Gå til innhold

For petrolheads, V12 motorer


540is
 Share

Anbefalte innlegg

Minner meg om en luftkamp bestfar min var vitne til her heime. En britisk Mustang jaga en tysk Fw190 rundt over huset deiras. Han gikk ut for å sjå på mens min bestemor trygla han om å gå i kjelleren ettersom kulene spruta rundt på bøen og hylsene falt overalt. Tyskeren prøvde å lure Mustangen ved å fly under kraftlinja for å få han til å kollidere med ledningane. Tilsutt fikk Mustangen inn noen fulltreffere og etter å ha tatt nedi en bakketopp styrta Fw190'n nær et tjern.

De første som kom til åstedet såg at tyskeren var død,heile låret og underkroppen var "sprengt bort" av kulene og kræsjet,sitert av en som såg det personligt. Tyskerne kom først noe seinere,og vart rasende for at noen av de lokale norske hadde tatt diverse fra flyet. Trua med henrettelser,men gikk bra ettersom de ikkje tok radioen.

Den tyske piloten het Ernst Tergl.Er begravet på Solheim kirkegård i Bergen.

Et anna tysk fly(også Fw190) vart skutt ned over samme området,styrta litt bortenfor.Piloten i dette flyet het Uffz.Walther Opitz (også begravet på Solheim kirkegård).

Mustangpilot Fl.L. G.C.Pearson fra 65 Sqdn. skjøt ned begge flyene i denne luftkampen. En anna Mustang

(F/L Watt 19Sqdn Mustang) styrtet i Sognefjorden

flysving1mt8.jpg

Stedet der Fw190'n styrta...

flysving2xa9.jpg

Rester av Bmw 801 motoren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolls-Royce "Merlin" ble faktisk videreutviklet til "Griffon" og med det fikk den 36,7 liter motorvolum. Med kontraroterende propeller og en tre-trinns kompressor utviklet Rolls-Royce Griffon 83 motoren hele 2375 HK.

Det står ellers litt mer om flymotorer i denne tråden... og for de som er interessert i krigshistorie generelt vil søketemaer som "Falklandskrigen" og "Schwere Gustav" føre til div. innlegg (først og fremst i tulletråden).

Forøvrig... i en tidligere tråd der spørsmålet var hvilket jagerfly som var det best under WW2 skrev jeg dette svaret:

Det er jo et spørsmål om hvordan man skal måle hvilket fly som var "best" under WW2... de fleste flyene var enten store kompromisser eller temmelig spesiealiserte. Et annet aspekt er at den tekniske utviklingen gikk utrolig hurtig under krigen (noe den alltid gjør under en krig) og fly som var moderne i 1939/40 var mer eller mindre utdaterte i 1944/45. Jeg tror allikevel at det er relativt bred enighet om at når det gjelder jagerfly var North American Aviation P-51B/C Mustang det beste flyet. Fra og med 1943 hadde flyet en Packard Merlin motor (lisensbygget Rolls-Royce Merlin motor) som ga P-51 en topphastighet på over 700 Km/t. Det som imidlertid var helt enestående med flyet var flyets operasjonelle rekkevidde på 2655 km... tur-retur London-Berlin var med andre ord intet problem og på den måten kom tilstrekkelig mange allierte bombefly frem og fikk ødelagt det tredje riket.

Focke-Wulf Fw 190 er vel mest interessant her inne fordi flyet hadde en BMW 801 motor som ga det en topphastighet på rundt 700 Km/t. Den operasjonelle rekkevidden var faktisk ikke mer enn mellom 800-1000 Km. Allikevel var flyet en formidabel arbeidshest og ekstremt driftsikker. Flyet ble brukt på praktisk talt alle fronter og som med mye annet tysk militært utstyr kopiert av både sovjettene og kineserne etter krigen. Det er ikke uvanlig at man i dag benytter kinesisk eller sovjetproduserte kopimotorer av 801 motoren når restaurerte originale Fw190´er skal ha en motor.

Apropos Spitfire... det sies jo at flyet vant slaget om England, men det er dessverre ikke helt korrekt. Det var nok det mindre glamourøse Hawker Hurricane som gjorde store deler av jobben med å skyte ned tyskernes bombefly... Spitfirevingene ble holdt tilbake for å skyte ned tyskernes eskortejagerfly (hovedsakelig Messerschmitt Bf 109) på tilbakeveien når de ikke hadde nok bensin igjen til en "dogfight". 7 av 10 tyske fly som ble skutt ned under slaget om England ble skutt ned av Hawker Hurricanes. Allikevel er det liten tvil om at Spitfire var den store primadonnaen som styrket den britiske moralen mest... rett og slett i kraft av de vakre formene... og noen år senere også fordi flyet ble et av krigens hurtigste og beste jagerfly. Med kontraroterende propeller og en Rolls-Royce Griffon 83 motor (en viderutvikling av Merlin) på 2375 HK kunne en av de siste krigsutgavene av Spitfire klare en topphastighet på 750 Km/t og helt opp til 975 Km/t under kontrollerte stup (dog med såkalte "clipped wings"). Spitfire ble produsert frem tom. 1947 og kom for siste gang i krigstjeneste under krigen mellom den nye staten Israel og arabiske naboer i 1948. Det svenske forsvaret hadde operative Spitfires helt frem til midten av 50-tallet da deres egen jetjager Saab 29 "Tunnan" ble introdusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V12'er, er det ikke stjernemotor i de?

Nei, 27 liters V12 med kompressor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin

Focke Wulf 190, som er nevnt lengre oppe i tråden, hadde en 14 sylindret BMW stjernemotor på nesten 42 liter.

BMW801_front.jpg

Ja dette hadde vært noe å hatt i Bimmeren, hadde blitt noelunde slik da

Hehe, heftige saker det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal vi ikke glemme at Focke Wolf kom med både V motor og Radial motor....og at det var en av de tyngst bevæpna jagerflya i det europeiske teateret.

Nja... bare P-51 Mustang hadde muligheten for samtidig å bære f.eks 6 stk. 12,7 mm maskinkanoner, 900 Kg bombelast og 10 stk. 127 mm raketter. Focke-Wulf Fw 190 hadde kun muligheten for 2 stk. 13 mm maskinkanoner og 4 stk. 20 mm maskinkanononer. Andre kombinasjoner var naturligvis også mulig, men slagkraften ble ikke større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...