Gå til innhold

Hvordan enkelt få mer lyd av originalanlegget. (ny info s.1)


 Share

Anbefalte innlegg

Selv om det er 10 høytalere i en bil er det vel ikke 10 separate kanaler slik at man kan spille separate signaler i alle høytalere? Altså 10.0 i forholdt til standard hjemmekino som typisk er 5.1, 6.1, 7.1? Da bør det jo kunne gå å kjøre to og to høytalere på hver kanal på forsterkeren uten at impedansen blir helt feil. Å koble mange høytalere på hver kanal er jo ikke bra, men om de også har adapter for dette må det være veldig greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har nå montert THA-555pnp og 2 stk 10" sub i brønn(2*15ltr), må si jeg ble meget fornøyd og overasket over hvor bra det ble! Dette var bare plug and play, det som var jobben var byggingen av kassa og beregninger da. Jeg jobbet i ca 12t på detta, men da ble det strøkent også. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder her av mitt anlegg i 320dat-05'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå montert THA-555pnp og 2 stk 10" sub i brønn(2*15ltr), må si jeg ble meget fornøyd og overasket over hvor bra det ble! Dette var bare plug and play, det som var jobben var byggingen av kassa og beregninger da. Jeg jobbet i ca 12t på detta, men da ble det strøkent også. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder her av mitt anlegg i 320dat-05'n.

Ja gjør det :D Tenkte å kaste meg ut i et prosjekt som ligner...

Synd de ikke lager 4-kanals blaupunkt lenger... Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en evt.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg lurer på: jeg har kjøpt meg denne forsterkeren nå, sitter å venter på kabelsettet. så jeg lurer på å bestille meg en sub. etter som jeg forstår, kan man bruke den line out utgangen på forsterkeren til en sub?!

og hvordan gjør man det med styrestrøm?(remote signal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er lineout på forsterkern, som du kan ta signal til evt ei monoblokk :)

er ikke sikker på remoten, har ikke sett på dette ennå. men må gå ann å hente det fra forsterkern, den må ha noe form for remote fra spillern..

har også tenkt på å koble opp en sub :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg lurer på: jeg har kjøpt meg denne forsterkeren nå, sitter å venter på kabelsettet. så jeg lurer på å bestille meg en sub. etter som jeg forstår, kan man bruke den line out utgangen på forsterkeren til en sub?!

og hvordan gjør man det med styrestrøm?(remote signal)

På min sitter orginal forsterker i golvet bak, der er det en rød styrestrømledning men kan hente ut fra. Er veldig enkelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå montert THA-555pnp og 2 stk 10" sub i brønn(2*15ltr), må si jeg ble meget fornøyd og overasket over hvor bra det ble! Dette var bare plug and play, det som var jobben var byggingen av kassa og beregninger da. Jeg jobbet i ca 12t på detta, men da ble det strøkent også. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder her av mitt anlegg i 320dat-05'n.

Ja gjør det :D Tenkte å kaste meg ut i et prosjekt som ligner...

Synd de ikke lager 4-kanals blaupunkt lenger... Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en evt.?

Ikke umulig at Strømmen bilradio har 4-kanaler om du vil ha det, han hadde faktisk 555 inne når jeg kjøpte min der. Han har igjen flere 555 vet jeg også,iallefall 2 stk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten helt utrolig, kommer veldig mye bass inn i bil selv om platen/golvet ligger oppå. Men mulig jeg lager en plate med noe hull i etterhvert, og trekker den i stoff. Jeg skal også da legge opp en egen strømkabel til forsterker, meget lett å gjøre! Da kan jeg "dra ut" bassen skikkelig-he he!

Nå trekker jeg strøm gjennom pnp-koblinga, noe som begrenser seg litt ved høyt volum. Det står også i veil at det er anbefalt å legge opp egen strømkabel.

Forsterker har 40amp sikr og den orginale på bilen er bare på 10amp, noe som blir altfor lite.

Er ca 4-5cm mellom plata bassene sitter på og selve golvpata i bilen. Jeg har også en gummimatte oppå der igjen,men ikke noe probl.

Jeg brukte med vilje lettdrevne bassere (91db),ser ikke hensikten med å bruke tunge og rå bassere her,både pga plass,vekt og strømbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så sykt peiling på bilstereo, men kan litt om elektronikk og forsterkere og sånn.

Er enig med larserso:

Selv om det er 10 høytalere i en bil er det vel ikke 10 separate kanaler slik at man kan spille separate signaler i alle høytalere

Altså det er ikke nødvendig med en 10 kanals forsterker. Muligens hvis man har harman kardon da. Ut fra cd spilleren er det vel bare 2 separate kanaler?

Har selv BMW professional 10 høyttalersystem i bilen, så jeg har tenkt en del på akkurat dette. Mange mener at man ikke kan bruke 2stk 5 kanals forsterkere p.g.a. at delefilteret ligger i originalforsterkeren. Ser ikke helt problemet med dette egentlig. Signalene som kommer ut av delefilteret som skal til høyttaleren kan vel forsterkes i det vie og det breie uten probs? Alternativt kan det vel være mulig, selv om det tar litt mye plass, å kjøre 1stk 4 kanals forsterker på diskantene, 1stk 4 kanals forsterker på mid-bass og 1stk 2kanals til mellomtone? Siden disse kjører samme signal mener jeg.

Rett meg hvis jeg er helt på viddene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har montert 1 stk THA 475 idag. Må si det ble mye bedre en jeg trodde selv med original høytallere :D Lett å montere også.

Siden det finnes kun 1 kabel sett til denne så vil jeg nå tro at den ikke vil virke på biler med Harman Kardon anlegg. Kabel settet er laget slik at det kobles i serie med original CD spiller.

Alternativet er vel å koble vekk H/K forsterker da...Men så er jo den Blaupunkt forsterkeren kun 4 kanals...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert 1 stk THA 475 idag. Må si det ble mye bedre en jeg trodde selv med original høytallere :D Lett å montere også.

Siden det finnes kun 1 kabel sett til denne så vil jeg nå tro at den ikke vil virke på biler med Harman Kardon anlegg. Kabel settet er laget slik at det kobles i serie med original CD spiller.

Alternativet er vel å koble vekk H/K forsterker da...Men så er jo den Blaupunkt forsterkeren kun 4 kanals...

Der er den i boks ja!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå montert THA-555pnp og 2 stk 10" sub i brønn(2*15ltr), må si jeg ble meget fornøyd og overasket over hvor bra det ble! Dette var bare plug and play, det som var jobben var byggingen av kassa og beregninger da. Jeg jobbet i ca 12t på detta, men da ble det strøkent også. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder her av mitt anlegg i 320dat-05'n.

Hadde vært flott med et par bilder av bagasjerommet ditt :)

Sitter nå å vurderer en THA555 og en liten sub sak i tillegg. Eventuelt blir det en THA475 og en aktivsub. Jeg kommer hvertfall til å strekke ekstra sstrøm til bagasjerommet. Bilen er forøvrig en 03' 320D sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...