Fredrik Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 jeg synes nå 850csi er en ganske kjapp bil jeg nå da Kanskje hva man er vant til? Men klart den ikke er av de raskeste fra 0-100 grunnet mye vekt. Men som nevnt her så er den jo veldig kjapp når du har fått bilen orntli i gang. Får ta 1/8 mile på rudskogen på BMW treff!!! Da hadde vi fått bra inntrykk om hva som gikk hva Det er ingen i denne diskusjonen som har argumentert for at en original E31 850i er en treg bil... det skulle bare mangle at den ikke er det med hele 300 HK. Alt er imidlertid relativt... Porsche 928S som kom på markedet allerede i 1979 hadde en V8 på 4664 cm3 som ytet 300 HK ved 5900 rpm og 380 Nm ved 4500 rpm. Modellen veide 1450 Kg og klarte med en tretrinns automatkasse 0-100 Km/t på 6,2 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t. Her er min tidligere 1980 Porsche 928S fotografert i 1986
mowz Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 neida bare gikk utifra dette utsagnet: Det store spørsmålet er imidlertid hvorfor du ikke forstår hvorfor den ikke er spesielt hurtig... Men skjønner hva du mener
ingard Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 (...)Her er min tidligere 1980 Porsche 928S fotografert i 1986 Har du flere bilder av den bilen?
turbomega Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Ok, jeg tror keg ordla meg litt dårlig(Igjen ). Jeg mente om man er på vei oppover i girene for full aks, og er kommet til f.eks 3gir, og legger dette perfekt, ett fiktivt tall men si 6000omdr, som vi havner på når dette gir blir lagt inn. Effektoppen og området for giring ligger da f.eks ved 8500omdr(Grei motor mao ). Aks vil ikke være ekskalerende fra disse 6000omdr og opp til 8500omdr? Fartsøkningen vil vel minke noe, eller er det mulig å lage motorer som leverer høyest moment, selv helt opp i 8-8500omdr? For giret kan vel ikke gjøre noe med dette, giret er låst fra 6-8500omdr, så motoren må selv sørge for effekt(moment) nok til framdrift oppover i turtall. Kan ikke se annet en at fartsøkningen må minke noe, eller.....? Du ønsker så generelle svar. Selvfølgelig er det mulig å lage en motor som leverer mer og mer moment opp mot 8-8500omin. Tar man en liten turtallsvillig motor med en diger turbo, slik at turboen ikke våkner før langt opp i turtall, får man ofte slike resultat. Under ser du en "tilfeldig" valgt simulert motor, med til dels ubruklige egenskaper til veibruk. Fra 6000omin og et stykke oppover øker dreiemomentet, og bilen vil da oppføre seg som det hørtes ut som om du trodde ikke var mulig. Designet av motoren er på ingen måte godt, men det viser et mulig design.
Fredrik Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Har du flere bilder av den bilen? Ja... hvordan det ?...
RR Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Lest litt her å mange meninger ... NM = akselasjon Jeg har på min 3,2l m3 motor 1017nm ved 5300rmp
Diesel power Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Du ønsker så generelle svar. Det enkle er ofte det beste vettu, har ingen store planer om å ta dette i hovedfag, for å si det slik Men svaret du gir under er bastant og gir meg som "menig mann" egentlig godt nok svar. Grunnen til at jeg spurte kommer under også. Selvfølgelig er det mulig å lage en motor som leverer mer og mer moment opp mot 8-8500omin. Tar man en liten turtallsvillig motor med en diger turbo, slik at turboen ikke våkner før langt opp i turtall, får man ofte slike resultat.Under ser du en "tilfeldig" valgt simulert motor, med til dels ubruklige egenskaper til veibruk. Fra 6000omin og et stykke oppover øker dreiemomentet, og bilen vil da oppføre seg som det hørtes ut som om du trodde ikke var mulig. Designet av motoren er på ingen måte godt, men det viser et mulig design. Vi hadde liten "avdeling" under denne tråden som omhandlet nettopp dette, og jeg hadde pr.dags dato ikke sett en kurve som viser økende moment etter 5-5000omdr min. Jeg ble derfor ikke enig med noen som mente at bilen deres fikk ekskalrende aks oppover i turtall, helt til effektoppen(over dette turtall), for hvert gir som forklart over. Mulig de har en stor turbo som du beskriver, med mindre det da kanskje er andre måter å få dette til, kompressor er kanskje en mulig måte??? Får bite i meg den da mao PS! Nick torbomega, kommer det av at du kjører Omega(Lotus?) eller stammer det fra fysikkens benevnelser?
turbomega Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 Så lenge momentet øker, så øker effekten. Der momentkurven er flat, øker effekten.. Der effektkurven er flat, vil momentet alltid være synkende. Ang. nick, så har jeg et par omega med turbo, men ingen Lotus (enda).
kimeide Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 dere skal ha litt ros for 30 sider med nesten uavbrutt krangling
S.Hafsmo Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 ingen forhold kan opprettholdes uten litt krangling.
Gjest Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Lest litt her å mange meninger ...NM = akselasjon Jeg har på min 3,2l m3 motor 1017nm ved 5300rmp jeg veit du har peiling på dette, enig med deg foresten!! NM = akselerasjon !! turbomega: er en ting du glemmer her, med vanelig bensin så er det ikke mulig å få en motor med stigende dreiemoment over et gitt turtall (avhengig av oktanvalg) !! det har noe med hvor optimal forbrenning det er mulig å få med den typen drivstoff du bruker ok ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå