Ellingsen B. Skrevet September 25, 2007 Skrevet September 25, 2007 merkelig at det skal være 390nm maks den kassa tåler når den har 410nm orginalt..
Gustav C. Skrevet September 25, 2007 Skrevet September 25, 2007 merkelig at det skal være 390nm maks den kassa tåler når den har 410nm orginalt.. Vet.. Det er egentlig helt latterlig! Og ingen har noe bevis for det, bortsett fra at en anna kar har skrevet det før og han kan jo ha henvist til 520d/525d noe jeg egentlig, innert inne antar!
Dag Thomas Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 Jeg har nylig bestil en Bmw 525 D 2003 modell med automat og etter å lest dette innlegget blir jeg veldig i tvil vedr, chiptrimming av denne bilen. Tenkte jeg uansett skulle bytte girolje på den da den har rullet ca. 100.000 km. Hvilken olje anbefales?
Ellingsen B. Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 gå på www.castrol.com .. Der inne velger du din bilmodell,årstall etc så kommer den oljen som er best opp. Kjøp inn noen liter ekstra så bytter du på diffen også..Kan være kjekt
Ron Jeremy Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 Det sier seg vel selv at kassa på min 01 530Dat med 193/410 hk/Nm, kan ikke kun ha 360 evt 390Nm som begrensning. Jeg har også hørt om en som har fått kassa til å ryke, men det var en 99model, jeg valgte bevisst å unngå pre facelift modellen pga dette. Tiden får vise om jeg gjorde et rett valg der, men om så lenge har jeg ikke de store betenkligheter med å oppgradere motoren med en chip. Er mange skremsels historier og hyl og skrik der ute, ofte uten substans.
Kjennern Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 Bytter olje på kassa mi nå, rulla 170K km. Ble anbefalt det av verkstedet jeg ikke gidder å nevne navnet på lenger....................
Odd-M Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 Chip i vei folkens. Men husk å gi beskjed hvis dere en dag skal selge. Jeg er IKKE interesert.
Jonass Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 Det sier seg vel selv at kassa på min 01 530Dat med 193/410 hk/Nm, kan ikke kun ha 360 evt 390Nm som begrensning. Jeg har også hørt om en som har fått kassa til å ryke, men det var en 99model, jeg valgte bevisst å unngå pre facelift modellen pga dette. Tiden får vise om jeg gjorde et rett valg der, men om så lenge har jeg ikke de store betenkligheter med å oppgradere motoren med en chip. Er mange skremsels historier og hyl og skrik der ute, ofte uten substans. Det er da det som står svart på hvitt og du har akkurat samme kasse som en 99mod. Ikke gjort nå endringer der.
Gustav C. Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 Det er da det som står svart på hvitt og du har akkurat samme kasse som en 99mod. Ikke gjort nå endringer der. Nei det står ikke svart på hvitt at kassa bare tåler 390 nm! Viss, og jeg sier viss! 360/390 står for hvor mange nm kassa er beregnet på, så må man ikke glemme at ingeniørene konstruerer drivverk generelt til å tåle 1/3 mer effekt enn det det skal tåle. At det er akkurat 1/3 de bruker til å beregne stemmer jo ikke alltid, det variere fra merke til merke, men sånn ca er det vanlig å gå ut i fra.. I hverfall på BMW!! Så regn litt på det og se at kassa burde fint klare 500 nm, men slitasjen av kassa vil selvfølgelig øke, men ikke så brutalt mye...
Odd-M Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 Nå vil ikke jeg krangle da, men hvor i all verden har du den tredjedelen din fra? Synsing?
Gustav C. Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 Lærte det for når jeg når jeg gikk på vk1 lettekjøretøy som det het før i tiden. Opel Calibra turbo er skrekk eksempelet på hva som skjer når man ikke har med den sikkerhets beregningen vistnok (vi køddet med da, men vet ikke om det stemmer..). Viss du vil lære mer om dette kan du jo kjøpe/låne "Bilteknikk - drivverk - bremser og understell" som er skrevet av Gunnar Syrjamaki og "Formler, SI-enheter og begreper for biltenkiske beregninger" skrevet av Josef Pfyl som var lærerbøkene den gangen.. Om det var 1/3 eller 30% som tillsvarte det de brukte husker jeg ikke og jeg har ikke tenkt til å lese meg fram til det heller, men det deromkring sa læreren min
Jonass Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 dette er ei kasse bmw har kjøpt rett fra GM. Ett par sitat fra drevne folk på autopower.se BMWS GM lådor som sitter på dieselmodellerna och USA levererade bilar rosar inte direkt marknaden, många har bekymmer med dessa lådor i USA också då vanliga E39 bla redan vid ganska låga miltal, men det är väl hett som attan bortikring över där så de får väl känna på en del. Lådan A5S390R är sepcad för 390NM på ingående axel och vridet på motorn är ju det samma. og 530-D har en Gm-låda vilken inte rosat med bra tillförlitlighet sitter även på bensinbilar i USA där nog höga temperaturer knäckt många lådor. Finns ägare som fått bytt låda 2 ggr under 12.000 mil de har bättre garantier i de flesta fall. Här är det mera installatioern av KCR boxar på högmilade 530D som förorsakat haverier lådorna är specade för max 390nm på ingånede axel och det är i princip vad 530D levererar i originalskick ( 410nm) Oljebyte vid 10.000 mil är att rekomendera och det kan ju skilja 10.000 tals växlingar på samma miltal på olika bilar beronde på hur o var dom är körda. Det går bara att byta ca 3,5 liter inklusive filter resten ligger i konverten, så man får köra ett tag och byta igen efter 3 byten så har man "i princip" bytt alla olja.
Ron Jeremy Skrevet September 27, 2007 Skrevet September 27, 2007 Det sier seg vel selv at kassa på min 01 530Dat med 193/410 hk/Nm, kan ikke kun ha 360 evt 390Nm som begrensning. Jeg har også hørt om en som har fått kassa til å ryke, men det var en 99model, jeg valgte bevisst å unngå pre facelift modellen pga dette. Tiden får vise om jeg gjorde et rett valg der, men om så lenge har jeg ikke de store betenkligheter med å oppgradere motoren med en chip. Er mange skremsels historier og hyl og skrik der ute, ofte uten substans. Det er da det som står svart på hvitt og du har akkurat samme kasse som en 99mod. Ikke gjort nå endringer der. Usikker. Var det ikke et innlegg ovenfor som visste at det du sier der er sprøyt. Det er 3 kasser til denne motoren i E39, prefacelift, facelift og ennå en til. Har bare hørt problemer om girkasse ras på prefacelift personlig hvertfall.
Gustav C. Skrevet September 27, 2007 Skrevet September 27, 2007 Usikker.Var det ikke et innlegg ovenfor som visste at det du sier der er sprøyt. Det er 3 kasser til denne motoren i E39, prefacelift, facelift og ennå en til. Har bare hørt problemer om girkasse ras på prefacelift personlig hvertfall. Sjekket ganske fort siden jeg jobber nå, men kan se ut som om en 1998 530da hadde en aut.kasse som het A5S 360 R, En 2001 mod 530da hadde en aut. kasse som het A5S 390 WG og til sist sjekket jeg en 2003 530dat som hadde en A5S 390R - ZM. Det kunne se ut som om touring og sedan hadde like kasser, men tok bare den 2003 mod touring siden jeg ikke er helt sikker på når de sluttet å produsere E39 Bare sånn at noen kan få det emd teskje her.. Det er minst 3 forskjellige kasser ute å går her til E39 530d. Dette sjekket jeg på GS-bildeler, noe hvem som helst kunne ha gjort før de uttalte seg om hvor mange kasser >de tror< 530da har hatt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå