Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Setter jeg på fjærnlys før jeg kjører forbi? Hmm.. den var ny. Neidu, er nok en grunn til at det er ulovlig med tåke/nær. Møte sånne biler en mørk regnfull kveld er ikke noe artig. Jeg sa at f. eks du er kjøtthue :wink:

Hehe, jeg skjønte det. Og jeg hinta det samme tilbake ;) Men det er faktisk de som setter fjernlysa i deg før de kjører forbi, og sånne skulle blitt slått med noe hardt.

Skjønner godt argumentene mot tåke+nær, men at reaksjonene skal være så sterk er litt pussig. Må da være ting som er mye værre som man kan rette såpass sterk frustrasjon mot. Det hender jeg blir litt blendet iblant av tåke+nær, men så kommer bilen bak med kun nærlys og jeg blir like blendet, så at tåkelysene skal utgjøre så mye syns jeg er litt rart.

En regnfull kveld er det til tider vanskelig å se grøfta ordentlig når folk blender sånn

Du får sette på grøftelysa :lol:

det eneste som jeg kan si irriterer meg er folk med Xenon som ligger helt oppi rævva mi

Sier bare en ting: Automatisk avblendbare speil :D

Det jeg synes blender er at det blir "så mye lys" Får liksom en stor lysflom mot seg, og det synes jeg blender. At xenon blender er jeg helt enig i, og mere egoistiske lys skal du lete lenge etter. Rart det er lovlig. Xenon i fjærnlys derimot er helt greit, men det holder med vanlige halogenlys i nærlysa.....

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Parklys + tåkelys er lov i dagslys, ikkje etter skumring.

Tåkelys + fjernlys er lov.

Tåkelys + nærlys er ALDRI lov.

Kan du da forklare meg hvofor da vår Chevrolet Suburban fra 2000 ikke kan slå av nærlys i det hele tatt... selv når man har tåkelys på. Hva skal onkel politi si da? Og hvor i norges lover står dette?

Nei, det kan eg ikkje, men sånn er det!

Men eg vil da tru det går an å slå over på parklys sjøl om motoren er i gang, iom. at du i følge norsk lov skal slå over på parklys ved parkering langs vegen....

Vet det vist nok skal være sånn, men politiet i bergen håndhever det ikke, men har blitt stoppet på voss en gang for det. Du kan godt få komme hjem til meg og se om du får det til. Bilen er bare lagt opp sånn, er ikke fysisk mulig å slå av nærlys i det hele tatt på den bilen. Når du tar opp fotbremsen, går lysene på. Det er sånn den blir laget når en tar bilen inn i Norge. Og om du har grøftelys på eller av... gjør ikke noe med nærlys... de er på hele tiden. Men tror grøftelys går av når en tar på fjærnlys, det gjør de på BMWen vår....

Skrevet

Ser ikke helt poenget med tåke/kurve lys.

De lyser kansje 4 meter forann bilen. Hvem sitter å kikker 5 meter forann bilen når man kjører?

De ødelegger nattsynet i mørket siden de lyser opp asvalten rett forann bilen og det er jo helt unødvendig.. Også ser det teit ut. Ser harry ut synes jeg. Var tøft for 10 år siden.

Skrevet

de lyser/skal lyse ut til siden for å gi bedre oversikt på utsiden av veien hvor elg og annen styggedom lever. funker som bare juling i tett tåke/snø.

om det ikke er mulig å ha parklys på bilen er den ikke i forskriftsmessig stand, men det går kanskje så lenge bilen står stille?

Skrevet
Ser ikke helt poenget med tåke/kurve lys.

De lyser kansje 4 meter forann bilen. Hvem sitter å kikker 5 meter forann bilen når man kjører?

De ødelegger nattsynet i mørket siden de lyser opp asvalten rett forann bilen og det er jo helt unødvendig.. Også ser det teit ut. Ser harry ut synes jeg. Var tøft for 10 år siden.

Er enig med deg til en viss grad, men er ikke så fornøyd med styrken på mine nærlys nå... Og grøftelys hjelper virkelig på hva man ser foran seg. Så sitter faktisk og vurderer om jeg skal enten investere i grøftelys eller Xenon.

Skrevet

Trafikkreglene §15:

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Skrevet
Parklys + tåkelys er lov i dagslys, ikkje etter skumring.

Tåkelys + fjernlys er lov.

Tåkelys + nærlys er ALDRI lov.

Kan du da forklare meg hvofor da vår Chevrolet Suburban fra 2000 ikke kan slå av nærlys i det hele tatt... selv når man har tåkelys på. Hva skal onkel politi si da? Og hvor i norges lover står dette?

Nei, det kan eg ikkje, men sånn er det!

Men eg vil da tru det går an å slå over på parklys sjøl om motoren er i gang, iom. at du i følge norsk lov skal slå over på parklys ved parkering langs vegen....

Vet det vist nok skal være sånn, men politiet i bergen håndhever det ikke, men har blitt stoppet på voss en gang for det. Du kan godt få komme hjem til meg og se om du får det til. Bilen er bare lagt opp sånn, er ikke fysisk mulig å slå av nærlys i det hele tatt på den bilen. Når du tar opp fotbremsen, går lysene på. Det er sånn den blir laget når en tar bilen inn i Norge. Og om du har grøftelys på eller av... gjør ikke noe med nærlys... de er på hele tiden. Men tror grøftelys går av når en tar på fjærnlys, det gjør de på BMWen vår....

Jeg har inntrykk av at det er veldig mange flere i utkantstrøkene rundt Bergen som kjører med nærlys og grøftelys sammen enn i selve Bergen? Har også sett politiet blinke til folk som kjører med lysene slik.

Denne lyskombinasjonen kan utgjøre en ganske stor forskjell i hva du ser en mørk høstkveld med våt svart asfalt og manglende veilys. Da er det vanskelig nok å se når begge kun bruker nærlys.

Som jeg har skrevet i mange innlegg før så kan ingen som lurer på den praktiske nytten av park+grøftelys ha kjørt i skikkelig snøstorm eller tåke (ikke alle de som blinker på deg da, heller). - Men det funker definitvt veldig bra! Kan uansett ikke kjøre fortere enn 20-30 km/t under slike forhold.

Folk som kjører med grøftelys og nærlys sammen er ikke langt unna å havne i samme gruppe som de som kjører med tåkelyset bak på ved alle andre anledninger enn de skal. Det er virkelig også noe som stjeler nattesyn og fokus!

Og som nenvt av andre; veldig gøy med SUV'er som merkelig nok har lov til å ha lysene så høyt over veien at de lyser rett inn i kupeen når sjåføren av beistet prøver å parkere i bagasjerommet før de kjører forbi rundt en sving eller på et annet egnet sted.

Skrevet

Ser ikke problemet jeg, veitrafikk loven er 100% klar der så korrekt lysbruk burde ikke være så vanskelig.

Syns faktisk lovens håndhever kunne vært mer påpasselig med å bøtelegge feil lysbruk en de gjør idag.

Skrevet

Nei det synes jeg virkelig ikke, personlig kjører jeg med parklys og grøftelys så lenge veien er godt nok lyst opp, for da sjenerer det lite andre billister. Men uansett hva loven sier eller ikke, så er Xenon lys mye værre en nærlys og grøftelys på en gang.

Skrevet

Jeg MÅ ikke gjøre noe som helst, jeg velger å gjøre det. Jeg har faktisk ikke brukt tåke+kjørelys siden jeg kjøpte 520-en i mai. Og siden det går mot mørketid her nord så vurderer jeg xenon i fjernlysene. Hva du eller andre syns om det gir jeg blaffen i. Og ja, jeg har automatisk nivåregulering. Det har alle E39 med xenon i nærlysene som standard.

Ser ikke problemet med å bruke tåke+nærlys på en mørk landevei. Selv om du ikke ser så mye bedre, så spres lyset bedre og kan være til hjelp i vanskelig vær og kjøreforhold. I tillegg skader det ikke i elgstrøk heller. Jeg sier ikke at det er rett, men at det er så ille som dere vil ha det til skjønner jeg ikke. Møter som sagt dette fenomenet ofte hver eneste dag, og jeg reagerer ikke engang, så det plager iallfall ikke meg.

Jeg sykler mye for tida. I og med det er mørkt både når jeg sykler til og fra jobb og ellers stort sett når jeg sykler, så merker jeg fort hva som blender og ikke. Det er et herk å sykle på fortauet i nedoverbakke når det kommer en bil med tåkelys mot. Tåkelyset er intenst og lavt og retter sin fokus ut til siden. Da går jeg fra full oversikt til null oversikt og tapt nattsyn/mørkesyn. For de som kjører med vanlig nærlys (og xenon) er det null problem, men så snart tåkelyset kommer på er det et sant helvete.

Tåke-/grøftelys har én eneste hensikt; hjelpe til i ekstremt dårlig sikt. Og hvor ofte er det vi har slik ekstremt dårlig sikt? Uhyre sjelden. De lyser opp maksimalt 15 meter foran bilen. Når man kjører i 80 km/t legger man bak seg 22 meter hvert sekund. Det sier seg selv at tåkelysene da har ekstremt lite for seg. Det er litt sent når man oppdager fotgjengeren eller elgen 15 meter foran seg...

Skrevet

Problemet er vel ikke om man har xenon eller ikke.

Det som er viktig her er jo om lysene er korrekt stilt inn.

Har på følelsen at folk med xenon ofte justerer lys banen litt lenger opp da de normalt lyser lavere en vanlig glødetråder. Og dette fører jo til at man blir blendet

Xenon er også en smule dårligere en glødetrådpærer på mørk veibane for eks ved regnvær på sene høstkvelder. Er noe jeg syns hvertfall.

Skrevet
de lyser/skal lyse ut til siden for å gi bedre oversikt på utsiden av veien hvor elg og annen styggedom lever. funker som bare juling i tett tåke/snø.

Hvis du kjører i gangfart ja. Gjør du det?

Skrevet

Jeg MÅ ikke gjøre noe som helst, jeg velger å gjøre det. Jeg har faktisk ikke brukt tåke+kjørelys siden jeg kjøpte 520-en i mai. Og siden det går mot mørketid her nord så vurderer jeg xenon i fjernlysene. Hva du eller andre syns om det gir jeg blaffen i. Og ja, jeg har automatisk nivåregulering. Det har alle E39 med xenon i nærlysene som standard.

Ser ikke problemet med å bruke tåke+nærlys på en mørk landevei. Selv om du ikke ser så mye bedre, så spres lyset bedre og kan være til hjelp i vanskelig vær og kjøreforhold. I tillegg skader det ikke i elgstrøk heller. Jeg sier ikke at det er rett, men at det er så ille som dere vil ha det til skjønner jeg ikke. Møter som sagt dette fenomenet ofte hver eneste dag, og jeg reagerer ikke engang, så det plager iallfall ikke meg.

Jeg sykler mye for tida. I og med det er mørkt både når jeg sykler til og fra jobb og ellers stort sett når jeg sykler, så merker jeg fort hva som blender og ikke. Det er et herk å sykle på fortauet i nedoverbakke når det kommer en bil med tåkelys mot. Tåkelyset er intenst og lavt og retter sin fokus ut til siden. Da går jeg fra full oversikt til null oversikt og tapt nattsyn/mørkesyn. For de som kjører med vanlig nærlys (og xenon) er det null problem, men så snart tåkelyset kommer på er det et sant helvete.

Så du mener tåkelysene sjenerer syklistene? Det neste blir vel pass deg så du ikke blender katten :lol:

Tåke-/grøftelys har én eneste hensikt; hjelpe til i ekstremt dårlig sikt. Og hvor ofte er det vi har slik ekstremt dårlig sikt? Uhyre sjelden. De lyser opp maksimalt 15 meter foran bilen. Når man kjører i 80 km/t legger man bak seg 22 meter hvert sekund. Det sier seg selv at tåkelysene da har ekstremt lite for seg. Det er litt sent når man oppdager fotgjengeren eller elgen 15 meter foran seg...

Nå snakker vi om tåkelys+nærlys, ikke kun førstnevnte.

Skrevet

Så du mener tåkelysene sjenerer syklistene? Det neste blir vel pass deg så du ikke blender katten :lol:

Så alt man skal bry seg om er kun seg selv og kanskje andre bilister? Syklister og fotgjengere skal man også ta hensyn til når man ferdes med motorisert fremkomstmiddel. Mulig det gikk deg hus forbi under opplæringen, men for meg står det som noe klart og hellig.

Mulig du burde tatt deg en skikkelig sykkeltur en kveld. Det er utrolig frustrerende når man får det kraftige tåkelyset slengt rett i trynet mens man tråkker avgårde med det til resultat at man ikke ser en dritt.

Hvordan stiller du deg til folk som kjører med tåkebaklyset aktivert? Irriterende, ikke sant?

Lys stjeler oppmerksomhet. Jo mer intenst lys, desto mer oppmerksomhet stjeles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...