Vet ikke om akkurat det er så glimrende, tror de aller fleste ville hatt en noe mer lettkjørt farkost å herje med...les - mer moderne bil. Om den er aldri så imponerende, så er den bare fullstendig meningsløs i min verden. Godt vi er forskjellige hva - eller er det er dum ting? Herregud ass, kommunist Norge lenge leve - trist man er forskjellig her til lands. Ja... bare fordi man klarer å konstruere en bil som X6 betyr jo ikke at den automatisk gir mening i en rasjonell kontekst. Jeg tror imidlertid heller ikke at det er poenget med X6... modellen er ren show off for BMW. Det handler som bilprodusent i en imagefokusert verden om å bli lagt merke til... og akkurat det er jo BMW ganske flinke til. Problemer oppstår først når rasjonelle typer som f.eks deg, meg eller Ove Kvam (bmwccn)... bare for å nevne noen... stiller spørsmål ved selve konseptet som X6 representerer. Vi må nok bare erkjenne at X6 ikke er laget for typer som oss... Det er vel DET vi andre forsøkerå fremheve, men som du og enkelte andre blindt velger å overse. X6 er en meget kompetent bil, også mer kompetent enn den forhenværende kongen på haugen - Cayenne, som forøvrig (igjen) veier mer enn X6'en.. Siden du elsker å trekker frem dette hele tiden. Problemet oppstår først når rasjonelle typer som dere stiller spm ved konseptet - hva slags problem snakker du om her? Ta X6 for det det er, istedenfor å vri huet for å forstå noe dere vitterlig ikke klarer å sette dere inn i. Tenke seg til, det er folk som velger å ta seg en røyk også, eller gjøre andre ufornuftige, prate i mobilen mens man kjører bil og andre mindre bra helseforebyggende ting (såkalte urasjonelle typer - X6 kjøpere også for alt jeg vet), forstår du dette, eller forsøker du å snakke dem til fornuft også Fredrik? Denne bilen - eller konseptet i sin helhet fungerer helt tydeligvis ikke for dere, så istedenfor å forsøke å forstå (noe dere etter gjentatte ganger ikke klarer) - så foreslår jeg at dere kjører biler som veier minst mulig, forslag: Ford fiasko, Fiat drittmo, eller en gammel strippa 02, slik at dere kan få mest mulig fahrfreude, så kan vi andre (evt de som har budsjett til denne) gjøre hva de/vi vil gjøre - ok? Det være seg kjøre E61 eller gud forby, E70 eller andre hjernetomme farkoster som ikke har noe mål eller mening utifra de ekte kjennere og entusiastene her inne. Over og ut fra meg i denne diskusjonen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå