Gå til innhold

E39 eller E38?

wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

Driftskostnader er vel relativt like da bilene (f.eks en 528/728) er relativt like. Sørger du for å finne en E38 som er i god teknisk stand får du en fantastisk bil, men det gjør du også om du kjøper en E39.

Det som er hyggelig med å gå fra en E32 til en E38 er at du vil oppleve at du kjører en mye nyere bil. I alle fall mht interiør som på E32 oppleves veldig gammeldags.

Jeg har et ambivalent forhold til de to aktuelle modellene... bilenes tilstand og min dagsform avgjør valget, men mon ikke en godt vedlikeholdt E38 730d med litt fornuftig utstyr ville ha vært førstevalget. Den har et klassisk design som trolig går over i historien som en BMW slik en BMW skal være... litt på den samme måten som W124 og W126 for Mercedes-Benz. Keep it original though... :wink:

Ja... jo.. om man liker diesel er jo 730d grei, men husk at denne ikke var å få tak i for 12 år siden, så jeg tror det blir hardt å finne en 730d fra 1995 :wink:

E38 er veldig BMW, men den ser litt daff ut. Pen men litt lite spennende. Sånn sett syns jeg egentlig E32 ser litt tøffere ut.

Det er vel 728 eller 730 med M60 motoren du tenker på Wicky?

ja diesel er vel en god del dyrere enn tilsvarende bensin versioner, så blir 730/735/740 i bensin utgaver...og ja e32 er superduper tøff:)

me like u:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Driftskostnader er vel relativt like da bilene (f.eks en 528/728) er relativt like. Sørger du for å finne en E38 som er i god teknisk stand får du en fantastisk bil, men det gjør du også om du kjøper en E39.

Det som er hyggelig med å gå fra en E32 til en E38 er at du vil oppleve at du kjører en mye nyere bil. I alle fall mht interiør som på E32 oppleves veldig gammeldags.

HVAH??TROR JEG SKAL KJØRE OVER DEG....e32 ruler :lol:

men er enig i at e38 selvfølgelig er mer moderne og føler vel bedre på alle måter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ambivalent forhold til de to aktuelle modellene... bilenes tilstand og min dagsform avgjør valget, men mon ikke en godt vedlikeholdt E38 730d med litt fornuftig utstyr ville ha vært førstevalget. Den har et klassisk design som trolig går over i historien som en BMW slik en BMW skal være... litt på den samme måten som W124 og W126 for Mercedes-Benz. Keep it original though... :wink:

enig i det faktisk..de fleste e38 har jo greit med utstyr..og designeg er faktisk meget pent:)

meget enig i at w124/w126 er fine..hatt begge modellene..men troooor kanskje at w140 er hakket råere i forhold til w126:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke stasjonsvogn er alternativ hadde jeg godt for en E38.

Karroseriet er jo bare nydelig og jeg synes den tar seg hakket bedre ut enn E39 særlig hekkpartiet.

Mye utstyr og kjøreglede til lav pris.

Har du valget mellom en E39 og E38 til samme pris og modell så hadde jeg ihvertfall tatt 7 eren.

e39 stasjonsvogn er ett bra alternativ..får dem også til gode priser..men..hmm...fremdeles usikker gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å importere fra tyskland blir vel en smule uaktuelt med tanke på nye avgifter til CO så blir nok å kjøpe i norge...satt makspris på 150k..men ser at e39 ligger på rundt 110k for en greit utstyrt en mens e38 starter på rundt 130k..ikke så ille..men igjen..e39 starter jo på rundt 70k og e38 får man ned til 100k..så prismessig er det faktisk ikke så galt..hmm..

diesel blir uaktuelt da de fort koster opp mot 200k..hvordan er innvendig plass/bagasjerom på e32 kontra e39?regner med at 5ern er like romslig inni som e32 mens e38 er noe større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget enig i at w124/w126 er fine..hatt begge modellene..men troooor kanskje at w140 er hakket råere i forhold til w126:)

Nei... W140 lider av elefantsyken akkurat som E65. W126 er langt mer linjelekker og estetisk flott... :P

W126

MercedesS-klasse4.jpg

W140

MercedesS-klasse5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W126 er snedige biler. Oser Afrika av den bilen! Herlig! Man kan jo ikke være afrikansk diktator uten en W126?

Nei, jeg tror du du må prøve både E38 og E39 og se hva du liker best, men siden du ikke skal bruke de helt store summene tror jeg kanskje at jeg ville satset på en E38... Om du kunne tatt med E39 facelift, altså 2001-2003 modeller med i bildet hadde nok det blitt mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde valgt ut fra hva som gir best mulig kombinasjon av god stand, lav km, utstyr og motor, fremfor å bestemme på forhånd om du skal se på enten E38 eller E39.

Lånte en E38 740i med alt utstyr, litt trim og senk. og det var defnitivt en genial bil å kjøre!

Forresten er W140 et slagskip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nå begge de bilene der er råstygge i forhold til både E32 og E38 jeg da!

probleme er at mercedes ser ut som de er fra 80 tallet til sammenligning liksom.

mens bmw ser nyere ut enn de egentli er.

Du har nesten helt rett, men W126 er faktisk fra 70-tallet (1979) og W140 er fra 90-tallet (1991)... altså tre år før E38 kom på markedet i 1994. Ergo er poenget mitt med W126 ikke hvor moderne designet er, men hvor klassisk designet er. E38 ser heller ikke spesielt moderne ut i dag (skulle nesten bare mangle iom at modellen nå er nesten 15 år gammel), men et klassisk design har E38 uten tvil.

Personlig har jeg også sansen for W116, men iom at den kom på markedet allerede i 1972 må den nesten sammenlignes med E3 og dermed er det ingen tvil om at Mercedes-Benz var noen nivåer foran.

W116

MercedesS-klasse3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en e39 med m5-optikk ser jo vanvittig bra ut. 7-serien er pen, men den er litt gubbete og slapp. :P

Det er litt interessant hva folk opplever som sportslig kontra gubbete. E28 ble av folk under 30 alltid betraktet som gubbete. E39 ble faktisk også betraktet som gubbete frem tom. faceliften og det var først etter at modellen ble erstattet av E60/61 at den ble betraktet som et passende alternativ for folk under 30 år. Dette har sikkert en sammenheng med bruktprisene på modellen og dermed hva som er oppnåelig for denne gruppen mennesker.

Jeg var så heldig å få kjøre bl.a E28 M535iA da den stadig kunne kjøpes i butikken, men jeg oppfattet den faktisk ikke som vesentlig mer sportslig enn f.eks Mercedes-Benz W124 300E-24. Tilsvarende mener jeg at E38 heller ikke er spesielt mye mer sportslig enn f.eks Mercedes-Benz W220. Én ting er hva BMW vil ha oss til å tro... noe helt annet er hva som er tilfellet. BMW´s sportslige alibi for folk flest gikk i graven med E36 325i. Nesten samtlige nyere modeller (eksl. M3/M5 og enkelte nisjemodeller) er primært komfortorienterte... eller hvordan skal man ellers forklare en maksimal effekt f.eks helt ned til 5200 rpm for en bensinmotor. I denne sammenheng er det verdt å minne om at dagens M57TUD30 (f.eks E92 335d) har en maksimal effekt ved 4500 rpm og er rødmerket ved 5000 rpm... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt E38 og pappa har E39...begge bilene er 99% lik inni, og motor alternativene er di samme...blir egentlig som tomatsuppe med eller uten makaroni :roll: what pleases you? =) koster litt mer med makaroni, men så er det jo bedre :twisted:

HUSK: IKKE, jeg gjentar IKKE kjøp E38 med mindre motor enn 730i. 730`n min var akkurat passelig lat...:)

forøvrig litt over din prisklasse men et uten tvil perfekt eksempel på en perfekt E38:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1689332

GRRRRRR :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUSK: IKKE, jeg gjentar IKKE kjøp E38 med mindre motor enn 730i. 730`n min var akkurat passelig lat...:)

I denne sammenhengen vil jeg mene at M52B28 motoren i nettopp E38 gjør en betydelig bedre figur enn M60B30 motoren. Skal man ha mer krutt er det M60B40 motoren med 286 HK som gjelder. E38 728iA går forøvrig helt greit... 0-100 Km/t på 9,6 sekunder og en topphastighet på 226 Km/t holder i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...