Gå til innhold

Privatleasing - en ny måte å finansiere en BMW


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det har vert veldig billigt for privatkunder å lease biler i norge og nå. Mangen forhandlerer har jo kampanje på 1690kr i mnd med 40.000kr i innskudd. Flere og flere som har gjort de i det siste. Vi som en av haugalandets største bedrifter har tatt ett steg vekk fra dette. Når vi får inn biler etter 3 år leasing er det en alt for høy pris på bilene at vi som bedrift taper på dette, litt pga det er blytungt å selge bruktbil fortiden.

Noen forhandlerer har begynnt å få tilbake ein del fra leasing og sitter med langt over 150 bruktbiler på lager i som dei sliter med å tjene penger på og det vil sei at dette går ikkje i lengden.

Å det svarer seg heller ikkje som oftest å lease biler til langt over 250.000,- er vel en stor grunn til at dei i danmark leaser småbiler som generelt er billige å kjøpe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansker har virkelig rare bilvaner :roll: Men i ett lite land med korte avstander og hvor folk flest bor i storbyer så trenger man vel ikke store SUVer slik som i Norge. Danmark er flatt og er litt større en Telemark fylke, så det er vel et helt annet bruksmønster og behov :)

Danmark er omtrentlig 2.5 ganger større enn Telemark så det er sagt. Behovet for SUV-er i Norge er også omtrentlig like stort som i Danmark. At drift på alle hjul kan være en fordel en del steder i Norge er korrekt, men akkurat SUV-er? Om plass i bilen for en eller annen merkelig grunn skulle være en større faktor i Norge, så får man langt mere av det i en stor stasjonsvogn eller en MPV, enn i de fleste "SUV-er" som CRV, X-trail osv (slike som folk flest kjører).

Hva leasing angår så har jeg delte tanker om det. Netto for leasing kontra netto på privat bil er min bekymring. Jeg tror nok det kan gå begge veier med ulike biler, men fordelen med å slippe å selge selv i dagens marked veier helt klart tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det har så veldig mye med saken å gjøre, men det finnes et par-tre artige måter å se Danmarks størrelse på. Danmark er f.eks større enn både Sveits og Nederland. Landet er også dobbelt så stort som Israel og det forteller litt om hvor lite arealet de krangler om der nede egentlig er. Kun Finnmark er større enn Danmark av de norske fylkene og legger man sammen arealet på Hedmark og Akershus er det nogenlunde identisk med arealet på Danmark. Grønland (ca. 2,2 millioner kvadratkilometer) er imidlertid offisielt også en del av det danske riket (Kongeriket Danmark) og inngår sammen med Færøyene i det såkalte Rigsfællesskabet. Både Grønland og Færøyene har idag et utstrakt selvstyre, men begge nasjonene er helt avhengige av en omfattende økonomisk støtte fra Danmark (4-5 milliarder kroner årlig).

Utrolig nok er det ganske mange som kjører SUV´er her i Danmark også. Land Rover er nok den mest populære (det er mange store gårder her), men også X5 finnes det ganske mange av. Det er imidlertid ikke vanlig å velge 4x4 på alminnelige biler her i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downsizing når det gjelder biler er en europeisk trend. VAG selger i bøtter og spann av Polo og Up!. PSA ligger ikke langt bak med 208 og C1/107 (ja selv den gamle 206+ solgte stadig godt tidligere på året før 208 kom på markedet) og Fiat selger bra med 500 og Panda. Det er selvfølgelig finanskrisen som har mye av skylden for fenomenet, men yngre mennesker er faktisk ikke så interessert i biler og dette påvirker hvor mange penger de vil bruke på en bil.

En annen liten faktor er at bilene blir større. Derfor er det ikke unaturlig at de minste modellene passer flere og flere kunder.

Uten at jeg har noen tall her vil jeg tro at Polo er ganske lik Golf 4 innvendig, og Peugeot 207 tilsvarende med gamle 306/405.

Synes det er rart at forhandlere ikke har tenkt over dette salgsproblemet med 3 år gamle leasingbiler. De burde jo ha spådd at de ville sitte igjen med haugevis av kliss like Mondeo/Focus/Avensis etc på lager som vil ta tid/penger å selge videre.

Når man kjøper ny bil i dag tror jeg det lønner seg å kjøpe en bil som skiller seg ut i fargevalg innvendig/utvendig og motor/gir, slik at man ikke må slåss om så mange av de samme kjøperne ved et evt salg.

Og ang SUV-trenden, så er dette 99% jålemote, og 1% behov.

Trenden startet jo for 25 år siden i USA, og se hvordan det har utviklet seg som en pest der alle kjører rundt i enorme tankser som bruker 2l på mila. Alt handler om å sminke seg, og vise seg fra sin beste side.

Her i Norge må jo alle ha SUV fordi kneika opp til hytta er så seig, men hvorfor kjører de da rundt på piggfrie dekk hvis behovet er så sterkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downsizing når det gjelder biler er en europeisk trend. VAG selger i bøtter og spann av Polo og Up!. PSA ligger ikke langt bak med 208 og C1/107 (ja selv den gamle 206+ solgte stadig godt tidligere på året før 208 kom på markedet) og Fiat selger bra med 500 og Panda. Det er selvfølgelig finanskrisen som har mye av skylden for fenomenet, men yngre mennesker er faktisk ikke så interessert i biler og dette påvirker hvor mange penger de vil bruke på en bil.

En annen liten faktor er at bilene blir større. Derfor er det ikke unaturlig at de minste modellene passer flere og flere kunder.

Uten at jeg har noen tall her vil jeg tro at Polo er ganske lik Golf 4 innvendig, og Peugeot 207 tilsvarende med gamle 306/405.

Synes det er rart at forhandlere ikke har tenkt over dette salgsproblemet med 3 år gamle leasingbiler. De burde jo ha spådd at de ville sitte igjen med haugevis av kliss like Mondeo/Focus/Avensis etc på lager som vil ta tid/penger å selge videre.

Når man kjøper ny bil i dag tror jeg det lønner seg å kjøpe en bil som skiller seg ut i fargevalg innvendig/utvendig og motor/gir, slik at man ikke må slåss om så mange av de samme kjøperne ved et evt salg.

Og ang SUV-trenden, så er dette 99% jålemote, og 1% behov.

Trenden startet jo for 25 år siden i USA, og se hvordan det har utviklet seg som en pest der alle kjører rundt i enorme tankser som bruker 2l på mila. Alt handler om å sminke seg, og vise seg fra sin beste side.

Her i Norge må jo alle ha SUV fordi kneika opp til hytta er så seig, men hvorfor kjører de da rundt på piggfrie dekk hvis behovet er så sterkt...

Dei burde tenkt på dette ja, er noen forhandlerer som sliter meir enn andre som har hatt ett utrolig høyt antall av leasinger, men her hos oss har vi aldri vert mye inni leasing markede og nå har vi gått heilt bort fra det for noen mnd siden. Men er nok mangen som kommer til å slite med desse fremmover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark er omtrentlig 2.5 ganger større enn Telemark så det er sagt. Behovet for SUV-er i Norge er også omtrentlig like stort som i Danmark. At drift på alle hjul kan være en fordel en del steder i Norge er korrekt, men akkurat SUV-er? Om plass i bilen for en eller annen merkelig grunn skulle være en større faktor i Norge, så får man langt mere av det i en stor stasjonsvogn eller en MPV, enn i de fleste "SUV-er" som CRV, X-trail osv (slike som folk flest kjører)

Du skjønte hva jeg mente når jeg nevnte Telemark fylke.....?

I Norge så er selvsagt behovet for SUV større en i Danmark, vi har værre veier, lenge distanser, mer snø og vi er ett hyttefolk hvor høy bil med firehjulsdrift er praktisk. I det Norske trafikkbildet så domineres SUVene av XC90, XC60, RAV4, X5, Q5, Tiguan og overraskende mange Range Rover og Cayenne. Dette har selvsagt også mye med at nordmenn har mye penger for tiden og begynner å gi faen i høye bilpriser, noe som også vises på slagsstatestikkene. BMW er på 7 plass over det mest solgt merke i Norge med Audi på 6 plass og X3 ble den definitivt mest solgte BMW i Norge i år.

Selvsagt er det flere grunner til at Nordmenn velger SUV i stede for andre biler. Jeg på min side er glad vi ikke har slikt bilsalg som Danmark, tenk å kjipt trafikkbildet blir etterhvert med alle de små rare bilene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er dumt er jo at de fleste leaser biler med de minste motorene, og begrensede utstyrspakker.

Tror faktisk det kan bli en liten opphopning av disse, da disse er lite attraktive.

Skal jeg lease, så kommer jeg til å dra til litt på utstyr og motor.

Jeg svarer på et litt gammelt innlegg her, men la gå...

Før jeg gikk til bestilling av den bilen jeg nå venter på, så var jeg veldig nær ved å kjøpe en Ford Focus. Jeg hadde regnet ut hvor mye renter og verditap ville utgjøre i snitt per måned over tre år, og med dette tallet i hodet spurte jeg selgeren hvor mye det ville koste om jeg leaset bilen i stedet for å kjøpe. Svaret hans var: "Glem det!". Videre forklarte han at når de beregner restverdi, da legger de kun til 25 % for alt av ekstrautstyr. De beregner altså 75 % verditap på absolutt alt du legger til. Siden jeg hadde lagt til alt som gikk an å legge til, så ble det særdeles ugunstig å lease bilen. Han gadd ikke engang å regne på det.

Det finnes kanskje andre selskap som beregner restverdien annerledes, men det er nok en grunn til at folk leaser biler uten for mye utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer forhandleren taper på salg av bilen etter 3 år, jo gunstigere har leasingen vært for kunden. At privatleasingbiler nå hoper seg opp på lageret hos enkelte bilforhandlere beviser bare de aktuelle forhandlerne sin mangel på profesjonalitet.

Profesjonelle forhandlere legger inn en god sikkerhetsmargin i sin beregning av restverdien. Det er denne marginen vi som kjøper bil i steden for å lease kan "tjene". Må du lease, så gjelder det å finne den minst profesjonelle forhandleren - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... du har helt klart interessante betraktninger på de underliggende rammebetingelsene vedr. leasing av biler. Jeg er litt overrasket egentlig... iom. at man skulle tro at de ulike aktørene i leasingmarkedet var såpass profesjonelle at de har kontroll på verditapet og hva bilene evt. kan selges for når den første leasingperioden er avsluttet. Jeg tror imidlertid at du helt klart har et poeng.

Her i Danmark har man i et par-tre år nå kunnet lease gamle leasingbiler (typisk 3 år gamle) til fornuftige priser. Spesielt BMW og Mercedes-Benz har hatt mange gode tilbud i denne sammenhengen. Bilene har typisk rundt 60000 Km på telleren og fremstår som mer eller mindre nye. Jeg vet at det er ganske attraktivt å kjøpe ut bilene når denne leasingperioden er avsluttet (altså utleieperiode nr. 2). Bilene er 6-8 år gamle, har rundt 120000 Km på telleren og leasingselskapet praktisk talt nedskrevet bilene forhold til handelsverdien. Bruksverdien er imidlertid formidabel hvis det f.eks dreier seg om en E61 530d... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer forhandleren taper på salg av bilen etter 3 år, jo gunstigere har leasingen vært for kunden. At privatleasingbiler nå hoper seg opp på lageret hos enkelte bilforhandlere beviser bare de aktuelle forhandlerne sin mangel på profesjonalitet.

Profesjonelle forhandlere legger inn en god sikkerhetsmargin i sin beregning av restverdien. Det er denne marginen vi som kjøper bil i steden for å lease kan "tjene". Må du lease, så gjelder det å finne den minst profesjonelle forhandleren - lykke til!

Her tar du nok litt feil, ofte kommer Importøren med Leasingkampanjer og da kan ikkje vi gjør noe med prisen. Du kan heller ikkje vite hvordan markede er om 3 år for bruktbiler.

Kan jo nevne når Mitsubishi kom ut med ASX enn så smalt det og solgte noe heilt sykt med biler, det varte i 1 år nå selger dei nesten kje ASX enn og ka vil skje viss vi får inn ein fra leasing og ingen er interessert i dei lengre?

Det er nok ein del folk her ute som ikkje vett hvordan det fungerer 100% for forhandlerene sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante svar i tråden og det er nok mer i denne saken enn man umiddelbart skulle tro. Nå rapporterer danske bilforhandlere at de aldri har solgt flere biler, men heller aldri har tjent så lite penger. Den danske staten taper imidlertid også penger på de leasede småbilene og da må vi vel regne med at det snart kommer avgiftsendringer... :roll:

http://epn.dk/privat/biler/article4972256.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante svar i tråden og det er nok mer i denne saken enn man umiddelbart skulle tro. Nå rapporterer danske bilforhandlere at de aldri har solgt flere biler, men heller aldri har tjent så lite penger. Den danske staten taper imidlertid også penger på de leasede småbilene og da må vi vel regne med at det snart kommer avgiftsendringer... :roll:

http://epn.dk/privat/biler/article4972256.ece

Ja det er nok en god del meir en vanlige folk bare tror. Det er ikkje alltid forhandlerene som bestemmer men oftest importøren til dei forskjellige merkene. Det kommer jo inn eposter til meg daglig om leasing kampanjer fra importørene. Men det er nok en god grunn for at våres bedrift aldri har drevet med leasing. Eg vil tru flere forhandlere kommer til å slite veldig fremmover med å bli kvitt bilene. Når det kanskje kommer inn 15 stk Citroen grand c4 picasso på samme tid.

Se her ja dei begynner å merke det i danmark og ja :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Litt mer informasjon fra Danmark vedr. overgangen til små biler og leasing generelt. Dette understøtter helt klart det bl.a torbfer er inne på med at denne trenden for bilforhandlerne er som å skyte seg selv i foten... #-o

http://epn.dk/brancher/detail/article5112111.ece

Det tenkte eg, fikk akk epost på jobben om leasing tilbud fra den eine forhandleren på 1390 kr i mnd med 30.000,- i egenkapital på leasing avtale, det er jo heilt utrolig billigt så eg skjønner folk vil gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en stund på jakt etter nyere bil, da min gamle Primera begynte å bli plagsomt dyr å ha i drift, da det meste av slitedeler begynte å ryke. Fikk solgt den for en uforskammet god pris, så da begynte vi å se på E90/91 og tilsvarende biler i prisklasse 200-300 000 kr. Men da vi allerede hadde kjøpt oss rekkehus (som ikke er ferdig enda), var det ikke ønskelig å bruke av egenkapitalen til å kjøpe bil, ei heller ha et billån med høy rente som forringer lånemulighetene våre. Det gunstigste hadde selvfølgelig vært å inkludere den i huslånet, men da blir en liksom aldri "kvitt" lånet på bilen, så vi ville holde den utenfor. Så da begynte vi å undersøke rundt leasing, da skillene mellom leasing kontra kjøp/billån ikke lengre er store, spesielt ikke dersom du planlegger å bytte bil hvert 3. år. Bruktbilmarkedet er også sånn idag at det er svært vanskelig å få en god pris for bilen, om en i det hele tatt får solgt. Ved leasing er du kvitt bilen etter 3 år, noe som er veldig greit om familiesituasjonen skulle endre seg. Eller du kan kjøpe den ut for en noe lavere pris enn tilsvarende biler på bruktmarkedet.

Vi endte på en F20 116i M sport, og er storfornøyd med det. BMW har hatt en kampanje gående det siste året på 1-serien, der du kan få en 116d med det mest nødvendige av utstyr, 5 år inkl. service og vinterdekk på felg, til 2000kr/mnd ved 50000kr i innskudd. Kampanjerente på 1,95%. Det er ikke mindre enn en svært god deal, spesielt når du ser hva andre biler blir tilbudt med (en betjent leaser en Skoda Fabia 1,2 for 2400kr/mnd med 20000 i innskudd).

Etter mye fram og tilbake med valg av motor osv, landet vi som sagt på en 116i framfor 116d. Den var en smule dyrere i mnd, men vanvittig mye morsommere og kjøre. Klarte å presse prisen ned til drøye 2800kr/mnd med 50000kr i innskudd. 5-år/100k km BSI serviceavtale og piggdekk på felg var inkludert i tilbudet. Bilen spekka vi selv, og fikk den etter 5 uker. Ettersom vi er 2 stk som betaler på dette, der begge er i full jobb, ser vi det som høyst overkommelig med 1400kr/mnd per hode for en ny bil. Etter 3 år ender vi opp på rundt 150 000 kr for alle avdrag inkl. innskudd. Sluttsummen er den samme enten du betaler 0, 20k, 50k eller 70k i innskudd, det er bare månedsprisen som justerer seg. Om bilen har tapt seg mer enn 150 000kr (fra kjøpsprisen på rundt 410 000kr) på 3 år, er det gunstig for oss som forbrukere. Dersom markedprisen er høyere enn 260 000kr etter 3 år, er det gunstig for Bavaria. Det blir morsomt å se hva som blir utfallet, men jeg tror ikke et reelt tap på nærmere 150k er veldig usannsynlig.

Til opplysning henta jeg inn tilbud på et par andre biler også. En tilsvarende utstyrt Volvo S60 drivE R-design kom på drøye 3000kr/mnd med 50k innskudd, uten service eller piggdekk inkl. Regner ca 20 000kr på dette totalt over 3 år. En V40 drivE kom på noe mer (ca 3300kr). Dette var med 5,35% rente.

En Hyundai i30 1,6 diesel med full utstyrspakke kom på nøyaktig det samme i måneden som BMW'en, men dette var ekskludert service (4000kr/år), og med 5,95% rente. Denne var for øvrig ca 130000kr billigere i innkjøp enn BMWen.

Da var egentlig ikke valget vanskelig, 1-serien var den som var suverent best å kjøre, og også best å se til - i M sport utgave. En kollega av meg bestilte sin F20 116iA leasing 2 dager etter vi bestilte, og en annen har bestilt en F20 116dA M sport leasing til kona nå nylig.

Når det er sagt, synes jeg du torfber har noen gode poeng når det gjelder det med at bilforhandlerne blir sittende med bilene etter 3 år, og slik dagens marked er, så sliter de også med å få solgt dem. Bavaria Stavanger mente også at di selger nesten flere F20 (primært 116d) på leasingavtaler, enn vanlig salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...